Outlander vs Volvo V60

Voor geklets over van alles en nog wat, dat niet in de andere topics thuishoort
Plaats reactie
NijntjePluis
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:07

Outlander vs Volvo V60

Bericht door NijntjePluis » 05 apr 2015, 19:06

Ongetwijfeld staat dit niet in het goede draadje, maar in het kader van premium of geen premium: Diegene die voor een Volvo V60 heeft gekozen omdat die premium zou zijn is toch ook niet helemal tevreden, en dan blijken de remmen ook nog te haperen!

http://www.autoweek.nl/autoreview/39508 ... -in-hybrid

storingen en foutmeldingen (75.000 km)

De auto wordt geplaagd door foutmeldingen en storingen.

Aanvankelijk beperkte het zich tot tamelijk onschuldige storingen zoals het disfunctioneren van de Volvo App, de accu die niet meer kon laden tot een niet werkende standkachel etc.
Met een zeer lange lijst aan software updates werd één probleem opgelost en kreeg je er een andere voor terug.
Dit is hooguit vervelend maar dit had verder geen invloed op de veiligheid en de prestaties van de auto.

Onlangs deed zich een zeer onveilige situatie voor met de remmen van de auto, deze functioneerde niet meer normaal, het rempedaal verdween in het schutbord en in het display verscheen de melding “Eigenschappen rempedaal gewijzigd service vereist”, een aanrijding kon ik ternauwernood voorkomen.
Dit is direct door de Volvo dealer opgepakt, echter na reparatie viel de volgende dag wederom de normale remwerking uit, het voelt alsof de auto niet meer reageert op de bediening van het rempedaal.
Vorige week is een kabelboom vervangen en lijkt hiermee de storing te zijn opgelost.

Dit geldt niet voor mijn vertrouwen in de auto, dit kan zomaar weer misgaan en is ronduit levensgevaarlijk, hier kan je niet op anticiperen!
Zeker voor een Volvo wat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft staan is dit geen positieve reclame lijkt mij.

Tevens is de D5 dieselmotor door Polestar getuned van 215 naar 230Pk, na de laatste onderhoudsbeurt van 60.000km en weer een nieuwe software update is het vermogen plots flink gereduceerd.
Boven de 150 km/h pakt de motor niet goed meer op en de topsnelheid ligt nu op +/- 195km/h, voorheen reed de auto probleemloos 235 km/h.
Uiteraard is dit alleen merkbaar als ik in Duitsland op doorreis ben, mede hiervoor heb ik de Polestar tuning laten uitvoeren.
De Volvo dealer heeft hier al meerdere keren gezocht naar de oorzaak, helaas zonder positief resultaat.

Ten einde raad heb ik de auto laten testen op een vermogensbank bij ATM Tuning in Eemnes. Het vermogen is gemeten op maximaal 197Pk in de “hybride” stand en 253Pk in de “power” stand.
Waar zijn de overige Pk’s gebleven? volgens de gegevens zou de auto nu 298Pk moeten kunnen genereren, of in ieder geval minimaal 230Pk in de “hybride” modus.

Tijdens mijn reis van afgelopen week in Duitsland is er ook nog een nieuwe storing bijgekomen “Motorsysteem service vereist”, de volgende dag is de melding weg en de dag erna weer terug.
Deze storing staat nu nog steeds in het display, in Duitsland heb ik met Volvo On-Call contact opgenomen met de vraag of ik hiermee veilig door kan rijden.
De Duitstalige dame aan de telefoon had geen idee wat te doen en liet mij terugbellen door waarschijnlijk de ANWB, ook hier geen oplossing, vervolgens zou Volvo Assistance contact opnemen.
Helaas ook hiervan geen enkele reactie meer mogen vernemen.

Dit voor een auto van ruim Euro 70K mag je toch anders verwachten.
Auto staat nog steeds in Beesd (76.259 km)

De auto staat ondertussen al enkele weken in Beesd. Volgens de Volvo dealer die verder de communicatie regelt kan het nog wel anderhalve week duren. Wordt vervolgd.
Als vervangende auto rij(d) ik momenteel in een V60 D2 R-design, enigszins verrast moet ik weliswaar schoorvoetend toegeven dat deze auto beter rijdt dan de zware Plug-in.
Deze auto heeft wel een heel fijn onderstel.
Terug uit Beesd (76.927 km)

Vandaag is de Volvo na ruim 4-weken in onderzoek te zijn geweest door een team van technici bij Volvo Cars in Beesd terug van reparatie. Na meer dan 4-weken in een leenauto (V60 D2) te hebben rondgereden en ruim 5.000 Km verder dachten vele dat dit mijn nieuwe auto was geworden. De eerste indruk na terugkomst is gelukkig prima, er is volgens Volvo veel aan gedaan om de auto weer in orde te krijgen. Het rem probleem is opgelost door alles maar te vervangen wat met de remmen te maken heeft en het motorvermogen had te maken met de twinturbo, deze is ook vervangen. Inderdaad pakt de D5 zijn werk weer als vanouds weer op. Voorlopig eerst maar gewoon gaan rijden en het vertrouwen weer terug krijgen. Wordt vervolgd.

lancer
Forumlid
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 nov 2013, 13:12

Re: Outlander vs Volvo V60

Bericht door lancer » 06 apr 2015, 00:15

Laat de PHEV rijder zich melden die meer problemen heeft gehad dan deze gelukkige V60 rijder !

Het gras bij de buren zal echt niet groener zijn.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Outlander vs Volvo V60

Bericht door Hansjebrinkers » 06 apr 2015, 11:19

Zoals bij iedere auto zijn er altijd pechvogels. Ik ken een aantal tevreden V60 rijders. In het algemeen: de helft van de ruimte voor 25% meerprijs :D :D wat overigens in dit verhaal ook weer opvalt is het gedoe met de chip-tuning. Een V60 d6 is sowieso al bloedsnel, echt vreemd dat er dan nog steeds gechipt wordt...
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Outlander vs Volvo V60

Bericht door sigmasailor » 06 apr 2015, 11:45

Ik denk toch niet dat het 'gedoe' met remmen iets met chip tuning te maken heeft. Heeft de Volvo soms 'break by wire'? Je zou toch zeggen dat de remmen altijd kunnen terugvallen op gewoon ouderwetse hydraulische werking?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

tadango

Re: Outlander vs Volvo V60

Bericht door tadango » 06 apr 2015, 12:23

Als de software en sensoren prima werken... ;)

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Outlander vs Volvo V60

Bericht door sigmasailor » 06 apr 2015, 13:40

Zou het echt zo kunnen zijn dat de remmen uitvallen door software fouten of kabelbreuken? Slik :roll:

De PHEV elektronica is niet overal geweldig; gelukkig dat de componenten waar het echt om gaat wel storingsvrij werken.
Ik heb (behalve naar rechts trekken) nog niets gelezen over problemen met sturen of remmen (het gekraak bij bijna stilstand uitgezonderd). Ook het PHEV systeem lijkt probleemloos zijn werk te doen.

Startproblemen zijn meestal te herleiden tot achteraf ingebouwde alarmsystemen. Over de wifi, BT en MMCS, etc. (kortom de 'secundaire user interface' is al genoeg geschreven; wel jammer dat ze dat niet net zo goed voor elkaar hebben als de eerder genoemde componenten).
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

tadango

Re: Outlander vs Volvo V60

Bericht door tadango » 07 apr 2015, 08:36

Het zou ook wel zo veilig zijn om het laatste stukje van het pedaal mechanisch de remmen te laten bedienen. Dan heb je altijd nog iets als backup :) Werkt dat ook niet zo?

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Outlander vs Volvo V60

Bericht door kobus1967 » 07 apr 2015, 12:21

Er zit gelukkig nog een gewone handrem op :D

Plaats reactie