Garantie accu

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 15 aug 2019, 19:19

Hallo allemaal,
Ik rij een 11-2013 phev. Wat betreft de garantie op de accu zeggen sommige hier dat ook dat jaar de garantie van 8 jaar/160.000 km heeft en andere weer van niet.
Een medewerker van mijn lokale dealer zei vandaag dat het eerste model (van 2013 dus) slechts 5 jaar/100.00 km heeft. En dat de 8 jaar/160.000 km regeling vanaf 2014 geldt.
Weet iemand hier wellicht hoe dit nou zit?

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Garantie accu

Bericht door WHB » 15 aug 2019, 20:15

De accu van mijn 2013 PHEV is onder garantie bij 161.000 km vervangen.
De (te)lage cappaciteit is net voor 160K vastgesteld.
Dus doe er je voordeel mee!

Groet,
WHB

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 15 aug 2019, 20:38

Dank je. Zal ik zeker proberen. Ben een beetje naïef geweest wat dit aan gaat denk ik.
Auto heeft net een beurt gehad (171.000 km) en alleen bij navragen gehoord dat accu nu 23.6 Ah bedraagt. Geheel normaal volgens medewerker. Zal eens navragen wat het bij vorige beurt was (145.000 km).

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 15 aug 2019, 21:30

23,6 is bizar laag. Ik zou er zeker werk van maken.

Mijn vorige auto had ruim 30 bij 145.000 km en de huidige auto 32,7 bij 80.000 km.

Succes bij de aanpak, ik zou in ieder geval zelf contact zoeken met Mitsubishi Nederland.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 27 aug 2019, 15:03

Ben nu bezig met Mitsubishi Nederland. Net bevestigd gekregen dat de garantie van 8 jaar of 160.000 km geldt voor auto's voor en na 1 januari 2015, alhoewel mijn garage vorige week nog anders beweerde.
En nu blijkt dat mijn capaciteit in december 2018 bij 145.000 km al slechts 24,9 Ah was. De garage beweert nu dat "omdat ik geen officiele klacht over de batterijcapaciteit heb ingediend" hun daar dus niks aan mogen/kunnen doen. En dat terwijl mij deze capaciteit nooit meegedeeld is. Er is mij zelfs altijd gezegd, als ik klaagde over mijn afgenomen bereik, dat dit allemaal normaal was.

Men heeft dus een garantiebepaling van 160.000 en 26Ah (? weet niet zeker of dit klopt) maar de capaciteit waardes worden je bij de beurt niet meegedeeld.
Ik ben ontegenzeggelijk een zeer naïeve Mitsubishi rijder geweest maar dat je op zo’n manier gen***t moet worden met een garantiebepaling die
1) niet duidelijk is en zelfs bij dealer onbekend en
2) op basis van gegevens is die niet meegedeeld worden.
Ben benieuwd wat Mitsubishi NL hier verder van te zeggen heeft.
Feit was wel, ik had mijn kenteken nog niet doorgegeven aan MMSN of ze waren al aan de telefoon met m’n dealervestiging.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Garantie accu

Bericht door vulcan750 » 27 aug 2019, 22:57

Tjee, hopelijk trekt Mitsubishi Nederland dit recht en krijg je gewoon een nieuw accupack.
De garage had je ook bij de laatste beurt hierover kunnen informeren/tippen. Service verlenen heet dat.... :roll:
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 28 aug 2019, 10:37

Ik vraag al 6 jaar na elke beurt om het document waarin de meetgegevens staan, dat zit gewoon in het dossier. Dan heeft jouw dealer zitten slapen, zij zouden van de garantieregels van MB op de hoogte moeten zijn. Als dat niet zo is, dan ligt dat verwijt bij hun.

Je zou het verloop van jouw auto bij de dealer kunnen opvragen. En zodra die over de ondergrens van de MB garantie gaat hadden zij dat moeten constateren. Je kunt ze dan op wanprestatie wijzen. Zeker als je particulier gekocht is het hun al snel verwijtbaar. Als je zakelijk gekocht hebt zit je echt aan de garantie vast. Maar ook dan had de dealer de accustand van auto aan MB moeten doorgeven in het kader van garantie zodra die onder de 26Ah kwam en de garantie van toepassing was.

Alles wat MB voor de dealer oplost is voor jou mooi meegenomen, maar juridisch heb je met de dealer te maken als verkoper. Ook in het kader van fabrieksgarantie. Ik ben geen jurist, maar weet wel het een en ander hierover. Altijd de verkopende partij aansprakelijk stellen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Garantie accu

Bericht door WHB » 28 aug 2019, 11:16

Ook ik heb bij elke beurt de capaciteit opgevraagd.
Later heb ik zelf een module gekocht omdat ik aanvoelde dat het wel eens op garantie uit zou kunnen lopen.


In jou geval zou ik het vreemd vinden als MMN niet tot vervanging zou overgaan.
Indien de gegevens idd bekend en te laag zijn.
Er moet dan nog wel een DBCAM procedure uitgevoerd worden welke het getal een beetje op krikt.
Maar ik verwacht niet dat hij nog boven de 26 uit gaat komen.


Wanneer je duidelijkheid hebt of je accu vervangen gaat worden zou ik de Youtube procedure proberen.
Er zijn namelijk mensen die beweren dat de accu niet zo snel verouderd als de BMU aangeeft.
Dus als MMN besloten heeft om hem te vervangen heb je toch niks te verliezen en is het ter lering en vermaak.
En indien ze hem niet vervangen is de garantie toch voorbij en neemt mogelijk je range weer flink toe.

Groet,
WHB

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 28 aug 2019, 11:48

Ik zou zodra bekend is dat de accu wordt vervangen niets meer doen, want dan zit je in het garantieproces. Als alle gegevens van de accu dan door jouw actie wijzigen maak je je zaak niet sterker. Bovendien mag je zelf niets aanpassen tijdens zo'n garantieproces. Bovendien is het voor jou zelf dan niet relevant omdat de accu vervangen wordt en een nieuwe accu is altijd beter dan een geresette.

Dus zodra je de toezegging hebt niet meer aanzitten.....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Garantie accu

Bericht door WHB » 28 aug 2019, 14:03

De Garage kijkt er niet meer naar,
Ze krijgen van MMN een vaste tarief betaald, als ik voorgaande lees wil deze dealer niet meer doen dan strikt noodzakelijk.
Dus die begint gewoon te schroeven nieuwe accu is dan inmiddels in garage aanwezig.
Na het vervangen van de accu pluggen ze de computer pas in om te beginnen met het aanmelden van de nieuwe accu.

Maar het is begrijpelijk als je het risico niet wil lopen.

Groet,
WHB

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 28 aug 2019, 17:38

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Het balletje is gaan rollen. Reactie van MMSN is binnen. Ze willen een optimalisatietest laten uitvoeren waarschijnlijk om te kijken of de capaciteit terug boven de 26 Ah komt.
Iemand ervaring met deze test? Wat is de kans dat mijn accu van 23,9 terug boven de 26 Ah komt.
Volgende week zal deze test worden uitgevoerd.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Garantie accu

Bericht door Reinier L » 28 aug 2019, 19:02

Veel over te lezen in dit forum.
Zal iets stijgen. Moeilijk te zeggen of dat over het minimum heengaat. Wat wel veel geschreven is dat het daarna weer heel snel daalt. Lapmiddel dus en houdt dat dus in de gaten!
OUTLAND(CRUIS)ER

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Garantie accu

Bericht door vulcan750 » 28 aug 2019, 22:45

Inderdaad, een lapmiddel! Krikt de capaciteit even iets op en binnen niet al te lange tijd weer terug naar af. "Gelukkig" is je accu er echt beroerd aan toe, ik verwacht niet dat ie boven de 26Ah zal komen.
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Garantie accu

Bericht door WHB » 29 aug 2019, 09:47

GeraldPHEV schreef:
28 aug 2019, 17:38
Iemand ervaring met deze test? Wat is de kans dat mijn accu van 23,9 terug boven de 26 Ah komt.
Volgende week zal deze test worden uitgevoerd.
De verbetering heeft met name met jou laadmethode te maken.
Wanneer de accu regelmatig de kans heeft gehad om rustig (b.v. met originele 10A lader ) te laden dan is e.e.a. redelijk gebalanceerd
en zal de waarde ongeveer 1 Ah stijgen.
Als je altijd aan een snellader hangt kan het veel meer zijn.

In mijn geval was de waarde maar 0.8 Ah gestegen.

Groet,
WHB

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 29 aug 2019, 11:08

Dank je WHB,
Ik heb 99,9 % van de tijd met de originele lader geladen, 2x per dag, 1x s'nachts thuis en 1x overdag op m'n werk en ook niet vaak in charge mode gereden.
We zullen zien, lijkt me sterk dat ie van 23,9 naar 26 Ah stijgt. Ik heb in iedergeval een OBD2 adaptor gekocht en zal het verloop met de watchdog volgen.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 29 aug 2019, 11:13

Ik ben benieuwd. Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 20 sep 2019, 19:41

Even een update, na wat heen en weer gestechel dan nu eindelijk de kogel door de kerk. Er komt een nieuwe batterij betaald door de dealer en MMSN. Eerst wou men mij nog 30% laten betalen maar dat was snel van tafel. Geen slecht resultaat gezien de km stand van 177.000.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Garantie accu

Bericht door WHB » 20 sep 2019, 20:13

Proficiat :!:

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 21 sep 2019, 20:00

Gefeliciteerd :!:

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 01 okt 2019, 11:33

Hallo allemaal,

Gisteren is de nieuwe batterij geplaatst! Ik kreeg nu (voor de eerste keer....) een test rapport mee. Daarop stond een accucapaciteit van 38.0 Ah.
Voor ik weg reed natuurlijk eerst de Watchdog aangesloten. Die gaf een capactiteit van 37,9 Ah aan. Met dat verschil kan ik nog leven.
Wel interessant (wellicht niet het juiste woord...), vandaag, de tweede dag dus en na de eerste volle laadbeurt, kreeg ik onderweg een melding van de Watchdog dat er een verandering in mijn capaciteit was waargenomen. Nu heb ik dus nog 37,8 Ah over.
Ik hoop niet dat het in dit tempo doorgaat! Heb ook maar meteen aan MMSN gevraagd wat de garantiebepaling voor de nieuwe batterij zijn. Kon de garage mij gisteren niet vertellen.

Iemand ervaring met het capaciteitsverloop van een nieuwe batterij?

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Garantie accu

Bericht door GeraldPHEV » 02 okt 2019, 11:07

Excuses voor mijn vorige vraag, over de batterij degradatie is genoeg te vinden...
Deze snelle reductie in capacteit lijkt dan ook niet ongewoon maar dat maakt het nog niet normaal.

Het is zowiezo vreemd met deze nieuwe batterij. Capaciteit vandaag; 37.7 Ah.
Gisteren dus 37,8 Ah maar toen ik op mijn werk de batterij opgeladen had zat er 38,1 Ah in (gewoon stopcontact op aparte groep).
Vandaag dus capaciteit 37.7 en na opladen op mijn werk wederom 38,1 Ah.

Ik heb het een en ander gelezen over de DBCAM en dat deze eigenlijk gedaan zou moeten worden als de batterij vervangen wordt. Deze procedure duurt echter 3 dagen dus die is bij mijn auto zeker niet uitgevoerd.

Iemand ervaring met deze 'officiele' DBCAM in combinatie met een nieuwe batterij? Ik bedoel dus niet de doe-het-zelf methoden.
Doen Nederlandse dealer überhaupt deze DBCAM?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Garantie accu

Bericht door PHEVlkj » 02 okt 2019, 11:24

https://www.outlanderphevforum.nl/forum ... CAM#p51832

Hieruit blijkt dat het in Nederland ook gebeurt. (ik heb even gezocht op DBCAM in het forum ;)
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus ik weet de doorlooptijd niet....

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Garantie accu

Bericht door PHEV2014 » 02 okt 2019, 11:39

DBCAM wordt in NL ivm garantie toegepast als je onder de grenswaarde van 26Ah komt.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Garantie accu

Bericht door WHB » 02 okt 2019, 13:07

GeraldPHEV schreef:
02 okt 2019, 11:07

Ik heb het een en ander gelezen over de DBCAM en dat deze eigenlijk gedaan zou moeten worden als de batterij vervangen wordt. Deze procedure duurt echter 3 dagen dus die is bij mijn auto zeker niet uitgevoerd.

Iemand ervaring met deze 'officiele' DBCAM in combinatie met een nieuwe batterij? Ik bedoel dus niet de doe-het-zelf methoden.
Doen Nederlandse dealer überhaupt deze DBCAM?
Ja, bij mijn auto was de DBCAM niet goed uitgevoerd.
De Ah waarde stond dus nog op 25 Ah.
Ik kon dus ook geen meter verder rijden met de nieuwe accu als dat ik met de oude kon.

In de garage werd mij verteld dat dat vanzelf goed zou komen.
Helaas was dat niet het geval het heeft even geduurd voordat ik ze zover had om de DBCAM nogmaals uit te voeren.

Er werd mij verteld dat de Ah waarde ook kon oplopen.
Maar bij mij nam de waarde zelfs af. Heb daar een flinke discussie over gevoerd met de monteur maar die herhaald allen wat hem op de cursus verteld is.

Nadat de DBCAM goed uitgevoerd is kwam de waarde ook op ongeveer 38 Ah. Dus vergelijkbaar met de waarde die jij ziet.
En ook bij mij is deze al afgenomen.
Maar ik moet wel terugkomen op mijn standpunt dat de waarde niet kan oplopen.
Ik constateer dat hij alleen oploopt als er aan bepaalde voorwaarde voldaan word, namelijk alleen waneer ik puur electrich gereden heb dus zonder dat de brandstof motor aangegaan is.

Deze situatie doet zich dus niet voor bij een cappaciteit van 25Ah omdat en het bereik te klein geworden is en omdat de motor eerder bijspringt.

De DBCAM procedure duurt overigens geen drie dagen.
Maar kan in een dag afhankelijk van hoe vol of leeg de accu is.
De MMN procedure is dat deze eerst leeg gemaakt en later volledig opgeladen moet worden met de orginele 10A lader.

Groet WHB

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Garantie accu

Bericht door RoelUtrecht » 03 okt 2019, 11:15

GeraldPHEV schreef:
01 okt 2019, 11:33
Hallo allemaal,

Gisteren is de nieuwe batterij geplaatst! Ik kreeg nu (voor de eerste keer....) een test rapport mee. Daarop stond een accucapaciteit van 38.0 Ah.
Voor ik weg reed natuurlijk eerst de Watchdog aangesloten. Die gaf een capactiteit van 37,9 Ah aan. Met dat verschil kan ik nog leven.
Wel interessant (wellicht niet het juiste woord...), vandaag, de tweede dag dus en na de eerste volle laadbeurt, kreeg ik onderweg een melding van de Watchdog dat er een verandering in mijn capaciteit was waargenomen. Nu heb ik dus nog 37,8 Ah over.
Ik hoop niet dat het in dit tempo doorgaat! Heb ook maar meteen aan MMSN gevraagd wat de garantiebepaling voor de nieuwe batterij zijn. Kon de garage mij gisteren niet vertellen.

Iemand ervaring met het capaciteitsverloop van een nieuwe batterij?
Dat is wel super dat het allemaal gelukt! Ook omdat de officiële procedure vanuit MNL is dat een klant officieel bij de dealer een klacht moet uiten over de actieradius en de dealer daarna in actie 'mag' komen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Plaats reactie