thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
LJS
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2019, 15:46

thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door LJS » 24 okt 2019, 12:11

Dus, als aanstaande newbie die niet het hele forum weer wil doorstruinen op dit onderwerp :oops: :
ik kan de Outlander 2019 gewoon thuis aan het stopcontact hangen met de meegeleverde lader? Die laadt met max 10A en dat is waarschijnlijk beter voor de accu? Ik kan de auto achter een tuinhek zetten en hoef niet supersnel of supervaak te laden.
Wat ik wel her en der lees is is het risico voor overbelasting?
Mijn huis (en dus de elektra) is vrij nieuw (15 jaar oud) In de aangebouwde schuur zit een gewone opbouw pvc buis met een lampje (peertje) en koelkast en een elektrische fiets die opgeladen moet worden (af en toe). Ik kan daar gewoon een extra opbouwstopcontact bij plaatsen en gaan? Of is zo'n blauw CEE stopcontact een betere optie? Of een must?
Mijn huis kent helaas geen kruipruimte, dus het eventueel aanleggen van een aparte kabel vanaf de meterkast tot aan de schuur vereist boorwerk en aanlegwerk met ca 15 meter extra dikke kabel.
Ik heb geen 3-fasen of krachtstroom (denk ik :lol: ) maar ik begrijp dat voor een Outlander dus ook helemaal niet nodig is of zelfs onwenselijk (te hoge amperage)?
Als dat aanleggen en zo en een aparte oplaadpaal niet nodig is scheelt dat dus werk en ook geld....
Hartelijk dank voor de reacties alvast!

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door JohanvdH » 24 okt 2019, 12:58

Gewoon laden met de meegeleverde lader via het stopcontact.
Wel opletten dat je niet tegelijk in de schuur gaat frituren oid (want dan springt de stop eruit).

Wij gebruiken een soortgelijke constructie en dat gaat prima.

Als je dit langer blijft doen is het ondersteunen van het laadkabelkastje (plankje of aan een haakje oid) wel een goed idee want de kabel blijkt kwetsbaar te zijn voor interne breuken op het punt waar deze in het kastje gaat.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door RX-Men-8 » 24 okt 2019, 22:15

De eerste weken rolde ik een 25m haspel af vanaf het buitenstopcontact aan de schuur achter in de tuin, en dat werkte ook prima - vol in 4,5 uur.

Dan legde ik de haspel en de thuislader in de kofferbak zodat ze niet nat werden, de klep kon wel dicht met het snoer ertussen.

Kost wel even wat moeite, dus nu heb ik toch voor gemak gekozen en een ICU lader met vaste kabel aangelegd. Scheelt ook wat tijd nu vol in 3,5 uur.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door PHEV2014 » 24 okt 2019, 22:27

Ik heb 160K km met de standaard lader en een EVselect 6-16A lader via een standaard WCD geladen. Beiden probleemloos.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Cees/65
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2019, 14:30

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door Cees/65 » 02 nov 2019, 09:59

Het opladen ging een maand goed ± 45 km(nog geen 50 km gezien)maar nu sinds 2 dagen kom ik niet verder dan 31 km na opladen,wat kan dat zijn de auto is 1 maand oud

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door WHB » 02 nov 2019, 11:01

!!! Temperatuur !!!

Bij lagere temperaturen heeft een accu meer verlies.
Maar het merendeel gaat waarschijnlijk op aan verwarming en airco om je ruiten schoon te houden

Doe eens een dikke jas aan, gebruik geen verwarming of airco en je zal zien dat je toch weer in de buurt van de 45 komt.

Groet,
WHB

Fritsverm
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jun 2020, 14:44

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door Fritsverm » 13 okt 2020, 18:10

Ik heb een vraag omtrent thuisladen. De ene keer geeft de auto aan dat ik 43 km electrisch kan rijden en een andere keer maar 34 km. De condities zijn hetzelfde, zoals buitentemperatuur en laadapparatuur (de thuislader). Ik koppel deze af bij het knipperen van het groene lampje wat volgens mij betekend dat het laden klaar is.

Daarnaast nog iets vreemds, als hij dan vol is en ik ga rijden, dan reageert hij niet op de remenergie. Ik zet hem dan op B4, maar hij reageert niet. Pas veel later weer wel. Ra ra, ik dacht eerst zelf zo van de accu is vol dus er kan niets meer bij, maar of dat zo is? Wie heeft dit ook en weet het antwoord?
Outlander phev exective x-line 2015

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door Besouwke » 13 okt 2020, 18:36

Dat ligt waarschijnlijk aan je rijstijl van voor het laden. Als je veel gas geeft en laadt hem op dan zal hij minder km's aangeven dan als je rustig gereden hebt..

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door vulcan750 » 13 okt 2020, 18:57

Als de accu vol is werkt remenergie terugwinnen via de B-flippers uiteraard niet. De accu is immers al volledig opgeladen, er kan dan niks meer bij. 😊
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door PHEVlkj » 14 okt 2020, 11:43

@fritsverm

Je hebt een hightech plugin hybride auto gekocht. Het lijkt mij handig dat je dan wel een stukje van de gebruiksaanwijzing moet lezen. Als is het maar voor je eigen (en mogelijke partners, kinderen) veiligheid.....

Dat gaat over het remmen en zo, waar hier al op is gereageerd, maar ook dat je weet waar je op moet letten als je bijvoorbeeld een ongeluk (zoals wij met onze eerste auto) schade hebt en je portieren onder stroom kunnen komen te staan. En dat je weet waar die oranje kabels voor dienen en hoeveel stroom daar op kan staan. En dat je daar dan af met blijven zonder cursus :mrgreen:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Jan3500
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2019, 12:59

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door Jan3500 » 26 mei 2021, 14:17

Ik ben overstag gegaan en heb een gemaksaankoop gedaan: lange tijd met de thuislader geladen (vanuit schuur, deur op kier, goed verlengsnoer, aan denken om weer binnen te halen) maar dat werd ik toch een beetje zat. Dus maar de Ratio EV Home Box gekocht (550 euro). Omdat de laadtijd niet zo belangrijk is en het beter is voor de accu heb ik 'm op 10amp staan (kun je in het binnenwerk instellen, dus niet makkelijk aan te passen). Zelf aangesloten (fluitje à 1 cent); wel door electricien extra groep laten plaatsen (kan dus ook prima op 16amp).
Anyhow: toch wel lekker. :)

martin07
Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mei 2021, 14:07

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door martin07 » 26 mei 2021, 17:25

Zat even te zoeken naar een Ratio EV home Box op google er worden er veel aangeboden als je privé hebt aangeschaft denk ik dat je een goede koop hebt gedaan. Je zult de auto dan nog lang houden.
Trouwens er worden er wel veel van die dingen aangeboden de prijzen liegen er niet om.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: thuis laden via gewoon stopcontact (luiheidsvraag)

Bericht door PHEVlkj » 26 mei 2021, 17:38

Dat werkt super. Ik heb ook een Ratio, al een wat ouder model. Dat heet nu een Ratio Thuislader. Met CEE stekker, dus ik kan schakelen tussen 6Ah, 10 Ah en 16 Ah.

Van deze aankoop zul je veel plezier hebben en de service van de importeur is heel goed. Men doet niet moeilijk. Ik heb een keer een gratis nieuwe lader gehad na een klacht die je ook tegen had kunnen spreken of omdraaien. Men maakte geen enkel probleem.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie