Rijden in de bergen
Rijden in de bergen
Waar ik benieuwd naar ben als "leek":
Hoe werkt het rijden, en dan met name het afdalen, in de bergen met de PHEV?
Geen versnellingsbak, dus in een lage versnelling de berg afrijden gaat niet...
Remmen ook geen goed plan, dan sta je beneden in brand...
Ben benieuwd of iemand het antwoord weet!
Hoe werkt het rijden, en dan met name het afdalen, in de bergen met de PHEV?
Geen versnellingsbak, dus in een lage versnelling de berg afrijden gaat niet...
Remmen ook geen goed plan, dan sta je beneden in brand...
Ben benieuwd of iemand het antwoord weet!
Re: Rijden in de bergen
Volgens mijn dealer werken de "schakelflippers" achter het stuur bij de PHEV als elektrische rem. Je kan dus remmen op de elektromotor door met de flippers meer of minder weerstand te creëren. Ik neem aan dat de opgewekte energie teruggevoerd wordt naar de accu's, maar dat heeft de dealer niet bevestigd.
Re: Rijden in de bergen
Het zelfremmende vermogen regel je met de flippers aan het stuur, je remt dan op de generator. Veel afremming betekent ook veel energie naar de accu. Zuinig rijden betekent straks ook zoveel mogelijk remmen op deze manier en zomin mogelijk met het rempedaal.
Re: Rijden in de bergen
Niet gevraagd of wist hij het niet? In dat laatste gevqal zou hij eigenlijk geen dealer moeten zijnGPS schreef:..., maar dat heeft de dealer niet bevestigd.
Re: Rijden in de bergen
Kijk ook even hier: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... t=10#p5432
Titel van het draadje doet anders vermoeden, maar hier is uitgebreid gediscussieerd over afremmen in de bergen.
Titel van het draadje doet anders vermoeden, maar hier is uitgebreid gediscussieerd over afremmen in de bergen.
Re: Rijden in de bergen
Geen zorgen; niet gevraagdAnko schreef:Niet gevraagd of wist hij het niet? In dat laatste gevqal zou hij eigenlijk geen dealer moeten zijnGPS schreef:..., maar dat heeft de dealer niet bevestigd.
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Rijden in de bergen
regel 1: steile hellingen vermijden?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 jun 2015, 12:55
Re: Rijden in de bergen
Na hoeveel km is de accu weer vol ? Ik moet vanuit Val Thorens 40 km bergaf rijden en als de accu vol is remt hij niet meer af in B5. En vooral het laatste stuk is nogal steil...
Re: Rijden in de bergen
Het gaat meer om het hoogteverschil, dan om de lengte van de afdaling. Eigenlijk is lengte wel gunstig, want hoe langer de afdaling is, hoe meer lucht je onderweg moet verplaatsen. De Col du Galibier afdalend in noordelijke richting hield ik nog wel ruimte in mijn accu over, hoor. En daar is denk ik misschien zelfs wel meer hoogte verschil? Maar je moet natuurlijk niet eerst bovenaan de boel opladen .
Re: Rijden in de bergen
Afgelopen zomer nog over de st Bernard pas gereden (pas dus niet tunnel). Dat ging perfect en is denk ik wel een van de grotere uitdagingen in Europa wat betreft hoogteverschil. Omhoog rijd je de accu wel leeg en naar beneden win je een groot deel van de energie weer terug door regeneratief te remmen. Maar accu was bij lange na niet vol toen ik beneden was (tussen 50% en 65%) dus ik denk niet dat je een afdaling in europa kan vinden die je accu volledig vol krijgt.
Met de flippers aan het stuur regel je het terug winnen. Mijn voorkeur gaat uit naar stand B5 en dan door licht gas geven kun je eigenlijk het remmen bij regelen. Dus B5 + een beetje gas betekend nog steeds remmen maar minder dan normaal op B5. Je hoeft dan niet steeds te flipperen en de rem hoef je ook niet aan te raken omdat gas los (=B5) normaal gesproken voldoende remt. Indien je een minder stijl stukje hebt dan geef je nog iets gas bij indien gewenst. Rijdt heerlijk echt veel beter dan handgeschakelde benzine auto. Ook omhoog gewoon gassen en je gaat, niks te maken met terugschakelen e.d. En je verbruikt veel minder omdat je een hoop energie terug wint bij de afdaling i.p.v. je remblokjes verslijt.
Steile hellingen zijn echt geen probleem. Tenminste ik ben nog geen helling tegen gekomen waar hij niet met gemak omhoog rijdt en hebt toch al een vakantie in de Pyreneeën en alpen erop zitten waar ik echt wel de gravel padjes naar de wandelroutes boven op de berg heb opgezocht.
Met caravans en skikoffers e.d. nog niet geprobeerd maar daar is genoeg over te vinden in andere draadjes op dit forum.
Met de flippers aan het stuur regel je het terug winnen. Mijn voorkeur gaat uit naar stand B5 en dan door licht gas geven kun je eigenlijk het remmen bij regelen. Dus B5 + een beetje gas betekend nog steeds remmen maar minder dan normaal op B5. Je hoeft dan niet steeds te flipperen en de rem hoef je ook niet aan te raken omdat gas los (=B5) normaal gesproken voldoende remt. Indien je een minder stijl stukje hebt dan geef je nog iets gas bij indien gewenst. Rijdt heerlijk echt veel beter dan handgeschakelde benzine auto. Ook omhoog gewoon gassen en je gaat, niks te maken met terugschakelen e.d. En je verbruikt veel minder omdat je een hoop energie terug wint bij de afdaling i.p.v. je remblokjes verslijt.
Steile hellingen zijn echt geen probleem. Tenminste ik ben nog geen helling tegen gekomen waar hij niet met gemak omhoog rijdt en hebt toch al een vakantie in de Pyreneeën en alpen erop zitten waar ik echt wel de gravel padjes naar de wandelroutes boven op de berg heb opgezocht.
Met caravans en skikoffers e.d. nog niet geprobeerd maar daar is genoeg over te vinden in andere draadjes op dit forum.
Re: Rijden in de bergen
Van en naar Val Thorens is voor mij routine (5 keer per jaar). Omhoog met volle accu (op tijd beginnen met laden) en in B5 de berg op. Je remt dan regeneratief af bij de haarspeldbocht. Zorg er voor dat je in Val Thorens je accu bijna leeg hebt. Meestal is het voldoende om even na Les Menuires te stoppen met charge modus.Harry NED557 schreef:Na hoeveel km is de accu weer vol ? Ik moet vanuit Val Thorens 40 km bergaf rijden en als de accu vol is remt hij niet meer af in B5. En vooral het laatste stuk is nogal steil...
Je rijdt dan op de terugweg met een bijna lege accu. Tijdens de rit naar beneden (op B5) zal de accu ongeveer half vol raken zodat je vanaf Moûtiers nog 20 km accucapaciteit over hebt.
Nog een tip om het geluidsniveau te beperken: Na de haarspeldbocht het rechterpedaal even diep intrappen om op snelheid te komen en daarna de rechtervoet een stukje omhoog. Het geluid wordt dan flink minder en heb je niet de hele tijd last van een 'loeiende motor'.
10 jaar tevreden gereden in een Instyle+
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 29 jun 2015, 12:55
Re: Rijden in de bergen
Bedankt voor jullie reacties, dus het eerste stuk omhoog in charge modus houden, goede tip
Re: Rijden in de bergen
Een paar jaar geleden op een berg in Oostenrijk hang ik mijn auto netjes aan een laadpaal. Toen naar beneden met een volle accu.
Stom!
De 'B-stand' doet nu niets meer omdat hij de stroom niet meer in de accu kwijt kan.
Enige mogelijkheid : remmen en af en toe even stoppen om de remmen af te laten koelen..
Klopt dit of zijn er betere opties?
Stom!
De 'B-stand' doet nu niets meer omdat hij de stroom niet meer in de accu kwijt kan.
Enige mogelijkheid : remmen en af en toe even stoppen om de remmen af te laten koelen..
Klopt dit of zijn er betere opties?
Outlander Instyle+, intro-pack, sport-pack, pneumatische stoel massage , zij-skirts, vloer verlichting, instaplijsten, mattenset velour, zonblinderings achter+zijruiten
Re: Rijden in de bergen
Kachel of airco aanzetten, totdat de accu ver genoeg leeg is. Niet helemaal leeg laten raken. Ik zet 'm meestal op save zodra de accu iets minder dan half vol is. Dan hou je nog wat ruimte om elektrisch tegen de heuvel op te rijden in de bergen.
lkj
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
Re: Rijden in de bergen
DJF3 schreef: ↑28 jul 2018, 16:47Een paar jaar geleden op een berg in Oostenrijk hang ik mijn auto netjes aan een laadpaal. Toen naar beneden met een volle accu.
Stom!
De 'B-stand' doet nu niets meer omdat hij de stroom niet meer in de accu kwijt kan.
Enige mogelijkheid : remmen en af en toe even stoppen om de remmen af te laten koelen..
Klopt dit of zijn er betere opties?
Niet meer laden tot vol boven aan de berg! Een ezel stoot zich etc......
En inderdaad op de stand save. Bevalt mij uitstekend. Als ik uit NL wegrijd in stand save heb ik in de eerste heuvels van de Ardennen al profijt van!
OUTLAND(CRUIS)ER
Re: Rijden in de bergen
Natuurlijk laden als je in het dal bent, met maximale elektrische ondersteuning klimmen en dan regenereren bij de afdaling!Reinier L schreef: ↑29 jul 2018, 08:59DJF3 schreef: ↑28 jul 2018, 16:47Een paar jaar geleden op een berg in Oostenrijk hang ik mijn auto netjes aan een laadpaal. Toen naar beneden met een volle accu.
Stom!
De 'B-stand' doet nu niets meer omdat hij de stroom niet meer in de accu kwijt kan.
Enige mogelijkheid : remmen en af en toe even stoppen om de remmen af te laten koelen..
Klopt dit of zijn er betere opties?
Niet meer laden tot vol boven aan de berg! Een ezel stoot zich etc......
En inderdaad op de stand save. Bevalt mij uitstekend. Als ik uit NL wegrijd in stand save heb ik in de eerste heuvels van de Ardennen al profijt van!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 16:50
Re: Rijden in de bergen
Mij is het nog niet duidelijk.
Mijn dealer zegt dat ik in NL het beste (meest zuinig) in de D-stand kan rijden. In de bergen de B-stand gebruiken. Ik vraag mee af of dat waar is. In de B-stand regenereert de remenergie. Maar gebeurt dat ook als je remt in de D-stand? Volgens MMNL worden de remschijven pas gebruikt bij een bepaalde mate van afremmen, ook in de D-stand.
En de grote vraag is dan: wanneer gaan de remlichten aan? Als je de rem aanraakt? Als er een bepaalde remvertraging wordt gevraagd? Ook bij de B5-stand zonder dat het rempedaal wordt bediend?
Mijn dealer zegt dat ik in NL het beste (meest zuinig) in de D-stand kan rijden. In de bergen de B-stand gebruiken. Ik vraag mee af of dat waar is. In de B-stand regenereert de remenergie. Maar gebeurt dat ook als je remt in de D-stand? Volgens MMNL worden de remschijven pas gebruikt bij een bepaalde mate van afremmen, ook in de D-stand.
En de grote vraag is dan: wanneer gaan de remlichten aan? Als je de rem aanraakt? Als er een bepaalde remvertraging wordt gevraagd? Ook bij de B5-stand zonder dat het rempedaal wordt bediend?
Re: Rijden in de bergen
Ik ben het me je dealer eens. Het maakt niet zoveel uit, want de totale remenergie regeneratie bij het rijden in Nederland is toch weinig ten opzichte het opladen aan een paal. Dus een hoop geflipper, met weinig extra resultaat qua lading.
Bovendien is het veel comfortabeler (in mijn gevoel) om op B2 (=D bij het starten) dan steeds het dieselgedrag (wat ik gelukkig niet ken) te willen nabootsen. Bij B5 reageert de auto schokkerig.
In de bergen is het anders, daar moet je wel om de accu weer op te laden en veilig te kunnen remmen. En is het effectief.
Ik rij al 6 jaar in dit type auto en heb in het begin van alles geprobeerd. Mijn ervaring: lekker op D blijven rijden, dat is ook voor je medeweggebruikers fijner...... En bij het remmen wel zo veel mogelijk regeneratief zonder de blokjes te verslijten. Dan mis je dus het kleine verschil tussen remmen op B5 en B2, wat er door forumleden die het hebben gemeten wel is. Maar dat kan ik niet uit eigen ervaring zeggen omdat niet een dongel heb aangesloten.
Ik ben net weer in Zweden geweest (tegen de Noorse grens aan) met steile hellingen, dan is het leuk om de B standen te gebruiken.
De auto rijdt het meest comfortabel met opgeladen accu, geen ECO knop ingedrukt, D stand pook en eventueel Save bij een half lege accu bij het rijden door heuvelachtig gebied.
lkj
Bovendien is het veel comfortabeler (in mijn gevoel) om op B2 (=D bij het starten) dan steeds het dieselgedrag (wat ik gelukkig niet ken) te willen nabootsen. Bij B5 reageert de auto schokkerig.
In de bergen is het anders, daar moet je wel om de accu weer op te laden en veilig te kunnen remmen. En is het effectief.
Ik rij al 6 jaar in dit type auto en heb in het begin van alles geprobeerd. Mijn ervaring: lekker op D blijven rijden, dat is ook voor je medeweggebruikers fijner...... En bij het remmen wel zo veel mogelijk regeneratief zonder de blokjes te verslijten. Dan mis je dus het kleine verschil tussen remmen op B5 en B2, wat er door forumleden die het hebben gemeten wel is. Maar dat kan ik niet uit eigen ervaring zeggen omdat niet een dongel heb aangesloten.
Ik ben net weer in Zweden geweest (tegen de Noorse grens aan) met steile hellingen, dan is het leuk om de B standen te gebruiken.
De auto rijdt het meest comfortabel met opgeladen accu, geen ECO knop ingedrukt, D stand pook en eventueel Save bij een half lege accu bij het rijden door heuvelachtig gebied.
lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mei 2019, 16:50
Re: Rijden in de bergen
Ik heb het kunnen testen: de remlichten gaan niet aan als je remt via B3-B5. Dat betekent dat de achterliggers het niet kunnen zien als je vertraagt.
Mitsubishi Motors Nederland heeft het dus mis. Het enige voordeel is dat je minder remblokjes verslijt en iets energie terug wint.
Mitsubishi Motors Nederland heeft het dus mis. Het enige voordeel is dat je minder remblokjes verslijt en iets energie terug wint.
Re: Rijden in de bergen
Dat klopt, maar het is niet echt erger dan dat je in een gewone auto afremt door flink terug te schakelen. Toegegeven, dat komt steeds minder voor, zeker nu steeds meer auto's een automaat hebben. Dus mensen kunnen dit onverwacht vinden.