Ik heb net een 2e hands model van mei 2014 gekocht nadat mijn 2013 model Totall loss was.
De belangrijkste vraag bij de aankoop was de staat van de accu. Ik keek alleen naar auto's met een kilometerstand tussen 60.000 en 100.000. Die varieerde bij de verschillende 2013 en 2014 modellen tussen ruim 27 Ah en 32,7 Ah bij het door mij gekochte exemplaar. Alle garages vinden het overigens raar dat je het wilt weten en moeten het vaak diep ver weg opzoeken. Terwijl ze bij iedere onderhoudsbeurt een dergelijke meting verplicht moeten uitvoeren en in het autodossier opslaan. Die kun je gewoon opvragen, dan kun je het volgen. Bovendien liegen ze over de normaalheid daarvan. Dat heeft mijn vorige onderhoudsdealer de aankoop van de nieuwe gekost. Die beweerde dat een stand van 27,7 heel normaal was bij een auto met 90.000 km op de teller......De door mij, bij een andere dealer dus, gekochte auto was dus 5 jaar oud, had 81.000 kilometer gelopen en een stand van 32,7 Ah.
Bij mijn vorige auto heb ik nooit veel anders gedaan dan thuis met 10A laden en bij het rijden in de D, omdat het ik altijd het idee had dat het opladen van accu's altijd zo langzaam mogelijk moet. En B5 is ook een soort van snel laden. Bij publiek laden heb ik natuurlijk wel 16A gebruikt. Alleen in de bergen gebruik ik wel regeneratief remmen om de accu weer op te laden en om de rem prestaties te laten toenemen. De lader hangt er regelmatig een helde dag en nacht aan, zodra we thuis (is ook kantoor) zijn gaat de stekker er in.
Tijdens het rijden gebruik ik Save (en zo weinig mogelijk Charge) als ik niet alles op de accu kan doen en als ik in het buitenland ben(of op weg daar naartoe) zet ik de auto op Save zodra die half leeg is. Dan houd je in de heuvels en bergen comfortabeler rijgedrag van de auto. Met een beetje spelen met de verschillende standen en knoppen kom je een heel eind. Ik heb, zonder caravan, nog nooit het beruchte schildpadje in het dashboard gehad. Ook niet bij hele steile kleine bergwegen in Noorwegen en de alpen.
Mijn overtuiging dat langzaam laden beter is voor de accu wordt niet door iedereen op dit forum gedeeld, met name veelposter Anko niet. Maar die heeft hem verkocht, maar leest misschien nog mee. Dan volgt vanzelf reactie

Het is hier inderdaad stil aan het worden, zelfs op mijn posting over het aan de praat krijgen van de PHEV1 app op Android Pie (9) heeft geen reacties opgeleverd. Terwijl het wel een heikel onderwerp leek te zijn in het verleden.
lkj