Roesten remschijven

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Roesten remschijven

Bericht door robdekok » 03 feb 2015, 20:41

Bij weinig gebruik of en niet krachtig genoeg remmen, gaan standaard remschijven roesten en dit kan achteraf niet meer hersteld worden door regelmatig krachtig te remmen. Omdat de PHEV's en hybrides ook bij wat langere ritten en frequent gebruik de schijven veel minder zullen inzetten verwacht ik vroegtijdige problemen. Overigens is er bij mij na anderhalf jaar gebruik op meestentijds korte ritten nog geen roest te zien. Zijn de schijven mogelijk niet standaard (RVS,…)?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Roesten remschijven

Bericht door Anko » 03 feb 2015, 21:06

Mijn rit van werk naar huis begint altijd met keren op de weg. Dan wil je de remmen wel gebruiken. Valt me wel op dat ze bij de eerste remactie altijd even kraken .... Ik wijdt dat eigenlijk ook altijd aan roestvorming. Maar heb niet het idee dat er iets onherstelbaar gebeurt.
robdekok schreef:... na anderhalf jaar gebruik ...
Is dat inclusief 6 weken op de boot? ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Roesten remschijven

Bericht door jvisser » 03 feb 2015, 21:08

Ervaring met de Auris Hybride: In de winter piepende remmen (vochtig) verder na 4 jaar alles nog perfect werkend. Het laatste stukje afremmen gaat altijd op remschijven dus ze worden zat gebruikt.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: Roesten remschijven

Bericht door robdekok » 04 feb 2015, 12:15

Is dat inclusief 6 weken op de boot?
Klopt helemaal. Was gisteren exact 1.5 jaar :lol:
Het laatste stukje afremmen gaat altijd op remschijven dus ze worden zat gebruikt.
Dit hoeft niet voldoende te zijn. Mijn 2de auto (Toyota Solara) heeft al twee keer (in 12 jaar) nieuwe schijven gekregen. Je hoeft de wagen maar een keer na het wassen in de garage te zetten en het oxideren kan al beginnen. Daarna is de kans groot dit proces doorzet ook bij regelmatig remmen. Het advies van de dealer was 'altijd stevig remmen voordat de wagen nat wordt weggezet'.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Roesten remschijven

Bericht door JanPHEV » 04 feb 2015, 18:17

Nou, het begint natuurlijk met een hele lichte vorm van roesten op het oppervlak.
De eerste de beste keer dat je de remmen een beetje gebruikt is dat er al weer afgesleten.

Alleen als je ze heel lang ongebruikt laat kan je zogenaamde pitcorrosie krijgen.
Dan ontstaan er echte putjes in je schijven, maar zelfs dat is niet erg voor de levensduur.
De remschijven op mijn motor hebben standaard geboorde gaten in het schijfoppervlak ;)

Vervanging is meestal nodig als je schijven te dun zijn geworden (versleten) of krom zijn.
Ik geloof niet dat een beetje oppervlakte roest significante invloed op zal hebben op de levensduur.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: Roesten remschijven

Bericht door robdekok » 04 feb 2015, 18:59

Bij mijn Solara was ongeveer 50% van de achterste schijven gecorrodeert en dan kom je niet meer door de APK heen.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Roesten remschijven

Bericht door JanPHEV » 05 feb 2015, 11:51

Lang stil gestaan of kan jij rijden zonder je remmen te gebruiken :?: :lol:
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je remschijven zo kunnen roesten dat dit de reden tot APK afkeur kan zijn als je er gewoon mee rijd en remt..... :?

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: Roesten remschijven

Bericht door robdekok » 05 feb 2015, 14:05

Kijk hier eens naar https://www.google.nl/search?q=roesten+ ... 80&bih=901 Roesten van remschijven is een bekend fenomeen. Als je even googled vindt je talloze referenties.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: Roesten remschijven

Bericht door robdekok » 06 feb 2015, 13:00

Op een ander forum vond ik deze informatie:
Roest op remschijven is volkomen normaal. De voorste schijven zijn na een paar keer remmen weer volkomen blank. Bij de remschijven achter ligt het iets genuanceerder, zeker als je een rustige rijstijl hebt. Een remschijf moet wel een bepaalde temperatuur bereiken om weer "schoongeremd" te worden. Aangezien een auto voor zo'n 70 -80% op de voorremmen remt en maar 20% achter en dan in combinatie met een rustige rijstijl, worden de achterschijven niet voldoende schoongeremd. Na een aantal jaren kan de roestvorming dan zodanig zijn dat de schijven en blokken vervangen moeten worden. Wellicht valt het nu op, maar vroeger hadden "normale" auto's achter over het algemeen trommelremmen dus had je dat probleem niet.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Roesten remschijven

Bericht door RX-Men-8 » 22 sep 2019, 17:13

Zelfs bij niet-hybriden worden de achterste remschijven bij rusig rijden soms roestig door te weinig actie. Is op den duur afkeur als het blanke stalen contactvlak nog maar de helft is van wat het moet zijn. Check ook de binnenkant. Dus, regelmatig een keer hard een afrit nemen o.i.d.

Ik vind die zichtbare roest het heel lelijk en ik probeer ook de schutblikken, klauwen en hart van de remschijf gelakt te houden.

Afbeelding

Ik had voor Ferrari-rood, Porsche-geel of AMG-gifkikkergroen kunnen kiezen, maar vond iets als GTE-blauw wel iets bij mijn blauwe PHEV :D
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Plaats reactie