Doormeten accu's

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Doormeten accu's

Bericht door Besouwke » 26 nov 2020, 12:51

Wie kan er in de omgeving van Tilburg de accucapaciteit meten?
Ik zou dit graag willen weten ivm de garantie..

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Doormeten accu's

Bericht door Bmtouring » 26 nov 2020, 14:08

aangenomen dat je je rij-accu bedoeld en niet de accessoire accu: je dealer kan dat, veelal tegen betaling en een nachtje logeren.

Verder: eenieder met de PHEV watchdog app met een bluetooth dongle kan je een behoorlijk accurate indicatie geven. Zodra die app eindelijk op gang is met de bluetooth verbinding is het zo gepiept. zoiets is al genoeg: LINK

Werkt wel handiger bij iemand anders z'n auto waarbij je telefoon en de carkit niet met elkaar aan het paren zijn terwijl jij nou juist die dongle wilt bereiken ;)

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Doormeten accu's

Bericht door RoelUtrecht » 26 nov 2020, 20:52

Persoonlijk advies is om zelf zo'n dongle te bestellen en een app te installeren. Kost niet zoveel en dan ben je goed op de hoogte vd ontwikkeling van de capaciteit (ah waarde accu) van de tractie accu. En verder laat de AH waarde dik onder de 26 of beter ruim onder de 25 AH zakken, voordat je de auto laat kalibreren voor de garantie. En dien zsm een klacht over 't verminderde rijbereik bij je dealer en laat ze dit ook vastleggen ivm garantie.

Suc6!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Jos
Moderator
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:54

Re: Doormeten accu's

Bericht door Jos » 26 nov 2020, 21:50

RoelUtrecht schreef:
26 nov 2020, 20:52
En verder laat de AH waarde dik onder de 26 of beter ruim onder de 25 AH zakken.
Hoe doe je dat?
10 jaar tevreden gereden in een Instyle+

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Doormeten accu's

Bericht door Bmtouring » 27 nov 2020, 09:13

Gaat vanzelf :lol:


Dus zo lang mogelijk wachten tot je die waarden bereikt voordat je laat testen (kost geld en tijd, zonde als je toch niet in aanmerking komt) maar wel binnen de limiet van 160.000km en 10 jaar (zie andere topic hierover voor details) uiteraard anders heeft meten geen andere zin dan dat je zelf baalt van je accucapaciteit.

Garantieclaim vanuit de dealer was bij mij geen enkel issue trouwens, ik ging er heen met de vraag om te testen en ze kwamen zelf al met de formulering 'klacht wegens verminderd rijbereik' o.i.d. en toen die te laag bleek hadden ze de claim al doorgezet naar de importeur.

Kosten voor mij waren die test à iets van 125 euro plus wat kilometers leenautootje (oud mitsubishitje colt). Bij de vervanging (ook een dag/nacht) kreeg ik geen rekening, ook niet voor de leenauto (nieuwe Outlander).

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Doormeten accu's

Bericht door Besouwke » 27 nov 2020, 19:41

Thx voor jullie reacties.
@bmtouring, werkt dat apparaat van jouw link goed met de app (zelf getest?)?

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Doormeten accu's

Bericht door Bmtouring » 29 nov 2020, 12:31

dat apparaatje werkt prima. maar er zijn verschillende verhalen over, bij de een drama, bij de ander geen punt. Ik had geen zin in een dure dongle en vond dit wel het proberen waard. Eerder bij andere auto's veel gecodeerd met verschillende type kabels en geen relatie kunnen ontdekken met de prijs: ook de dure deden het soms wel en soms niet.

Het is geen groot feest om die app vaak aan te hebben: ik heb altijd ruzie met de carkit/telefoon. En die kun je weer niet simpel aan of afkoppelen in MMCS. Laten vergeten wel maar aanmelden kan weer niet onder het rijden.

Af en toe zet ik 'm aan en dan roept ie iets over veranderde capaciteit. Alleen ben ik zelf allang weer vergeten hoe het ook weer was met die waarden.

nu in de kou bij vertrek nog steeds meer dan 40km range dus dat is mij duidelijk genoeg dat er meer in zat dan voor de zomer :)

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Doormeten accu's

Bericht door JohanvdH » 29 nov 2020, 20:25

Ik sluit de PHEV Watchdog in principe 1x per jaar aan om vast te leggen hoe het met de accu gaat (buiten de gegevens van de dealer bij de beurt).
Had de dongle er eerst altijd in maar dat leek een keer tot wazige foutmeldingen te leiden waarna ik de dongle heb verwijderd en de fouten nooit meer heb gezien.

Gewoon een goedkope versie gekozen van de dongle, ik gebruik hem toch zeer sporadisch.

Ik heb exact dezelfde als hierboven via de link is aangegeven.
Zelfs eentje over (een groene). Kan voor een tientje in Wageningen worden opgehaald.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Doormeten accu's

Bericht door Besouwke » 30 nov 2020, 12:29

Bedank voor jullie reacties! Ik ga zon ding bestellen..

NoAcars
Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 24 jul 2021, 20:42

Re: Doormeten accu's

Bericht door NoAcars » 03 sep 2021, 18:32

Ik heb een Vgate besteld via Ali en kwam vandaag ruim binnen de 10 dagen al binnen. Aansluiten, pairen en watchdog app (of heet dat niet widget bij Android) liep meteen. Geeft 75,5% SOH aan. Klopt ook wel met de range van ca 40km met airco! die ik nu haal. De capaciteit komt daarmee op 30,2 Ah. Ik heb de auto een maand en bij levering gaf de meting bij de dealer 28,2 aan. Range was toen inderdaad ook wat minder. Ik heb een keer snel geladen bij de shell. DC laden is slechter dan AC laden, maar sindsdien lijkt het met de range iets beter te zijn gegaan. En dat terwijl ik met snelladen de capaciteit juist wat sneller wil laten teruglopen. Ik heb nog 3 jaar en 31000km tot aan garantiegrens namelijk. De dongel leest obd data. Heeft iemand ervaringscijfers tussen waarde afgegeven door een dongel (obd data) en de waarde die de dealer meet met zijn apparatuur? Ik vind het verschil best groot (maar in overeenstemming met verbeterde range na opladen….die ook echt 42km is. Ik heb het een keer gecheckt door hier een rondje in het brabantse land te rijden. Na 36km stond er nog 6 in het display).

Plaats reactie