Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Hier alle poll's die we tot nu toe hebben gehad. Wil je graag een nieuwe poll? Laat het ons weten.
Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door Reinier L » 11 sep 2018, 13:51

Even bekeken. Errug leuke auto!!
Goed initiatief.
Ga proberen er op een testsag bij te zijn.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door Anko » 11 sep 2018, 21:24

Ik heb voor mezelf nog eens over de vraag "Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?" nagedacht. Tenslotte is ook bij mij de 5 jaar 0% bijna voorbij. En eerlijk gezegd heb ik dat geen moment overwogen. En als ik me dan afvraag waarom dat niet, dan heeft dat eigenlijk helemaal niet zoveel met de auto zelf te maken. Die heeft als vervoermiddel en als caravantrekker prima voldaan. En met 3.8 l/100km over 150.000 km heb ik ook op dat gebied helemaal niets te klagen.

Mijn probleem met de auto is de frustratie die deze mij heeft opgeleverd in combinatie met mijn eigen, bijna religieuze, streven om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Frustratie niet vanwege het beperkte bereik maar vanwege een paar eigenwijze trekjes van de auto.

- Gaspedaal even te diep in trappen betekent motor aan, ook al heb je nog genoeg stroom.
- Op het werk bij parkeren bij laadpaal vergeten de kachel uit te zetten betekent motor aan bij verplaatsen auto naar andere parkeerplaats (soms over een afstand van maar 11 meter), ook al heb je nog genoeg stroom.
- 's Middags bij thuiskomst uit het werk vergeten de kachel uit te zetten betekent de volgende morgen motor aan, ook al heb je nog genoeg stroom.

Helemaal gek werd ik daar van, terwijl het voor mijn brandstof verbruik wsl. helemaal niet veel verschil heeft gemaakt. Maar ik had in mijn hoofd zitten dat de auto (lees: onderhoud en slijtage) en het milieu zouden profiteren van het sterk reduceren van het aantal koude starts en daar kwam veel minder van terecht dan ik gehoopt had / m.i. mogelijk zou zijn geweest. Zo vaak heb ik mee gemaakt dat de motor werd gestart, zonder dat deze de kans kreeg een nuttige bijdrage te leveren aan rijden of verwarmen. Terwijl ik regelmatig een kilometer liep om te kunnen laden. Of in de winter met de kachel uit reed om toch mijn bestemming elektrisch te kunnen halen.

Inmiddels rijd ik de meeste tijd volledig EV en rijd ik alleen nog in de PHEV op langere afstanden en dan speelt dat allemaal niet zo'n rol. De frustratie is ondertussen aardig weggezakt. En mijn vrouw, die nu in de PHEV rijdt, maakt het allemaal gelukkig niets uit. Maar als ik dan nadenk over de vraag die hier wordt gesteld, dan is mijn eerste reactie "getver, nee!". En dat terwijl de auto het eigenlijk meer dan prima heeft gedaan :P
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door kobus1967 » 12 sep 2018, 00:20

Zullen ze de meeste ergernissen er niet uitgehaald hebben bij de 2019 versie?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door Anko » 12 sep 2018, 06:28

Dat zou dan in de EV Prio knop moeten zitten. Maar naar ik begrepen heb is het nog steeds een Prio knop en niet meer dan dat. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

kemovi
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2018, 19:51

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door kemovi » 13 sep 2018, 12:28

Vanmorgen even proefritje gemaakt in een 2019 instyle. Vond het een hele verbetering t.o.v. mijn 2013 instyle. Motor is een stuk stiller, alleen boven de 100km/h is banden/windgeruis nog wel duidelijk aanwezig. Hij ligt wat stabieler op de weg. In de sport-modus schiet ie vooruit in vergelijking met de oude. Eco stand is echt eco nu, niet meer vooruit te branden.... B modus is aangepast, waar ik tot nu toe in 4 of 5 bijna geen rem hoef te gebruiken bij bochten/kruisingen, moest ik nu zelfs in B5 veel meer remmen dan ik gewend was. Accu gaf 53 km aan terwijl deze nog niet helemaal 100% geladen was, dus iets beter, maar jammer genoeg geen enorme vooruitgang. Als er nog een bijtellings-korting op zat, wist ik het wel, nu ben ik toch aan het twijfelen. Ga het liefst voor een 2015 met nog 7%, maar de vraagprijs van een redelijk aangeklede uitvoering met niet al te veel kilometers ligt bijna tegen de nieuwprijs van het 2019 model aan, rekening houdend met de 3000 euro Mitsubishi inruilbonus.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door JanPHEV » 14 sep 2018, 12:40

Ik denk dat met nog 53 km bereik de accu nog te vol gezeten heeft om zijn regeneratie remstroom kwijt te kunnen en dat hij daardoor niet wilde remmen op B5.

kemovi
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jun 2018, 19:51

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door kemovi » 14 sep 2018, 13:57

JanPHEV schreef:
14 sep 2018, 12:40
Ik denk dat met nog 53 km bereik de accu nog te vol gezeten heeft om zijn regeneratie remstroom kwijt te kunnen en dat hij daardoor niet wilde remmen op B5.
Nee, dat was het volgens mij niet. Was vanmorgen bij een andere dealer, die wilde me ook graag een rondje in het nieuwe model laten rijden. Die auto had de accu half vol en daar was het effect precies hetzelfde. Volgens die dealer komt het omdat ze het hele systeem geoptimaliseerd hebben, en hij nu meer afremt/regenereert via het rempedaal. Hij staat nu standaard in B3 en schijnt nu voor zo'n 80% te regenereren en alleen bij de laatste 20% als je het rempedaal intrapt ook echt de remblokken te gebruiken. Bijkomend voordeel is dat de remlichten ook veel eerder aangaan (zullen de achterliggende weggebruikers wel op prijs stellen :) )

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door JanPHEV » 14 sep 2018, 14:15

Klinkt logisch....

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door vanisher » 14 sep 2018, 17:05

Ik heb eigenlijk ook nooit een nieuwe PHEV overwogen.

MAar als je in de range 50 - 55k euro zoekt naar iets van vergelijkbare grote hou je er 3 over:

Tiguan Allspace, skoda kodiaq, Outlander PHEV

Hypothetisch, stel dat ze allemaal het zelfde kosten met dezelfde luxe.. Zou je dan weer voor een PHEV kiezen?

Emotioneel -> Nee, na 5 jaar wil ik wel eens iets anders
Financieel -> ja, enkele reis woon-werk is voor mij 35km en op het werk kan ik laden, dat maakt de gebruikskosten een stuk lager
Comfort -> Het rijgedrag van de phev is door het ontbreken van een versnellingsbak extreem comfortabel.

Ik ben er nog niet over uit.

Oja, je phev inruilen om een nieuwe phev geeft een beduidend hogere inruilprijs voor je oude.. scheelt zo maar 5 - 6k ten op zichte van de VW of Skoda.. dus netto is de aanschaf ook lager.

Maar ik ben er nog steeds niet over uit :)

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door vulcan750 » 14 sep 2018, 19:13

De garantietermijn van VW is maar 2 jaar, daarna ben je aan de goden overgeleverd. Bij een Mitsubishi heb je in ieder geval 5 jaar garantie.
VAG staat trouwens niet bepaald bekend voor hun coulante service, en er gaat weleens iets stuk.
In uiterlijke schijn zijn de Duitse merken zeker superieur, maar Japanse auto's steken degelijker in elkaar qua techniek.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door vanisher » 14 sep 2018, 21:11

Ja, dat is inderdaad ook een dingetje..

Phev heeft wel een puntje voor. een CX5 is aanmerkelijk kleiner, wel een leuke sportieve auto om te zien.
De XC40 is ook leuk om te zien, maar aanmerkelijk kleiner, en geartronic <55k is een uitdaging als je niet op ene houtenstoel wil zitten.

Zijn er eigenlijk nog andere alternatieven?

ittotaal
Forumlid
Berichten: 152
Lid geworden op: 10 sep 2013, 15:05

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door ittotaal » 14 sep 2018, 23:18

Vandaag ook rondje gereden in nieuwe model, verkoper vertelde dat met b5 remlichten gelijk aangaan als je gas los laat.met b4 ook, maar alleen boven bepaalde snelheid. Vond auto heel solide aanvoelen, reed erg lekker. Had niet veel verschil verwacht met mijn 2013 model maar was aangenaam verrast. android auto is wel leuk, auto hhold is best handig, nieuwe tellers aardig maar niet geweldig, in sport stand best rap, merkt toch wel de extra pk's. En de stoelen zijn beter, en de armsteun is stuk zachter. Moest alleen wat meer bijleggen dan ik zelf uitgerekend had, nog even over nadenken.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door JanPHEV » 15 sep 2018, 12:21

vanisher schreef:
14 sep 2018, 21:11
De XC40 is ook leuk om te zien, maar aanmerkelijk kleiner, en geartronic <55k is een uitdaging als je niet op ene houtenstoel wil zitten.
Heb de XC40 gekocht, is wat kleiner; was ook mijn bewuste keuze, maar qua ruimte gevoel niet echt heel merkbaar t.o.v. de PHEV.
Ook achterin veel beenruimte.
Aangezien ik er eigenlijk bijna altijd alleen in rijdt dus geen issue.
Qua stoelen zijn alle XC40 gelijk, en als bekend van Volvo erg goed en comfortabel. ;)

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door kobus1967 » 15 sep 2018, 19:10

Vanisher, heb je aan de Toyota RAV4 hybride gedacht?
Komt erg goed uit diverse testen.

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door vanisher » 15 sep 2018, 19:55

Niet aangedacht, maar dat is geen plugin als ik zo ff gauw bekijk.
Dat is toch wel een groot voordeel van de outlander.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door Anko » 15 sep 2018, 20:15

vanisher schreef:
15 sep 2018, 19:55
Dat is toch wel een groot voordeel van de outlander.
Niet volgens Toyota. Die promoten het als een groot pluspunt :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door MitsuAccu » 15 sep 2018, 21:31

Als het goed is komt er binnenkort ook een Honda CRV 2.0 liter als plugin... Wellicht een optie?

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door kobus1967 » 16 sep 2018, 13:22

Vanisher, of een plugin een groot voordeel is hangt van je dagelijkse rijafstand af.
Voor mij met zo'n 12000km per jaar en veel korte ritjes is de phev een uitkomst.
Maar als ik nu zou moeten kiezen denk ik dat ik een Kia Niro zou nemen.
De Niro mag 1300 kg trekken maar is wel wat kleiner dan de PHEV.
De Niro heeft een veel lagere aanschafwaarde en dus ook lagere bijtelling.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door vulcan750 » 16 sep 2018, 17:16

Zoveel goedkoper is een Niro nu ook weer niet. Een nieuwe Outlander phev Pure is maar duizend euro duurder dan de goedkoopste versie Niro phev (Dynamic line).
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door vanisher » 16 sep 2018, 17:32

kobus1967 schreef:
16 sep 2018, 13:22
Vanisher, of een plugin een groot voordeel is hangt van je dagelijkse rijafstand af.
Voor mij met zo'n 12000km per jaar en veel korte ritjes is de phev een uitkomst.
Maar als ik nu zou moeten kiezen denk ik dat ik een Kia Niro zou nemen.
De Niro mag 1300 kg trekken maar is wel wat kleiner dan de PHEV.
De Niro heeft een veel lagere aanschafwaarde en dus ook lagere bijtelling.
Ik rij 20 - 25k per jaar, met woon werk van 35km enkele reis en laden op het werk en thuis.
Daarnaast idd veel korte ritten.

Het blijft lastig in dat segment. Alternatief is jaartje doorijden prive en dan weer eens verder kijken.

Nulrijder
Forumlid
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 aug 2018, 08:42

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door Nulrijder » 19 sep 2018, 09:03

Grappig dat je daar naar kijkt. Heb ik ook gedaan. Maar dit is nog compleet experimenteel. Hoe zit het met levering in andere landen en belastingen? Wat als je een botsing hebt gehad? Dat handboek is leuk hoor voor het onderhoud, maar waar ga je heen met serieuze problemen? Ik vind dit allemaal nog te onzeker om voor 20K in te stappen.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door JanPHEV » 22 sep 2018, 19:59

Vandaag afscheid genomen van mijn PHEV en mijn XC40 opgehaald.
Enerzijds weemoed om hem achter te laten :( anderzijds vreugde met een nieuwe auto :D .

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door MitsuAccu » 22 sep 2018, 20:27

Ken het gevoel! Vandaag is de PHEV door mijn schoonzus overgenomen en zag ik die wegrijden, dinsdag gaan we de nieuwe Subaru Forester ophalen.
Heel dubbel allemaal!

Geniet van de XC40!

wimvantongeren
Sponsor van dit forum
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2013, 10:15

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door wimvantongeren » 22 sep 2018, 21:26

Wij hebben het model 2019 wel degelijk overwogen, maar hebben nu een andere "oplossing".
Vorige week een witte PHEV van 30 december 2015 aangeschaft met 40.000 km en nog 2 jaar 7% bijtelling.
De andere, een zwarte, van 28 december 2013 rijd ik nog tot het einde van het jaar tegen 0% bijtelling. Vanaf 1 januari ook met 0%, maar dan alleen puur zakelijk.
Daarvoor heb ik wel mijn super Volvo XC70 D5 AWD (ook puur zakelijk) weg moeten doen :(
De Volvo had inmiddels 307.000 km op de teller en was niet bepaald goedkoop in onderhoud en ook niet zo in verbruik.
Komt nog bij dat ik een groot deel van de week in Duitsland werk en men daar in sommige steden langzaam (overdreven) allergisch aan het worden is voor diesels.
De "oude" PHEV heeft pas 140.000 gereden en nog nooit 1 probleem gehad. Nou ja eentje, met het Cobra alarm. Dus voor ons geen enkel probleem om die te houden.
Ook met 1500 kilo caravan erachter nooit problemen gehad; nog geen schildpadje zelfs :)

Battery report van de nieuwere gaf 38 aan.
De 5 jaar oude PHEV geeft 28 aan.

Over 2 jaar zal ik zo ongeveer wel opgehouden zijn met werken en kunnen we dan beslissen wat we gaan doen.
De Outlander blijft dan zeker een optie, ook omdat de Volvo XC60 T8 zo´n 30.000 duurder is.
Maar wie weet hoe het autolandschap er over 2 jaar uitziet.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Iemand al het model 2019 besteld / overwogen?

Bericht door Anko » 22 sep 2018, 22:18

wimvantongeren schreef:
22 sep 2018, 21:26
Battery report van de nieuwere gaf 38 aan.
Bij een officiële dealer gekocht? Ik hoop echt van harte dat ze je niet gepiepeld hebben door de BMU ECU te resetten. 38 Ah na 40.000 km lijkt mij tamelijk onwaarschijnlijk. De mijne was 37.4 bij aflevering.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie