wie gebruikt het P knopje ?

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Phevtreb

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Phevtreb » 04 jan 2014, 22:04

Pas als je de rem loslaat komt er kracht op de wielen, als je heel rustig je rem op laat komen dan kun je dat ook voelen. Je voelt dan opeen de motoren in actie komen

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Anko » 05 jan 2014, 14:21

Ernst,

Als je de rem los laat is er inderdaad tractie. Maar waarom zou dat moeten leiden tot de conclusie dat die tractie er ook moet zijn als je de rem ingetrapt houdt? Dat ontgaat mij.

En waar ik ook benieuwd naar ben: wat was er dan anders in de Prius, waardoor je dat gevoel in de Prius niet had? Bleef die stil staan als je de rem los liet?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Bert1947

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Bert1947 » 05 jan 2014, 16:43

Ik had in het begin wat problemen met het vinden van de N stand maar heb nu uitgevonden dat je de pook 2 seconden naar rechts houdt deze in de N stand gaat.
In tegenstelling tot normale automaten hoef je het rempedaal niet te gebruiken maar kun je eenvoudig van N naar D.

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Denniss » 05 jan 2014, 22:37

De P gebruik ik automatisch bij het uitzetten, maar moet de handrem dan ook nog of is dat dubbel op?
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Man » 05 jan 2014, 22:40

Bij het uitzetten gaat de P vanzelf aan, dus eerst P activeren en daarna uitzetten is niet nodig

berg128

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door berg128 » 05 jan 2014, 22:48

Denniss schreef:De P gebruik ik automatisch bij het uitzetten, maar moet de handrem dan ook nog of is dat dubbel op?
Het wordt niet als dubbel op gezien en geadviseerd wel te doen. Ik doe het nooit als het niet persé nodig is, ook niet bij versnellingsauto's.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Reinier L » 05 jan 2014, 22:51

gfelten schreef:Zeker niet. Kijk maar op het display. Bij dieper de rem intrappen stopt de tractie.
Zo is het helemaal. Is werk van de electronica. Bij rem los/ bijna los gaan de electromotoren werken. Dit is om een conventioneel automaat gevoel te geven. Voor automaatrijders dus heel natuurlijk. Ook ideaal in filerijden en langzaam inparkeren. Beeindig je je rit direct op off knop drukken. Is het een stop waarbij je na enige tijd weer wil weg rijden dan de p knop. En dankzij de techniek in onze auto's geen verbruik.
OUTLAND(CRUIS)ER

valbab

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door valbab » 12 jan 2014, 18:50

Ik gebruik P alleen om te parkeren, dus feitelijk stoppen voor enige tijd met "lopende motor". De N is voor bij het stoplicht. Bij groen gewoon een keer in de D drukken en auto gaat vanzelf rijden, hoef je ook de rem niet in te houden, behalve op helling natuurlijk. Nadeel is wel dat als je regeneratief remmen gebruikt je de B ook een paar keer moet aanraken. Maar het wordt snel gewoonte.

tadango

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door tadango » 13 jan 2014, 11:56

Voor het stoplicht blijf ik altijd op de rem staan. Geen zin om in N te schakelen enzo.

JeroenJ

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door JeroenJ » 13 jan 2014, 13:59

Ik heb het P knopje in het begin idd ook gebruikt voordat ik de auto uitzette. Maar zag al vrij snel dat de auto dat zelf ook doet (mijn vrouw deed dat niet en net voor dat ik haar daar op wou wijzen zag ik het lichtje bij de knop aangaan, maar snel mijn woorden ingeslikt 8-) ).

Nu gebruik ik hem alleen wanneer ik op een hellend vlak moet stil staan en wanneer ik kan overzien hoe lang dat is (bijvoorbeeld bij een opengaande brug en ik sta op de helling naar boven, of een stoplicht en ik sta zeker niet vooraan). Anders is het voor mij ook gewoon de voetrem of idd standje N.

Renault
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2020, 12:30

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door Renault » 11 feb 2020, 14:00

Gaat dit over de p achter de pook of de knop met p achter het stuur

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door PHEVlkj » 11 feb 2020, 14:14

Ik denk achter de pook, maar het is wel een vraag van een tijdje geleden :)

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door RX-Men-8 » 11 feb 2020, 14:43

Ik gebruik het P knopje om uit te kunnen stappen met het voetuig volledig op "aan". Dan rolt ie niet weg. Om bijvoorbeeld iemand te helpen inladen, of om een hek van de weide te openen.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door PHEVlkj » 11 feb 2020, 14:57

Dat doe ik ook altijd.

Ook als ik de auto parkeer gebruik ik die altijd. Dan kun je nooit hebben (en dat heb ik in het begin wel eens gehad) dat de auto uit zichzelf gaat rijden. Je hoort de auto (motor) immers niet altijd lopen. Als je dan de rem los laat gaat de auto vanzelf rijden. Zonde van je kliko of mede parkeerder :D .

De vaste handrem gebruik ik eigenlijk nooit, alleen als ik in de bergen moet parkeren.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door JohanvdH » 11 feb 2020, 19:09

ErnstD schreef:
04 jan 2014, 21:49
... maar als het rempedaal wordt losgelaten en geen "gas" wordt gegeven, komt de PHEV wel degelijk in beweging. Kortom: er is immer aandrijving, dat door het rempedaal tot zinloze energie wordt getransformeerd.
Onze vorige auto was ook een Prius en stilstaan terwijl de auto in D staat werkt zover ik kan zien in de Outlander hetzelfde als in de Prius.
Rempedaal indrukken (met enige kracht) zorgt ervoor dat er geen spanning meer op de motoren staat en die leveren dan ook geen kracht.
Dit moet iemand met een dongle en PHEV Watchdog kunnen nakijken (kan ik doen maar dan moet ik er even tijd voor hebben).

Als je de auto in D hebt staan en je trekt de handrem aan vermoed ik dat de motoren gewoon zachtjes door blijven trekken.
Ook dat is alleen met zekerheid te checken door even na te gaan wat de motoren echt doen middels dongle en PHEV Watchdog.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: wie gebruikt het P knopje ?

Bericht door oudekem » 17 feb 2020, 00:11

Je ziet het ook in de energiemonitor (en de PHEV watchdog): als je stilstaat met de voet op de rem en je drukt deze niet maximaal in, dan loopt er stroom van de accu naar de aandrijving! Dan is er dus tractie en raak je nodeloos energie kwijt! Indrukken van het P-knopje (bij de pook) voorkomt dit.
Ik weet niet hoeveel dit energieverlies is maar bij stadsritten en filerijden met veel stilstaan zou het zomaar substantieel kunnen zijn.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Plaats reactie