Wat kost het de Staat aan belastingen

Grappige filmpjes, humor en andere lachwekkende zaken om de wachttijd op onze PHEV draaglijk te maken
Zorro

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Zorro » 12 feb 2014, 08:58

Hansjebrinkers schreef:Wat mij echter boeit is het gegeven dat de overheid hier schaamteloos meer dan 50% van de autokosten in de knip steekt (bpm, mrb, accijns etc), en we dit als normaal zijn gaan zien.
Hier ben ik het dus zéér mee eens. In plaats van te janken over de fiscale behandeling van de PHEV zou men zich eens druk moeten maken over de fiscale behandeling van de rest van het wagenpark!

phevictor

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door phevictor » 12 mar 2014, 16:58

Vanuit het perspectief van de overheid is het geen subsidie de wij krijgen maar een investering.. Lees dit maar eens:
http://www.ecn.nl/docs/library/report/2012/e12026.pdf
De minder inkomsten uit de bijtelling. MRB etc.. verdienen ze makkelijk terug..zit net zoals alles bij de overheid een groter plan achter... waar je het mee eens kan zijn of niet.. maar dat is voor het stemhokje ;)

Rest het punt dat Nederland het land van de VOC mentaliteit is.. kortom.. als er ergens een goeie deal (korting, subsidie, of ander persoonlijk voordeel) te krijgen is men er als de kippen bij .. maar o wee als een ander het wel heeft maar zelf niet.. dan is de gun factor helaas niet iets Nederlands.. calvinistisch als we zijn. Heb er verder geen ordeel over, de meeste, ikzelf incluis, doen er (veelal onbewust en aangeleerd) aan mee.

Met beide zijn we een mooi en welvarend landje geworden.. en zoals ik het boven gelinkt document interpreteer, draagt ook dit bij aan het behoud ervan ;)

Willem55
Forumlid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2013, 16:25

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Willem55 » 28 mar 2015, 14:24

Misschien al gezegd maar mijn standpunt is dat ik een legale manier heb gevonden om mijn inkomen en vermogen te beschermen tegen een roofzuchtige overheid. Maw er wordt MINDER van me gestolen dan als ik geen auto van dit type had gekocht (type in de zin van lage bijtelling geen BPM etc)
Het blijft me verbazen dat mensen als schapen onderworpen worden aan allerlei belastingen en iedereen accepteert dat maar.
in de praktijk blijkt dat regelgeving over 2 dingen gaat; A: onrecht als moord en doodslag voorkomen, beperken en bestraffen.
B: geldzaken. waaronder ook economische delicten als diefstal etc vallen. en belasting wetgeving. die is zo ingewikkeld dat iedereen weer een mannetje nodig heeft om de administratie te doen. en amtenaren weten t zelf ook niet.
als een persoon pakweg een 100000 euro verdient is ie de helft kwijt aan tax en premies. van de overgebleven 50K is 1/6 ongeveer btw zodra je iets koopt, was dat benzine dan was je nog meer kwijt. rijdt je te hard dan tikt dat ook flink aan, inclusief administratiekosten (wat dat ook moge zijn want er komt alleen geld binnen via computergestuurde rekeningen, verbaasd me dat ze daar nog niet verder opsplitsing van hebben gemaakt: portokosten, fotokosten, apparaat kosten, de uren van die smurf in de kant. leven flitsmeister!!)
terug naar de eerdere verhaallijn:
ik schat dat er van een ton euri, ongeveer een derde overblijft dat je echt besteed aan jezelf, je gezin etc.
het probleem is dat deze overheid de uitgaven moeiteloos weet te verzinnen en niet zinnig in de hand weet te houden.
de recente ABN amro bonussen discussie is mooi voorbeeld die werknemers zijn in essentie net zulke ambtenaren als op ministeries, uwv, duo, en noem wat afko's

de outlander heeft mij vooral geholpen om als eigenaar van een eenvoudig zaakje veel diefstal te voorkomen. in die zin is t ding eigenlijk een verzekering tegen diefstal, roof en verduistering :lol:
achteraf had ik ook nog voor de Tesla kunnen gaan maar dat is een totaal ander type auto maar had meer teruggaaf opgeleverd en puur electrisch rijden

zo dat lucht weer ff lekker op :mrgreen:

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Hansjebrinkers » 31 mar 2015, 21:04

Zonder in een politieke discussie te raken wil ik toch het draadje weer ombuigen naar het initiële onderwerp. Zoals eerder geschreven: door de belastingmatigingen was het voor mij interessant een outlander te kopen, ten gevolge van deze mogelijkheid heb ik dit dik €40.000,- voor de auto uitgegeven en een kleine €5.000,- aan zonnepanelen ( beide bedragen excl btw). Dit geld had anders nog steeds op de bank gestaan. Aangezien iedere econoom je kan voorrekenen dat rollend geld beter is dan liggend geld is de maatregel dus goed voor de samenleving en de staat geweest. Ook eerder geschreven: belastingverlaging zorgt voor meer inkomsten; belastingverhoging voor minder.......
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door WHB » 31 mar 2015, 21:24

Ik zie dat jou verbruik ongeveer 3L/100 km is dus schat ik in dat je CO2 uitstoot met 66% is afgenomen.

Kan me herinneren dat de overheid hier in wil (moet) investeren.
Dus je bent goed bezig Hans. :D

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Hansjebrinkers » 01 apr 2015, 19:38

Dank je WHB. En inderdaad, de laatste jaren ben ik er steeds meer mee bezig. Het CO2 verhaal is lastiger, ook electrisch rijden brengt missies met zich mee, zelfs als dit met zonne-stroom gebeurt. Uiteindelijk ben ik van mening dat we verantwoord met grondstoffen moeten omgaan, en deze manier van mobiliteit is belangrijk om nieuwe technieken te verbeteren.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Plaats reactie