Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door JanPHEV » 24 nov 2014, 08:34

Link --> niet meer beschikbaar.


DuikKees
Forumlid
Berichten: 100
Lid geworden op: 28 okt 2013, 14:15

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door DuikKees » 24 nov 2014, 09:20

Bij deze moet ook het e.e.a. weggevijld worden? Heeft iemand hier foto's van gemaakt?

jsfw

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door jsfw » 26 nov 2014, 10:17

Ik heb ze een 11 maanden geleden gemonteerd. Heb er geen foto's van gemaakt, sorry. Je moet met een vijl aan de binnenzijde lamp-unit (de reflector) rondom redelijk wat wegvijlen om de DRL LED er goed in te krijgen. Is wat werk, voorzichtig maar goed zelf te doen. Dat moest ik trouwens ook doen bij het gat voor de mistlamp (in zelfde unit). Ook deze heb ik vervangen met een LED mistlamp. Je moet dus beide openingen (inwendig bij reflector) rondom vijlen om lampen passend te krijgen.
De LED lampen moeten er wel goed in geplaatst worden, kwartslag draaien zodat uiteraard de unit waterdicht blijft. Ik heb er nog nooit vocht in gehad, de klacht van 'Ropperdepopper' zegt mij zo even niets. Binnenkort ga ik deze DRL ook plaatsen in de auto van mijn vrouw, in een C-Zero.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Duc » 26 nov 2014, 12:23

Ter info:

Parkeerlichten (x2)
Deze gekocht: 10 Cree Q5 Wedge LED Car Reverse Backup Light Bulb 7W Pure White, http://www.banggood.com/2x-T10-Cree-Q5- ... 09647.html. Een van de twee kapot binnen 6 weken.
Nu deze in bestelling staan: 2x T10 10SMD 5630 LED Canbus Parking Light Rear Lamp Bulb White, http://www.banggood.com/2x-T10-10SMD-56 ... 10396.html. Deze zijn 5 W net als de oorspronkelijke lampjes.

Kenteken (x2) en oplaad (x1)
Deze gekocht: 2x 194 168 501 T10 5-SMD White 5050 LED Car Lights Bulbs, http://www.banggood.com/2x-194-168-501- ... 74196.html. Een van de twee ook kapot binnen 6 weken.

Doe er je voordeel mee. :P

Ropperdepopper
Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 sep 2014, 16:59

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Ropperdepopper » 26 nov 2014, 15:31

Vochtprobleem opgelost. Niet de perfecte oplossing, maar een klein streepje siliconenkit doet wonderen

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door JanPHEV » 28 nov 2014, 12:47

Duc schreef: Nu deze in bestelling staan: 2x T10 10SMD 5630 LED Canbus Parking Light Rear Lamp Bulb White, http://www.banggood.com/2x-T10-10SMD-56 ... 10396.html. Deze zijn 5 W net als de oorspronkelijke lampjes.
Die heb ik er ook een aantal maanden in zitten.
So far so good. :D

Michel

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Michel » 28 nov 2014, 13:19

Eindelijk 4300K led lampjes gevonden voor het stadslicht die de kleur van het 4300K Xenon beter matchen. Alle LED lampjes die tot nu toe bij AliExpress vandaan kwamen waren 5000K of 6000K en (vond ik persoonlijk) te wit of blauwig naast het 4300K Xenon. Het zijn deze:

http://www.retrofitlab.com/t10-led-stadslichten.html

De lampcode is 201. Dit nummer heb ik helaas nog niet kunnen vinden op de lampjes die bij AliExpress en Banggood te bestellen zijn.
Zitten er pas sinds gisteren in, dus duurzaamheid is even afwachten. Echter is het een NL bedrijf die 2 jaar garantie geeft.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door JanPHEV » 28 nov 2014, 13:42

Vreemd :!:
Dit is wat ik destijds terug kreeg op mijn specifieke vraag aan MMN:

De xenon lamp kleur is 6000 Kelvin.

Met vriendelijke groet,

Mitsubishi Klantenservice


Ik ben dus erg benieuwd waar die 4300 Kelvin vandaan komt.

Michel

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Michel » 28 nov 2014, 20:27

Het is zeker 4300K. OEM leveren auto fabrikanten zover mij bekend enkel 4300K en 5000K. Bijv. de VW groep gebruikt 5000K en Mazda 4300K.
6000K heeft een blauwtint. Hoe hoger de lichtwaarde, hoe minder de lichtopbrengst wordt. Vandaar dat fabrikanten OEM geen 6000K of hoger toepassen.
Als je een 5000K stadlichtje in de Outlander zet (of er een auto met 5000K Xenon naast zet, zie je duidelijk van dichtbij dat in de Outlander Xenon een gele tint zit (hoort ook bij 4300K).

Ik heb in mijn zoektocht naar 4300K stadslicht (kon ze niet vinden tot deze week) ook gezocht naar 5000K Xenon vervangingslampen. Zover ik heb kunnen vinden heeft de Outlander Xenon fitting type D4S.
Xenonlamp.nl kan deze helaas alleen in 4300K en 6000K leveren. Zelf wil ik geen 6000K omdat de blauwtint voor mij een te sjonnie uitstraling heeft. Daarnaast is nog de vraag of de Xenonlamp wel zelf te vervangen is. In het instructieboekje wordt verwezen naar de dealer voor vervanging van de lampen.

Gezien de unit nu geheel 4300K is (Xenon + led) ben ik zeer tevreden. Een mooie egale lichtkleur. Niet meer dat rare halogeen stadslichtje op deze hyper moderne auto. :D

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door JanPHEV » 29 nov 2014, 23:58

Ok, maar blijft vreemd wat mij betreft. :?
Alhoewel ik de aangegeven 6000 Kelvin ook wel hoog vond voor de kleur die ik in de praktijk zie.
Op zich ben ik erg blij met de kleur van de Xenon die erin zit. :D
Ook ik hou niet van de blauwige kleuren die je wel eens ziet.

Mooi natuurlijk als 4300 Kelvin qua kleur mached bij de standaard Xenon kleur.
Alleen jammer dat de leds er niet echt fraai uit zijn.
Het oog wil ook wat als ze uit zijn.
Daarom heb ik deze erin.
http://www.banggood.com/2x-T10-10SMD-56 ... 10396.html
Ze zijn wel wat witter dan de Xenon kleur, dat is waar, maar niet blauwig en dus toch beter / mooier dan de gewone standaard stadlicht gloeilampjes die juist erg geel zijn t.o.v. de xenon. :mrgreen:

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door sigmasailor » 30 nov 2014, 09:52

Die zien er inderdaad mooi uit. Klopt de bewering dat ze geen canbus fout veroorzaken? Ben ook wel benieuwd naar de levensduur. Helaas is die niet altijd wat beloofd wordt. Maar ach, het kost bijna niets en is een leuk experiment.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Eric67

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Eric67 » 30 nov 2014, 10:04

Ik heb deze er al een paar maanden in zitten

http://s.click.aliexpress.com/klk/eEube6euj

Nog iets netter vind ik.
Via xenonlamp.nl zijn ook goede leds verkrijgbaar met 12 maanden garantie. Hier heb ik de kentekenverlichting gekocht, nadat de chinese variant begon te knipperen. Wel wat duurder.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door JanPHEV » 30 nov 2014, 12:12

Ja, die met het lensje aan de voorkant zijn inderdaad nog iets mooier.
Die heb ik toen niet gezien / gevonden.
Maar wel dubbel zo duur :!: ;)

Die van mij zitten er sinds maart dit jaar in en geven geen enkel probleem :D

Michel

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Michel » 30 nov 2014, 17:42

Eric67 schreef:Ik heb deze er al een paar maanden in zitten

http://s.click.aliexpress.com/klk/eEube6euj

Nog iets netter vind ik.
Via xenonlamp.nl zijn ook goede leds verkrijgbaar met 12 maanden garantie. Hier heb ik de kentekenverlichting gekocht, nadat de chinese variant begon te knipperen. Wel wat duurder.
DIe heb ik er ook in gehad tot vorige week. Althans de versie met de 6 LEDS (gekocht via Xenonlamp.nl). Ook nooit kapot gegaan. Wel spierwit (5000K) licht, waardoor je 2 witte lichtpunten hebt naast het daardoor geler uitziende Xenon. Vond ik zelf niet mooi omdat het Xenon zo gelig lijkt als die eenmaal warm is. Maar de ervaring was wel dat het kwalitatief prima lampjes zijn.

breukt

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door breukt » 05 dec 2014, 10:30

Eric67 schreef:Vandaag de achter-knipperlichten werkend gekregen met leds :D

Op verzoek hierbij een overzicht van de leds die nu door mij gebruikt worden;

kentekenverlichting en laadklep;
http://s.click.aliexpress.com/klk/fiYR3ZRBy
Ik heb ze ontvangen van Ali. Ik krijg ze met geen mogelijkheid in de kentekenverlichting, omdat ze te lang zijn. Hoe heb jij dit opgelost Eric67? En weet iemand hoe je de laadklepverlichting los kunt maken (zonder het af te breken)?

Eric67

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Eric67 » 05 dec 2014, 13:29

Bij de kentekenverlichting de zij-palletjes verwijderen. Eigenlijk zijn de leds te breed waardoor ze niet volledig in de gleuf gaan. De opstaande randjes in de behuizing van de verlichting kun je zo afbreken. Dan past het wel.

Laadklep is schroevendraaiertje links ertussen en ff kracht zetten. :o
Zonder schade los gekomen.

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Man » 05 dec 2014, 15:58

JanPHEV schreef:Ja, die met het lensje aan de voorkant zijn inderdaad nog iets mooier.
Die heb ik toen niet gezien / gevonden.
Maar wel dubbel zo duur :!: ;)

Die van mij zitten er sinds maart dit jaar in en geven geen enkel probleem :D
Maar welke kan ik nu het beste nemen ?

Michel

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Michel » 05 dec 2014, 16:31

Tja, zoveel mensen zoveel smaken.

Als het je om mooie egale witte kleur gaat in de koplamp (4300K), dan kan ik je deze aanbevelen. Ik heb er zelf ook de 5000K witte led lampjes in gehad. Zelf vind ik de 5000K LED stadslichten een teveel aftermarket look geven als ze aan staan. Het klopt niet bij de 4300K Xenon.
http://www.retrofitlab.com/t10-led-stadslichten.html

Eric67

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Eric67 » 05 dec 2014, 17:31

de stadslichten zijn inderdaad iets witter. vind het zelf wel high tech staan, maar inderdaad smaken verschillen.
Past wel weer bij de led dagrijlichten, maar deze zijn nooit tegelijk aan ;)

als iemand de knipperlichten nog led wil maken kan ik deze adviseren, vanwege de grote lichtopbrengst (duidelijk veel meer lichtopbrengst dan mijn vorige leds);

http://s.click.aliexpress.com/klk/6UzFyrNJU

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door JanPHEV » 05 dec 2014, 18:54

Doen deze het zonder allerlei aanpassingsnetwerkjes of andere aanpassingen :?:
Geen can-bus foutmeldingen :?:
Heb je ze ook voorin zitten?

Jammer dat er bij Ali geen foto bij staat hoe de kleur geel eruit ziet.
Kan jij een paar foto's plaatsen van achter en voor :?:

Hoe lang duurde de levering :?:

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Man » 05 dec 2014, 23:22

Michel schreef:Tja, zoveel mensen zoveel smaken.

Als het je om mooie egale witte kleur gaat in de koplamp (4300K), dan kan ik je deze aanbevelen. Ik heb er zelf ook de 5000K witte led lampjes in gehad. Zelf vind ik de 5000K LED stadslichten een teveel aftermarket look geven als ze aan staan. Het klopt niet bij de 4300K Xenon.
http://www.retrofitlab.com/t10-led-stadslichten.html
Bedankt :D ik ga idd voor deze met 4300K

Eric67

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Eric67 » 06 dec 2014, 10:32

@janPHEV,

geen canbus meldingen, wel weerstanden achter geplaatst (zie elders in dit topic)
mooi oranje kleur (geen flets geel) en voor en achter geplaatst (achter ga ik vandaag doen, piece of cake, weerstanden zitten er al met andere leds)

De eerder geplaatste leds vond ik te weinig licht opbrengen, nu zie je de knipperlichten in alle verkeersborden weerkaatsen 's avonds. :o

Levering 2 weken.

Foto's zal ik vandaag/morgen proberen te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Eric67 op 06 dec 2014, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric67

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door Eric67 » 06 dec 2014, 13:39

@janPHEV

bijgevoegd 2 foto's bij daglicht met gsm.
Bijlagen
led 2.jpg
led 2.jpg (237.18 KiB) 3907 keer bekeken
led 1.jpg
led 1.jpg (218.5 KiB) 3907 keer bekeken

philip

Re: Welke lampen kan je vervangen en wat is het effect

Bericht door philip » 16 dec 2014, 23:57

:) Stadslichten:
Waarom is het zo dat welk LED lampje ik ook plaats( heb er 2 geprobeerd, lampjes zoals hier in dit draadje aanbevolen) alleen de rechter wil branden en de linker niet :?
Weet iemand de oplossing. :o

Plaats reactie