Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Freddiem
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2019, 19:19

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Freddiem » 28 okt 2020, 23:06

Na heel lang hier niet meer geweest, kwam ik toch weer eens kijken en zag tot mijn vreugde dat er (weer)/(nog steeds) leven is op dit forum.

Even wat nieuws over het aanpassen van de Etacs.

Pas geleden heb ik een ander programma ontdekt wat in tegenstelling tot "Etacs Decoder" vrij te gebruiken is en tijdens het gebruik geen internet nodig heeft.
Hier meer info: https://forum.kolyandex.su/

Wel ff aanmelden bij dit Forum om zaken te kunnen downloaden.
Ik gebruik twee programma's:
MMCodingWriter_2.3 voor het ophalen en schrijven van de Etacs code
MUT_Coding_Mitsubishi om de instellingen aan te passen.

Dringend advies is om de originele code eerst ergens op te slaan, liefst op meerdere plaatsen.
Dan kun je altijd weer terug naar het origineel.

Net met succes enkele aanpassingen uitgevoerd.

Uiteraard heb je hier een OBDII adapter voor nodig.

Verder heb ik bij AliExpress de module ingebouwd: https://nl.aliexpress.com/item/32917947 ... 4c4doOoFMM
Waarmee de nog openstaande ramen worden gesloten als je de deuren sluit, je met één klik aan de bedieningsknoppen de ramen dicht gaan, dus zonder vasthouden. Ramen kunnen via de afstandsbediening worden worden geopend / ventilatiestand worden gezet, etc.
Wel goed kijken welke versie je moet hebben. Installatie is vrij simpel, je moet wel de bekleding van de linker portier openen, maar ook dat is vrij eenvoudig.


Er is ook een module om het dak automatisch te sluiten, die heb ik nog niet aangeschaft, omdat de verkoper vertelde dat hij wellicht niet paste op mijn Outlander PHEV 2013. Het gaat om deze: https://nl.aliexpress.com/item/40001845 ... 2e0eFVOG5C

Informatie over de bovenstaande punten zijn altijd welkom.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 425
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Bmtouring » 30 okt 2020, 22:21

leuke module.
product is suitable for the left driving model[LHD],left Hand Drive

not for the right driving model 【RHD】Right Hand Drive
Fantastisch toch hoe ze met zulke omschrijvingen gigantische containers zooi de wereld in kunnen verkopen.

LHD = linksgestuurd dus stuur aan de linker kant dus rechts op de weg, dus niet 'links rijden model' je kunt het wel zo lezen dat het wel klopt maar of de schrijver net zo krom dacht toen hij het schreef weet je niet dus wat je nou uiteindelijk thuisbezorgd krijgt.....

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door RX-Men-8 » 31 okt 2020, 22:34

Het is me nog niet heel duidelijk welke OBD-II adapters geschikt zijn. De meesten sluiten de Hybrides en EVs uit.
Ik heb een ELM-323 USB (maar zelfs de ELM327 lijkt niet meer geschikt volgens https://mitsubishiforum.com/forum/mitsu ... ion-40223/ ?
En ik heb een OBDLink LX Bluetooth die met mijn Android telefoon PHEV Watchdog draait, ook niet geschikt volgens de mmcoding forum.

Welke heb jij gebruikt?
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Freddiem
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2019, 19:19

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Freddiem » 02 nov 2020, 18:41

Bmtouring schreef:
30 okt 2020, 22:21
leuke module.
product is suitable for the left driving model[LHD],left Hand Drive

not for the right driving model 【RHD】Right Hand Drive
Fantastisch toch hoe ze met zulke omschrijvingen gigantische containers zooi de wereld in kunnen verkopen.

LHD = linksgestuurd dus stuur aan de linker kant dus rechts op de weg, dus niet 'links rijden model' je kunt het wel zo lezen dat het wel klopt maar of de schrijver net zo krom dacht toen hij het schreef weet je niet dus wat je nou uiteindelijk thuisbezorgd krijgt.....
Over welke module heb je het?
Als je die voor de ramen bedoeld, het is een klein kastje met snoeren en stekkers, je monteert hem tussen de aansluiting in de deur en de raambedieningspanel en het werkt perfect zoals vermeld.

Over dat LHD en RHD leek mij nogal logisch, een stuur zit links of rechts. Met een stuur aan de linker kant kun je toch nog links op de weg rijden en visa versa. ;)
Zo rijden ze bijvoorbeeld in Curaçao "gewoon" rechts. Maar ze hebben daar ook veel auto's met het stuur aan de rechterkant. Die blijken goedkoper te zijn.

Freddiem
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2019, 19:19

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Freddiem » 02 nov 2020, 18:45

RX-Men-8 schreef:
31 okt 2020, 22:34
Het is me nog niet heel duidelijk welke OBD-II adapters geschikt zijn. De meesten sluiten de Hybrides en EVs uit.
Ik heb een ELM-323 USB (maar zelfs de ELM327 lijkt niet meer geschikt volgens https://mitsubishiforum.com/forum/mitsu ... ion-40223/ ?
En ik heb een OBDLink LX Bluetooth die met mijn Android telefoon PHEV Watchdog draait, ook niet geschikt volgens de mmcoding forum.

Welke heb jij gebruikt?
Hi, ik gebruik ook de OBDLink LX Bluetooth, heb die een hele tijd aangeschaft om de app "EvBatMon" te kunnen gebruiken.
Hij werkt ook met MMCodingWriter_2.3, kwam daar per ongeluk achter. De bluetooth heeft dan een compoort en die moet je dan gebruiken in het programma.

Sahin
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2021, 13:05

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Sahin » 08 jan 2021, 15:22

Wordt er nog een klusdag schuifdak automatisch sluiten georganiseerd?

Dennis
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2019, 13:06

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Dennis » 05 feb 2021, 16:32

Ik heb ook interesse in deze klusdag.

Lijkt me ideaal om op afstand het dakraam te kunnen sluiten.

Meld me graag aan.

dank Dennis

merallas
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2019, 18:50

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door merallas » 03 mar 2021, 19:53

Freddiem schreef:
28 okt 2020, 23:06




Er is ook een module om het dak automatisch te sluiten, die heb ik nog niet aangeschaft, omdat de verkoper vertelde dat hij wellicht niet paste op mijn Outlander PHEV 2013. Het gaat om deze: https://nl.aliexpress.com/item/40001845 ... 2e0eFVOG5C

Informatie over de bovenstaande punten zijn altijd welkom.
Ik heb de module om het dak automatisch te sluiten aangeschaft. voor ca 38 euro. Plug en play systeem als je de juiste connector gevonden hebt achter de interieurverlichtingsunit. Hij past op jaargangen van ? tot 2019. Het vinden van de connector kostte nog wel enige moeit. Het los maken van de connector gaat wel, maar voor het monteren van de adapterconnector heb je kleine handen nodig. Het is me uiteindelijk gelukt met een latje met een gaffeltje. In principe werkt het direct. Er zijn geen software aanpassingen o.i.d. nodig. Bij mij werkt hij niet helemaal zoals het hoort. Het schuifdak gaat soms maar gedeeltelijk dicht. Waarschijnlijk is de beveiliging te kritich afgesteld, of het dak schuift te moeilijk. Geen schroefje kunnen vinden om de gevoeligheid af te stellen. Heb al wel wat gesmeerd, maar tot dusver zonder overtuigend succes. Overigens is het wel functioneel omdat je door het geluid geattendeerd wordt dat het dak nog niet dicht was. Het is tenslotte de bedoeling dat je het dak handmatig dicht zet voordat de motor uit gaat. Natuurlijk heb je nu aldoor de neiging om de motor met open dak uit te zetten om te zien of hij het wel of niet goed doet. Denk dat ik voorlopig het dak niet perongeluk open zal laten staan.

Martin65
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2021, 17:26

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Martin65 » 22 apr 2021, 19:17

Ik heb ook belangstelling om deze module te laten inbouwen, is hier nog een gelegenheid voor ik woon in het noorden.

Met vriendelijke groet,

Martin

Speed1985
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2021, 19:10

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Speed1985 » 30 jun 2021, 11:19

merallas schreef:
03 mar 2021, 19:53
Freddiem schreef:
28 okt 2020, 23:06




Er is ook een module om het dak automatisch te sluiten, die heb ik nog niet aangeschaft, omdat de verkoper vertelde dat hij wellicht niet paste op mijn Outlander PHEV 2013. Het gaat om deze: https://nl.aliexpress.com/item/40001845 ... 2e0eFVOG5C

Informatie over de bovenstaande punten zijn altijd welkom.
Ik heb de module om het dak automatisch te sluiten aangeschaft. voor ca 38 euro. Plug en play systeem als je de juiste connector gevonden hebt achter de interieurverlichtingsunit. Hij past op jaargangen van ? tot 2019. Het vinden van de connector kostte nog wel enige moeit. Het los maken van de connector gaat wel, maar voor het monteren van de adapterconnector heb je kleine handen nodig. Het is me uiteindelijk gelukt met een latje met een gaffeltje. In principe werkt het direct. Er zijn geen software aanpassingen o.i.d. nodig. Bij mij werkt hij niet helemaal zoals het hoort. Het schuifdak gaat soms maar gedeeltelijk dicht. Waarschijnlijk is de beveiliging te kritich afgesteld, of het dak schuift te moeilijk. Geen schroefje kunnen vinden om de gevoeligheid af te stellen. Heb al wel wat gesmeerd, maar tot dusver zonder overtuigend succes. Overigens is het wel functioneel omdat je door het geluid geattendeerd wordt dat het dak nog niet dicht was. Het is tenslotte de bedoeling dat je het dak handmatig dicht zet voordat de motor uit gaat. Natuurlijk heb je nu aldoor de neiging om de motor met open dak uit te zetten om te zien of hij het wel of niet goed doet. Denk dat ik voorlopig het dak niet perongeluk open zal laten staan.
Ik heb de module van Ali ook, maar er zit een fout in, ze gaan mij binnenkort een nieuwe kastje sturen.
Het heeft te maken met de 14,4 volt en 12 volt. Als de auto op contact staat (ready modus) is er 14,4v, schakel je de auto uit dan gaat hij maar een stukje dicht omdat het kastje een daling merkt van 14,4v naar 12volt. Dit heeft te maken met de veiligheid. Ze gaan een nieuwe module sturen welke niet stopt als de voltage dropt.
Je kan het testen door de auto op conttact te zetten (niet ready modus), dan heb je een voltage van +/- 12v. Als je nu de auto uitschakeld, gaat het dak wel helemaal dicht. Dus vanaf ready modus gaat het fout omdat je dan die drop hebt van 14,4v naar +/- 12v.
Even de verkoper vragen of je een nieuwe kan krijgen binnenkort ;)
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ 2015 - Silky White Pearl

Maarten1988
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mei 2021, 08:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Maarten1988 » 03 jul 2021, 12:22

Werkt dit kastje zonder dat daar een aanpassing nodig is in het canbus systeem?
Plug and play zeg maar?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 860
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door PHEVlkj » 03 jul 2021, 20:08

Hij zegt dus dat het niet werkt......

----------
quote:
Ik heb de module van Ali ook, maar er zit een fout in, ze gaan mij binnenkort een nieuwe kastje sturen.
Het heeft te maken met de 14,4 volt en 12 volt. Als de auto op contact staat (ready modus) is er 14,4v, schakel je de auto uit dan gaat hij maar een stukje dicht omdat het kastje een daling merkt van 14,4v naar 12volt. Dit heeft te maken met de veiligheid. Ze gaan een nieuwe module sturen welke niet stopt als de voltage dropt.
Je kan het testen door de auto op conttact te zetten (niet ready modus), dan heb je een voltage van +/- 12v. Als je nu de auto uitschakeld, gaat het dak wel helemaal dicht. Dus vanaf ready modus gaat het fout omdat je dan die drop hebt van 14,4v naar +/- 12v.
---------

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Maarten1988
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mei 2021, 08:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Maarten1988 » 03 jul 2021, 20:49

Ja dat heb ik gelezen maar dat gaat meer over het voltage van de accu. Mijn vraag is of er ook iets software matigs gewijzigd moet worden.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door MitsuAccu » 04 jul 2021, 11:55

Het schuifdak is zeker verbonden met de CANBUS. Er is een poortje LIN en die blokkeert de werking van het schuifdak als de spanning wegvalt.
Softwarematig kan je die een vertraging geven zodat het nog een aantal seconden blijft werken, voldoende om het sluiten af te ronden.
Dus ik vermoed dat dit kastje niet gaat werken.

Maarten1988
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 mei 2021, 08:34

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Maarten1988 » 04 jul 2021, 16:40

Ik heb geen schuifdak.
Gaat bij mij om de functie dat ik de ramen op afstand kan sluiten

Besouwke
Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Besouwke » 04 jul 2021, 18:12

Die staan er een paar op Ali, net als bij VW (ofzo) met je afstandsbediening de ramen open en dicht doen. Ik geloof rond de 60 euro.

Leendert Vander
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2022, 00:05

Re: Klusdag schuifdak automatisch sluiten

Bericht door Leendert Vander » 22 jul 2023, 17:41

Ik zou ook heel graag deze functie in m'n Outlander hebben. Ik heb eerder niet gereageerd omdat ik toen een Outlander had zonder schuifdak (en nog geen lid was van dit forum). Sinds ruim een jaar heb ik nu een Instyle mét schuifdak. Komt er dus wellicht nog zo'n dag (of meerdere dagen)?

Plaats reactie