Thuislader doet vreemd

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Billyjk
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:43

Thuislader doet vreemd

Bericht door Billyjk » 11 apr 2018, 22:37

Mijn thuislader doet de laatste tijd vreemd. De ene keer doet hij het wel de andere keer niet.
Bij het stekker insteken hoor je de auto wel 'vergrendelen' en de lader klikken, het rode laadsymbool op het dashboard blijft knipperen, groene lampje bij de versnelling gaat branden en na een minuut gaat alles uit. Soms hoor je de lader meerdere keren klikken en dan slaat hij of wel aan of niet.
Heeft iemand anders dit meegemaakt?
Ik gebruik de thuislader al 4 jaar bijna dagelijks.
Ik ga er overigens vanuit dat het aan de lader ligt, de dealer heeft de auto doorgemeten en niets vreemd gevonden, ik was alleen vergeten de thuislader mee te nemen om te laten controleren.
2e vraag, mocht er iets met de lader zijn, valt dit onder de garantie (ik heb 5 jaar)?
groet, Bart

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door JanPHEV » 12 apr 2018, 09:18

Waarschijnlijk een kabelbreuk in het 230 volt snoer bij de wartel waar het de lader in gaat.
Heb ik recent ook gehad en gemaakt door de kabel wat naar binnen te brengen in te korten en opnieuw aan te sluiten op de print contacten.

Je kunt een breuk zelf makkelijk constateren door de kabel rustig wat heen en weer te bewegen / buigen als hij aangesloten is.
Je zult dan waarschijnlijk zien dat de lader uit en weer aan gaat.

Als je nog garantie hebt zou je gewoon een nieuwe moeten krijgen.
Zou voor het gehele elektrische systeem moeten gelden inclusief lader die daar een onlosmakelijk deel van uit maakt.

Billyjk
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:43

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door Billyjk » 13 apr 2018, 19:44

Dank , ga het controleren.
Zal mijn bevindingen posten.

Billyjk
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:43

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door Billyjk » 18 apr 2018, 09:02

Lijkt geen kabelbreuk. hoe ik de kabel ook draai, de lampjes blijven branden.
wat me ook is opgevallen, is dat de manual stop knop niet meer werkt.

iemand nog ideeën wat het kan zijn? ik kan volgende week pas langs de dealer, zonde om al die tijd niet elektrisch te rijden.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door vulcan750 » 18 apr 2018, 16:46

Tja, hopelijk gauw een oplossing. In de tussentijd toch maar even checken waar in de buurt een openbare laadpaal is. Inderdaad zonde om niet te stekkeren!
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

MarcelvdW
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2018, 17:22

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door MarcelvdW » 27 mar 2020, 07:33

Billyjk schreef:
11 apr 2018, 22:37
Mijn thuislader doet de laatste tijd vreemd. De ene keer doet hij het wel de andere keer niet.
Bij het stekker insteken hoor je de auto wel 'vergrendelen' en de lader klikken, het rode laadsymbool op het dashboard blijft knipperen, groene lampje bij de versnelling gaat branden en na een minuut gaat alles uit. Soms hoor je de lader meerdere keren klikken en dan slaat hij of wel aan of niet.
Heeft iemand anders dit meegemaakt?
Ik gebruik de thuislader al 4 jaar bijna dagelijks.
Ik ga er overigens vanuit dat het aan de lader ligt, de dealer heeft de auto doorgemeten en niets vreemd gevonden, ik was alleen vergeten de thuislader mee te nemen om te laten controleren.
2e vraag, mocht er iets met de lader zijn, valt dit onder de garantie (ik heb 5 jaar)?
groet, Bart

Hoi Bart,

Wat je nu wat het probleem was?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

grtn Marcel

Billyjk
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:43

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door Billyjk » 22 mei 2020, 21:43

Ik had dezelfde problemen. Dealer heeft de lader onderzocht maar niets kunnen vinden.
Nu had ik met een andere lader iets soort gelijks, half erin laten zitten en toen is de proximity sensor kapot gegaan. Die lader was nog onder garantie en gemaakt.
Mijn yazaki lader is ook kapot en ik denk eraan om een losse stekker te kopen, alleen zit de originele stekker nogal vast.

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door GeraldPHEV » 22 jul 2020, 21:37

Billyjk schreef:
18 apr 2018, 09:02
Lijkt geen kabelbreuk. hoe ik de kabel ook draai, de lampjes blijven branden.
wat me ook is opgevallen, is dat de manual stop knop niet meer werkt.

iemand nog ideeën wat het kan zijn? ik kan volgende week pas langs de dealer, zonde om al die tijd niet elektrisch te rijden.
Zijn jullie hiermee nog verder gekomen? Zie de dealer nog iets nuttigs?
Ik heb hetzelfde probleem. Soms klikt de oplader niet en moet ik de kabel eruit trekken en opnieuw erin. Tot nu toe klikt de oplader dan wel en begint de accu te laden.

Billyjk
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:43

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door Billyjk » 23 jul 2020, 14:40

Ik denk nog steeds dat het de proximity sensor is.
De dealer is er niet echt in thuis, die verkoopt liever een nieuwe :D
Een nieuwe stekker is echter ook behoorlijk prijzig, ik heb de oude dus nog niet gemaakt.

GeraldPHEV
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jun 2016, 08:29

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door GeraldPHEV » 23 jul 2020, 21:59

Wat doet die proximity sensor? Zit die in de oplader?

IJzebrand
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2020, 09:23

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door IJzebrand » 08 aug 2020, 15:43

Ook ik heb een lader die stopt als je de kabel beweegt. De 230 V kabel vervangen is vast simpel. Maar de kast openen lijkt moeilijk, zit dat gelijmd of zo? Wie heeft zoiets zelf opgelost?
IJzebrand

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door RX-Men-8 » 09 aug 2020, 11:48

Even een vraagje,

Ik lees hier over de proximity sensor, maar er is ook een "Locator based OFF" tekstje in de Charge Time van de App. Hoe krijg ik die "ON" want het is geen knopje of schakeloptie.
Graag wilde ik instellen dat ie thuis op de timer laadt, en elders niet, dwz meteen na inpluggen. Nu moet ik altijd omslachtig vebinden en de laadtimer uitzetten.

Groetjes, Gerhard
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door RX-Men-8 » 09 aug 2020, 21:14

Zelf gevonden, makkelijker dan gedacht, Laadtimer onder instellingen in het MMCS. Enige complicatie is dat ik gewend was een ander adres dan mijn eigen adres als thuis in te stellen . Voorzorg voor als de sleutels gestolen zouden worden.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

IJzebrand
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2020, 09:23

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door IJzebrand » 10 aug 2020, 10:51

IJzebrand schreef:
08 aug 2020, 15:43
Ook ik heb een lader die stopt als je de kabel beweegt. De 230 V kabel vervangen is vast simpel. Maar de kast openen lijkt moeilijk, zit dat gelijmd of zo? Wie heeft zoiets zelf opgelost?
IJzebrand
Probleem intussen opgelost. De kap zit nogal verlijmd, kost wat 'geweld'.
Op YouTube staat een instructief filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=uRuC1NCQuvE
IJzebrand

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door RX-Men-8 » 10 aug 2020, 21:23

Top! Goed filmpje ook.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door mitsufietsie » 11 aug 2020, 16:50

Goed filmpje? Nou nee!
De wartels enkel handvast aandraaien en de deksel niet weer vastkitten is schreeuwen om vochtproblemen.
In tweederde van de gevallen is er wel inderdaad een te herstellen draadbreuk, in de overige gevallen is de trafo en de bedrading doorgebrand of zijn de printplaten defect. De trafo en kabels kan je vervangen, de printen kan je niet repareren. En het is beter om de 230V kabel te vervangen dan in te korten.
P.S. ik heb er maar ongeveer 250 gerepareerd!
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door RX-Men-8 » 11 aug 2020, 18:10

Helemaal mooi :) ik was al blij dat je kunt zien dat je hem niet perongluk molt. Maar ik had het wel aangedurfd en meteen een goede kabel eraan.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Willem55
Forumlid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2013, 16:25

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door Willem55 » 30 okt 2022, 16:59

Toch gebruik gemaakt van de informatie hier, vanmiddag eindelijk dat ding opengekregen en inderdaad: kabel vanaf stekker kapot. heb een nieuw snoer voor 7 euro met aangegoten stekker gekocht (had ook van een oude wasmachine kunnen komen) en die er op gezet. getest- werkte, boel netjes aangesloten, wartel is wat te ruim, kit erin gespoten en in de rand en alles waterdicht teruggezet.

ding licht altijd buiten dus... moet waterdicht zijn.
staat weer lekker te laden.

thanks voor alle bijdragen.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Thuislader doet vreemd

Bericht door erichendri » 30 okt 2022, 20:59

Ik hoop dat ze 3x 2.5mm² dik zijn.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Plaats reactie