Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
GeryPeters
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:22

Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door GeryPeters » 30 sep 2019, 12:24

Hallo,

Heeft iemand er ervaring mee met het monteren van extra verlichting in de kofferbak (die met een schakelaar te bedienen is), zonder meteen allerlei gaten te hoeven boren in de bekleding of het kunststof.
Heb nu een led-strip met een schakelaar en eens stekker voor in de 12 volt aansluiting, maar dan moet je de wagen op contact zetten en krijg je allerlei piepgeluiden als je de klep open hebt (en dat is wel een vereiste) en dat is dus niet praktisch.
We hebben onze Outlander (met parkeersensoren) afgelopen juni nieuw gekocht.

Groetjes en alvast bedankt voor jullie reactie,
Gery

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door vulcan750 » 30 sep 2019, 12:49

Er zit toch verlichting in de kofferruimte? Wil je voor af en toe extra verlichting, dan is de goedkoopste en makkelijkste weg een simpel kast/kelder ledlampje te kopen op een batterij (gaat maar zo 2 jaar mee).
Bij een Action of Kruidvat kost zoiets geen drol en je plakt 'm vast waar jij het handig vind.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door Reinier L » 01 okt 2019, 08:47

Ik heb vanaf de accu (uiteraard) gezekerd een extra aansluiting gemaakt. Dus met constant 12v. Zat ook in de Volvo en vond ik superhandig.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door Bmtouring » 25 mar 2020, 10:58

weet iemand welke bekabeling een vertraging heeft? Dus contact af, dan blijft er nog x tijd spanning op staan. Voor interieurverlichting bijvoorbeeld maar vast nog wel meer zaken.
Dat signaal wil ik gebruiken voor o.a. extra verlichting aan boord en mogelijk ook een aanpassing aan de voeding van de radio. Dat dat ding steeds meteen uit gaat en helemaal opnieuw moet opstarten is me een doorn in het oog.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door PHEVlkj » 25 mar 2020, 11:37

Dat van de radio is zeker irritant, maar vanuit de opzet van de auto wel begrijpelijk.

Zonder stroom in de 12 volt accu kun je niet meer starten. En die accu is maar ongeveer 35 Ah groot. Die wordt dagelijks automatisch bijgevuld vanuit de rij accu om 14 uur. Dus als je het MMCS in leven laat terwijl de auto niet loopt zou het snel kunnen gaan met leeglopen. Dat lijkt me een grote stroomverbruiker. Misschien kun je er een relais tussen zetten zodat het MMCS wel na een paar minuten uit gaat als de stroom van de auto af is. Ik weet niet of dat 14 uur proces tegen een platte 12v accu kan of dat het dan misschien wordt afgeblazen.

Als je veel wilt knutselen dan zou ik goed rekening houden met de hoge spanningen die op de oranje kabels kunnen lopen. Je hebt nu een high tech auto gekocht waar je niet zo maar alles los kunt halen en aanpassen zonder problemen als je geen goed schema hebt van de bekabeling.....

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door MitsuAccu » 25 mar 2020, 13:07

weet iemand welke bekabeling een vertraging heeft? Dus contact af, dan blijft er nog x tijd spanning op staan. Voor interieurverlichting bijvoorbeeld maar vast nog wel meer zaken.
Dat signaal wil ik gebruiken voor o.a. extra verlichting aan boord en mogelijk ook een aanpassing aan de voeding van de radio. Dat dat ding steeds meteen uit gaat en helemaal opnieuw moet opstarten is me een doorn in het oog.
Als je toch je schuifdak gaat aanpassen :D
Hiervoor moet je ook software van de auto wijzigen en één van de dingen die je daar moet doen is ervoor zorgen dat er na het uitzetten van het contact nog spanning op het schuifdak blijft staan. Dat zijn een aantal voor-gedefinieerde waardes, maximum is 10 minuten.
Wellicht kan het ook direct bij de radio settings, dat heb ik nooit bekeken Maar zo niet, zou je de radio op de schuifdak voeding kunnen zetten, als de zekering en bedrading dit aankunnen?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door Bmtouring » 25 mar 2020, 14:15

Ik hou me idd bij het 12v netwerk, hoogspanning hebben ze prima ingericht zo.

Met eenmaal een signaal kan ik wel wat. Bijvoorbeeld zoals genoemd via een relais. Eventueel kan ik ook een vertragingsrelais pakken natuurlijk, heb ik echter weer wel een permanente 12v nodig en een duurder relais dan wanneer ik een bestaand signaal dat dus na x minuten uitgaat neem. Liever geen mmcs voeden vanuit de verlichting en diens zekering....

De radio trekt wel wat maar geen hele accu leeg in een paar minuten. En het gaat mij ook maar om een paar minuten. 10 is al zat, even tanken, even de auto verplaatsen bij het wassen, korte stop om wat af te geven of op te pikken, kinderen in/uitladen etc.

Bij de oude bmw's was een kwartiertje ongeveer, meer dan genoeg voor navi om 'up' te blijven. Opstarten begon al als je de portieren op afstand opende, opstarten duurde nogal lang bij die apparatuur.

Mogelijk kan de radio ook in standby anders dan compleet uit en aan maar ik verwacht dat niet. Kan me niet voorstellen dat dat er op zit en niet is gebruikt.

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: Extra verlichting in de kofferbak voor tijdens avond-activiteiten

Bericht door trancedrift » 18 dec 2020, 10:18

Ik heb alle binnen (en buiten - kenteken en laaddeur) verlichting vervangen door LED lampen, vele malen veler, ook in achterbak echt enorm verschil.

Plaats reactie