onderhoud beurt

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
hft
Forumlid
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2019, 10:10

onderhoud beurt

Bericht door hft » 06 okt 2020, 11:26

beste

66700 km op de teller phev okt 2015
onderhoud offerte ook met bougies vernieuwen €133,-
BENZINE-SYSTEEM BEHANDELING BALIEA €19
nav update €65
alles ex btw
totaal €615 ! incl. btw voor een kleine beurt
is dit normaal?
wat zou een grote beurt wel niet kosten .

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: onderhoud beurt

Bericht door PHEVlkj » 06 okt 2020, 12:05

Dat is heel duur en vergelijkbaar met mijn Volvo kosten in het verleden. In vergelijking daarmee is Mitsubishi normaal gesproken wel veel goedkoper...
Misschien moet je even een andere dealer overwegen.....

Waarom moesten de bougies worden vervangen? Daar is de afgelopen jaren (ik weet niet meer precies wanneer) een terugroepactie voor geweest waarbij ze alle vier zijn vervangen, waardoor in jouw auto nog relatief nieuwe in de motor zouden moeten zitten. En als die op jouw auto nog niet is geweest zouden ze dat gratis moeten doen.

Mijn 100.000 km beurt koste € 352,- inclusief het vervangen van een luchtfilter ruim € 50,-, dus eigenlijk € 300,- voor het normale onderhoud.

Het voordeel is dat je nog wel dat je door het doen van onderhoud bij een dealer een jaar gratis pechhulp hebt. Dat kost elders met een dergelijke auto toch ook een € 50,- per jaar.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: onderhoud beurt

Bericht door Bmtouring » 06 okt 2020, 22:54

Even wat olie op het vuur:

Luchtfilter, oliefilter, remblokken voor en remblokken achter, interieurfilter alles van Nipparts en totaal 65,-
Komt nog bij de olie, liter of 4? a 6-8 euro per liter dus zeg 35 euro. Totaal onderdelen 100,-

werktijd: anderhalf uur inclusief klauwen eraf om schoon te maken. Reken 50 bij een universele en 100 bij een dealer (en 140 bij een bmw dealer).

175 - 200 vind ik daarom redelijk.

Volgende keer: remschijven voor (tegen die tijd te dun, kosten rond de 30 per stuk), dan weer nieuwe blokken voor (ja, had nu ook de schijven kunnen doen maar geen tijd om te wachten op levering, en die blokken kosten 16 euro dus liever nu meteen) en airco check/navulling

Meer valt er niet te doen aan onderhoud. Bougies eventueel, 7 (beru) - 14 (bosch) euro per stuk. Interval weet ik zo niet.

Let wel, dit is bij 160.000 km / na 6 jaar. bougies zijn ooit gewisseld (terugroep idd) en verder alleen olie+filters elke 20.000. Remmerij dus nog af-fabriek en alleen voor was echt aan vervanging toe .

Vergelijk het met alle andere auto's die ik gehad heb, dan is dit allemaal erg prettig.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: onderhoud beurt

Bericht door PHEVlkj » 07 okt 2020, 13:25

@hft: ik heb even geprobeerd om serieus antwoord te geven.


@bmtouring
Ik begrijp jouw aversie tegen dealers niet. Want als iedereen jouw logica volgt gaat er niemand meer neer dealer en gaan die failliet.Wie moet dan de garantie van het merk (zowel nieuw als gebruikt) en terugroepacties uitvoeren??? Ik zou niet graag mijn accu laten repareren door een universeel bedrijf zonder specifieke kennis over de Mitsubishi accu.....

We weten dat de importeurs van garages (dealers) bepaalde extra investeringen vragen zoals bepaalde testapparatuur (extra bovenop de apparatuur die de universele bedrijven al hebben). Hierdoor zijn de uurtarieven natuurlijk wel hoger dan universeel. En te dure dealers moeten we gewoon afstraffen door niet meer te gaan, maar wel naar de dealers die een beetje normale prijzen rekenen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Sunnyboy
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2020, 14:45

Re: onderhoud beurt

Bericht door Sunnyboy » 07 okt 2020, 14:44

Voor mijn outlander had ik een Opel insignia. Deze was niet in onderhoud bij een merken dealer. Nog steeds spijt van. Door software fouten en niet tijdig zien wat er aan de hand was gehele motorblok aan gort. 4de cilinder verbrand en zuiger gekanteld. Gevolg compleet nieuw motorblok. En garantie of coulance kreeg ik niet van Opel omdat deze niet in onderhoud was bij een Opel dealer. Een harde les maar in vervolg voor mij een merken dealer.

En je kan bougies waar je € 133,- voor betaald en die bij 160.000km vervangen moeten worden niet vergelijken met gewone Beru of Bosch bougies die max 15000 tot 20000 meegaan.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: onderhoud beurt

Bericht door erichendri » 08 okt 2020, 22:05

Kom je nooit bij de dealer weet je ook niet of er recalls of software updates voor je outlander zijn.
De belangrijke veiliheids recalls zie je op de RDW site of je krijgt een brief thuis van mitsubishi.
Ook wordt er een logboekje bijgehouden voor je accu degradatie.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: onderhoud beurt

Bericht door erichendri » 08 okt 2020, 22:11

@bmtouring, 65€ voor alles is wel heel erg goedkoop, zijn wel je remmen he dus veiligheid.
Nog geen 15€ voor een setje blokken, kwam het uit China? .

Mijn voorkeur zou trouwens ND of NGK bougies zijn.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: onderhoud beurt

Bericht door Bmtouring » 09 okt 2020, 11:42

PHEVlkj schreef:
07 okt 2020, 13:25

En te dure dealers moeten we gewoon afstraffen door niet meer te gaan, maar wel naar de dealers die een beetje normale prijzen rekenen.

lkj
Geen aversie tegen dealers, wel tegen niet normale prijzen. Beetje meer is prima te verklaren zoals je en de posters na jou doen. Helemaal mee eens.
Ik zou graag zien dat ze meer verdienen dan dat ze meer rekenen voor simpele dingen. Ik wil best vaker wat laten doen, maar niet als voor elk klusje de hoofdprijs berekend wordt, dan is de kosten/baten balans in mijn tijd en geld uit balans. (ik verdien niet genoeg, dat kan ook :D )

Recall kwam netjes telefoontje voor. Accu garantie ook geen probleem. Eerste eigenaar was ook garagebedrijf dus netjes onderhoud gedocumenteerd.

Onderdelen zijn exact dezelfde. Zelfde merk en onderdeelnummers. Idem bougies (NGK 13,10/stuk Duitsland) trouwens, gewoon op merk en typenummer zoeken en bestellen. Geen no-name rotzooi. Maar die moet je niet zomaar thuis even wisselen, dat moet wel professioneel gedaan worden, risico op problemen is groot en kostbaar. (te vast, te lomp, net niet passend gereedschap etc)

De onderdelenmarkt is nou eenmaal de laatste jaren flink veranderd en direkte verkoop aan particulieren heeft een hoge vlucht genomen. Ook door mindere kwaliteit aan te bieden en door allerlei sub-merken te gebruiken. MAar als je weet wat je koopt en waar/bij wie kun je er je voordeel mee doen.


Mijn persoonlijke voorkeur is het om zoveel mogelijk zelf te doen. Te zien, te controleren en te monteren. Als ik 'm wegbreng dan weet ik graag naar wie, wie er aan mijn auto zit - zoals je zegt, ook voor mijn veiligheid en die van m'n gezin - en niet bij de deur afleveren en na de klus ophalen en hopen dat het goed gedaan is. Ik zeg niet dat alle monteurs bij alle dealers niet goed zijn, ik kan het niet controleren en dus doe ik het liever zelf danwel laat ik iets doen wat ik niet kan/wil bij een 'werkstatt meines vertrauens' zoals ze dat hier over de grens zo mooi uitdrukken.

Als ik toch achteraf een en ander na moet kijken dan kan ik het net zo goed helemaal zelf doen. (denk aan filters niet vervangen, bougies niet gewisseld (1 van de 6 want die zat onder een schutbord/stang en kost wat meer werk, kappen niet of half teruggemonteerd. Software fout gecodeerd. Bloemlezing uit ervaringen met diverse merken. Niet Mitsubishi maar ik ga die lessen niet bij elk merk leren).

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: onderhoud beurt

Bericht door PHEVlkj » 19 okt 2020, 16:33

Net toch weer een goede ervaring.

Er was een lomperd tegen openstaande laadklep gelopen. Normaal kan ik het zelf verhelpen, maar nu lukte het niet.

Even naar mijn vaste onderhoudsdealer gegaan. Die hebben de boel GRATIS recht gebogen. Het zit weer goed. Doorlooptijd maximaal een kwartiertje....

Dus toch weer een plus voor de dealer. :mrgreen:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: onderhoud beurt

Bericht door Bmtouring » 19 okt 2020, 19:16

gelopen...??? en dan al verbogen?


Plusje inderdaad. Voor een beetje geld was het ook netjes geweest, toch? Dat zou geld zijn voor een echte hulp ipv nu gratis en straks simpele service plus deze kosten.

Maar goed, je hebt gelijk, service bestaat en dat mag gezegd.

In duitsland doe je dan een tientje in de 'kaffeekasse' als blijk van dank voor de goede service zonder factuur.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: onderhoud beurt

Bericht door JohanvdH » 20 okt 2020, 13:19

De laadklep is hier hoogstwaarschijnlijk de klep die voor de stroomaansluitingen zit en die is kwetsbaar.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: onderhoud beurt

Bericht door PHEVlkj » 20 okt 2020, 17:28

klopt.

Ik heb een bijdrage in de snoep pot gedaan.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: onderhoud beurt

Bericht door Bmtouring » 21 okt 2020, 08:37

ach ja natuurlijk, de klep voor het laden :roll: totaal niet aan gedacht :lol:

inderdaad een beetje fragiel dat ding, de veer floept er zo uit en met wat pech heb je een verticaal deukje als er iemand van achter naar voor aan blijft haken.

De nieuwere versie heeft een binnenbekleding van een een plaatje plastic, klinkt iets steviger, verder net zo'n lel van een flap.

basvlieg
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:41

Re: onderhoud beurt

Bericht door basvlieg » 21 okt 2020, 16:27

Ik zet de klep meestal vast met een elastiekje, zodat hij toch enigszins dicht blijft zitten, maar het blijft kwetsbaar. Een ander nadeel vind ik, dat bij sommige laadpalen in één-richting straten aan de linkerkant staan, zodat de klep aan de kant zit, waar de auto's en fietsers langskomen.

Jeroenp2020
Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:20

Re: onderhoud beurt

Bericht door Jeroenp2020 » 05 dec 2021, 19:49

Weet iemand het verschil tussen een grote en kleine beurt bij de Mitsubishi dealer voor een outlander phev.

Ik bedoel dan natuurlijk wat word er meer gedaan bij een grote ten opzichte van een kleine beurt ?

Als ik op de Mitsubishi site kijk, kom ik enkel een periodiek onderhoudsbeurt tegen als ik mijn km stand van 117.000 invoer. Deze zou dan 297 euro kosten en er staat dat ze 100 punten sowieso checken

Plaats reactie