BMU software update

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

BMU software update

Bericht door PeterW » 23 apr 2019, 19:20

Vandaag heeft de garage spontaan een software update uitgevoerd (nadat ik voor ontvangst had getekend). Mij niet precies bekend waarvoor, maar het heeft met de BMU te maken wist de garagist te melden.Iemand hier bekend met deze software update?
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: BMU software update

Bericht door RoelUtrecht » 24 apr 2019, 16:36

ha Peter,

BMU staat voor Battery Management Unit, die ze wellicht gereset hebben? Mocht je het niet al weleens gelezen hebben, in andere berichten vind je meer info over wat ze hiermee doen. Zie o.a. http://outlanderphevforum.nl/forum/view ... BMU#p52007. Daar vind je een hoop info over dit onderwerp en tevens wat discussies over nut en onzin van deze reset. Als het sec software update is is het misschien wat anders.
gr,
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: BMU software update

Bericht door PeterW » 24 apr 2019, 20:31

Hé Roel, dank voor je reactie. Nee geen reset, maar een reguliere fabrieks software-update i.v.m. de BMU.
Gr. Peter
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: BMU software update

Bericht door JohanvdH » 30 apr 2019, 14:55

Er loopt een petitie om het issue van de te snel degraderende accu's onder de aandacht te brengen bij Mitsubishi:

https://www.change.org/p/outlander-phev ... ishi-japan
http://chng.it/sJHDWgTmHY
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: BMU software update

Bericht door oudekem » 09 mei 2019, 01:28

Zoals ik het begrijp is het, volgens Andy (EV-unplugged), de BMU software die niet de daadwerkelijke staat van de drive-accu meet maar deze inschat o.b.v. bepaalde softwarematige parameters! De BMU software zou daardoor veel pessimistischer oordelen over de staat van de accu dan daadwerkelijk het geval is. Hij laat dit zien a.d.h.v. de nieuwe accu die bij hem geplaatst is en het een te laag initiele vermogen aangeeft via de "watchdog" app (die ook de BMU gebruikt) na plaatsing van de nieuwe accu. Zijn stelling is impliciet ook dat de uitleessoftware van MM (die dezelfde BMU gebruikt) dus ook een onjuiste weergave is.....
Ik kan niet beoordelen of dit waar is maar Ik vind daar wel logica in zitten en vind ook dat MMC daar aandacht aan zou moeten besteden. Ik heb daarom de petitie wel getekend.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: BMU software update

Bericht door PeterW » 09 mei 2019, 19:36

Ik weet niet of de BMU-update waarmee ik deze topic begon iets te maken heeft met het item waarover de petitie gaat.
Ik heb na deze BMU-update geen enkel verschil geconstateerd met wat dan ook en dus ook niet met bijvoorbeeld het aantal gereden km's op een volle accu. Accucapaciteit is na 6 maanden en 7.000 km al wel weer flink minder: i.p.v. 45 km houdt het nu wel weer op bij 35 km (en met airco nog 10km minder). Bij mijn vorige PHEV was dat ook zo en vlakte het verval daarna wat af. Blijft jammer dat de capaciteit zo gering is, maar ik rij gelukkig veel korte stukjes.
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: BMU software update

Bericht door oudekem » 09 mei 2019, 22:47

Nee, de BMU update waarmee je deze topic begon heeft inderdaad niets met de petitie te maken.
De petitie gaat erover dat het vermoeden bestaat dat de BMU-software niet de werkelijke SOH van de accu's weergeeft (te laag) en verzoekt MMC om daar aandacht aan te geven en een uitspraak over te doen.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: BMU software update

Bericht door PeterW » 11 mei 2019, 19:21

De garage heeft me geïnformeerd dat het een "sub-BMU" software-update betrof die een eventuele aardlekfoutmelding voorkomt bij bepaalde Quick Charge laadstations. OPGEHELDERD :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: BMU software update

Bericht door Besouwke » 31 jul 2019, 08:58

Gewoon de BMU resetten met de Lindqvist methode die wordt omschreven op het kanaal van Andy (EV-unplugged).
Stelt niets voor, na deze reset gaf mijn Outlander weer 58 km EV range aan, ik heb ook daadwerkelijk een aantal keer boven de 50 km elektrisch gereden.. Ik zou zeggen, doe het en verbaas je.. :mrgreen:

trancedrift
Forumlid
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03

Re: BMU software update

Bericht door trancedrift » 16 sep 2020, 10:01

Nee, als je "gewoon" je batterij reset met de DIY methode, zal je de accu cells naar veel te lage voltage afladen en verder kapot maken. De enige procedure dat een klein beetje extra range kan geven is DBCAM of batterij recalibratie.

En over de BMU update - dat is alleen voor 2019+ modellen met 13.8kW batterij - ze hebben dezelfde degradatie algoritme geprogrammeerd als op de oude 12kW batterij terwij het over een andere batterij gaat, niet alleen groter maar ook andere cells. Mitsubishi gaat nu werldwijd een BMU software update voor 2019-2020 modellen uitbrengen (heeft al uitgebracht eigenlijk) dat de degradatie algoritme verandert, en de capaciteit van de batterijen min of meer hersteld. Uitval van capaciteit zal daarna ook minder snel komen. Denk aan van 35 Ah terug naar 40+ Ah gaan na de update en daarna minder snel dalen.

En trouwens, dit update is een andere update dan die in het begin van deze topic :) De eerdere update ging over dat soms na snelladen met Chademo kregen sommige mensen EV system foutmelding. Het was aan te wijten aan de Laadstation eigenlijk maar de auto software hing vast daarna (12v accu los was de oplossing)

Plaats reactie