Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thebelt2022
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2022, 06:59

Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door thebelt2022 » 13 jan 2022, 22:31

Ik heb net bij aanschaf van een gebruikte Outlander bij Mitsubishi de accu laten uitmeten en een waarde van 27Ah gekregen. Men beweert dat bijna alle accu's een waarde tussen 24 en 28Ah aangeven, dus dat deze dik in orde is.
Nu lees ik hier in een paar draadjes dat tussen 30 en 40 Ah toch wel nodig zou zijn.
Wie kan mij zeggen of ik mij met mijn nieuwe occasion zorgen moet maken?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door JohanvdH » 13 jan 2022, 22:47

Wat is het bouwjaar en de kilometerstand? Wellicht kom je (bijna) in aanmerking voor een vervangend accupakket.
2013 lees ik in je andere bericht, dus geen fabrieksgarantie meer.

Hoe ver kom je er nu mee als je alleen op stroom rijdt?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door RoelUtrecht » 14 jan 2022, 10:21

Technische zorgen hoef je je niet te maken. Auto zal prima rijden, alleen je rijbereik is minder dan wanneer deze hoger is. Gemiddeld gezien zullen auto van 8jaar+ met de originele accu veelal een ah waarde hebben denk ik van 25 tot 27 ah. Weet je of de accu onlangs nog gekalibreerd is? Zo niet dan kan je dat nog doen en stijgt de ah waarde weer wat (en je elektrisch bereik iets). Vraag ook de historie op van de Ah waarde. Wanneer deze rond eind november onder de 26 ah was, dan kan je misschien nog een nieuwe accu uit coulance proberen te claimen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door RoelUtrecht » 14 jan 2022, 10:24

Aanvulling op m'n vorige bericht. Kans op nieuwe accu zal nihil zijn, aangezien je waarde nu op 27AH zit. Dit is ruim boven de 26ah (=grens voor onder voorwaarden vervangen van accu ).
Gr,
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
thebelt2022
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2022, 06:59

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door thebelt2022 » 17 jan 2022, 21:48

JohanvdH schreef:
13 jan 2022, 22:47
Wat is het bouwjaar en de kilometerstand? Wellicht kom je (bijna) in aanmerking voor een vervangend accupakket.
2013 lees ik in je andere bericht, dus geen fabrieksgarantie meer.

Hoe ver kom je er nu mee als je alleen op stroom rijdt?
Nee, garantie is er niet meer... Hij is van dec 2013 en er staat 143000km op de teller. Ik heb nog niet kunnen rijden, want ik moet hem komende zaterdag gaan halen. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig hoe ik deze auto het gunstigst kan gebruiken, zoveel mogelijk met stroom, natuurlijk. Bovendie wil ik er in oktober mee naar Italië via de Alpen, dus dat wordt nog een puzzeltje ;-)

Gebruikersavatar
thebelt2022
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2022, 06:59

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door thebelt2022 » 17 jan 2022, 21:49

RoelUtrecht schreef:
14 jan 2022, 10:24
Aanvulling op m'n vorige bericht. Kans op nieuwe accu zal nihil zijn, aangezien je waarde nu op 27AH zit. Dit is ruim boven de 26ah (=grens voor onder voorwaarden vervangen van accu ).
Gr,
Dank je voor je bericht

Gebruikersavatar
thebelt2022
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2022, 06:59

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig? 2

Bericht door thebelt2022 » 18 jan 2022, 20:17

Heb ik nog een vraagje. Weet iemand hoeveel dat kalibreren van een accupakket terug kan opleveren? Ik zit dus nu op 27 AH. Wat kan ik verwachten dat het wordt? Weet iemand daar de kosten ongeveer van? Ja, ik weet het: gewoon Mitsubishi dealer bellen... ;-)

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door Bmtouring » 18 jan 2022, 20:24

Onderweg naar Italie zou ik niet teveel moeite doen om te gaan laden onderweg. Kost een boel per kWh en tijd. Levert echter maar een paar km op op de snelweg met volle bepakking.

Wat je wel eens kunt bekijken is het rijden met de 'SAVE' knop zodra de accu een 50% leeg is, dan heb je wat meer achter de hand als je in een file terechtkomt of even door een dorpje moet. Ook handig als je ter plaatse nog wel wat stadsverkeer moet doen, dan is het wel lekker om niet steeds op het randje te zitten van motor aan/uit.

Mijn gedachte was (rit naar Berlijn) dat als de motor toch al aan staat, kan ik 'm net zo goed de accu een stuk laten laden, dat kost dan weinig meer aan benzine. En bij de volgende Baustelle was het prettig op alleen de accu. En bij aankomst in de parkeergarage ook. Als je 'm gewoon alles zelf laat regelen kom je er natuurlijk ook, alleen heb je dan niet die keuze om in een bepaalde situatie zelf te bepalen of je de motor aan wilt hebben of niet.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig? 2

Bericht door RoelUtrecht » 22 jan 2022, 10:10

thebelt2022 schreef:
18 jan 2022, 20:17
Heb ik nog een vraagje. Weet iemand hoeveel dat kalibreren van een accupakket terug kan opleveren? Ik zit dus nu op 27 AH. Wat kan ik verwachten dat het wordt? Weet iemand daar de kosten ongeveer van? Ja, ik weet het: gewoon Mitsubishi dealer bellen... ;-)
Grofweg levert t ergens tussen de 1 a 2,5 AH waarde op (eigen ervaringen en wat je geregeld leest hier op t forum). Eerder richting 2. Bij m'n dealer in Utrecht betaal ik er niks voor. Denk wanneer je afspreekt ergens vast in onderhoud te gaan dat je er niks voor hoeft te betalen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door RoelUtrecht » 22 jan 2022, 10:15

Overigens voor in t buitenland laden we geregeld ook wel snel (met maingau pas) en combineren we dit met koffie/lunch pauze en 'kids ff uitlaten' tijd. Is wel onderweg even plannen met wat apps. Ook wel leuk om te doen.

Iedere 10km extra op electriciteit scheelt weer een kilo (lees woonkamer vol) CO2 in de lucht..
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
thebelt2022
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2022, 06:59

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door thebelt2022 » 05 feb 2022, 22:09

Bedankt voor uw reactie! Ik heb geprobeerd zo een Maingau pas aan te schaffen, ook voor Oostenrijk. Helaas kon ik hem niet kopen. Iets technisch onhandigs...
Welke apps gebruikt u voor de laadplanning?

Gebruikersavatar
thebelt2022
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2022, 06:59

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door thebelt2022 » 05 feb 2022, 22:16

Bmtouring schreef:
18 jan 2022, 20:24
Onderweg naar Italie zou ik niet teveel moeite doen om te gaan laden onderweg. Kost een boel per kWh en tijd. Levert echter maar een paar km op op de snelweg met volle bepakking.

Wat je wel eens kunt bekijken is het rijden met de 'SAVE' knop zodra de accu een 50% leeg is, dan heb je wat meer achter de hand als je in een file terechtkomt of even door een dorpje moet. Ook handig als je ter plaatse nog wel wat stadsverkeer moet doen, dan is het wel lekker om niet steeds op het randje te zitten van motor aan/uit.

Mijn gedachte was (rit naar Berlijn) dat als de motor toch al aan staat, kan ik 'm net zo goed de accu een stuk laten laden, dat kost dan weinig meer aan benzine. En bij de volgende Baustelle was het prettig op alleen de accu. En bij aankomst in de parkeergarage ook. Als je 'm gewoon alles zelf laat regelen kom je er natuurlijk ook, alleen heb je dan niet die keuze om in een bepaalde situatie zelf te bepalen of je de motor aan wilt hebben of niet.
Bedankt voor je heldere tip. Die ga ik zeker onthouden voor de bergen!

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door JohanvdH » 06 feb 2022, 12:08

thebelt2022 schreef:
05 feb 2022, 22:09
Bedankt voor uw reactie! Ik heb geprobeerd zo een Maingau pas aan te schaffen, ook voor Oostenrijk. Helaas kon ik hem niet kopen. Iets technisch onhandigs...
Welke apps gebruikt u voor de laadplanning?
Wat verwacht je van een "laadpalnning" app?
Kortom, waar wil je deze app in de praktijk voor gaan gebruiken?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door RoelUtrecht » 06 feb 2022, 12:22

thebelt2022 schreef:
05 feb 2022, 22:09
Bedankt voor uw reactie! Ik heb geprobeerd zo een Maingau pas aan te schaffen, ook voor Oostenrijk. Helaas kon ik hem niet kopen. Iets technisch onhandigs...
Welke apps gebruikt u voor de laadplanning?
Maingau en extra info kan je oa hier vinden. Ook een link naar een aanvraagformulier.
https://laadpastop10.nl/chargecard/1/Maingau

Shell recharge gebruik ik uberhaupt veel en ook meestal om chadmo (snelladen) aansluitingen voor onderweg te vinden.
Gr, Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
thebelt2022
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jan 2022, 06:59

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door thebelt2022 » 06 feb 2022, 12:37

Die Shell heb ik ook aangeschaft, maar nog niet gebruikt.Is allemaal nog nieuw voor me. Hier in de straat heb ik de hanger van EV Company gebruikt. Gaat supersoepel en is goedkoop.
Bedankt voor de link. Ik ga meteen kijken.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door JohanvdH » 08 feb 2022, 19:20

RoelUtrecht schreef:
06 feb 2022, 12:22
thebelt2022 schreef:
05 feb 2022, 22:09
Bedankt voor uw reactie! Ik heb geprobeerd zo een Maingau pas aan te schaffen, ook voor Oostenrijk. Helaas kon ik hem niet kopen. Iets technisch onhandigs...
Welke apps gebruikt u voor de laadplanning?
Maingau en extra info kan je oa hier vinden. Ook een link naar een aanvraagformulier.
https://laadpastop10.nl/chargecard/1/Maingau

Shell recharge gebruik ik uberhaupt veel en ook meestal om chadmo (snelladen) aansluitingen voor onderweg te vinden.
Gr, Roel
Ga je echt snelladen onderweg?

Dat heb ik nog nooit gedaan. Ook geen idee hoe snel je de accu dan weer vol hebt.
Mijn grootste reden om niet onderweg te snelladen is dat benzine tanken goedkoper is dan snelladen en dat je met een volle accu toch maximaal 30-40km verder komt waarna je weer aan de lader zou moeten.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Is mijn accu nog voldoende krachtig?

Bericht door RoelUtrecht » 09 feb 2022, 15:19

Ja met enige regelmaat op langere ritten. T was voorheen een stuk goedkoper dan benzine en nu wat goedkoper (via genoemde pas). Met kids ideaal voor een tussenstop en houdt ze wat gezelliger op de bank. Belangrijkste reden is dat t toch duurzamer is en met kids altijd goed is om ff eruit te gaan, toilet etc. In 20 mins is t vol.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Plaats reactie