Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Speed1985
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2021, 19:10

Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door Speed1985 » 05 mei 2021, 12:05

Zoals iedereen. weet is het accupakket van de Outlander niet echt goed te noemen, de BMU doet zijn werk niet zoals het zou moeten. Een manier om de BMU opnieuw te leren omgaan met de juiste capiciteit is resetten en als dat niet werkt een DBCAM, Cell voltage smoothing en BMU reset. Er zijn veel manieren om de BMU te resetten, maar helaas werken deze manieren niet op de laatste Outlanders vanaf 2016. (tenminste niet bij mij ;) )

Na veel lezen en 'Trail and Error' is het mij gelukt om de BMU te resetten en een cell voltage smoothing uit te voeren via de officiele weg "MUT III SE". Na de procedure had ik een range van ~51km (38Ah) welke eerst ~35km (28,5Ah) was. In werkelijkheid heb ik 45km kunnen rijden op een volle accu, dit was eerst nog geen 20km :(

Aangezien ik iedereen graag wil helpen in dit forum zal ik hieronder alles uitleggen, hoe het werkt en wat je nodig hebt.
De kosten om het zelf uit te voeren zijn ongeveer € 75,- (VCI kabel en PassThrough driver), maar via een garage ben je veel meer kwijt.

Benodigdheden
  • MINI-VCI Kabel (J2534): Click
  • MUT III PRE20091-00: Click
  • FTDI232 Drivers (Executable): Click
  • MVCI Drivers en .Net framework: Click
  • MVCI J2534 PassThrough Driver Download (60USD): Stuur een mail naar mailto:iam@kolyandex.su met je hardware-id uit de driver, je krijgt dan een link om de betaling van 60USD te doen. Hierna zal er een Licenctie key toegestuurd krijgen welke je invoert tijdens de registratie.
Installatie drivers
  • Installeer de FTDI232 drivers via de executable.
  • Installeer de MVCI Drivers en .Net framework (vc_redist.x86.exe, dotNetFx40_Full_x86_x64.exe, Mini-VCI-Setup.exe)
Installatie MUT III
  • Open de de iso (MUT III PRE20091-00) welke je gedownload hebt en start de installatie met Mut3Check.exe.
  • Na de installatie heb je als het goed is MUT 3 en MUT 3 SE op je bureaublad staan, we gaan straks MUT 3 SE gebruiken.
Verbinding maken met de Outlander
  • Contact op OFF, Sluit de MINI-VCI kabel aan op de laptop en ODB2-Poort van de auto.
  • Nu hebben we de J2534 PassThrough driver nodig welke ervoor zorgt dat de MINI-VCI kabel gaat werken. Start de passthrough driver op en geef de RegName en Key op, deze krijg je nadat je de harware-id hebt verstuurd naar mailto:iam@kolyandex.su. Druk nu op register.
  • Kies nu voor de driver X-Horse - MVCI en klik op connect
  • Als het goed is ben je nu verbonden met de auto
MUT 3 SE Opstarten en MBU reset uitvoeren
  • Start MUT 3 SE
  • Zet de auto op contact zonder de rem in te trappen, dus niet in ready modus.
  • Klik nu op STV, als alles goed is gegaan wordt aan de rechterkant alle informatie zoals Type Motor/Bouwjaar/VIN etc weergegeven.
To be continued.....
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ 2015 - Silky White Pearl

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door erichendri » 05 mei 2021, 16:02

ik Ben benieuwd wat je na een week nog overhoudt na het opladen.
Resultaat is wel hoopgevend.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Speed1985
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2021, 19:10

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door Speed1985 » 10 mei 2021, 12:23

Het is zeker hoopgevend.
Op dit moment rij ik ~40km op een volle lading.
De conditie is nu rond de 37,6Ah.. gaat niet heel snel terug.

Martijn
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ 2015 - Silky White Pearl

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door RoelUtrecht » 13 aug 2021, 07:43

Wat een mooie omschrijving speed1985! Geldt dit alleen voor auto's vanaf modeljaar 2016?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door NoAcars » 15 aug 2021, 23:14

Kun je uitleggen waarom je via deze weg je pakket van 28,5 naar 38 weet te krijgen, terwijl de dealer na smoothing of hoe je het ook wil noemen er slechts 1 a 2 Ah erop krijgt? Sounds almost to good to be true.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door erichendri » 16 aug 2021, 22:10

Denk dat de procedure bij de dealer kleinere deeltjes van de accu bij de bruikbare accu deel betrekt.
Je gebruikt namelijk niet de gehele accu bij het rijden.
Dus niet de eerste 30% en de laatste ±20-25%.
De eerste 30% houdt de accu (bms module) achter de hand om te assisteren bij zware belasting.
Dit programma doet dit in 1 stap denk ik.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door NoAcars » 17 aug 2021, 19:02

Via youtube en BMU smoothing zoekfuncties uitgekomen op een Australisch forum. Het oppeppen van accu wordt daar als lariekoek bestempeld. De degradatie van een Li-ion accu is niet terug te draaien. Waarschijnlijk wordt de BMU software even gefopt. Maar na een paar ritten zit je dan weer op je oude waarde. Dat is wat bij de meesten is gebeurd. Ik vind het interessant om te weten hoe bij jou na de smoothing de terugval verloopt. Het zou echt heel fraai zijn als het werkt over een lange periode, dan wordt het accu garantie verhaal navenant minder gewichtig.
Kun je met de software die je nu hebt, ook andere phev’s smoothen of alleen maar dedicated je eigen phev?

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door phev » 15 sep 2021, 19:36

Hallo Speed1985, bedankt voor het delen van al je inspanningen, zeer interessant. We zijn nu 4 maanden verder na je bericht. Hoe is het nu met je accu en ben je tevreden?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door Bmtouring » 15 sep 2021, 22:16

Vele meningen en ervaringen. Naar mijn idee is het inderdaad een vorm van resetten van adaptiewaarden in de batterij management unit. Dat ding doet een aantal aannames aan de hand van allerlei parameters zoals aantal starts, temperaturen, afstanden, etc. En gebruikt dat om het (ont)laadproces goed te laten verlopen. Waarbij 'goed' staat voor een mix aan eisen en wensen die de makers hebben samengesteld. En dat is dus niet per se een maximale vulling van de accu. Er wordt rekening gehouden met de vermindering in capaciteit en kwaliteit van de cellen. Ook zonder die steeds te meten. Een smoothing of reset zorgt dan voor een her-ijking zeg maar.

Dus ga je die cellen opeens meer capaciteit laten leveren? ik denk het niet, ik denk dat in het geval van een flinke verbetering. De BMU parameters dusdanig waren dat die aannam dat ze niet zo veel meer konden en ze dus minder ging laden dan praktisch mogelijk was.

De terugval is dan ook te verklaren: van een deel van de cellen was dus inderdaad de werkelijke staat vastgelegd en van een deel niet. Aangezien de BMU conservatief rekent als bescherming, zul je dus niet tegenkomen dat de cellen opeens veel slechter presteren dan berekend.

Tegenwoordig kunnen ze ongetwijfeld veel beter en sneller vaststellen wat de staat van cellen is. En dus is zo'n smoothing procedure bij een garage niet meer nodig, dat kan de boordcomputer zelf wel uitzoeken zonder al te veel aannames.

jammer dat de topic starter geen vervolg gaf want het stukje wat er staat is niet meer dan de installatie. De pret begint pas als je met de software in de auto kunt spelen. En MUTIII SE is niet geweldig goed in het uitleggen wat de gevolgen zijn van de paar opties die je kunt aanklikken.

menn0
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2022, 11:22

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door menn0 » 03 nov 2022, 10:04

Hi Speed,

Qua kabel is dan FT232 de RL of de RQ versie benodigd?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Instructie MUT 3 SE | BMU Reset en Cell voltage smoothing

Bericht door JohanvdH » 04 nov 2022, 19:20

Speed is sinds 18 augustus 2021 niet meer op het forum geweest...
Ik hoop dat ie nog eens langs komt en zijn verdere ervaringen met ons wil delen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Plaats reactie