Hangend gaspedaal(?)

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Jeroen1963
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2018, 11:05

Hangend gaspedaal(?)

Bericht door Jeroen1963 » 12 nov 2018, 10:35

Beste collega's, het lijkt er op dat het gaspedaal blijft hangen. Ik kan in ieder geval de volgende 2 situaties reproduceren:

A. In SAVE mode en stand B1 130km/h rijden en gas los laten. De auto begint dan te stotteren alsof hij niet weet of de motor de wielen moet aandrijven of niet. Je ziet dat ook terug in de pictogrammen op het dashboard tussen de klokken waarin aandrijving van de wielen en batterij aan- en uit flikkeren. In de standen B2-B5 gebeurt dit (veel) minder. Ook vol-electrisch rijden is dit nagenoeg afwezig.

B. Het wordt echt interessant als ik cruise control aanzet op 130Km/h. Als ik dan de CC cancel met het knopje op het stuurwiel dan blijft hij zijn gas vasthouden. Echter niet op de 100% om de snelheid vast te houden maar op circa 90% zodat de snelheid langzaam terug loopt. Tamelijk gevaarlijk als je verwacht dat hij af gaat remmen maar dat niet doet. Zowel de picto's als de regeneratie-klok laten zien dat de motor de wielen nog aandrijft. Ook hier geldt dat dit met een volle batterij veel minder het geval is.

Heeft er iemand soortgelijke ervaringen of een idee waar dit door komt? Noch dealer, noch importeur (h)erkennen het probleem.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Hangend gaspedaal(?)

Bericht door PHEVlkj » 12 nov 2018, 15:15

Ik heb dit nog nooit meegemaakt in de 135.00 km en bij gebruik van Save, wat ik regelmatig doe. Het lijkt me niet normaal.

Gezien de werking van de CC (moet ook bepalen of er op stroom wordt geremd (Charge tijdens remmen van de heuvel af bijvoorbeeld) en zet zelf een afwijkende B stand (anders dan B2) stand weer automatisch terug op B2.....) zou het mij niet verbazen als jouw B voorbeeld niet meer weet hoe hij A moet aansturen als A in de war is...

Is de auto niet uit te lezen? Je zou toch een foutmelding verwachten. Zoek een ervaren dealer als het nog garantie is.

Voor mijn en jouw veiligheid zou ik de CC niet meer gebruiken voordat je weet wat er loos is. :D

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Jeroen1963
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2018, 11:05

Re: Hangend gaspedaal(?)

Bericht door Jeroen1963 » 12 nov 2018, 16:24

Dealer zag geen foutmeldingen. Kennelijk is er een terugroepactie in Duitsland m.b.t. de software voor het laden van de accu. Dat gaan we nou eerst proberen en dan kijken of dat iets oplost.

Als je de CC canceled met het rempedaal reageert hij wel meteen gewoon (=afremmen conform D/B2 stand).

Maar inderdaad niet normaal en niet echt veilig.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Hangend gaspedaal(?)

Bericht door PHEVlkj » 13 nov 2018, 13:45

Ik ben benieuwd.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

outpanderphev
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2019, 09:37

Re: Hangend gaspedaal(?)

Bericht door outpanderphev » 16 mar 2021, 21:30

Heb het zelfde probleem, is er al een oplossing voor gevonden.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Hangend gaspedaal(?)

Bericht door JohanvdH » 17 mar 2021, 14:05

Welk bouwjaar betreft dit issue?

Zou een verschil in wielmaat het issue kunnen veroorzaken? Is er voordat het optrad iets gedaan met de wielen (winterbanden erop/eraf of andere banden)?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

outpanderphev
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2019, 09:37

Re: Hangend gaspedaal(?)

Bericht door outpanderphev » 21 mar 2021, 11:23

Mijn PHEV is van Dec-201 en heeft nu 150.000 km gelopen, er zit de originele banden maat op gemonteerd.
Het gebeurt telkens als ik boven de 100 km/u rijdt en dan gas loslaat dan blijft het gas hangen als het er dan afschiet door even rempedaal aan te raken en dan afrem op de motor dan voel je de auto stotteren.
De auto is inmiddels uitgelezen maar geen storingen gevonden.
Groet John, hoop dat er iemand een oplossing heeft.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Hangend gaspedaal(?)

Bericht door case » 21 mar 2021, 13:44

Ik merk ook, dat af en toe het knopje van de cc niet meteen werkt. Harder drukken zorgt dan wel dat de cc eraf gaat.
Misschien doet de auto dit soort vreemde dingen, als dat knopje half wel/niet contact blijft maken na het loslaten?
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Plaats reactie