Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
jurgenxxm
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2018, 10:30

Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door jurgenxxm » 03 jan 2020, 20:11

Beste forum leden. Wij hebben sinds een jaar een "maandag morgen"Mitsubishi Outlander PHEV van 11/2013. Vanaf het begin continue problemen waar ik het forum nu niet mee wil belasten.
Nu een acuut probleem. We laden de auto dagelijks op via een stekken op de 220V aansluiting. De laadstekker halen we al een jaar van de auto af zonder dat deze ooit is vergrendeld. Nu vandaag zit er spontaan een vergrendeling op en wat we ook doen deze gaat niet meer los. Auto diverse malen open en dicht gedaan en geprobeerd de stekker eruit te trekken. Helaas tevergeefs. de ontgrendeling laat niet los. Ik kan dus ook niet meer met de auto rijden want ik heb dan een rood lampje op mijn dashboard met "laadstekker vergrendeld". Ik kan hem dus ook niet naar de dealer brengen.
Er staat niets over in de handleiding en niets op het internet. Dit is weer een curieus probleem zoals we er al vele gehad hebben.

Hulp gevraagd: Heeft iemand een idee, want ik heb geen ideeën meer. anders moet ik de auto voor de vijfde keer naar de garage laten slepen.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door PHEV2014 » 04 jan 2020, 00:51

12V accu eraf, .... wachten en 12V er weer op?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door JohanvdH » 04 jan 2020, 18:40

Zover ik weet en kan terugvinden online kan de Outlander de kabel niet locken aan de kant van de auto.
Zie ook https://www.speakev.com/threads/securin ... les.12603/ en https://www.myoutlanderphev.com/forum/v ... f=9&t=3985

Er moet iets mis zijn met de stekker die in de auto steekt. Daar zit een soort vergrendeling in die je door de "knop" in te drukken moet ontgrendelen voordat je de stekker uit de auto kan halen.
Even rommelen met de stekker (heen en weer bewegen en naar voren en weer naar achteren) terwijl je de "knop" ingedrukt houdt zou wellicht het mechanisme los doen gaan.

Afbeelding

Hoe het mechanisme werkt kan je oa zien op bovenstaand plaatje op op https://files.ev-power.eu/inc/_img/evpo ... ating2.jpg

Hier zie je dat er geen lock mechanisme is buiten de "knop" (het zilveren ding bovenop de stekker).

Op https://greentransportation.info/ev-cha ... -cord.html wordt nog aangegeven dat het lock mechanisme kan unlocken met een stukje gereedschap. Wellicht dat je daar wat aan hebt al zou ik wel voorzichtig aan doen.

Ik hoop dat je er hiermee uitkomt en ben wel benieuwd wat voor problemen je eerder hebt ondervonden want wij ervaren de Outlander PHEV juist als betrouwbaar (wat niet wegneemt dat ik graag wat leer van anderen waar er wel iets misgaat).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

hajodemol
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2019, 20:57

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door hajodemol » 04 jan 2020, 19:28

Vervelend voor je dat de laadstekker vastzit. Voor zover ik kan overzien is dat "vastzitten" inderdaad mechanisch. Ook ik hoor graag van je oplossing en van de eerdere problemen ( met oplossingen).
Mijn Goudlander doet het nu 10000km zonder morren. Toch ben ik ook wel soms bezorgd om de grote hoeveelheid magische electronica die hier en daar "de dienst uitmaakt". Van de groene blaadjes die bij het afzetten getoond worden, al dan niet gedeeltelijk gevuld, kan ik geen chocolade maken. Ik vermoedde dat het te maken had met rijstijl, maar het verband ontgaat mij.
En wat te zeggen van de eigenwijze keuze van de boordcomputer om de ene keer de wielen met de benzinemotor via de elektrische motor aan te drijven en de andere keer rechtstreeks en soms via beide. Ik krijg er geen hoogte van.
Met groet
Hajo
Outlander Executive 2014 gebruiker

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door JohanvdH » 05 jan 2020, 12:54

We wijken wel wat af van het originele topic maar op https://www.youtube.com/watch?v=LZ__5-V6CTI en https://www.mitsubishi-motors.com/en/in ... brary-phev wordt beschreven hoe de verschillende rijmodi werken.

@Jurgen, ben je er nog uitgekomen met de stekker?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door RX-Men-8 » 09 jan 2020, 21:54

Er zijn veel verschillende ontgrendelknopjes op de stekkers van diverse laadkabels, maar allemaal bedienen ze het hefboompje dat het haakje zoals op bovenstaand plaatie te zien is naar boven wipt. Mocht dit intern gebroken zijn kun je dat haakje ook met een schroevendraaiertje opwippen. Voorzichtig, maar dat zou normaal gesproken moeten lukken.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door PHEV2014 » 10 jan 2020, 14:53

Het zal wel opgelost zijn.

TS heeft de vraag geplaatst en is sindsdien niet meer op het forum geweest.... :roll:
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door JohanvdH » 10 jan 2020, 17:50

Toch hoop ik nog op een reactie. Heb ook een PM gestuurd (wellicht valt dat meer op).
Ben wel benieuwd naar de problemen die hij ondervonden heeft.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door vulcan750 » 10 jan 2020, 18:00

Raar dat je een topic opent met een vraag en er vervolgens niet meer naar omkijkt... :o
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Laadstekker zit vast. Kan dus niet meer weg met de auto

Bericht door JohanvdH » 08 jun 2020, 08:39

Jurgen, hoe is dit uiteindelijk afgelopen?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Plaats reactie