Standkachel en (bijna) lege accu

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Standkachel en (bijna) lege accu

Bericht door Gerardus.Rog » 08 dec 2019, 20:41

Beste iedereen,

Ik ben fan van de standkachel, echter ook van het volledig elektrisch rijden. Nu verbruikt de standkachel best veel rijbereik en hoe lager de temperatuur hoe minder km er in de accu zitten. Ik vroeg mij af of de voorverwarming ook werkt als er bijvoorbeeld nog maar 1km rijbereik is en dan overschakelt naar de ICE.

Dus, werkt de voorverwarming ook bij een bijna lege accu of niet? Ik heb namelijk een hekel aan krabbelen.

Groetjes Geert

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Standkachel en (bijna) lege accu

Bericht door Reinier L » 08 dec 2019, 22:03

Alles al te lezen op dit forum via zoekfunctie.
Nee standverwarming gebruikt accu en zelfs meer stroom dan er geladen kan worden.
OUTLAND(CRUIS)ER

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Standkachel en (bijna) lege accu

Bericht door PHEVlkj » 09 dec 2019, 09:34

Ik heb in de praktijk vaak gehad dat (na een nacht in een hotel zonder auto oplader) dat de accu leeg was, met bereik 1 na een snelweg rit. Dan werkt de standkachel nog wel enige tijd om de boel te verwarmen. Hij gaat waarschijnlijk tot een bepaalde ondergrens van de accu door, ik heb nooit gemeten tot welk percentage. Bij mij was het voldoende om de ruiten te ontdooien bij zelfs -12 graden.
Waarschijnlijk (maar dat weet ik niet zeker) duurt het inschakelen van de kachel dan korter dan de maximale ingestelde tijd, maar de standkachel is dan dus niet nutteloos. Het is wel belangrijk om de stand dan op verwarming te hebben en niet op ruit ontdooiing. Dan gaat namelijk ook de achterruitverwarming aan en gaat het extra snel achteruit met de accucapaciteit.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Standkachel en (bijna) lege accu

Bericht door Gerardus.Rog » 09 dec 2019, 10:42

Perfect, ik hoopte al op zoiets. Dat betekent dat ik net iets langer kan doorrijden elektrisch dan ik nu doe. :D

Plaats reactie