Outlander phev kopen of niet

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Pim Donkers
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2022, 12:37

Outlander phev kopen of niet

Bericht door Pim Donkers » 11 mei 2022, 18:56

Hallo allemaal
Mijn naam is Pim Donkers en ben nieuw hier op het forum.

Ik speel met de gedachte om een Outlander phev te kopen uit 2013 of 2014
Ik moet voor mijn nieuwe baan nu elke dag vanuit Tilburg op een neer naar Breda. Dat is elke dag 37km heen en 37km terug.
Ik heb nu een auto die 1 op 11 rijd en dat is erg ongunstig.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het verbruik en actieradius van een Outlander uit 2013/2014

Mij is verteld dat de actieradius van de accu van een Outlander van die leeftijd nog rond de 35km ligt

Graag hoor ik graag jullie ervaringen en meningen

Mag Pim

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Outlander phev kopen of niet

Bericht door case » 12 mei 2022, 20:42

Als die Outlander nog de originele eerste accu heeft, en je via de snelweg je dagelijkse rit maakt, kom je misschien nog net voorbij de helft van de heenreis. Als je via de provinciale weg gaat, red je het misschien net (zeker nu het wat warmer wordt). Het helpt natuurlijk als je op het werk (gratis?) kunt laden.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

erichendri
Forumlid
Berichten: 118
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Outlander phev kopen of niet

Bericht door erichendri » 12 mei 2022, 21:05

Laat de accu vooraf meten door een dealer.
Of jonger dan 8 jaar en minder dan 160000 km gelopen.
Of aantoonbaar dat de accu is vervangen.

Eric

Kamej03
Sponsor van dit forum
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Outlander phev kopen of niet

Bericht door Kamej03 » 13 mei 2022, 01:21

Van belang is dus hoe de staat van de accu is bij het aan te schaffen exemplaar maar zeker ook of je tegen een redelijk tarief kunt laden bij het werk. Als beiden in orde is kun je zeker de helft van je brandstofkosten besparen op deze ritten.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Outlander phev kopen of niet

Bericht door RX-Men-8 » 16 mei 2022, 15:00

Ik heb een Outlander PHEV uit 2013 en mijn reisafstand woon-werk is enkele reis 38km, waarvan 20 snelweg (100km/h).
Op het werk laad ik hem weer vol, de terugweg is meestal warmer en wind mee en dat scheelt.

Van april-mei tot ca september kom ik (net) over, helemaal electrisch. Bij kouder weer gebruik ik dan (meestal als dat qua weer lukt) niet de kachel maar de stoelverwarming. Op zijn slechtst in de winter kom ik 15km tekort, maar dat is nog altijd dik de helft electrisch. In een kwakkelwinter kom ik gemiddeld 5 km tekort. Storm, flinke kou, en je gasvoet maken wel flink uit. En ik rem zoveel mogelijk regeneratief. File is eerder gunstig voor de actieradius, dan rijd je gemiddeld langzamer en gebruik je minder stroom. De Accu is nog tussen 31 en 32 Ah en de kilometerstand bijna 160.000km.

Dus, als je er een vindt met een voor de leeftijd goede accu, rijdt het best voordelig en ontspannen op jouw reisafstand.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Outlander phev kopen of niet

Bericht door Bmtouring » 16 mei 2022, 21:28

Ik zie het zo: de Outlander is geen EV. Het is een grote, ruime, hoge ICE met een flinke accu. Rij je op je rit een aantal km's niet electrisch dan is dat prima. je werkelijke verbuik is dan totale aantal km's en wat je daarvoor nodig hebt aan kWh én benzine samen. En dan maakt het geen bal uit dat je voor die laatste 5km 1 op 10 zou rijden.

Met de 100 kmh tegenwoordig rij ik 300km voor 1 accu aan kWh en daarna op benzine. In totaal 1 op 12,5. niks mis mee zou ik zeggen.

Volgens mij rekent het dashboard verbruiksmetertje wel inclusief de accu kilometers want die teller staat op nul totdat je ICE aan gaat.
Regeneratief remmen doe ik voor m'n eigen comfot (1 voets rijden) want het levert me praktisch niks op aan extra afstand (op genoemde lange rit krijg je er een paar km bij, die is er in een zucht ook weer af dus daar zie ik niet zo veel heil in om daarop te sturen). Wat veel uitmaakt is de kachel/airco en je rechtervoet. Zowel accelereren doe je gauw sneller dan nodig en uit laten rollen (B0) blijkt erg vaak prima te kunnen zonder andere te hinderen. Dát levert wel wat op want je regenereert altijd minder dan wat je niet hoeft te verstoken.

Ik rij dagelijks ongeveer 30-35 km over 80 wegen en wat stadsgedraai en dan is de nieuwe accu leeg. geeft 's ochtens 43 aan en is na afloop ongeveer leeg.

Nou vind ik het model erg handig voor korte ritjes met vaak in- en uitstappen (en zooi meenemen). Zou ik alleen woon-werk-woon rijden dan is het ruimtevoordeel natuurlijk niet zo belangrijk. Dan kun je ook full-ev gaan of een klein autootje pakken. Je rijdt voor gelijke MRB kosten iets van een citroen C3 en dan verstook je een 1 op 14-17 aan benzine. Moderner, stiller, ergonomischer en naar smaak leuker om te zien.

Plaats reactie