Acuu besparing

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Driouchi
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2020, 22:30

Acuu besparing

Bericht door Driouchi » 27 feb 2021, 13:54

Graag wil ik weten wat de beste rijstijl om de acuu te besparen.
voorstellen :
Airco uit en ramen open
Airco op automatisch
Mijn werk afstand is 15 km heen en 15 terug
Graag tips en trucs aangezien nu we richting de zomer gaan

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Acuu besparing

Bericht door JohanvdH » 27 feb 2021, 20:20

Airco verbruikt extra stroom, dus die uit houden zorgt voor meer actieradius.
Ramen open geeft meer luchtweerstand maar dat weegt (volgens mij) niet op tegen het extra verbruik van rijden met de airco aan.

Rijstijl zelf is ook van invloed, dus rustig versnellen, veel laten uitrollen en niet te hard rijden, dan kom je het verst op een acculading.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Acuu besparing

Bericht door PHEV2014 » 27 feb 2021, 20:25

15 heen en 15 terug. Dat haal je toch makkelijk op stroom? Of is je accu al ver heen?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Driouchi
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2020, 22:30

Re: Acuu besparing

Bericht door Driouchi » 27 feb 2021, 22:33

Ja wel met airco uit haal ik makelijk maar ja als de temperatuur rond 20 is moet je keuzes maken

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Acuu besparing

Bericht door JohanvdH » 28 feb 2021, 10:34

Aircoverbruik is gewoon een kwestie van testen.
Haal je het als je de airco aan hebt?

Het fijne van de PHEV is dat je altijd de benzine motor als backup hebt in het geval de accu's leeg zijn.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Driouchi
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2020, 22:30

Re: Acuu besparing

Bericht door Driouchi » 28 feb 2021, 13:51

Bijvoorbeeld bij een volledig acuu de actieradius is 34 en soms 32 km wanneer de airco aangaat de dactieradius wordt dan 24 km maar niet te vergeten dat de auto met benzine motor eerst staart waarneer de airco aan is.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Acuu besparing

Bericht door Bmtouring » 28 feb 2021, 20:37

- je accu lijkt niet veel meer te kunnen leveren als je zo'n 30 km hebt. nakijken dus of die nog OK is en eventueel onder de garantie vervangen kan worden. Details: zie elders op dit forum

- de A/C pakt zomaar 5-10km van je reikwijdte af. Zeker bij hard werken kost dat veel capaciteit. Dat is bij een benzineauto ook zo maar dan merk je het niet zo omdat daar zoveel overschot is aan energie.
- voorkoelen aan de stekker helpt, een hele fijne functie. Of de laadpaal dat bij kan houden of dat het wat accu capaciteit kost weet ik niet.
- slim omgaan met de aan/uit knop helpt ook: korte ritjes moet je dat ding niet keihard laten werken om alle hitte eruit te krijgen en dan ben je er al.
- hitte eruit door de ramen en dak: aan 1 kant het voor- en achterraam half open, dan zorg je voor een soort windhoos die veel warmte de auto uitdraait binnen 5-10 minuten.


De automatische regeling van de temperatuur in de auto is niet erg uitgebreid. Het ding meet simpelweg de binnentemperatuur en werkt net zo lang tot de ingestelde temperatuur bereikt is bij de meet-sensor inlaat (de andere kant ('dual') is slechts een rekensom en een klep. Zonneinstraling, afstand tot bestemming, luchtstromen, luchtvochtigheid etc wordt allemaal niet meegenomen in de vergelijking. (niet erg, als dat wel zo was werkte het ook niet feilloos heb ik in diverse auto's mogen vaststellen)
Dus kun je zelf wat regelen.
De richting van de luchtstromen doe ik ook liever zelf en dat is bijna altijd op de voorruit en de voeten. Ik ben nogal lang en de in-je-gezicht- uitstroomopeningen vind ik te gericht: koude wind en er komt dan nog een boel warme lucht bovenlangs. Helaas geen openingen achterin dus soms moet je wel om het achter ook wat koeler te krijgen.

Wat je wél moet doen met de AC is 'm regelmatig (eens per week of zo) aanzetten. Beetje opletten wanneer je dat doet want als dat is tijdens regenachtig weer heb je daarna een tijdje beslagen ramen zonder AC. Een auto waar de AC aan heeft gestaan (dus met ijskoude condensor in je dashboard waar vochtige lucht op neerslaat bij het afkoelen) is lang vochtig. De laatste 15minuten met de AC uit rijden helpt de boel af te koelen en te drogen. Dan gaat ie ook niet stinken (stank komt door vocht en vuil dat te langzaam opdroogt daar binnen)

Het is persoonlijk, zelf rijd ik alleen lange afstanden met de AC aan en de ramen dicht. Korte stukjes altijd met dat ding uit. En ruim voor aankomst laat ik de temperatuur in de buurt van de buitentemperatuur oplopen en zet 'm dan uit zoals genoemd. Hebben we het wel over 25 plus met flinke zon instraling. Voorkoelen vind ik heerlijk, net als voorverwarmen. En een doek/deken/iets op de ruit als ie in de zon staat zodat het dashboard geen kachel wordt die de AC dan weer weg moet werken na het wegrijden.

Driouchi
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2020, 22:30

Re: Acuu besparing

Bericht door Driouchi » 28 feb 2021, 21:40

Dankjewel meneer voor uw reactie mijn auto is van 2015 en valt niet meer onder garantie omdat nu de kmstand op 180000 km staat maar ik las hier in de forum dat 30 km en 32 normaal in de winter tijden en in de zomer boven 40 km actieradius ik denk dat dat normaal is?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Acuu besparing

Bericht door Bmtouring » 01 mar 2021, 07:41

Tja wat is normaal. Het is niet als nieuw maar dat is de auto ook niet. Het is niet uitzonderlijk laag lijkt mij. Ik kon in de zomer een 25-30km rijden, dat was nèt onder de garantiegrens.

Beetje mee experimenteren: eco stand, gasvoetcontrole, instellingen, rijstijl vooruitziend. Elke nieuwe eigenaar moet wennen. Het is anders autorijden. Wie weigert vind het maar niks, wie er wat tijd in stopt juist wel.

Veel plezier met je nieuwe auto!

Driouchi
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 aug 2020, 22:30

Re: Acuu besparing

Bericht door Driouchi » 01 mar 2021, 13:48

Dankjewel voor uw reactie en uw tijd en de tips die u hebt gegeven nog de laatst vraag dan ga ik hier mij ophouden
Een voormalig outlander phev rijder heeft mij geadviseerd om vaker de snelle laden op de snelle weg te gebruiken en volgens hem dit bevordert de actieradius van de auto ik heb het nog nooit gedaan en ik weet niet of die waar is?
Met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Acuu besparing

Bericht door Bmtouring » 02 mar 2021, 07:57

Dat wordt vaker geschreven en bediscussieerd. Zo zou alleen 10A laden beter zijn, of juist alleen 16A laden. Of niet aan de lader laten hangen tussen de ritten door. Of de regeneratie niet te hard laten werken.

Vóór mij is de auto altijd met 10A geladen en altijd aan de stekker gehangen. Ik heb gebruik kunnen maken van de garantieregeling. Maar anderen die 'slechte' accu's hadden hadden weer een totaal andere laadgewoonte dus ik beschouw dat niet als zaligmakend.

De auto regelt zelf wel hoe die met het accupakket omgaat, en aangezien dat deel van de auto m.i. prima in elkaar zit vertrouw ik dat wel.

Voor m'n gevoel is langzaam laden beter (ervaring met de batterijtjes aa en aaa) en niet altijd aan de lader hangen (ervaring met andere typen accu's) en even tijd geven tussen leegtrekken en laden (afkoelen accupakket) ook.
Maar dat is totaal niet gebaseerd op feiten, volgens mij zijn die er niet. Zijn ook niet te verzamelen aangezien iedereen andere laadgewoonten heeft.

Onderweg laden doe ik niet, kost me teveel geld en tijd voor die paar extra electrische kilometers.

Plaats reactie