Standaard laadkabel verlengen

Grappige filmpjes, humor en andere lachwekkende zaken om de wachttijd op onze PHEV draaglijk te maken
Plaats reactie
JanN

Standaard laadkabel verlengen

Bericht door JanN » 27 dec 2013, 11:24

Ik wil mijn PHEV laden met de standaard bijgeleverde (10 amp) kabel. Daarvoor wil ik het laadblok in mijn garage monteren en het laadsnoer via een muurdoorvoer naar buiten brengen. Hiervoor is het nodig het standdaard laadsnoer te verlengen. Ik wil dat doen door (aan de zijde vanaf het laadblok) een stuk extra kabel van ca 10 mtr te solderen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik maak uit het forum op dat er een 5 aderige kabel in zit terwijl de mantel 4 aderig beschrijft (3x 2.5 3n 1 x 0,75) Klopt dat?

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Hansjebrinkers » 27 dec 2013, 11:36

Volgens mij heb je qua bekabeling gelijk. Ik heb een vergelijkbare vraag in een ander draadje gesteld, maar ga de voedingskant verlengen. Hiervoor 10 meter 3x 2,5 buitenkabel met pantser besteld. Tevens ga ik de standaard 230 stekker vervangen door een cee exemplaar.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

berg128

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door berg128 » 27 dec 2013, 11:56

De kabel mag inderdaad 4-aderig zijn, de steker aan autozijde moet 5-polig zijn i.v.m. proximity pilot. Ga je gewoon doorknippen, solderen en afisoleren of ga je stekers monteren?
Hornbach heeft 5x2,5mm kabel meestal op voorraad en te koop per meter. Wat mij betreft kun je echter ook 1,5mm gebruiken omdat je op 10A blijft laden.
Tenslotte zie ik ook geen probleem om een 3x2,5mm èn een 2x1,5mm te combineren.

JanN

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door JanN » 27 dec 2013, 13:44

Ik wil doorknippen, solderen en isoleren. Dan moet ik aan 4 aderig voldoende hebben lijkt me. Maar dat weet ik zeker als ik hem doorgenknipt heb. ;)

Gebruikersavatar
Marcs
Forumlid
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Marcs » 06 nov 2014, 14:54

:mrgreen:
LB

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Anko » 06 nov 2014, 15:24

Wat dacht je, Marcs? Snel even updaten, voordat het jaar voorbij is? :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

lockstra
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door lockstra » 15 nov 2014, 17:21

Even een ATTENTIE::

LET OP: volgens mij staat er op de etiketten van de laadkabel dat er:
- geen verlengkabel ge ruit mag worden,
- de kabel niet ingekort of verlengd mag worden.

Kijk uit met aanpassen. Dit kan ten koste gaan van de lader.
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Duc » 15 nov 2014, 18:16

Dat soort waarschuwingen staan ook op het IKEA bedlampje. :-) Aansprakelijkheid e.d.
Natuurlijk moet je wel weten wat je doet, maar dan is er weinig aan de hand...

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door ictijoos » 15 nov 2014, 22:04

Het is een groot verschil of je een frietpan van 10 A aansluit of een laadkabel. Ik heb in ieder geval de frietpan nooit meer dan 5 uur aan laten staan. Als je verschillende diktes kabel gebruikt wordt de temperatuur op de verbindingsstukken anders. Soldeertin kan daardoor gaan smelten of sneller breken. Ik heb ook begrepen dat er ergens een weerstand zit om het signaalniveau van de kabel goed te krijgen. Die zal misschien ook aangepast moeten worden.

Ik heb uit eigen ervaring een goedkope 3x1,5 gewoon opgestookt. Na enkele dagen gebruiken ging de mantel smelten.

Is een laadpaal zo duur dat je op dit soort dingen moet bezuinigen? Bij mij in huis slapen de kinderen ook. Na mijn accefietje met de goedkope kabel een extra buitenstopcontact gemaakt met fatsoenlijke buitenkabel, een waterdicht stopcontact en een afdakje eromheen.

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Duc » 16 nov 2014, 17:30

Ja, precies. Dus je ging zelf aan de slag zonder dat je er verstand van had...

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door sigmasailor » 16 nov 2014, 17:39

Waarom schroef je niet alles netjes los en installeer je een nieuwe kabel van de juiste lengte? Een 5-aderige kabel zal niet direct de hoofdprijs zijn. Doorknippen en verlengen klinkt niet zo technisch. Je ging het toch niet met kroonsteentjes doen?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Hansjebrinkers » 16 nov 2014, 23:10

Als je 'm aan de andere kant ("stopcontact kant") verlengd heb je een normale 230volt kabel nodig (3 aderig).
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Anko » 17 nov 2014, 06:14

Zit zeker wat in. Maar wees je er dan wel van bewust dat volgends de norm voor Mode 2 laadkabels de afstand tussen stekker en de ICCB niet meer dan 30 cm mag zijn. Hij zal daar dan niet meer aan voldoen.

Hoe belangrijk is dat? Mwah, niet zo heel erg, lijkt me ... Ja, in landen waar aardlekschakelaars nog een bezienswaardigheid zijn, daar wel.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Hansjebrinkers » 17 nov 2014, 19:27

:oops: ik heb 10 meter tussen het stopcontact en de regelaar... In de zomervakantie zelfs 30 meter (3x2,5, dat dan weer wel) :oops:
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Anko » 17 nov 2014, 19:41

Haha. Bij mij ook. Mijn Zweedse Charge-Amps kabel heeft de ICCB spulletjes in de auto stekker zitten en daarmee zit de electronica direct 7,5 meter van de huis stekker af. Kan eigenlijk ook niet. En inderdaad, tijdens de vakantie is het vaak nog veel meer. Dat begint al als de caravan nog op de oprit staat :lol: Volgens mij is het gebruik van een verlengsnoer officieel ook niet toegestaan ... Zou dat er mee te maken hebben? Of zou dat alleen maar zijn omdat ze bang zijn dat je inferieure verlengsnoeren gebruikt?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door MitsuAccu » 17 nov 2014, 21:15

Dat denk ik inderdaad ja... Een goed verlengsnoer van 2,5 kwadraat is niet veel anders dan de vaste bekabeling in huis...

Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Kils » 18 nov 2014, 13:40

Bij mij zit er 100 meter tussen geen enkel probleem. Ik begrijp probleem ook niet want hoe weet ICCB waar de stroom vandaan komt. Volgens mij gewoon van elektriciteit centrale toch. Ik denk dat de lengte tussen ICCB en auto wel van belang kan zijn.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door Anko » 18 nov 2014, 13:50

De ICCB weet dat inderdaad niet. Maar stel even dat je geen aardlekschakelaar in huis hebt en per ongeluk je laadkabel doorknipt. Dan merk jij wel het verschil tussen vóór of áchter de ICCB doorknippen. Door de lengte van de kabel vóór de ICCB op 30 cm te begrenzen is de kans kleiner dat je de kabel vóór de ICCB doorknipt.

Het is dus een veiligheidsvoorschrift en geen technische beperking o.i.d.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Standaard laadkabel verlengen

Bericht door MitsuAccu » 18 nov 2014, 22:01

Maar zou dat echt de enige reden zijn? Er zijn immers meer apparaten die een flink vermogen vragen, en daar zit ook een langer snoer aan? En die mogen ook gewoon gebruikt worden, ook al is er geen aardlekschakelaar gemonteerd. Dus blijkbaar is het geen wettelijke bepaling, maar meer een eigen initiatief om het risico zo klein mogelijk te houden?

Plaats reactie