LPG-installatie geïnstalleerd!

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Teesse

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Teesse » 24 dec 2014, 11:15

....en weer even on-topic!
Ik heb enkele weken geleden een Vogels installatie laten plaatsen bij Vogels in Son. Met 55l onderbouw, uiteraard 3G en een mini-vuller achter de benzineklep. Aanvankelijk een kleine storing maar nu die verholpen is, moet ik zeggen dat het probleemloos rijdt. Vogels gebruikt de mapping van de benzine injectie en de gas-computer vertaalt deze naar de benodigde hoeveelheid gas.
Het verbruik bij een stevige rit (incl 130 km/u naar Zeeland en stormachtig weer) was 1:8. Dat valt wat tegen, maar ik wijt het aan de windvanger die de Outlander nu eenmaal is. Met rustig weer en 100 km/u verwacht ik wel naar 1:10 te gaan.
Het omschakelen naar gas gaat zeer snel, nadat de motor aanslaat schakelt hij binnen enkele minuten over. En het start-stoppen gaat probleemloos, geruisloos en soepel. Uiteraard zit er een klepsmeersysteem op.
De uitlaatdemper is hergebruikt. Inmiddels heeft Bosal een speciale bocht leverbaar, waarbij de bestaande demper een kwart slag gedraaid wordt, en ruimte maakt voor de 55 l tank. Die zit in de schaduw en valt eigenlijk weg. Het geluid is niet harder, wel anders doordat de uitlaat aan de andere zijde zit. Je went er snel aan. Ook wennen is dat een volle tank 27 Euro kost :P

Wat ik nog wens is een stand waarbij niet 'per ongeluk' de motor aanslaat bij het accelereren. Ik wil bij korte ritjes de motor uit laten (bijvoorbeeld ook al is het kouder dan 7 graden, dus de verwarming blijft uit). Ik kom prima naar de trein 15 km verderop en weer terug, voorzichtig met het gaspedaal. Maar soms springt de motor toch aan en dat is onnodig. Ideeën iemand?

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 24 dec 2014, 11:44

En weer een happy LPG-er erbij! :D
Teesse schreef:Met 55l onderbouw, uiteraard 3G en een mini-vuller achter de benzineklep.
Ik neem aan dat je G3 bedoeld? :lol: Of is het een data-verbinding-LPG-installatie?

Veel happy miles ermee!
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

DuikKees
Forumlid
Berichten: 100
Lid geworden op: 28 okt 2013, 14:15

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door DuikKees » 25 dec 2014, 11:48

Teesse schreef:....De uitlaatdemper is hergebruikt. Inmiddels heeft Bosal een speciale bocht leverbaar, waarbij de bestaande demper een kwart slag gedraaid wordt, en ruimte maakt voor de 55 l tank. Die zit in de schaduw en valt eigenlijk weg........
Dat is goed nieuws. Bij mij moest de demper nog vervangen worden, ik heb de "oude" nog in de schuur liggen. Deze bewaar dus maar goed.
Zou je een foto willen maken van het bocht/aansluitwerk met de bestaande demper?

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door phev » 07 jan 2015, 15:35

Ik overweeg na een jaar rijden toch ook LPG. Wat ik mij alleen afvraag: de motor gaat steeds afwisselend even aan en dan weer uit als er weer wat in de accu zit. Betekent dit nu dat hij steeds even op benzine start. Ook al is het maar een paar seconde lijkt me toch sonde.

peter45
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2014, 19:46

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door peter45 » 07 jan 2015, 16:56

Ik heb enkele weken geleden een Vogels installatie laten plaatsen bij Vogels in Son.


Wat heb je ervoor betaald en zou je wat foto's kunnen plaatsen?
bvd

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 07 jan 2015, 19:08

phev schreef:Betekent dit nu dat hij steeds even op benzine start. Ook al is het maar een paar seconde lijkt me toch sonde.
Nee, de mijne is zo afgesteld dat bij warme motor hij gelijk weer op gas gaat. Alleen als de motor onder de 30 graden is loopt hij op benzine, maar dat is niet specifiek hybride, dat is bij elke auto op lpg.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

peter45
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2014, 19:46

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door peter45 » 12 jan 2015, 10:20

g3 installatie besteld bij vogels in Son onderbouw 55 liter a € 2100 incl btw en incl smeersyteem.
iemand nog tips /trucs waarop ik moet letten. De monteur bespreekt de inbouw voordat ze gaan beginnen.

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door phev » 12 jan 2015, 11:23

Ik heb ook LPG overwogen, maar toch niet gedaan. Ik maak toch te weinig benzinekilometers. Vergeet niet in je berekening het volgende mee te nemen: 1) LPG 15-20 % meeverbruik. 2) LPG auto moet al na 3 jaar APK gekeurd worden en daarna ieder jaar. 4) Autoverzekering gaat fors omhoog.(bij mij 30%) 5) autolube (smeermiddel) is duur
6) meer wegenbelasting 7) (tijdelijke) verlaging van alle brandstofprijzen verlegt het omslagpunt naar boven 8) verzekering van 3 jaar garantie op de motor zou ik erbij nemen,
mitsubishi geeft dit niet bij LPG.

Een argument om LPG zeker wel te nemen: Je kunt weer lekker hard rijden, hoe onzuiniger je rijdt hoe lager het omslagpunt :shock:

philip

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door philip » 14 jan 2015, 23:17

@PHEV
Ik betaal geen wegenbelasting voor de PHEV :shock: Ook niet met LPG :?: Waarom zou de verzekering duurder worden :?:

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door phev » 14 jan 2015, 23:45

Wegenbelasting vanaf 2016, wel half tarief dus dat is positief.
Wat betreft de premieverhoging weet ik de beweegreden niet.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Anko » 15 jan 2015, 06:26

Is het niet zo dat VM-en er van uit gaan dat LPG rijders per definitie veel-rijders zijn?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

peter45
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2014, 19:46

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door peter45 » 19 jan 2015, 11:53

ik rij meer dan vooraf verwacht tussen de 35000 en 40.000 km per jaar.
Verschil tussen benzine en lpg is ongeveer 0.85- 0.90 per liter per liter
Uitgaande van ca 2500 liter x 0.85 kom ik uit op een besparing van ca €2125 per jaar.
minus extra verbruik , olie en verzekering zal de uiteindelijke besparing ongeveer € 1900 per jaar zijn.
Natuurlijk probeer ik zoveel mogelijk elektrisch te rijden maar moet soms 2x per dag tanken, haal een gemiddelde van 1:10
MRB wordt 1/2 tarief in 2016 met of zonder lpg

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 15 apr 2015, 21:08

Zo, vandaag de Outlander weer opgehaald bij de dealer. Begon de laatste tijd echt belabberd te lopen, af en toe zelfs het gevoel dat hij op drie poten liep. Ook bij lage snelheden enorm bokken en schokken van de auto en daarbij de "EV System Service Required" en "ACC System Service Required" drie ochtenden achter elkaar. Zodra de motor warm was ging het wel weer maar de motor liep niet lekker.

Bij de dealer gemeld. Die gaf aan dat de kleppen waarschijnlijk gesteld moesten worden. Standaard zou dit bij 100.000 kilometer moeten gebeuren maar uit ervaring met Mitsubishi's op gas adviseren ze dit elke 40.000 kilometer te doen.

Vandaag dus weer opgehaald en hij loopt weer als een zonnetje. Twee kleppen zaten echt bijna compleet dicht. Dit verklaart ook het beroerde lopen. Nu de mijne bijna 90.000 op de klok heeft staan mocht dat dus wel eens gebeuren. Ze zijn weer gesteld (zijn ze wel twee dagen voor nodig omdat de klep-stel-bussen op maat besteld moeten worden).

Dus even voor de Gas-isten onder ons. Hou er maar rekening mee dat je een keer de kleppen moet laten stellen.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door sigmasailor » 15 apr 2015, 21:17

Tjee: kleppen stellen; dat klink nogal old school zeg. Er zitten dus geen hydraulische klepstoters in? Had ik wel verwacht bij een moderne motor.
Op zich is gas en klepslijtage synoniem dus wel verklaarbaar.
Voordeel van stellen is dat je de slijtage kan bijhouden en je weet wat er gebeurt.
Om de 40k is helemaal niet verkeerd voor old school op gas.
Klepstelbussen als in vulplaatjes?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 15 apr 2015, 21:34

sigmasailor schreef: Had ik wel verwacht bij een moderne motor.
Het is ook geen moderne motor Eric! :D
sigmasailor schreef:Klepstelbussen als in vulplaatjes?
Euh, ja, zou kunnen... :oops: Geen idee.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door sigmasailor » 16 apr 2015, 17:46

Modern als 21ste eeuw bedoelde ik; hydraulische klepstoters is toch niets bijzonders meer?
Misschien is het wel lastiger met een verstelbare nokkenas zoals de PHEV heeft? Heeft de PHEV dat? of alleen de gewone Outlander?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

jsfw

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door jsfw » 17 apr 2015, 16:55

OutSander schreef: Bij de dealer gemeld. Die gaf aan dat de kleppen waarschijnlijk gesteld moesten worden. Standaard zou dit bij 100.000 kilometer moeten gebeuren maar uit ervaring met Mitsubishi's op gas adviseren ze dit elke 40.000 kilometer te doen.

Vandaag dus weer opgehaald en hij loopt weer als een zonnetje. Twee kleppen zaten echt bijna compleet dicht. Dit verklaart ook het beroerde lopen. Nu de mijne bijna 90.000 op de klok heeft staan mocht dat dus wel eens gebeuren. Ze zijn weer gesteld (zijn ze wel twee dagen voor nodig omdat de klep-stel-bussen op maat besteld moeten worden).

Dus even voor de Gas-isten onder ons. Hou er maar rekening mee dat je een keer de kleppen moet laten stellen.
Ik was ook al aan de beurt, maar al bij een 35k km :evil: Ik vond hem ook niet echt lekker rijden, dealer kon niets vinden, toch maar even de kleppen controleren. De speling moet een 0.3 zijn (volgens dealer) in koude situatie en bij mij stond 1 uitlaatklep al op 0.1 en dus bij warme motor nog minder.... daar kon ik niet lang mee blijven rijden dus alle kleppen laten doen en op 0.35 laten zetten. Bij 80k laat ik ze toch weer controleren. Het viel mij wel wat tegen, ik wist dat het een keer zou komen maar 35k is wel erg snel. Ik vond hem ook anders gaan rijden na de zomervakantie. Mijn gevoel zegt dat met de caravan er achter, op en neer naar Rome op gas (met 1500kg achter de auto) dit geen goed heeft gedaan. Aankomende zomer ga ik met caravan er achter toch gewoon op benzine rijden.... en zonder op gas. Wel jammer, scheelt enorm in de kosten maar dat was ik al weer kwijt aan het kleppen stellen. :?

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door WHB » 17 apr 2015, 18:23

Indien er veel verschil tussen de kleppen van de onderlinge cilinders zit.
Is waarschijnlijk de mengverhouding per cilinder niet goed.

Edit: 35K is idd. wel heel erg snel.
Omdat je aangeeft lange tijd op hoge belasting gereden te hebben.
Zou het zo kunnen zijn dat de vollast verrijking onvoldoende is.
Hierdoor stijgt de ontbrandingstemperatuur en dus de klepslijtage.
zeker even door de gasboer laten checken.

Groet,
WHB
Laatst gewijzigd door WHB op 18 apr 2015, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 17 apr 2015, 20:59

@jsfw: Bij 35k al. Phoe, da's wel erg snel. Ben het wel met WHB eens. Mogelijk iets om de gasboer er eens naar laten te kijken?
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

jsfw

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door jsfw » 18 apr 2015, 12:08

Dat klopt heren, uiteraard is er uitvoerig getest, met de computer er aan bij de gasboer en ook bij de dealer. Je kunt heel mooi alle waardes tijdens het rijden bekijken, van zowel op gas als benzine. Daarin was helemaal niets te zien, alle parameters waren zoals die moesten zijn.
Toen maar bij de dealer de compressie even gemeten. Daar kwam uit dat bij één cylinder een lager compressie was t.o.v. de standaard fabriekswaardes. Dat was een reden om de kleppen toch al te gaan controleren. De gasboer was echt verbaasd, dit had hij niet eerder gezien, zo snel. Had een collega inbouwer gesproken die al een PHEV had rijden op gas met ruim 90k km.... natuurlijk, heb ik weer.... :cry:
Ja, wat is de oorzaak...., waren de waardes uit de fabriek al 'heel'' scherp (klepspeling)? Om dat te weten hadden we bij inbouw de kleppen even vooraf moeten controleren. Heeft de motor tijdens mijn vakantie (4k km) te veel op z'n donder gehad. Ik rijd met charge aan, een flinke caravan er achter, buiten +30 graden, berg op en af.... gaf verder geen krimp, reed prima maar werd natuurlijk wel goed warm...

Ik heb ook eerder helemaal geen problemen gehad, reed altijd prima. Pas na mijn vakantie (oktober denk ik) kreeg ik de indruk dat die anders ging rijden (alleen in paralelle mode). De overgang van EV naar paralelle mode en weer uitschakeling was/is erg voelbaar. Je ziet ook de Power meter op en neer bewegen tijdens de overgang.
Dat was mijn klacht, dat de overgang nu zo voelbaar is en dat dit niet zo was.... Ik vind het erg vervelend, je voelt de schok/inhouden en erger mij daar aan. Dit is echt pas na de vakantie gekomen. We dachten dat dit uiteindelijk kwam door de kleppen... maar het is er nog steeds. Heb er eerst nog een paar duizend km mee gereden, maandag gaat die naar de dealer voor een beurt en dan gaan we er weer naar kijken.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door WHB » 19 apr 2015, 10:12

jsfw schreef: De overgang van EV naar paralelle mode en weer uitschakeling was/is erg voelbaar.
Doet hij het ook als je (een flink stuk) op benzine rijd of alleen op gas?

kiwi

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door kiwi » 03 nov 2015, 14:34

hi!

Ik krijg maandag m'n PHEV, joehoe!
Ik wil hem graag op gas hebben, maar ben even benieuwd hoe goed je die tank ziet zitten. En verschil tussen 50 en 60L qua zichtbaarheid.
Er zijn wel wat foto's voorbij gekomen, maar van redelijk dichtbij of onderaf.

Heeft iemand nog wat foto's liggen of kan die eventueel maken van z'n LPG installatie? :P

Thanks!
groet
kiwi

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 03 nov 2015, 19:02

Ja, hij is zichtbaar, in mijn geval een 60 liter tank:
Utah Beach.jpg
Utah Beach.jpg (141.63 KiB) 3919 keer bekeken
Maar ik vindt het niet storend:
Uitlaat..JPG
Uitlaat..JPG (267.21 KiB) 3919 keer bekeken
Zal kijken of ik morgen nog even een foto van ooghoogte aan de achterkant kan maken. Ik kan wel zeggen dat ik er meer plezier van heb om mijn volle kofferruimte nog te hebben, dan dat er een deel van een "pukkel" zichtbaar is aan de achterkant.

Succes nog even met wachten.

Groeten,
Sander
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

kiwi

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door kiwi » 06 nov 2015, 13:32

Dank!!
Liefst zie je niks natuurlijk, maar die extra actieradius is ook wat waard!

banjo

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door banjo » 11 nov 2015, 16:31

is dat niet gevaarlijk? ik rijd nog wel eens over zon drempel heen die als een bult op de weg ligt. als je dan met wielen aan beide kanten rijd voel je hem niet zeg maar maar in dit geval is je gastank het laagste punt toch? krijg je dan geen kleine klap gevolgt door een veel grotere klap? :shock:

Plaats reactie