Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
t.v.vliet
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2022, 17:51

Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door t.v.vliet » 26 jan 2022, 16:30

Ik ben op zoek naar een goede Outlander. Liefst max.160.000 en nog binnen de accugarantie. Ondertussen wil ik alvast een laadpaal plaatsen. Mijn meterkast is al voorbereid op eventueel laden op krachtstroom en de kabel ligt al in de grond. Ik las dat je de Outlander het beste op 10a kunt laden. Met de keuze voor het type laadpaal wil ik er rekening mee houden dat ik met een jaar of 6 misschien volledig electrisch ga rijden. Wat voor een type laadpaal moet ik nu plaatsen.

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Gerardus.Rog » 27 jan 2022, 19:53

Ik zelf gebruik voor de outlander een ICU compact mini met vaste kabel. Als je in de toekomst volledig elektrisch wilt gaan en niet vast wil hangen aan een type stekker is bv evhub een optie.

Deze gebruik ik voor de i3. Je kan er gewoon je eigen laadkabel voor gebruiken, dus niet stekker type 1 of type 2 specifiek. En geschikt voor 3 fase. Voor je outlander niet nodig, die laad enkel 1fase maar voor full electric wel een must ivm laadtijd en accu capaciteit.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 442
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Bmtouring » 27 jan 2022, 20:11

precies, kijk voor compatibiliteit met je volgende auto naar zaken als 3-fasen en zo. Voor de Outlander heb je niet veel nodig. Ik heb een gebruikte kast omgebouwd met een smart EVSE module zodat ik geen chiplezer flauwekul met bijbehorend abonnement (voor onderweg laden, afrekening met je werkgever, leuke grafiekjes online) meer hoefde te betalen terwijl ik alleen thuis aan de lader hang.

Mijn tip als je altijd thuis op dezelfde plek gaat laden: gebruik een vaste kabel en zorg voor wat afdak tegen de regen. Niks leuk om een natte (of vastgevroren) stekker te gebruiken.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door case » 28 jan 2022, 09:02

De modellen van het merk Wallbox kun je ook zonder abbonement gebruiken, waarbij je wel een webportal hebt met overzichten. De app gebruik je voor de dagelijkse bediening. Er zijn modellen met vaste kabel (stekker type 1 of 2), en met een connector voor een losse kabel. Zelf laad ik de Outlander al vanaf 2013 met de 'granny' lader, en heb ik de Wallbox Pulsar Plus met vaste kabel (type2 stekker) voor de KIA e-Niro.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Dekkker
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2022, 18:29

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Dekkker » 16 mar 2022, 15:21

Hallo, ik wil graag weten welke oplader/wallbox de beste keuze is voor thuis. Iemand tips?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door JohanvdH » 16 mar 2022, 20:16

Alle laders met de juiste kabel of aansluiting voor een kabel kunnen een Outlander opladen.

De beste keuze hangt af van je persoonlijke wensen.
Hoe duur mag de lader zijn?
Wil je er ook andere auto's mee kunnen opladen?
Hoe snel moet de lader die andere auto's kunnen laden?
Wil je een lader die een pas of sleutel nodig heeft om te kunnen laden om zo ongewenst laden door onbekenden te voorkomen?
Wil je met de lader de stroomkosten verrekenen met je werk oid?

Ik heb een gebruikte ICU Compact gekocht op Marktplaats (van een Outlander PHEV rijder) en ben daar al drie jaar tevreden mee.

Ff snel rondkijken op Marktplaats levert op:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diver ... ad-station
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Besouwke » 17 mar 2022, 12:09

IMG_0353.jpg
Ik heb deze, klein en onopvallend (achter de heg vanaf straat gezien).
Ben er zeer tevreden over, zit op een eigen groep. Kabel is 3 meter lang.
Ik heb deze tweedehands via MP gekocht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door RX-Men-8 » 27 mar 2022, 16:07

Deze had bij mij kuren.
viewtopic.php?f=11&t=4448&p=55254#p53318
Ik heb nu bijna een jaar een DuoSida, erg blij mee, nieuw voor de prijs van een tweedehands ICU Compact Mini.
Ze zijn wel duurder geworden! €280 lukt niet meer.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door RoelUtrecht » 31 mar 2022, 09:47

In het kader van een laadpaal zal ik altijd kiezen voor een losse laadkabel ipv paal (zgn. thuislader). Dit is veel goedkoper en je bent flexibeler, doordat je de kabel mee kan nemen (op vakantie, weekendje weg, evt werk etc). Hoef je alleen een goede Wcd ergens te plaatsen (op eigen groep) en plug je gewoon je laadkabel in. Zelf heb ik die van ratio op 3 laadsnelheden, zodat t overal ook onderweg kan.

Ps deze laadt even voor een outlander als aan een laadpaal. Mocht je een BEV hebben dan heeft een laadpaal wel grote laadvoordelen
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Paulus333 » 14 okt 2022, 15:03

Sorry, een beetje late respons: ik heb een Wallbox Pulsar Plus met een vaste laadkabel. Oorspronkelijk niet voor de Outlander maar voor een BMW i3s. Deze laadkabel met type 2 Mennekes plug wordt gezien als de standaard. Toen ik de BMW inruilde voor de Outlander had ik dus een probleem want die heeft type1. Gelukkig is dat prima op te lossen met een adapter (verloopstekker) van type 2 naar type 1. Ik heb dus nu een wallbox die vrij universeel is maar, met een kleine aanpassing (verloopstekker), toch op de Outlander past. Achteraf had ik dit probleem niet gehad als ik een wallbox zonder snoer had gekozen. Dan werkt alles net als bij een publieke laadpaal. Dat werd me door de installateur echter afgeraden. De redenatie was dat het heel vervelend is om telkens je kabel uit de auto te moeten opgraven terwijl je al een vaste kabel aan de wallbox hebt hangen.

Een ander voordeel van de vaste kabel is dat ik nu 7m kan overbruggen. Dat moet ook wel omdat de wallbox vrij ver naar voren onder de carport zit en de Outlander de poort achteraan heeft. Achterwaarts inparkeren helpt dan wel maar dat zit de laadpoort weer aan de verkeerde kant.

Een Wallbox Pulsar Plus is overigens niet echt een aanrader. Teveel software problemen o.a. geen connectie met WiFi maar alleen via Bluetooth. Beetje lullig als je de Wallbox op slot hebt gezet in de app en er is de keer daarna geen verbinding te krijgen als je wil laden en dat kreng wil niet van het slot.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door JohanvdH » 14 okt 2022, 20:17

Hier een ICU Compact.
Gekocht op MP en werkt al bijna 4 jaar zonder enige problemen.

Hangt aan de garage dus laden gaat prima wanneer de auto voor de garage staat.
De kabel zit aan de wallbox en dat bevalt goed. Je hoeft dan nooit een natte kabel mee te nemen.
Pasje via Newmotion, nu Shell. Voor iets meer dan 4 euro per maand mooi overzicht van de laadmomenten en geen wildladers aan de eigen laadpaal.

Afbeelding
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door case » 15 okt 2022, 13:40

Paulus333 schreef:
14 okt 2022, 15:03
Sorry, een beetje late respons: ik heb een Wallbox Pulsar Plus met een vaste laadkabel.
.........
Een Wallbox Pulsar Plus is overigens niet echt een aanrader. Teveel software problemen o.a. geen connectie met WiFi maar alleen via Bluetooth. Beetje lullig als je de Wallbox op slot hebt gezet in de app en er is de keer daarna geen verbinding te krijgen als je wil laden en dat kreng wil niet van het slot.
Ik heb ook de Wallbox Pulsar Plus met vaste kabel, dat is inderdaad handig: bij thuiskomst plug je in het voorbijlopen de stekker in in de auto, binnen kun je met de app alles regelen. Verbinding altijd via de cloud, en wanneer je thuis bent ook via Bluetooth. Ik heb geen problemen met de verbinding; een paar maanden geleden was ikzelf in Z-Frankrijk, en had mijn andere auto (KIA e-Niro) thuis aan de lader staan. In de app van mijn energieboer kon ik zien wanneer de stroom goedkoop was, en heb op afstand in de Wallbox app deze uren ingesteld. Na thuiskomst was de auto vol (met goedkope stroom).
De Wallbox is zo ingesteld dat, 1 minuut na ontkoppelen van de stekker, de lader vergrendeld wordt. Dit voorkomt vreemdladers.
Met de extra Wallbox energiemeter kan ik in de app ook eco-laden (zonnepanelen-stroom) en load-balancing instellen.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Paulus333 » 17 okt 2022, 09:29

Ik zou willen dat ik mijn Wallbox via de cloud (WiFi) aan de praat kreeg want ik kan via Bluetooth ook geen firmware updates doen. Helaas hebben vrij veel Wallbox gebruikers het probleem dat ze geen connectie met WiFi kunnen krijgen. Het lijkt aan het modem te liggen. Bij mijn Ziggo modem lukt het in ieder geval niet. Heb alleen contact via Bluetooth en zelfs daarvoor moet ik met enige regelmaat de Wallbox resetten. Dat wil zeggen, even de groep in de meterkast uitzetten. Jammer, Spaanse software......

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door case » 17 okt 2022, 20:07

Paulus333 schreef:
17 okt 2022, 09:29
Ik zou willen dat ik mijn Wallbox via de cloud (WiFi) aan de praat kreeg want ik kan via Bluetooth ook geen firmware updates doen. Helaas hebben vrij veel Wallbox gebruikers het probleem dat ze geen connectie met WiFi kunnen krijgen. Het lijkt aan het modem te liggen. Bij mijn Ziggo modem lukt het in ieder geval niet. Heb alleen contact via Bluetooth en zelfs daarvoor moet ik met enige regelmaat de Wallbox resetten. Dat wil zeggen, even de groep in de meterkast uitzetten. Jammer, Spaanse software......
Met mjn (inmiddels al vrij oude) KPN modem werkt de Wallbox en zijn software prima.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Sven0503 » 28 apr 2023, 17:34

voor degenen die thuis laden met de granny lader,
ligt dat ding van jullie ook gewoon in de regen?

Ik heb wel een oprit maar helaas geen carport.
Kan wel een wcd voorzien bij de voordeur, maar dat is dus niet overkapt.
Of ik moet er even een simpel kastje met dakje voor maken.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door JohanvdH » 28 apr 2023, 18:36

De granny lader (het blok) is in principe waterdicht, maar dat wordt minder als de unit ouder wordt en al helemaal als ie een keer is opengeweest (voor het vervangen van een kabel die niet goed meer was vanwege vaak buigen op dezelfde plek).
Ik zou er een dakje voor fabriceren of een soort brievenbus waar het blok in ligt zodat ie niet in de regen ligt.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Sven0503 » 29 apr 2023, 10:01

dank johan,
ja een afdakje is inderdaad wel wijs om te maken.

Echter zat ik er ook aan te denken om gewoon de lader binnen te hangen en dan de kabel door de muur.
Zijn sowisow van plan om er nog een keer een 2e instelbare lader bij te halen voor als we bijv. eens op een camping staan waar geen 10A voorhanden is.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Sven0503 » 29 apr 2023, 10:21

anderzijds om de lader nou binnen in de meterkast te hangen.... als ie 't een keer begeeft en er brand ontstaat in je meterkast.. ook geen pretje..
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door JohanvdH » 29 apr 2023, 11:43

Als de lader ergens vast is opgehangen is er vrijwel geen reden om het te begeven, in elk geval niet meer dan de andere componenten uit de meterkast.
Maar een kastje dat aan de buitenmuur hangt waar het laadblok in zit is net zo goed.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Sven0503
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 mar 2023, 21:04

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door Sven0503 » 30 apr 2023, 12:35

Ik ga toch voor de naar mijn idee een iets veiligere oplossing.
vond op een FB pagina een idee om een waterdicht kastje buiten te hangen.

Dus deze nu besteld en van de week maar even in orde maken.
Heb nog een vrije groep in de meterkast.

dus maak nu een schakelaar in huis, met daarachter de wcd buiten wat in het kastje komt met de lader.
Zo kan ik altijd de spanning afschakelen indien nodig en hangt de lader gewoon buiten huis.
In afwachting op de Instyle+ BJ2013 zwart.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door JohanvdH » 30 apr 2023, 13:30

Dat klinkt als een prima oplossing!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

NoAcars
Forumlid
Berichten: 97
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Wat is de goede laadpaal voor de Outlander

Bericht door NoAcars » 28 aug 2023, 19:34

Of je legt de granny gewoon onder je motorblok, wat ik altijd doe bij regen. Zo ook de elektrakabel.

Plaats reactie