LPG-installatie geïnstalleerd!

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Savan » 24 okt 2016, 14:11

In mijn geval wil ik toch maximaal electrisch proberen te rijden. Ik verwacht niet meer dan 10k km per jaar op benzine te rijden. Als ik dan ga rekenen:

Mijn voordeel: 900 euro aan brandstof besparing

Kosten:

- €280,- meerprijs mrb per jaar
- €400,- inbouw lpg installatie, verdeeld over 5 jaar, aanschafprijs van 2000
- €150,- eenmalig kleppen stellen, ervan uitgaande dat ivm weinig lpg km deze gespaard zullen blijven voor een revisie. ook verdeeld over 5 jaar

In totaal dus een kleine 850euro aan onkosten, wat neerkomt op een besparing van 50cent per 100km tov benzine, met 20.000km rijdend op benzine is dat wel wat ruimer, maar daar kom ik nu zelfs met een diesel niet aan, of eigenlijk net omdat deze niet electrisch kan rijden.

Ik kom denk ik toch aan te weinig km om zo een installatie te rechtvaardigen.

paul1173

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door paul1173 » 24 okt 2016, 15:49

Zou je met een standaard benzine-auto gas overwegen als je 10k rijdt? Nee toch? Dan hoef je er bij de PHEV toch ook niet over na te denken..

Lijkt mij..

Groet,

Paul

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Savan » 25 okt 2016, 13:29

Ik denk dat het bij een phev net iets anders ligt. Als een bepalende factor, de mrb, gehalveerd is, en aan de andere kant het verschil in brandstof prijs identiek - dan krijg je een situatie dat het omslagpunt ook gehalveerd is.

Ik vraag me af wat een lpg met de uitstoot zou doen en op een of andere rare manier blijft zo een lpg me toch aanspreken. Ik kan dat idee nog niet helemaal van de tafel vegen. Het enige wat me dwarszit in het gehele verhaal is de versnelde slijtage, en dan niet alleen uit financieel oogpunt gekeken. Maar meer omdat het indruist tegen de principes van goed onderhoud van je auto, terwijl je op deze manier dit laat vallen en je versneld je auto afschrijft.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Anko » 25 okt 2016, 13:44

Ben je niet bang dat door plaatsing van een gastank de verleiding om helemaal niet of minder op te laden groter wordt en je zo tegen een heel ander principe aan loopt? Nl. dat je weinig bijtelling en wegenbelasting betaalt omdat je een hybride auto rijdt, terwijl je de drempel om op CO2 brandstoffen te rijden kleiner maakt?

Volgens mij moet het idee zijn om zo veel mogelijk op stroom te rijden en niet om zo weinig mogelijk op benzine te rijden ...
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Savan » 25 okt 2016, 22:37

Nee, daar ben ik niet bang voor. Electrisch rijden is gratis voor mij gezien ik zonnepanelen ga plaatsen en zo ''gratis" kan rijden. Daarnaast komt se phev op de oprit met straks een wandlader op de gevel. Het niet continu stekkeren zou in dat geval wel erg lax zijn en gaat ook niet gebeuren. Anders had bv een espace wel op de oprit gestaan.

Wel gaan we op zomervakantie rond de 5k km maken, en met wintervakantie een kleine 3k. Dat zijn nagenoeg allemaal km op benzine gereden wegens gebrek aan de mogelijkheid om te laden. In NL zal er zeker ook gedurende de 2k km voorkomen dat ik uitsluitend op benzine moet rijden.

Tijd zal het leren, prpgnoses zijn altijd lastig. :)

schemert
Forumlid
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2013, 14:42

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door schemert » 01 nov 2016, 14:04

Heb nog contact gehad met gasinbouwer. Zij kunnen de kop ook reviseren, ism revisiebedrijf, het kost dan ong. 2000
Die 4000 euro is wat de dealer vraagt, maar via je gasinbouwer kan dus ook.

Ik rijd nu minder vaak dus het duurt nog even voordat hij gereviseerd moet worden

En inderdaad, outsander, het scheelt enorm in de kosten, rijden op gas voor 50 cent per 10 kom of benzine voor 1,43 euro per 10 km. Verbruik op gas is bij normaal rijden (110 op snelweg) bijna gelijk aan verbruik met benzine.
Vind wel dat de motor niet altijd even mooi loopt en dat de auto soms te vroeg op gas wil starten (vooral bij standkachel gebruik)

thorne
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2013, 11:15

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door thorne » 07 nov 2016, 07:28

Ik heb nu ook op twee cilinders een klepspeling van 0.1 mm. 85.000km gereden, waarvan redelijk veel volledig elektrisch. Heb ook de Flash-lube installatie

Ik ben van plan om door te rijden totdat het een echt probleem wordt en dan wordt het denk ik kiezen:

- stellen voor ca. €700,- voor wellicht 20.000 km
- reviseren voor ca. €2000 voor wellicht 80.000 km

Als iemand inmiddels goede ervaringen heeft met een garage dan houdt ik me aanbevolen.

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Savan » 08 nov 2016, 12:46

Het idee van de lpg laat me nog steeds niet los :)

Maar om een goed beeld te krijgen, zou je enkel op E/B rijden, dan krijg je toch ook speling op den duur? En zijn die gegevens dan bekend, maw in welke mate versnel je daadwerkelijk dat proces?

Ik zat te kijken op MP maar zie daar geen een outlander boven de 190.000 km's

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door OutSander » 08 nov 2016, 18:25

Volgens fabriekspecs met benzine bij 120.000 kilometer kleppen stellen. Bij gas gaf de dealer 40.000 aan volgens de fabriek (in de oude Outlander die nog met LPG af-fabriek werd geleverd, waar dezelfde motor in zat).
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Jayson
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2013, 10:40

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Jayson » 11 jul 2017, 10:09

Even voor de mensen met een LPG PHEV die googlen en op dit topic uitkomen:
- Kleppen stellen hoeft geen 700 te kosten (zeker niet de eerste keer). Ik was bij Pouls in Baarlo de eerste keer (na 40000km op gas) ongeveer 300 euro kwijt. Kon erop wachten (3 uurtjes, even zitten werken in de lobby).
- Na weer 50.000km op gas krijg ik net weer de EV system service required melding. Uiteraard op vakantie met de vouwwagen. Rij wel rustig terug op benzine. Ga er geen Fransen of Spanjaarden aan laten klooien. Tweede keer stellen schijnt iets meer werk te zijn. Ik kan er weer op wachten, dus hoeveel kan het kosten... 4 uurtjes maal werkplaatstarief plus wat shims etc.... Ik reken even op rond de 400 euro. Wellicht krijgen ze niet alle kleppen op de extra ruime speling. Zal dus wel weer aan de beurt zijn over een km of 40k.
- Ik ben geen rustige rijder. Mijn vriendin rijdt ook ongeveer de helft met deze auto en rijdt zo mogelijk nog steviger.... Verbruik op gas is bij ons 1 op 9 a 10. Met vouwwagen (en 130 op teller) ongeveer 1 op 8. Rustige rijders zullen meer km's halen per klepstelbeurt. Hoge toeren zorgen voor hoge koptemperatuur en dus slijtage.
- Na twee keer kleppen stellen kan het zijn dat je "uitgesteld" bent. Dan kan het zijn dat de kop gereviseerd moet worden.
- Kortom: EV service melding betekent kleppen stellen. Dealers snappen er vaak niks van.
- Reken voor de terugverdientijd dus op eens per 120.000km koprevisie en tussendoor twee keer stellen. Dan nog haal je het eruit. Ik rij circa 1/3e op stroom.
- Ik bespaar op de 120.000km ongeveer (80k km op gas = 8400l lpg met 95ct per liter besparing = 8000 maal 85% door hoger verbruik = 6800 euro. Daarvoor moet je de installatie aanschaffen (ca. 2300 euro in mijn geval), twee keer kleppen stellen (zeg 800) en een keer koprevisie (1500?), paar flesjes smeermiddel (200) en de hogere mrb ( 1000euro in 3 jaar).
- Ergo 1000 winst in de eerste cyclus waarbij de aanschaf en koprevisie er al volledig in zitten... Klaar voor de tweede cyclus waarin je dus echt gaat verdienen. Ik ga de auto op rijden. Ga er dan dus echt wel een paar duizend op verdienen.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Anko » 11 jul 2017, 11:18

Jayson schreef:
11 jul 2017, 10:09
- Kortom: EV service melding betekent kleppen stellen.
Uh, in jouw geval misschien. Maar verschillende mensen hebben die melding gezien zonder LPG tank aan boord. En zonder ooit kleppen te hoeven stellen ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

PeJeZe
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:24

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door PeJeZe » 12 jul 2017, 09:57

Ik heb met 10.000 km gas laten inbouwen, met 20.000 km een keer de kleppen moeten laten stellen, dit is kostenloos gedaan omdat mogelijk het mengsel te schraal had gestaan en hierdoor de temp te hoog zou kunnen zijn geweest. Bij 30.000 km de kleppen nogmaals kostenloos gecontroleerd en geen probleem waar te nemen.
Wel duurdere smering gaan gebruiken en nu op 145.000 km en nog steeds geen enkel probleem gehad. Niet met kou in de winter en zelf vorig jaar volledig op gas gereden met de caravan Cote d'Azur heen en terug, zo van als hij toch kapot moet gaan dan maar direct dan kan de reparatie op de zaak worden gedaan ipv later op prive. Dus investeren in betere smering is zeker aan te raden.
Ik ben zeker geen zuinige rijder en durf het pedaal regelmatig in te drukken.
Laatst gewijzigd door PeJeZe op 22 sep 2017, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Reinier L » 24 jul 2017, 16:34

Wat versta je onder betere smering?
OUTLAND(CRUIS)ER

PeJeZe
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:24

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door PeJeZe » 24 jul 2017, 19:58

Ik gebruikte in het begin de door Prins voorgescheven eigen smering. Daarna heb ik een hele tijd Flashlube met een toevoeging gebruikt
Nu gebruik ik "GasLube Spezial" van ERC.

hvl
Forumlid
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jan 2014, 19:37

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door hvl » 21 sep 2017, 20:22

Inmiddels staat de teller van mijn PHEV op 150.000 km. bij 90.000 de eerste keer kleppen gesteld. binnenkort dus voor een beurt naar de garage, de foutmeldingen komen laatste 10.000km iets vaker dus wellicht weer stellen van kleppen.
instyle+, polar white, zijskirts, verbrederset voor/achter, trekhaak. sinds maart 2014. Na 36.000km: Vogel's G3 gasinstallatie cilinder 55 liter inbouw

Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Re: LPG-installatie geïnstalleerd!

Bericht door Kils » 25 sep 2017, 16:42

Jayson ik lees net je artikel, leuk verhaal maar een ding ben ik niet met je eens, ook tijdens de tweede cyclus ga je niets "verdienen" maar je geeft minder uit.
gr

Plaats reactie