PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door RoelUtrecht » 05 feb 2019, 13:00

lees het bericht pas later, maar van harte Anko! Lijkt me heel relaxed om weer met een nieuwe accu rond te rijden :)
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 06 feb 2019, 13:44

RoelUtrecht schreef:
05 feb 2019, 13:00
lees het bericht pas later, maar van harte Anko! Lijkt me heel relaxed om weer met een nieuwe accu rond te rijden :)
Thanks. Dat lijkt mij inderdaad ook. Alleen duurt het nog tot eind maart voor ze kunnen leveren .... :shock:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 13 mar 2019, 19:44

Iemand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in Australie? Lang verhaal kort, lijkt het erop dat er uiteindelijk een fabrieksfout is geconstateerd van een foutief geprogrammeerde BMU en firmware die nooit een adequate update heeft gehad. Het gevolg is dat de canbus info uit gaat van 38 Ah als max terwijl dit 40 Ah had moeten zijn. Voor nieuwe modellen is dat resp. 46 ipv 44 Ah.

Het verloop in batterij degradatie laat een zelfde patroon zien als bij nieuwe (of vervangen) batterij alsmede na een reset DB cam. Het belangrijkste verschil wordt gemaakt door de ontbrekende stukje info van 40 Ah in de BMU geprogrammeerd worden zodat die een juiste referentie punt heeft voor berekening van SOC etc. Wanneer dit niet gebeurt na een DBcam zal de batterij snel "verouderen", en is er feitelijk niet veel veranderd.

Daarnaast is het noodzakelijk dat de firmware voor de BMU alsnog wordt vernieuwd door MMC.

Iemand al ervaring hiermee? Ik denk dat de DBcam een standaard procedure zal moeten worden bij een jaarlijkse inspectie zoals dat nu ook een standaard is bij veel elektrische auto's.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 14 mar 2019, 23:49

Hmm, interessant! Komt dit van die "PHEV"-guy" met zijn youtube kanaal?
Ik heb dat kanaal een beetje gevolgd maar had deze conclusie nog niet meegekregen. Heeft MMC dit ook erkend?
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 15 mar 2019, 08:15

Ja, inderdaad de bron is unplugged EV. Lange maar informatieve vlogs van zijn ervaringen met de PHEV. Zo af en toe controleren voor een update want ik heb geen tijd om alles van hem aan te horen maar uiteindelijk is er toch wel heel belangrijk nieuws gekomen. In aflevering 183 en 190 wordt uitgelegd wat er gevonden is en is dit kennelijk ook bevestigd door MM Australie welke dit vervolgens gecommuniceerd heeft met MMC. Voordat het verder wereldkundig gemakt wordt zullen ze in Japan toch eea willen controleren om de impact te overzien.

Het duidt er echter wel op dat er echt iets gevonden is waaruit blijkt dat de auto tot meer in staat is dan wat de auto in de praktijk laat zien. Dit lijkt me vooral ook in het belang van MMC om de waarde van het merk te vergroten maar vooral voor ons als gebruikers een noodzaak om dit aan te kaarten bij de dealers. In praktijk zal het er namelijk toe moeten lijden dat er meer KW geladen kunen worden en dus meer elektrisch bereik.

Heel meer druk van onder af hoe sneller men over de brug zal komen met aangepaste procedures. Dit zal geld kosten maar kan wellicht batterij replacements voorkomen, tot dusverre heb ik gehoord en zelf ook ervaren dat de lokale MM organisaties in Europa niet echt ontvankelijk zijn voor deze info.

Hopelijk een kwestie van tijd maar daarom belangrijk genoeg om te melden en benieuwd wat jullie hervan vinden.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JohanvdH » 15 mar 2019, 11:46

Goed nieuws (al begrijp ik het wellicht nog niet helemaal).
Ik snap alleen niet waarom Mitsubishi in Europa hier moeite mee zou hebben?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 15 mar 2019, 12:48

Vanuit Japan moeten de juiste instructies komen, in Europe gaat men niet vooraf handelen maar alleen als de druk van de gebruikers te groot wordt kan het proces versneld worden. Allereerst is het de overtuiging en acceptatie dat er een fundamentele fout is in de software en Batterij sturing. Dan zullen de kosten van een grote terugroep actie berekend moeten worden, alsmede een aangepaste jaarlijkse procedure. Er zit echter ook een baten kant aan voor MM en dat zal ook meegenomen moeten worden, en niet te vergeten Marketing waarde / brandbeleving.

Voor ons als gebruikers maakt het echter wel wezenlijk uit of je van 100% uitgaat bij 40 Ah of 38 Ah. Los van de normale veroudering van de batterij zal die een aanzienlijk grotere range gaan opleveren. Voor 2013-2018 versie richting 50 Km (en voor de 2019 versie ca. 60 Km) voor standaardbelading van 10 Kw wat nu niet gehaald kan worden.

Laat MMC zich eerst maar eens volledig uitspreken maar ik denk dat ze er uiteindelijk niet onderuit kunnen komen om dit voor alle jaargangen van de PHEV een update door te voeren.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door vulcan750 » 15 mar 2019, 16:20

Het zou helemaal geweldig zijn, en idd een positieve impuls voor de Outlander. En 2 Kw extra is zeker heel welkom! 🙂
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 15 mar 2019, 20:07

Maar, hoe kunnen we hier en in Europa die druk op MM zetten?
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 15 mar 2019, 20:08

Maar, hoe kunnen we hier en in Europa die druk op MM zetten?
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 16 mar 2019, 00:38

Voor de geinteresseerden, hier linkjes naar het "Unplugged EV" Youtube kanaal:

https://www.youtube.com/watch?v=BH-Z1Fm9KZE

en:

https://www.youtube.com/watch?v=ps0MiCGsGF8
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 16 mar 2019, 01:36

Ik heb nog even goed naar "Unplugged TV" geluisterd en naar ik begrijp wordt/kan door de BMU de SOH van de accu na een DB-cam niet goed berekend en zou je eigenlijk eerst een reset van de accu's moeten doen doen, dan een "smoothing" van de accu's, gevolgd door de offciele "DB-cam". Je zou dit dan na enkele 2-3 jaar moeten herhalen.

Het lijkt erop dat de software van de BMU (na een reset) onvoldoende informatie heeft/gebruikt om de echte SOH van de accu te bepalen. Dat zou een softwarematige ingreep betekenen voor MM die de echte SOH van de accu zou moeten bepalen. Als de BMU niet goed geprogrammeerd is en de accu echt meer aankan dan de BMU zegt dan kan dat enorme gevolgen hebben voor ons bereik!

Een call-of-urgency!!!!!!!
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 16 mar 2019, 11:20

En bak met speculaties als je het mij vraagt. Andy is er van het begin af aan op uit geweest om aan te tonen dat er een software probleem was, maar ook nu vind ik hem niet overtuigend.

Zijn uitleg en zijn conclusies vond ik helemaal niet bij elkaar aansluiten.

Zijn verhaal gaat er overigens volledig aan voorbij dat er wel degelijk mensen zijn bij wie de SoH spontaan om hoog gaat bv wanneer een auto verkocht wordt aan iemand die hem (in tegenstelling tot de vorige eigenaar) wel regelmatig oplaadt.

Op basis van zijn "analyse" zou dat onmogelijk moeten zijn. En toch gebeurt het. Daaruit blijkt m.i. dat zijn analyse niet kan kloppen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 16 mar 2019, 15:01

Hi Anko, ik begrijp je skepsis maar net als jij heeft Andy toch een hoop werk gestoken in onderzoek naar de prestatie van de batterij en oorzaken van degradatie etc. Veel van zijn vlogs heb ik niet bekeken omdat het een herhaling van stappen was, maar met deze laatste 2 vlogs kan toch wel heel veel verklaard worden en klinkt de uitleg voor mij zeer aannemelijk. Er is binnen zijn netwerk actieve opvolging met MM Australie van model 2019, oud model met nieuwe batterij en oude batterij met nieuwe reset procedure, waarbij ook de BMU gekalibreerd is op 40Ah = 100% of SOH na reset.

Dit alles is voor mij belangrijk genoeg om zeer nauwlettend op te volgen en ik heb die vraag bij mijn leasemij en dealer neergelegd.

Hoe is het trouwens met jouw nieuwe batterij, is die al vervangen? Ondanks je skepsis zou ik zeker gebruik maken van de laatste info over de BMU programmering en zien hoe de batterij / reikwijdte zich houdt. Bij ongewijzigde BMU is het eveneens interessant om te zien hoe lang je maximale prestaties kunt vasthouden, of dat je eveneens het snelle verval ziet zoals tot nu toe bij andere gebruikers is geconstateerd.

Ik zou in jouw geval de situatie gebruiken om te kijken o je nu wel het maximale uit je batterij kunt halen. Je hebt hier alleen maar mee te winnen lijkt me.

Indien er gebruikers zijn van het Model 2019 ben ik ook benieuwd naar hun ervaringen. Hebben zij al een update gehad of is er ook sprake van een snelle daling in reikwijdte?

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 16 mar 2019, 19:07

Ook ik ben niet overtuigd van alles wat besproken is in de vlog's.

Uit eigen ervaring weet ik dat de degradatie in de BMU niet de simpele formule is zoals in de video getoond wordt. Mijn auto heeft op een gegeven moment degradatie van 0.5 Ah na 665 km in 8 dagen getoond.

Maar het toenemen van de SOH geloof ik ook niet. Na het vervangen van mijn accu zijn de BMU data niet goed overschreven. 
De BMU stond dus nog op 25Ah na plaatsen van de nieuwe accu.
Eerste keer laden, na de accuwissel, was het gelukt om 113.6% te laden. Maar 8 dagen na de wissel was de capaciteit 24.9 dus - 0.1 met een nieuwe accu!

Na veel aandringen heeft de dealer de procedure opnieuw uitgevoerd, capaciteit 37,7 Ah.
Nu 12000 Km na de procedure zit ik op 35.2 (-2.5 Ah).
Dus ik ga voor de volgende beurt de nieuwe volgorde wel voorstellen, ben benieuwd!

Groet, WHB

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 16 mar 2019, 19:51

Gezonde skepsis is altijd goed en met alle individuele ervaringen is het eerst zien dan geloven. Er is echter zoveel gezegd en geschreven maar deze info biedt wel een mogelijkheid echt een verschil aan te brengen.

@Whb, lijkt in jouw geval juist een bevestiging van hetgeen nu geconstateerd is. Als het register niet gereset is dan zal na een nieuwe accu of smoothing, de tijdelijk hogere SOH vrij snel teniet worden gedaan door het langjarig gemiddelde. Vergeet ook niet dat de BMU gekalibreerd moet worden met de juiste 100% capaciteit van de Batterij. In jouw geval van een nieuwe batterij zal de BMU op 40 Ah ingesteld moeten worden.

Het feit dat de batterij na de 2e herstel procedure al op 37,7 Ah uitkomt is voor mij een bevestiging dat er echt iets fout is in het ijkpunt van de BMU welke niet op 40 Ah ingesteld was, anders zou je ergens op 39+ uit moeten komen. Daardoor klinkt het dan ook erg ongeloofwaardig om na 12.000 Km al op 35,2 Ah uit te komen.

Dit is misschien een mooi voorbeeld van de triple reset theorie. De vraag is echter in hoeverre je je dealer nu zover kunt krijgen. Je hebt echter wel het juiste momentum en ik zou hier gebruik van maken om te kunnen ervaren of het daadwerkelijk tot verschil zal leiden.

Keep us posted!

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 16 mar 2019, 20:14

https://youtu.be/rUQEvZSGqsk

Heb zojuist gezien dat er weer een nieuwe vlog geplaatst is waarin exact wordt uitgelegd na vervanging batterij / triple procedure zonder DBcam 38 Ah max en met DBcam op 40 Ah.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 16 mar 2019, 22:37

snowice schreef:
16 mar 2019, 19:51

Het feit dat de batterij na de 2e herstel procedure al op 37,7 Ah uitkomt is voor mij een bevestiging dat er echt iets fout is in het ijkpunt van de BMU welke niet op 40 Ah ingesteld was, anders zou je ergens op 39+ uit moeten komen. Daardoor klinkt het dan ook erg ongeloofwaardig om na 12.000 Km al op 35,2 Ah uit te komen.
Die 37.7 vond ik niet echt een probleem omdat het systeem verkocht is als 12 kWh.
En volgens de app zat ik toen op 321.8 V dus 12.1 kwh


Groet, WHB

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 17 mar 2019, 00:23

snowice schreef:
16 mar 2019, 20:14
https://youtu.be/rUQEvZSGqsk

Heb zojuist gezien dat er weer een nieuwe vlog geplaatst is waarin exact wordt uitgelegd na vervanging batterij / triple procedure zonder DBcam 38 Ah max en met DBcam op 40 Ah.
Deze video laat helaas niet zien wat er na enkele laadbeurten gebeurt maar het verschil tussen de enkele reset en de triple procedure vind ik toch wel opzienbarend! Ik vind die "Andy" ook wel een beetje popy en soms tendentieus hoor maar ik heb het gevoel dat hij hier wel wat op het spoor is. Dit waren wel heel duidelijke en objectieve metingen...!

Deze zaak gaat er natuurlijk over wat er zou moeten gebeuren na de plaatsing van een nieuwe accu om de BMU de juiste SOH te laten weergeven (dat is software die op een bepaalde manier geprogrammeerd is) maar het zet mij ook aan het denken of de BMU de SOH van bestaande accu's dan wel correct weergeeft. De Watchdog app en de uitlezing van MM lezen de BMU en als daar fouten in zitten dan kan de uitlezing anders zijn dan de echte SOH. Een "triple procedure" op de huidige accu zou daar dan een interessante test voor zijn.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 17 mar 2019, 14:12

WHB schreef:
16 mar 2019, 22:37
snowice schreef:
16 mar 2019, 19:51

Het feit dat de batterij na de 2e herstel procedure al op 37,7 Ah uitkomt is voor mij een bevestiging dat er echt iets fout is in het ijkpunt van de BMU welke niet op 40 Ah ingesteld was, anders zou je ergens op 39+ uit moeten komen. Daardoor klinkt het dan ook erg ongeloofwaardig om na 12.000 Km al op 35,2 Ah uit te komen.
Die 37.7 vond ik niet echt een probleem omdat het systeem verkocht is als 12 kWh.
En volgens de app zat ik toen op 321.8 V dus 12.1 kwh


Groet, WHB
Zo 'positief' heb ik er ook altijd in gestaan. Maar van verschillende kanten is mij uitgelegd dat het zo niet werkt. Je moet, voor het bepalen van de kWh waarde, niet uit gaan van het maximale voltage maar van het (als ik het goed begrepen heb) nominale voltage en dat ligt een stuk lager.

Maar nog steeds nog steeds geen issue voor me omdat ik met die 38 Ah (of zelfs iets minder bij mij) wel eens 52 km EV heb gehaald.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 19 mar 2019, 01:30

Nou ben ik een beetje "lost" in dit draadje: als testen nu laten zien dat de standaard procedure na het plaatsen van een nieuwe accu niet de juiste SOH aangeven, wat is er dan mis mee om dit bij MM aan te kaarten?? Die standaard procedure zou dan aangepast moeten worden?
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 19 mar 2019, 05:51

Waar reageer je nu precies op? Want de laatste die hier iets over gezegd heeft ben je zelf.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door snowice » 19 mar 2019, 10:09

Volgens mij is dat inderdaad de essentie waar het om draait; accepteer je 38 Ah als 100% met een snelle terugloop of ga je voor de 40 Ah zoals die eigenlijk zou moeten zijn met een juiste DBcam als calibratie. Deze laatste zou dan langer een hogere capaciteit moeten geven en zouden we verlost zijn van snelle degradatie. Ik heb zelf ook in het prille begin waardes boven de 50 Km gehad, met max van 56 Km in de eerste week, daarna nooit weer.

Het officiele standpunt welke ik tot nu toe van MM heb gehad is dat de dealers niet buiten het formele voorschrift vanuit Japan gaan. Wellicht een experiment maar dan wel met goedkeuring. Dit is misschien zoals het nu in Australie wordt gedaan en dan is het dus wachten op officieel bericht. Het helpt natuurlijk wel als er van onderaf geluid komt van de gebruikers zodat dit proces versneld zou kunnen worden.

Als gebruiker zijn we denk ik allen gebaat bij een verbetering van de performance van de batterij van een overigens prima rijdende auto. Het lijkt erop dat er nu aantoonbaar bewijs is voor een oplossing welke vrij eenvoudig doorgevoerd kan worden.

oudekem
Forumlid
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 mei 2018, 23:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door oudekem » 20 mar 2019, 00:23

Anko schreef:
19 mar 2019, 05:51
Waar reageer je nu precies op? Want de laatste die hier iets over gezegd heeft ben je zelf.
Sorry, vergeten te "quoten" maar ik reageerde op jou: Anko. Ik snap je reactie niet.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle X-line 2015.

Jamie
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2018, 16:49

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Jamie » 04 jun 2019, 23:19

In de facebook groep PHEV Watchdog, lees je momenteel veel posts over de degradatie van de accu. Met name bij het 2019 model.
Ik lees er hier weinig (meer) over. (Het is sowieso stil hier).

Mijn SoH is 87,4% bij een kilometerstand van ruim 66K, is dat redelijk? Is een tweedehands 2013 model.

Ik laad bij max. 10 amp op en rem niet regenererend. Deed ik in het begin maar sinds ik dat niet meer doe lijkt het dat ik minder degradatie heb.
Kloppen mijn vermoedens dat langzaam laden en niet regenererend remmen de accu spaart?

Groet, Roger

Plaats reactie