Ik realiseer me nu dat ik als kersverse PHEV rijder wat te enthousiast was en teveel in brainstorm modus zat, daar waar dit soort materie waarschijnlijk al heel vaak is besproken, maar het kwam echt voort uit mijn oprechte verbazing dat de A/C zoveel effect op het EV-bereik heeft. Bij mij scheelt het echt 6-8 km per lading (ik rijd nu 1-2 weken zonder A/C) en ik vind dat heel veel op een bereik dat bij de meesten, zoals ik het lees, max. tussen de 35 en 40 km ligt.Anko schreef: ↑10 sep 2018, 06:23Ja, uiteraard gebruiken A/C en verwarming minder dan de aandrijving zelf. Maar je kunt toch niet serieus stellen dat je 'elektrisch onderweg bent' als ondertussen de benzinemotor vrolijk staat te brommen om je 12 systeem 'op stoom te houden'. Sorry, maar dan houd je jezelf toch enorm voor de gek? Het milieu wint er in ieder geval niets bij.oudekem schreef: ↑10 sep 2018, 00:08Verder heeft de PHEV een ICE en een generator (toch een soort dynamo): wellicht is het mogelijk deze vooral te gebruiken voor voeding van met name de AUX-accu en A/C/verwarming. Ik denk dat dit minder energie verbruikt dan de aandrijving van de auto. Dit geldt natuurlijk vooral zolang de HV (drive)-accu nog lading heeft.
Sorry, maar dit hele idee klinkt me zo bizar in de oren, dat ik er bijna van overtuigd ben dat iets mij helemaal ontgaat.
Saillant detail: voor jaren zijn mensen bij MMSN aan het lobbyen geweest om meer controle te krijgen over het gebruiken (of beter: niet gebruiken) van de ICE. Juist het (ook op korte stukken) te pas en te onpas aanslaan van de verbrandingsmotor om de cabine te verwarmen drijft sommige mensen (waaronder ondergetekende) tot wanhoop.Dan moet je de A/C misschien maar uit laten. En de kachel in de winter. Deed ik ook regelmatig.oudekem schreef: ↑10 sep 2018, 00:08De PHEV heeft een kleine drive-accu en je moet dus alles op alles zetten om daar maximaal mee te kunnen "rijden"! Het niet gebruiken van de airco levert mij een extra bereik op van 10% en dat is voor deze auto enorm veel en voor mij ook. Voor een pure EV is dat misschien marginaal en dan gelden ook weer heel andere ontwerp principes.
Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie in de batterijen zitten. En daar moet je het mee doen. Het lijkt er op dat je de 12 volt accu als aanvulling de de hoofdaccu wil zien. Dan hadden ze beter de hoofd accu groter kunnen maken. Ja, een grotere hoofdaccu klinkt altijd goed.
Ik ben waarschijnlijk ook niet duidelijk geweest in wat ik bedoel dus ik probeer een verduidelijking te geven. Ik zie de 12V accu absoluut niet als aanvulling op de hoofdaccu maar ik vroeg me wel af hoe je de voeding van de 12V accu effectiever kan maken zodat die de belasting door het 12V systeem (w.o. de A/C) aan kan. Inzet van de ICE (en generator) zou een van die mogelijkheden kunnen zijn. Ik weet het niet hoor (!) maar ik kan mij voorstellen dat het (bij)laden van de 12V accu door de ICE veel efficienter is dan laden vanuit de HV-accu en die dan weer bijladen met de ICE en je daarmee het netto EV-bereik zou kunnen verhogen. Met "netto" bedoel ik minimale emissie, maximaal EV-bereik.
Ik snap ook dat dit idee haaks staat op het "saillant detail" van Anko: maar is niet het hogere doel om met de beschikbare middelen het maximale EV-bereik te bereiken? Dat laatste is in ieder geval wel mijn persoonlijke doel en wens om met de PHEV te bereiken.