Phev verkoophit
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Volgens zijn journaal heeft hij 5 keer geladen op locatie en verder niet
-
- Forumlid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Re: Phev verkoophit
Ik ben ook wel eens naar parijs gereden was ook iets van 1 op 16 zonder bij laden...
Maar ik moet eerlijk toe geven de vrouw vindt me af toe ''krenterig'' omdat alle andere outlanders me voorbij vliegen
ik rijd meestal 92 /100 km/u, mooi met de vrachtwagens mee.. ik heb geen haast, en qua tijd maakt het niks uit want doorrijden kan hier toch nergens.
ga ik 130 rijden dan erger ik me aan al het andere verkeer die dan 120 rijd...
Maar ik moet eerlijk toe geven de vrouw vindt me af toe ''krenterig'' omdat alle andere outlanders me voorbij vliegen
ik rijd meestal 92 /100 km/u, mooi met de vrachtwagens mee.. ik heb geen haast, en qua tijd maakt het niks uit want doorrijden kan hier toch nergens.
ga ik 130 rijden dan erger ik me aan al het andere verkeer die dan 120 rijd...
Re: Phev verkoophit
Dat is hier in het noorden dus anders. Als je hier 128 op de teller rijdt moet je continu alles in de gaten houden want de meesten halen je in. Gemiddeld ligt de snelheid boven de 130 op de meter....neuroticz schreef:Ik ben ook wel eens naar parijs gereden was ook iets van 1 op 16 zonder bij laden...
Maar ik moet eerlijk toe geven de vrouw vindt me af toe ''krenterig'' omdat alle andere outlanders me voorbij vliegen
ik rijd meestal 92 /100 km/u, mooi met de vrachtwagens mee.. ik heb geen haast, en qua tijd maakt het niks uit want doorrijden kan hier toch nergens.
ga ik 130 rijden dan erger ik me aan al het andere verkeer die dan 120 rijd...
Re: Phev verkoophit
Op 25/9 heb je 46,96 liter getankt . Nu zijn er twee mogelijkheden: je tank is uitgerekt of je bent genaaid bij de pomp! In elk geval ben je wel een held, ik heb het nooit aangedurfd hem ZO ver leeg te rijden!!neuroticz schreef:Ik heb elke tankbeurt bij gehouden zie link
- JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Re: Phev verkoophit
Ik denk, jerry-can bij voor het geval dat.....
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Ik heb in twee jaar tijd één keer een andere Outlander ingehaald. Dat was op weg naar Parijs. Het zal toch niet ......neuroticz schreef:Ik ben ook wel eens naar parijs gereden was ook iets van 1 op 16 zonder bij laden...
Maar ik moet eerlijk toe geven de vrouw vindt me af toe ''krenterig'' omdat alle andere outlanders me voorbij vliegen
ik rijd meestal 92 /100 km/u, mooi met de vrachtwagens mee.. ik heb geen haast, en qua tijd maakt het niks uit want doorrijden kan hier toch nergens.
ga ik 130 rijden dan erger ik me aan al het andere verkeer die dan 120 rijd...
Alle gekheid op een stokje, vrachtwagens rijden over het algemeen, als ik mij niet vergis, vrij strak 87 km/h. Had dacht ik iets te maken met de afstelling van begrenzers (of is dat inmiddels opgeschoven?). Tja, als je dan met de vrachtauto's mee rijdt, of liever nog er tussen in, ... ja dan. Ik heb één keer op een (80%) snelwegrit 52 km EV gescoord. Dat was ook op die manier.
-
- Forumlid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01
Re: Phev verkoophit
@Tadango; Ik woon ook in het noorden... je moet gewoon even het 'knopje' zien te vinden en je rijd plots een stuk relaxter
@Zorro; Haha ik rijd soms wel een week of langer op reserve lampje maar nu je het zegt dat is inderdaad veel liters
@JanPHEV; Sowieso ik heb standaard een 5 liter jerry can achterin liggen! hij houd er echt nog een keer mee op
@Anko; wie weet , vrachtwagens zijn begrensd op 89 geijkte kilometers . Maar dat is soms op de teller van personen auto's wel 100 km/u (sommige transporteurs op 83 km/u i.v.m. brandstof besparing) Ik bedoelde niet dat ik continue achter zo'n vrachtwaggel blijf hangen, maar ik hoef er niet persé omheen rijd lekker relaxt
@Zorro; Haha ik rijd soms wel een week of langer op reserve lampje maar nu je het zegt dat is inderdaad veel liters
@JanPHEV; Sowieso ik heb standaard een 5 liter jerry can achterin liggen! hij houd er echt nog een keer mee op
@Anko; wie weet , vrachtwagens zijn begrensd op 89 geijkte kilometers . Maar dat is soms op de teller van personen auto's wel 100 km/u (sommige transporteurs op 83 km/u i.v.m. brandstof besparing) Ik bedoelde niet dat ik continue achter zo'n vrachtwaggel blijf hangen, maar ik hoef er niet persé omheen rijd lekker relaxt
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Phev verkoophit
Even een samengevatte terugkoppeling op diverse posts:
Van de ean-code voor iedere laadpaal was mij niets bekend, het zou daarmee idd kunnen dat "per paal" ingekocht moet worden. Maar zelfs dan is een marge van 13-15 cent per kWh hoog.
V.w.b. Zuinig of onzuinig rijden: indien je erg goed je best doet is er een boek te bereiken. Op mijn vakanties rijd ik grotendeels op benzine en lukt het (in de zomer met dakbox, in de winter zonder) om 1:10 te halen (met opladen op locatie daalt het gebruik nog behoorlijk) met een gemiddelde cc snelheid van 140 km/uur. Hierbij moet ik opmerken dat ik de airco erg weinig gebruik.
De waardes van 1:15-1:16 bij snelheden rond de 100 km/uur lukken mij over het algemeen ook prima.
Ook in het noorden kun je met snelheden <130 km/uur prima uit de voeten overigens.
Volgens mij blijven er om de outlander optimaal (energetisch) te benutten een aantal basisregels van kracht:
- anticiperen (B0 rijden; ook aangeduid als "zeilen");
- regenereren;
- stevige druk in de banden, ik rijd over het algemeen op 2,8 bar, bevalt prima;
- terughoudend met verwarming en airco;
- stekkeren waar mogelijk.
De 52 km uit de fabrieksopgave kan ik nog steeds halen, maar dan moet ik erg m'n best doen en gaan slipstreamen achter een vrachtwagen. Record tot nu toe is ongeveer 54 km.
Van de ean-code voor iedere laadpaal was mij niets bekend, het zou daarmee idd kunnen dat "per paal" ingekocht moet worden. Maar zelfs dan is een marge van 13-15 cent per kWh hoog.
V.w.b. Zuinig of onzuinig rijden: indien je erg goed je best doet is er een boek te bereiken. Op mijn vakanties rijd ik grotendeels op benzine en lukt het (in de zomer met dakbox, in de winter zonder) om 1:10 te halen (met opladen op locatie daalt het gebruik nog behoorlijk) met een gemiddelde cc snelheid van 140 km/uur. Hierbij moet ik opmerken dat ik de airco erg weinig gebruik.
De waardes van 1:15-1:16 bij snelheden rond de 100 km/uur lukken mij over het algemeen ook prima.
Ook in het noorden kun je met snelheden <130 km/uur prima uit de voeten overigens.
Volgens mij blijven er om de outlander optimaal (energetisch) te benutten een aantal basisregels van kracht:
- anticiperen (B0 rijden; ook aangeduid als "zeilen");
- regenereren;
- stevige druk in de banden, ik rijd over het algemeen op 2,8 bar, bevalt prima;
- terughoudend met verwarming en airco;
- stekkeren waar mogelijk.
De 52 km uit de fabrieksopgave kan ik nog steeds halen, maar dan moet ik erg m'n best doen en gaan slipstreamen achter een vrachtwagen. Record tot nu toe is ongeveer 54 km.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Phev verkoophit
Vandaag voor 't eerst echt opgeladen.....onverwacht maar waar, vond ik 't toch echt leuk
Woon-werk kan ik 100% elektriek.
Alleen naar Schiphol (ik vlieg veel) niet, tenzij met NS.
De milieu winst( voor mij) ligt in woon-werk.
Verder accelereer ik maximaal zonder de benzinemotor aan te spreken.
Niet echt spannend na met 280pk van de Mazda maar ook weer een sport...
Woon-werk kan ik 100% elektriek.
Alleen naar Schiphol (ik vlieg veel) niet, tenzij met NS.
De milieu winst( voor mij) ligt in woon-werk.
Verder accelereer ik maximaal zonder de benzinemotor aan te spreken.
Niet echt spannend na met 280pk van de Mazda maar ook weer een sport...
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Tsja, ik ging uit van de aanname dat als we het hebben over de relatie verbruik / snelheid, we het wel over echte kilometers zouden hebben en niet wat er op de teller verschijnt. Zodat we ook echt weten wat er met wat vergeleken wordt. Tenslotte heeft bijna iedereen tegenwoordig wel een TOMTOM achtig iets of een smartphone waar de gereden snelheid vrijwel exact af te lezen is.neuroticz schreef:@Anko; wie weet, vrachtwagens zijn begrensd op 89 geijkte kilometers . Maar dat is soms op de teller van personen auto's wel 100 km/u (sommige transporteurs op 83 km/u i.v.m. brandstof besparing) Ik bedoelde niet dat ik continue achter zo'n vrachtwaggel blijf hangen, maar ik hoef er niet persé omheen rijd lekker relaxt
Maar daarin heb ik me kennelijk vergist. Zie ook mijn eerdere opmerking richting tadango over 'zijn' 128 km/h. Daar zat ik er ook al naast
Dat gezegd hebbende, met 92 - 100 km/h op de teller over de snelweg zu mij persoonlijk ook wat te ver gaan
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Phev verkoophit
Mij ook.mhet overgrote deel van mijn km's doe ik op een 100 km 4 baans weg.... Daar heb ik over het algemeen de CC op 95 staan. Op de autosnelweg heb ik de CC vaak op 115 tot 118. Bij de CC op 95 kan ikmhet overgrote deel van mijn 46 km (woon-werk; incl +/- 10 bebouwde kom) op accu doen. Om de volle 46 elektrisch te halen moet ik achter een vrachtwagen rijden (rond de 88 km op GPS). Niet echt enerverend, ik geef het toe, maar qua tijd scheelt het nauwelijks.Anko schreef: Dat gezegd hebbende, met 92 - 100 km/h op de teller over de snelweg zu mij persoonlijk ook wat te ver gaan
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Phev verkoophit
Qua tijd maakt het inderdaad enorm weinig uit (niet de moeite tenminste). Qua rij plezier / gevoel maakt die paar km/h extra echter een hele hoop uit Ook rijdt het veel ontspannender als je lekker links kan rijden met 140 op te teller ipv steeds rechts te moeten afremmen en dan weer optrekken en oppassen dat de benzine motor niet aan slaat. Soms heb ik er ook geen zin in en rijdt ik dus links en kom ik met een 1/2 volle accu aan bij de klant waar ik gratis kan laden.... het is niet anders.Hansjebrinkers schreef:Mij ook.mhet overgrote deel van mijn km's doe ik op een 100 km 4 baans weg.... Daar heb ik over het algemeen de CC op 95 staan. Op de autosnelweg heb ik de CC vaak op 115 tot 118. Bij de CC op 95 kan ikmhet overgrote deel van mijn 46 km (woon-werk; incl +/- 10 bebouwde kom) op accu doen. Om de volle 46 elektrisch te halen moet ik achter een vrachtwagen rijden (rond de 88 km op GPS). Niet echt enerverend, ik geef het toe, maar qua tijd scheelt het nauwelijks.Anko schreef: Dat gezegd hebbende, met 92 - 100 km/h op de teller over de snelweg zu mij persoonlijk ook wat te ver gaan
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Goed. Je vindt rijplezier (op de snelwegen waar ik kom wordt op de linker baan overigens veel en veel meer geremd dan op de rechter baan, maar dat is weer een ander verhaal) belangrijker dan zuinigheid. Dat mag natuurlijk (al zullen, na alle fiscale voordelen die PHEV rijders genoten hebben, de meningen daar over ook wel verschillen). Maar waarom dan bij herhaling je beklag doen over de vermeende onzuinigheid van de auto? Dat begrijp ik dus niet.
Re: Phev verkoophit
We blijven nederlanders he Het gaat me erom dat zelfs al doe ik enorm mijn best ik nog niet in de buurt kom van enige opgave (heb met heeeeeeeeel veel moeite 44km ev gereden en kreeg daarbij een hoop boze blikken omdat ik iedereen op hield. Dat was in de zomer bij 26 graden.... Leuk dat anderen 54 halen, de mijne kan dat absoluut niet. Ook het verbruik op de snelweg als ik rustig rij is hoger dan wat een hoop hier opgeven. Kan ook weer aan de mijne liggen. Ik blijf er dus bij dat MIJN phev een aanfluiting is. Denk dat die van een hoop anderen beter werkt.
Ik wil best mijn rijgedrag aanpassen maar dan moet het wel beloond worden en niet alsnog een teleurstelling zijn. Fiscale voordelen heb ik niet dus dat was absoluut geen stimulans Ik betaal netto per jaar net zoveel als de andere auto's......
Ik wil best mijn rijgedrag aanpassen maar dan moet het wel beloond worden en niet alsnog een teleurstelling zijn. Fiscale voordelen heb ik niet dus dat was absoluut geen stimulans Ik betaal netto per jaar net zoveel als de andere auto's......
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Ha, die zag ik aankomen. Zie ook mijn zorgvuldige woordkeuze . Vwb de gevolgen voor de publieke opinie maakt het niet uit of jij wel of niet fiscale voordelen hebt gehad. Dat is aan de buitenkant nl. niet te zien, als jij voorbij komt razen. Ik begrijp wel dat jij daar op jou beurt geen boodschap aan hebttadango schreef:Fiscale voordelen heb ik niet dus dat was absoluut geen stimulans Ik betaal netto per jaar net zoveel als de andere auto's......
Maaruh, jij rijdt / betaalt jouw autokosten dus puur vanuit privé? Juist dan loont het toch extra om een stapje minder hard te gaan en wat (hoe weinig ook) op de brandstof te besparen?
Als jij denkt dat jouw auto zoveel slechter / inefficiënter is dan alle andere PHEVs, is het dan niet tijd voor een goed gesprek met je dealer?
Re: Phev verkoophit
Het is gewoon een lease auto van de zaak, niets privé. Deze was over.... heb zelf dus ook niets gekozen (achteraf niet zo erg, komt aardig in de buurt van wat ik zou kiezen). Is ook 0% bijtelling dus helemaal mooi zou je zeggen toch? Nee, door gebrekkige communicatie zou hij maar iets boven het budget zitten... dat werd veel meer. Okee, kan ik mee leven. Toen kwam de laadpaal en opeens kwam daar een flinke rekening voor. Was ook niets over gezegd en bekend dus nog meer kosten per maand. In 2016 komt de wegenbelasting erbij (belast de lease gewoon door uiteraard) en tel daar de hoge brandstofkosten bij voor de vakanties in het buitenland, dus je dus niet van de bijtelling kan aftrekken, dan komt je netto gelijk uit met een normale station...... Ik heb geen trekhaak oid en gebruik de outlander uitsluitend voor de lengte van de laadruimte (achterbank ligt ook altijd in de schuur).
Dealer hier ga ik niets meer vragen, dat schiet niet op. Inefficiëntie heb ik altijd last van met alles wat ik koop (zou het toch aan mij liggen? ) en ga ik geen moeite voor doen.
De volgende auto wordt gewoon een Dacia. Met 0 verwachting kan dat alleen maar meevallen
Dealer hier ga ik niets meer vragen, dat schiet niet op. Inefficiëntie heb ik altijd last van met alles wat ik koop (zou het toch aan mij liggen? ) en ga ik geen moeite voor doen.
De volgende auto wordt gewoon een Dacia. Met 0 verwachting kan dat alleen maar meevallen
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Haha. Goed verhaal. Hoewel .... Het feit dat jij je door je werkgever gepiepeld voelt wil natuurlijk niet zeggen dat je geen fiscale voordelen hebt gehad. Dat je je fiscale voordelen hebt moeten (of kunnen) gebruiken om andere nadelen op te vangen staat daar los van. De fiscus kan er bv. niets aan doen dat jouw werkgever brandstofkosten in het buitenland niet vergoed en sommige andere werkgevers (zoals de mijne) wel. Dat is puur een zaak van afspraken over beloning e.d. tussen jou en je werkgever. Maar moet je eens voorstellen wat deze auto jou gekost zou hebben als er gewoon 20 of 25% bijtelling op had gezeten. Hoe het plaatje er dan uit had gezien ... Vast nog een heel stuk beroerder
Re: Phev verkoophit
Dat laatste snap ik niet. Met zoveel bijtelling had ik nooit deze auto gekozen (een hoop mensen niet). Daarom wordt de volgende echt een Dacia, was geen grap... Tenzij de lease regels weer veranderen in 2018.....Anko schreef:Haha. Goed verhaal. Hoewel .... Het feit dat jij je door je werkgever gepiepeld voelt wil natuurlijk niet zeggen dat je geen fiscale voordelen hebt gehad. Dat je je fiscale voordelen hebt moeten (of kunnen) gebruiken om andere nadelen op te vangen staat daar los van. De fiscus kan er bv. niets aan doen dat jouw werkgever brandstofkosten in het buitenland niet vergoed en sommige andere werkgevers (zoals de mijne) wel. Dat is puur een zaak van afspraken over beloning e.d. tussen jou en je werkgever. Maar moet je eens voorstellen wat deze auto jou gekost zou hebben als er gewoon 20 of 25% bijtelling op had gezeten. Hoe het plaatje er dan uit had gezien ... Vast nog een heel stuk beroerder
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Maar dat is toch precies wat ik probeer te zeggen? Je hebt deze auto gekozen vanwege de fiscale voordelen. Als die er niet waren geweest had je nu in een Dacia gereden. Nu zullen sommige mensen dat misschien een stap vooruit vinden ( ), maar de meesten zullen de PHEV toch wel wat hoger inschatten dan een Dacia. Dus profiteer je, in de ogen van de meesten onder ons, gewoon mee van de fiscale regelingen.
Dat het achteraf minder gunstig uitpakt omdat je baas niet lekker mee werkt staat daar los van.
Dat het achteraf minder gunstig uitpakt omdat je baas niet lekker mee werkt staat daar los van.
Re: Phev verkoophit
Afgezien van de hogere zit beschouw ik de auto niet beter / luxer dan een willekeurige station van 35.000. Een hoop systemen zijn minder. Dat de outlander een stuk duurder is komt door de hybride techniek en dat wordt gecompenseerd door de fiscale voordelen. De prijs zit absoluut niet in de luxe of afwerking oid. Netto is er geen verschil in prijs / comfort. Vergeet niet dat de benzine outlander een stuk minder kost.....
Ik was achteraf blijer geweest met een normale station en zou direct willen ruilen. Ik mis mijn Focus echt. Echt spijt heb ik niet van de outlander, maar blij ben ik er ook zeker niet mee.
Ik was achteraf blijer geweest met een normale station en zou direct willen ruilen. Ik mis mijn Focus echt. Echt spijt heb ik niet van de outlander, maar blij ben ik er ook zeker niet mee.
Re: Phev verkoophit
Eens.tadango schreef:Afgezien van de hogere zit beschouw ik de auto niet beter / luxer dan een willekeurige station van 35.000. Een hoop systemen zijn minder. Dat de outlander een stuk duurder is komt door de hybride techniek en dat wordt gecompenseerd door de fiscale voordelen. De prijs zit absoluut niet in de luxe of afwerking oid. Netto is er geen verschil in prijs / comfort. Vergeet niet dat de benzine outlander een stuk minder kost.....
Ik was achteraf blijer geweest met een normale station en zou direct willen ruilen. Ik mis mijn Focus echt. Echt spijt heb ik niet van de outlander, maar blij ben ik er ook zeker niet mee.
Bij mij is het een echte financiële keuze.
Met het lage jaarkilometrage wat ik rij is de lagere impact met de PHEV op het milieu vrij weinig.
Voor de centen van mijn PHEV had ik ook een Duitse auto met 280pk kunnen rijden.
Mèt betere afwerking, mèt meer comfort, mèt meer rijplezier, mèt ........25% bijtelling.
Dat gezegd hebbend is de Outlander 2016 en nette auto die voor mij prima voldoet
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Maar je wil toch niet zeggen dat een Outlander Benzine mét bijtelling je netto net zoveel zou hebben gekost als een PHEV zonder bijtelling? Want als dat zo is, dan ben je denk ik echt gen..id door je werkgever. Of door wie dan ook.tadango schreef:Dat de outlander een stuk duurder is komt door de hybride techniek en dat wordt gecompenseerd door de fiscale voordelen.
Re: Phev verkoophit
Dat weet ik niet maar vermoed van niet. Moet wel een 20% 35.000 wagen zijn om netto ongeveer gelijk uit te komen. Daarnaast heb ik aan het eind van de periode een laadpaal thuis over..... niet dat je daar veel mee kan.... maar toch En hoezo genaaid dan? Dat zou ongeveer dezelfde auto opleveren voor hetzelfde geld.... alleen zal je daar wat makkelijker mee doorrijden omdat het niet zonder van de benzine is terwijl je electro kan rijden. De benzine versie is qua verbruik ook gelijk.Anko schreef:Maar je wil toch niet zeggen dat een Outlander Benzine mét bijtelling je netto net zoveel zou hebben gekost als een PHEV zonder bijtelling? Want als dat zo is, dan ben je denk ik echt gen..id door je werkgever. Of door wie dan ook.tadango schreef:Dat de outlander een stuk duurder is komt door de hybride techniek en dat wordt gecompenseerd door de fiscale voordelen.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Phev verkoophit
Da's een besparing van 583,- aan bijtelling bruto PER MAAND. Nu weet ik natuurlijk niet in wat voor schijf je valt (gaat mij ook niet aan ), dus ik weet niet hoeveel dit netto voor je is. Maar als je, t.o.v. een Outlander Benzine, zoveel bij moet betalen dat je dat 583,- bruto per maand kost, dan lijkt me dat redelijk veel...
Re: Phev verkoophit
Ik had het over de netto kosten voor mij per jaar Dus het deel dat ik boven budget zit + de prive brandstofkosten zijn ongeveer gelijk aan een normale auto (zuiniger en brandstofkosten aftrekbaar van bijtelling edg). Outlander benzine is vast duurder, maar ik vergelijk met een normale station (20%, diesel, 35.000) die ik dan had genomen. Auto's zijn vergelijkbaar qua opties en ruimte achterin.Anko schreef:Da's een besparing van 583,- aan bijtelling bruto PER MAAND. Nu weet ik natuurlijk niet in wat voor schijf je valt (gaat mij ook niet aan ), dus ik weet niet hoeveel dit netto voor je is. Maar als je, t.o.v. een Outlander Benzine, zoveel bij moet betalen dat je dat 583,- bruto per maand kost, dan lijkt me dat redelijk veel...