wie gebruikt het P knopje ?
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Pas als je de rem loslaat komt er kracht op de wielen, als je heel rustig je rem op laat komen dan kun je dat ook voelen. Je voelt dan opeen de motoren in actie komen
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Ernst,
Als je de rem los laat is er inderdaad tractie. Maar waarom zou dat moeten leiden tot de conclusie dat die tractie er ook moet zijn als je de rem ingetrapt houdt? Dat ontgaat mij.
En waar ik ook benieuwd naar ben: wat was er dan anders in de Prius, waardoor je dat gevoel in de Prius niet had? Bleef die stil staan als je de rem los liet?
Als je de rem los laat is er inderdaad tractie. Maar waarom zou dat moeten leiden tot de conclusie dat die tractie er ook moet zijn als je de rem ingetrapt houdt? Dat ontgaat mij.
En waar ik ook benieuwd naar ben: wat was er dan anders in de Prius, waardoor je dat gevoel in de Prius niet had? Bleef die stil staan als je de rem los liet?
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Ik had in het begin wat problemen met het vinden van de N stand maar heb nu uitgevonden dat je de pook 2 seconden naar rechts houdt deze in de N stand gaat.
In tegenstelling tot normale automaten hoef je het rempedaal niet te gebruiken maar kun je eenvoudig van N naar D.
In tegenstelling tot normale automaten hoef je het rempedaal niet te gebruiken maar kun je eenvoudig van N naar D.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
De P gebruik ik automatisch bij het uitzetten, maar moet de handrem dan ook nog of is dat dubbel op?
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV
Documentatie over de Outlander PHEV
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Bij het uitzetten gaat de P vanzelf aan, dus eerst P activeren en daarna uitzetten is niet nodig
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Het wordt niet als dubbel op gezien en geadviseerd wel te doen. Ik doe het nooit als het niet persé nodig is, ook niet bij versnellingsauto's.Denniss schreef:De P gebruik ik automatisch bij het uitzetten, maar moet de handrem dan ook nog of is dat dubbel op?
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Zo is het helemaal. Is werk van de electronica. Bij rem los/ bijna los gaan de electromotoren werken. Dit is om een conventioneel automaat gevoel te geven. Voor automaatrijders dus heel natuurlijk. Ook ideaal in filerijden en langzaam inparkeren. Beeindig je je rit direct op off knop drukken. Is het een stop waarbij je na enige tijd weer wil weg rijden dan de p knop. En dankzij de techniek in onze auto's geen verbruik.gfelten schreef:Zeker niet. Kijk maar op het display. Bij dieper de rem intrappen stopt de tractie.
OUTLAND(CRUIS)ER
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Ik gebruik P alleen om te parkeren, dus feitelijk stoppen voor enige tijd met "lopende motor". De N is voor bij het stoplicht. Bij groen gewoon een keer in de D drukken en auto gaat vanzelf rijden, hoef je ook de rem niet in te houden, behalve op helling natuurlijk. Nadeel is wel dat als je regeneratief remmen gebruikt je de B ook een paar keer moet aanraken. Maar het wordt snel gewoonte.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Voor het stoplicht blijf ik altijd op de rem staan. Geen zin om in N te schakelen enzo.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Ik heb het P knopje in het begin idd ook gebruikt voordat ik de auto uitzette. Maar zag al vrij snel dat de auto dat zelf ook doet (mijn vrouw deed dat niet en net voor dat ik haar daar op wou wijzen zag ik het lichtje bij de knop aangaan, maar snel mijn woorden ingeslikt ).
Nu gebruik ik hem alleen wanneer ik op een hellend vlak moet stil staan en wanneer ik kan overzien hoe lang dat is (bijvoorbeeld bij een opengaande brug en ik sta op de helling naar boven, of een stoplicht en ik sta zeker niet vooraan). Anders is het voor mij ook gewoon de voetrem of idd standje N.
Nu gebruik ik hem alleen wanneer ik op een hellend vlak moet stil staan en wanneer ik kan overzien hoe lang dat is (bijvoorbeeld bij een opengaande brug en ik sta op de helling naar boven, of een stoplicht en ik sta zeker niet vooraan). Anders is het voor mij ook gewoon de voetrem of idd standje N.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Gaat dit over de p achter de pook of de knop met p achter het stuur
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Ik denk achter de pook, maar het is wel een vraag van een tijdje geleden
lkj
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Ik gebruik het P knopje om uit te kunnen stappen met het voetuig volledig op "aan". Dan rolt ie niet weg. Om bijvoorbeeld iemand te helpen inladen, of om een hek van de weide te openen.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Dat doe ik ook altijd.
Ook als ik de auto parkeer gebruik ik die altijd. Dan kun je nooit hebben (en dat heb ik in het begin wel eens gehad) dat de auto uit zichzelf gaat rijden. Je hoort de auto (motor) immers niet altijd lopen. Als je dan de rem los laat gaat de auto vanzelf rijden. Zonde van je kliko of mede parkeerder .
De vaste handrem gebruik ik eigenlijk nooit, alleen als ik in de bergen moet parkeren.
lkj
Ook als ik de auto parkeer gebruik ik die altijd. Dan kun je nooit hebben (en dat heb ik in het begin wel eens gehad) dat de auto uit zichzelf gaat rijden. Je hoort de auto (motor) immers niet altijd lopen. Als je dan de rem los laat gaat de auto vanzelf rijden. Zonde van je kliko of mede parkeerder .
De vaste handrem gebruik ik eigenlijk nooit, alleen als ik in de bergen moet parkeren.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Onze vorige auto was ook een Prius en stilstaan terwijl de auto in D staat werkt zover ik kan zien in de Outlander hetzelfde als in de Prius.ErnstD schreef: ↑04 jan 2014, 21:49... maar als het rempedaal wordt losgelaten en geen "gas" wordt gegeven, komt de PHEV wel degelijk in beweging. Kortom: er is immer aandrijving, dat door het rempedaal tot zinloze energie wordt getransformeerd.
Rempedaal indrukken (met enige kracht) zorgt ervoor dat er geen spanning meer op de motoren staat en die leveren dan ook geen kracht.
Dit moet iemand met een dongle en PHEV Watchdog kunnen nakijken (kan ik doen maar dan moet ik er even tijd voor hebben).
Als je de auto in D hebt staan en je trekt de handrem aan vermoed ik dat de motoren gewoon zachtjes door blijven trekken.
Ook dat is alleen met zekerheid te checken door even na te gaan wat de motoren echt doen middels dongle en PHEV Watchdog.
Re: wie gebruikt het P knopje ?
Je ziet het ook in de energiemonitor (en de PHEV watchdog): als je stilstaat met de voet op de rem en je drukt deze niet maximaal in, dan loopt er stroom van de accu naar de aandrijving! Dan is er dus tractie en raak je nodeloos energie kwijt! Indrukken van het P-knopje (bij de pook) voorkomt dit.
Ik weet niet hoeveel dit energieverlies is maar bij stadsritten en filerijden met veel stilstaan zou het zomaar substantieel kunnen zijn.
Ik weet niet hoeveel dit energieverlies is maar bij stadsritten en filerijden met veel stilstaan zou het zomaar substantieel kunnen zijn.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.