Airco

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: Airco

Bericht door oudekem » 12 sep 2018, 00:17

Anko schreef:
10 sep 2018, 06:23
oudekem schreef:
10 sep 2018, 00:08
Verder heeft de PHEV een ICE en een generator (toch een soort dynamo): wellicht is het mogelijk deze vooral te gebruiken voor voeding van met name de AUX-accu en A/C/verwarming. Ik denk dat dit minder energie verbruikt dan de aandrijving van de auto. Dit geldt natuurlijk vooral zolang de HV (drive)-accu nog lading heeft.
Ja, uiteraard gebruiken A/C en verwarming minder dan de aandrijving zelf. Maar je kunt toch niet serieus stellen dat je 'elektrisch onderweg bent' als ondertussen de benzinemotor vrolijk staat te brommen om je 12 systeem 'op stoom te houden'. Sorry, maar dan houd je jezelf toch enorm voor de gek? Het milieu wint er in ieder geval niets bij.
Sorry, maar dit hele idee klinkt me zo bizar in de oren, dat ik er bijna van overtuigd ben dat iets mij helemaal ontgaat.

Saillant detail: voor jaren zijn mensen bij MMSN aan het lobbyen geweest om meer controle te krijgen over het gebruiken (of beter: niet gebruiken) van de ICE. Juist het (ook op korte stukken) te pas en te onpas aanslaan van de verbrandingsmotor om de cabine te verwarmen drijft sommige mensen (waaronder ondergetekende) tot wanhoop.
oudekem schreef:
10 sep 2018, 00:08
De PHEV heeft een kleine drive-accu en je moet dus alles op alles zetten om daar maximaal mee te kunnen "rijden"! Het niet gebruiken van de airco levert mij een extra bereik op van 10% en dat is voor deze auto enorm veel en voor mij ook. Voor een pure EV is dat misschien marginaal en dan gelden ook weer heel andere ontwerp principes.
Dan moet je de A/C misschien maar uit laten. En de kachel in de winter. Deed ik ook regelmatig.

Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie in de batterijen zitten. En daar moet je het mee doen. Het lijkt er op dat je de 12 volt accu als aanvulling de de hoofdaccu wil zien. Dan hadden ze beter de hoofd accu groter kunnen maken. Ja, een grotere hoofdaccu klinkt altijd goed.
Ik realiseer me nu dat ik als kersverse PHEV rijder wat te enthousiast was en teveel in brainstorm modus zat, daar waar dit soort materie waarschijnlijk al heel vaak is besproken, maar het kwam echt voort uit mijn oprechte verbazing dat de A/C zoveel effect op het EV-bereik heeft. Bij mij scheelt het echt 6-8 km per lading (ik rijd nu 1-2 weken zonder A/C) en ik vind dat heel veel op een bereik dat bij de meesten, zoals ik het lees, max. tussen de 35 en 40 km ligt.

Ik ben waarschijnlijk ook niet duidelijk geweest in wat ik bedoel dus ik probeer een verduidelijking te geven. Ik zie de 12V accu absoluut niet als aanvulling op de hoofdaccu maar ik vroeg me wel af hoe je de voeding van de 12V accu effectiever kan maken zodat die de belasting door het 12V systeem (w.o. de A/C) aan kan. Inzet van de ICE (en generator) zou een van die mogelijkheden kunnen zijn. Ik weet het niet hoor (!) maar ik kan mij voorstellen dat het (bij)laden van de 12V accu door de ICE veel efficienter is dan laden vanuit de HV-accu en die dan weer bijladen met de ICE en je daarmee het netto EV-bereik zou kunnen verhogen. Met "netto" bedoel ik minimale emissie, maximaal EV-bereik.

Ik snap ook dat dit idee haaks staat op het "saillant detail" van Anko: maar is niet het hogere doel om met de beschikbare middelen het maximale EV-bereik te bereiken? Dat laatste is in ieder geval wel mijn persoonlijke doel en wens om met de PHEV te bereiken.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Airco

Bericht door Anko » 12 sep 2018, 08:13

Ja mijn excuses. Ik ga er ook wel eens aan voorbij dat 6 jaar geleden ('we' zijn al vanaf medio 2012 bezig met dit soort discussies :roll: ) ook lang niet alles zo vanzelfsprekend was. En op sommige vlakken is er nog steeds heel veel onduidelijk, ook voor de niet-newbees.

Waar je inderdaad rekening mee moet houden is dat de generator (in tegenstelling tot een dynamo in een gewone auto) 300-nogwat volt gelijkstroom aflevert. De A/C werkt op haar beurt ook op 300-nogwat volt gelijkstroom. Tussenkomst van een 12 volt circuit zal daarbij alleen maar tot extra omzet verliezen leiden.

Dat stroom rechtstreeks van de generator naar de A/C leiden efficiënter is dan vanaf de generator eerst naar de HV batterij en pas daarna naar de A/C dat klopt. Maar dat geldt ook voor de gegenereerde stroom die je gebruikt voor aandrijving. Toch maakt die route een hogere belasting van de verbrandingsmotor mogelijk en daarmee een efficiëntere verbranding. Kennelijk zijn ze bij Mitsubishi tot de conclusie gekomen dat dat opweegt tegen de laad en ontlaad verliezen.
oudekem schreef:
12 sep 2018, 00:17
Ik weet het niet hoor (!) maar ik kan mij voorstellen dat het (bij)laden van de 12V accu door de ICE veel efficienter is dan laden vanuit de HV-accu en die dan weer bijladen met de ICE en je daarmee het netto EV-bereik zou kunnen verhogen. Met "netto" bedoel ik minimale emissie, maximaal EV-bereik.
Maar als je op elektriciteit uit je HV batterij rijdt en ondertussen de motor moet draaien om de A/C of verwarming op gang te houden, dan rijdt je toch niet emmissie vrij? Die gedachtengang is denk ik waar mensen (ik?) op trigger.

De Volvo D60 heeft volgens mij een dinosaurus gestookte standkachel om het EV bereik te optimaliseren. Ik heb dat altijd een beetje hypocriet gevonden. Maar misschien is het stiekem wel heel efficient.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie