Is een halfvolle accu opladen wijs?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
groengaspedaal
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:53

Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door groengaspedaal » 23 mar 2021, 13:47

Een vraag, die ik niet zo beantwoord zag in het rijkelijke archief dat hier ondertussen is opgebouwd:

Wij gebruiken de auto voor veel kleine stukjes. Stel je doet 's ochtends boodschappen: accu is daarna voor 75% vol. Je weet dat je die dag nog 2 van zulke ritten gepland hebt. Hang je 'm dan in de lader zodra je thuis bent? Of is het beter om de accu eerst leeg te rijden tijdens ritten die je nog in het vooruitzicht hebt? Ik las hier-en-daar dat degradatie o.a. afhankelijk is van het aantal laadcycles. Dus ik ben benieuwd wat in deze verstandig is, met als uitgangspunt er en gezonde accu op na te houden.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door RX-Men-8 » 23 mar 2021, 14:17

Ik zou er niet te bezorgd over zijn. De werkelijke lading houdt het battery management sowieso tussen de 33 en 95 % (Snelladen 80%) om het gezond te houden.
Je hebt hem er voor gekocht dus ik zou zoveel mogelijk elektrisch rijden, en dan ga je hem zsm weer opladen in de praktijk.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door JohanvdH » 23 mar 2021, 19:08

Ik zou het aantal laadmomenten beperkt houden maar zeker op die korte eindjes wel alles elektrisch rijden want brandstofmotoren vinden korte ritjes helemaal niks...
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door Bmtouring » 23 mar 2021, 21:56

gemiddelde deler: als je weet dat je 'm vandaag nog nodig hebt: meteen volladen. Daar heb je 'm immers voor. En als je dat niet weet kun je 'm net-niet-volladen of leeg laten.

maar volgens mijn bescheiden ononderbouwde mening maakt het weinig uit wat voor laadgedrag je hebt.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door PHEVlkj » 25 mar 2021, 15:50

@groengaspedaal

Mijn auto hangt dagelijks gemiddeld 23 uur aan de 10A lader en dat doe ik al jaren, vanaf december 2013 tot nu met 2 verschillende auto's. Ik rij altijd zo veel mogelijk elektrisch, de eerste jaren veel benzinekilometers nadat de accu leeg was. Nu thuis/thuiskantoor, ook geen probleem. Nu moet ik af en toe echt gaan tanken en maak ik de benzine een keer op omdat je anders maanden niet tankt. De benzine houdt daar volgens mij ook niet zo van...

Omdat de auto het comfortabelste is met gedeeltelijk/volle accu zou ik gewoon aanwennen om altijd aan de lader te hangen, maar niet aan de 16A zoals hier op het forum wel eens wordt verteld. Ik heb nooit kunnen constateren dat door dagelijks gebruik van de lader op 10A de accu verder extra terug loopt, in ieder geval niet bij mij. Ik heb altijd na de onderhoudsbeurt altijd het accu rapport gevraagd, zo heb ik het bijgehouden. Daarom durf ik niet te stellen dat het opladen op 16A geen effect heeft op je accu, want ik gebruik het alleen een keer bij extern laden. Thuis altijd op 10A en soms op 6A.

Ik gebruik ook nooit de eco toets, flipperen of zo. B5 ook teveel gedoe en doet denken aan een diesel qua remkracht op de motor. Ik vraag me altijd af hoeveel extra lading dat nou geeft t.o.v. het ongemak van flipperen. Als oud benzine rijder kon ik daar (B5) ook niet aan wennen, dus daar ben ik jaren geleden al mee gestopt. Ik zet de pook gewoon in D (is gelijk aan B2) en alleen in de bergen rem ik af op een zwaardere B stand. En als de accu niet vol genoeg blijft ga ik over op Save en zelden op Charge.

Als je steeds moet nadenken over wat verstandig is, dan gaat het plezier wat verloren. Geniet gewoon van een opgeladen accu en laat die eerst even wat teruglopen (om de remfunctie goed te kunnen gebruiken).

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door PeterW » 25 mar 2021, 20:36

PHEVlkj schreef:
25 mar 2021, 15:50
@groengaspedaal
---knip---knip---
Als je steeds moet nadenken over wat verstandig is, dan gaat het plezier wat verloren. Geniet gewoon van een opgeladen accu en laat die eerst even wat teruglopen (om de remfunctie goed te kunnen gebruiken).
lkj
---knip----knip---
Helemaal eens met deze manier van gebruik van de PHEV: laden wat je laden kan, en laat het denkwerk maar aan de auto over :D :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

groengaspedaal
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:53

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door groengaspedaal » 21 apr 2021, 19:11

Dank voor al jullie reacties. Goed om te weten dat ik het denkwerk aan de auto kan overlaten.

Zo kwam ik er inderdaad achter dat als ik de SAVE button op de snelweg gebruik, aanzienlijk meer verbruik ten opzichte van de situatie waarbij ik de auto het denkwerk laat doen (dus van de SAVE button afblijf). Want als de batterij dan leeg is, zie je toch nog dat het motormanagement zoveel mogelijk hybride erop na probeert te houden, met als gevolg een gunstiger verbruik.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door case » 21 apr 2021, 19:28

Dat maakt geen verschil. Met SAVE aan gaat de auto ook over in hybride modus: klein stukje elektrisch, dan weer op de motor (ondertussen de accu weer wat bijladend), dan weer elektrisch, etc.. Alleen heb je met SAVE aan, aan het eind van de rit nog lading over in de accu.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door PHEVlkj » 21 apr 2021, 20:08

Ik rij op Save op de volgende momenten, omdat de auto eigenlijk het comfortabelst is met wat lading in de rij accu:

1. Op de snelweg in Nederland (vlak) als ik op het einde nog elektrisch wil rijden, bijvoorbeeld bij het strand of in een dorpje/stad. Dan zet ik Save weer uit zodra ik denk dat het voldoende is tot het einde van de rit (of strand :mrgreen: ).

2.
In de bergen op de snelwegen/binnenwegen zodat de accu ongeveer half vol blijft. Dan kan de auto via de elektromotoren bij het stijgen wat langer helpen. Soms even bijladen met Charge totdat de rij accu weer half vol is, want anders onthoudt hij de laatste stand (en die was wat lager dan voor het nemen van de helling omhoog).

Boven een bepaalde snelheid zal Charge wat minder doen omdat de motor alle kracht nodig heeft voor de aandrijving. Boven de 125 km/h is dat toch wat twijfelachtig, maar het werkt wel.

Het verbruik van een vierkante auto van 1.850 kilo is natuurlijk best goed als je het vergelijkt, alleen neemt het boven een bepaalde snelheid exponentieel toe. In het eerste jaar ben ik vol gas (letterlijk) naar de wintersport gereden, want dat was ik gewend met mijn Volvo V70 op benzine. Dat was een slecht plan. Verbruik ging naar de 1:5/ 1:6, vergelijkbaar met de Volvo. Dan is je tank van 45 (Volvo 70) liter zeer snel leeg :mrgreen:
Vanaf de terugreis heb ik de Cruise Control op 139 gezet, zodat er geen boetes kwamen in Duitsland en op 109 waar je 100 mag. Duurt qua rijtijd een ruim uur langer, maar je hoeft ook minder vaak te stoppen voor het tanken. :mrgreen

De laatste keer moest ik de eerste keer tanken na Hamburg, dus dat gaat dan weer prima. Vertrokken met volle accu en dan zet ik de auto op Save en rij ik in de files elektrisch of zo. Dan heb je in ieder geval geen motorgeluid in de file....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door martin07 » 20 mei 2021, 08:00

Heb de Outlander nu 2 jaar nieuw als ik deze achter de thuislader zet op 2 verschillende adressen is er een woning die nachts laat en bij het andere huis zo snel ik hem aansluit.
Op het ene adres als ik overdag oplaad komt het voor dat de auto niet helemaal is opgeladen als ik hem nodig heb.
Maar zet hem ook niet elke dag achter de lader.
Als de accu minder dan de helft is laad ik hem op.

Rijden met de flippers doe ik wel laat de auto rustig uitrijden als ik bij een stoplicht aan kom rijden.

Rij bij lange ritten Eco stand.

Wat mij wel in de 2 jaar is opgevallen is dat de buitentemperatuur onder de 20 graden is de auto eerst op bedrijfstemperatuur moet komen voor hij elektrisch gaat rijden.
Zeker met korte ritten gebruik ik meer benzine dan dat ik elektrisch rij.

Rij zoveel mogelijk met cruise control dit alleen omdat het rustiger rijden is snelheid op de autobaan meestal Duitsland rij ik 100 / 120 km per uur als het drukker word kan het ook zijn dat ik 90 km per uur rij heb geen zin om in te halen.
Maar kan ook als het voorkomt het gaspedaal goed intrappen waar snelheden van 170 km per uur ook voorkomt dit alleen tijdens het inhalen.

Inhalen doe ik snel een voordeel met deze auto je bent er zo voorbij.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door case » 20 mei 2021, 08:33

Het klinkt alsof je locatiegebonden opladen gebruikt in combinatie met de oplaadtimer.
Dan geldt, dat op elke andere locatie het laden meteen start.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Is een halfvolle accu opladen wijs?

Bericht door Bmtouring » 20 mei 2021, 21:36

Over bedrijfstemperatuur bij koud weer: zodra de motor start zal die aan blijven tot de bedrijfstemperatuur is bereikt. Dat is heel vlot maar niettemin kan het ook onnodig zijn om 'm aan te slingeren.
De motor gaat aan omdat de kachel warmte vraagt. Zorg je dat die vraag er niet is, dan blijft de motor uit.

Dit kan door de kachel OFF te zetten bij aankomst. Dus bij het starten in de ochtend staat die uit (niks in het schermpje). Dan blijft de motor ook uit en rij je electrisch de wijk uit.

Dit werkt volgens mij ook als je de auto hebt voorverwarmd met de stekker erin.

Ben je de wijk uit en op je route: kachel aan een de motor start maar dat is dan meteen in een constant toerenbereik en dus minder schadelijk voor milleu. Maar tegen die tijd heeft de stoelverwarming je allang opgewarmd en hoef je die kachel ook niet meer zo nodig (ritlengte afhankelijk uiteraard). Zit je alleen nog met het beslaan van je voorruit, welnu: als je de temperatuur laag instelt gooit ie de motor ook niet snel aan.

;)

Plaats reactie