Reset BMU (volledig EV range terug)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door vulcan750 » 09 aug 2019, 11:42

Zijn er nog resultaten te melden van de BMU upgrade? Leuk als er na het opladen een hoger cijfertje op de display staat, maar ook echt duidelijk meer km in de praktijk na en ook na enkele weken?
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 09 aug 2019, 13:06

Geeft nu iedere dag wel 44/45 km aan, maar daadwerkelijke kilometers lopen te snel terug tijdens ritje van 20 km stadsverkeer en provinciale wegen.
Effectief hooguit 30 ofzo.

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Reinier L » 09 aug 2019, 23:32

Keurig gedaan volgens instructie. Zeer simpel. Effect helaas minimaal. Gaf eerst iets meer aan maar uiteindelijk (na twee dagen) weer terug bij af.
OUTLAND(CRUIS)ER

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 09 aug 2019, 23:58

Geeft helemaal niks, over 10 uurtjes range van 280 km, stap over op volledig EV.
Met zeer veel genoegen gereden met Mitsu, maar uiteindelijk volledig EV toch de toekomst. Helaas dat Mitsubishi niet binnen afzienbare tijd een volledig nieuwe EV op de markt gaat brengen volgens de dealer.
Succes verder.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door vulcan750 » 10 aug 2019, 00:29

Leuk voor je dat je nu een volledige EV hebt Mipkip, maar of de BMU reset werkt of niet geeft voor ons zeker wel. :roll:
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Reinier L » 11 aug 2019, 22:47

Mipkip schreef:
09 aug 2019, 23:58
Geeft helemaal niks, over 10 uurtjes range van 280 km, stap over op volledig EV.
Met zeer veel genoegen gereden met Mitsu, maar uiteindelijk volledig EV toch de toekomst. Helaas dat Mitsubishi niet binnen afzienbare tijd een volledig nieuwe EV op de markt gaat brengen volgens de dealer.
Succes verder.
Moet er niet aan denken!!
Zit nu in ons huis in Frankrijk. Met aanhanger heen gereden. Zonder stress! Electra op: geen probleem. Benzine bijna op: 1 minuutje tanken en kan overal. Thuis en hier: lekker alles voor 80% elektrisch. Het beste van beide werelden. Ik zou op dit moment niet anders willen en kunnen. Er moet nog veel gebeuren: accucapaciteit, laadcapaciteit, laadtijd etc etc.
OUTLAND(CRUIS)ER

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Besouwke » 15 aug 2019, 19:37

Er is nu een nieuwe manier om de BMU te resetten. zie daarvoor het eerder genoemde Youtube kanaal..

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door oudekem » 30 aug 2019, 01:46

Misschien heb ik het na het bekijken van het Youtube kanaal verkeerd begrepen maar volgens mij gaat het om de reset van de BMU na de vervanging van de accu's door nieuwe! Blijkbaar geeft uitlezing (OBD via de "watchdog" app) daarna een waarde van 38,5A aan terwijl die voor nieuwe accu's 40A zou moeten zijn. Dat zou inderdaad wijzen op een fout in de BMU software (die door Mitsubishi ontkend wordt) die met de bovenbeschreven methodes al dan niet gereset zouden kunnen worden. Het lijkt er m.i.op dat Unplugged-EV (het "Youtube kanaal") daar wel iets op het spoor is. Veel van de nieuw geplaatste accu's lijken aan dit euvel te lijden.

De vraag is daar ook gesteld of dit ook voor bestaande accu's zou kunnen gelden (schat de BMU de stroomsterkte die de accu kan leveren wel correct in?). Het antwoord daarop is nog uitermate vaag. Men is nu wereldwijd vrij wild aan het experimenteren om dat te testen maar enige concensus heb ik daar nog niet in kunnen ontdekken.

En last-but-not-least: het geschatte bereik is een momentopname van gebruik en geen schatting van de SOH van de accu! De laatste kan alleen via OBD uitgelezen worden en dan lees/weet je alleen nog wat de BMU daarvan vind! Maakt de BMU daarin een fout dan meet/lees je die fout.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door RX-Men-8 » 30 aug 2019, 21:21

Mij komt het voor dat deze reset alleen het geschatte bereik reset. De accu blijft even goed of slecht is mijn indruk.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door JohanvdH » 30 aug 2019, 21:45

Dan zou enige toename in bereik slechts virtueel zijn (de guessometer "denkt" dat je verder kan komen maar de werkelijke afstand die je op een acculading kan afleggen (bij gelijke omstandigheden) blijft gelijk.

Daarnaast is enige aanpassing van de guessometer na een paar ritten weer terug naar de uitgangssituatie.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door RX-Men-8 » 30 aug 2019, 22:18

Nou ja, de auto is misschien wel gereset wat betreft de bepaling van de gezondheid van de accu. Dan kan er eventjes meer worden aangesproken maar dan merkt het systeem gauw genoeg weer de verminderde staat en stelt het weer bij.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door PHEV2014 » 31 aug 2019, 00:38

Capaciteitsafname van een accu is altijd definitief. Je kunt de BMU even foppen met de “reset”, maar de BMU heeft snel genoeg door hoe het werkelijk zit.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door oudekem » 31 aug 2019, 01:28

De vraag die "Unplugged-EV" (het "Youtube kanaal") stelt is: geeft de BMU de juiste waarde aan van de echte SOH van de accu?? Als na vervanging van de accu's de BMU aangeeft dat er 38.5A geleverd kan worden terwijl dat 40A zou moeten zijn dan kan je je terecht afvragen of de BMU software goed is en of deze de echte SOH van de fysieke accu's correct weergeeft!

De in dit draadje genoemde reset procedures zijn pogingen om de BMU te dwingen de echte SOH van de (nieuwe) accu's weer te geven maar mijn mening is dat dit nooit zal gebeuren als de software daarvoor niet correct geschreven is en Mitsubishi een aanpassing daarvan niet zal doorvoeren!!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door PHEV2014 » 31 aug 2019, 07:19

Wat we ook doen: het blijft altijd gissen wat er echt gebeurt.

Tuurlijk kan het zijn dat de SOH door het systeem te laag wordt weergegeven en daarmee de range onterecht knijpt.
Of dat ook werkelijk zo is? Gissen, gissen, gissen.....

De BMU regelt/checkt alles vanaf laden tot ontladen. En bij de software kunnen we nu niet.

Feit is dat de auto een kleine accu heeft, die relatief vaak “helemaal vol” en “helemaal leeg” gaat. Met een ontlaadstroom van maximaal 5C (60kW/300V=200A 200A/40Ah=5C). Dat geeft onmiskenbaar slijtage, dus vermindering van de range. De PHEV is een wonder van techniek met (gis ik maar even :mrgreen: ) behoudende software om de accu zo min mogelijk te laten degraderen. En die software kennen we niet. Dus gissen we allemaal maar wat.

Wel leuk onderwerp overigens.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door oudekem » 01 sep 2019, 01:15

Ja, het is interessante materie en een leuk onderwerp! We weten inderdaad niet hoe de BMU software werkt maar als bij het plaatsen van nieuwe accu's
de BMU niet de juiste laadstroom kan aangeven dan weet je wel dat er mis is. Ik verbaas me er over dat Mitsubishi daar zo niet over communiceert!
Bovendien: als de BMU software te conservatief (negatief) is in de beoordeling van de echte SOH van de accu's dan kan dat leiden tot extra garantie vervangingen daarvan.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door oudekem » 12 sep 2019, 01:08

Zijn er hier al ervaringen met BMU-reset (D-methode of andere)??
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Thorgaldeporgal
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2019, 23:19

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Thorgaldeporgal » 19 sep 2019, 10:53

Hier geprobeerd bij een PHEV uit 2015, echter geen reset. Een keer of 4 geprobeerd.

Laadkabel erin
Auto op contact gezet
Accu klem eraf
Laadkabel eruit
Accu klem erop

Hij gaat echter niet resetten

Tips ?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door JohanvdH » 19 sep 2019, 13:17

De info die ik had verzameld:

https://www.youtube.com/watch?v=K5P_MpAnxbg

Steps:
Start charging the car.
While charging turn on car (it won’t go ready because charging)
Disconnect 12v battery
Disconnect EV charger
Car will die
Connect 12v again and you’ll have ev charging service required messages
BMU is now reset and will show 40Ah
Turn car on and off to clear EV Service message, battery will now drop to 38Ah.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... rbQaxrnSxk


Nog geen gelegenheid gehad om eea uit te proberen.

Misschien moet je langer wachten na het loshalen van de 12V en de laadkabel?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 19 sep 2019, 13:27

Thorgaldeporgal schreef:
19 sep 2019, 10:53
Hier geprobeerd bij een PHEV uit 2015, echter geen reset. Een keer of 4 geprobeerd.

Laadkabel erin
Auto op contact gezet
Accu klem eraf
Laadkabel eruit
Accu klem erop

Hij gaat echter niet resetten

Tips ?
Volgens mij is dit de verkeerde volgorde. Als je goed kijkt naar het You tube filmpje dan doe je het volgende;
Eerst de 12V kabel los, dan de charger erin, de auto zal dan nog steeds dood zijn, dan 3-5 sec de 12v kabel even tegen de pool houden, de auto gaat laden, dan weer de 12v ontkoppelen. De accu’s worden nu gewoon opgeladen. Minimaal 8 uur laden, 12 uur is beter, op slot doen is lastig want auto is dood, gebruik je reserve sleutel mechanisch,
Na 12 uur 12V kabel weer aansluiten, charger eruit en voila. Scheelde bij mij 12 km, maar echte rijkilometers minder.
Dus nergens contact aanzetten !! En accu voordat je begint volledig leegrijden.

Thorgaldeporgal
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2019, 23:19

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Thorgaldeporgal » 23 sep 2019, 12:04

Dankjewel Mipkip, wat jij beschrijft is de Lindquist methode.
Wat ik beschrijf is de D-Easy methode en zou ook moeten werken (en is veel sneller)
Maar ik kan de Lindquist methode ook wel eens gaan proberen.

Mipkip
Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 sep 2018, 17:40

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Mipkip » 23 sep 2019, 12:08

Ok, had ik niet gezien. ‘Mijn’ methode werkte direct de eerste keer, range bleef weken lang 12 km hoger, maar tijdens rit liep de range toch sneller terug dan de werkelijke kilometers. Misschien dat een 2e of 3e keer nog meer resultaat had opgeleverd, maar inmiddels voor mij niet meer nodig.

Thorgaldeporgal
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 aug 2019, 23:19

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door Thorgaldeporgal » 23 sep 2019, 12:09

Dan ga ik deze ook proberen, thanks

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door GeraldPHEV » 24 okt 2019, 08:24

Volgens deze Gary Reed uit Canada beginnen officiele dealer nu ook BMU resets uit te voeren.
En dit schijnbaar volgens richtlijnen vanuit Japan...

Ben benieuwd wanneer dit in NL doordringt!

https://www.youtube.com/watch?v=NlsQ2dLob94

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door vulcan750 » 24 okt 2019, 11:00

Ik overweeg de D-easy methode op mijn 2015 Outlander toe te passen, maar ik ben ook wel wat huiverig hiervoor.
* leuk dat de guess-o-meter dan meer km aangeeft, maar gaat het werkelijk bereik er ook echt enkele km op vooruit?
* krijgen we geen problemen met eventuele garantie claims? Als de Mitsubishi garage het ene jaar bijv. 32A uitleest en het volgende jaar bijv. 35A. ("Hé, er heeft iemand ongeoorloofd aan het systeem lopen prutsen -> geen garantie!")
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Reset BMU (volledig EV range terug)

Bericht door PHEV2014 » 24 okt 2019, 12:05

Het is voor MB een ideale manier om garantieclaims te voorkomen. De Ah-waarde gaat (schijnbaar) omhoog tot boven de garantiewaarde. Slimme jongens daar.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Plaats reactie