PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
bernardo

PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door bernardo » 14 nov 2014, 10:02

hallo allen.

mijn PHEV van april 2014 heeft net de 20.000 km beurt gehad. Op het PHEV computer diagnosis report staat te lezen dat de battery current capacity 36,3 Ah is terwijl de 0-meting 40 Ah is.
Een afname van 10% binnen 3/4 jaar.

Wat staat er bij jullie op dit formulier?? Geopperd werd al dat het nu kouder is waardoor de accu afneemt. Dat zou kunnen kloppen maar ik mag aannemen dat de temperatuur ook gemeten wordt bij deze meting

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 14 nov 2014, 10:32

Hallo Bernardo,

Ik denk dat dit over de accu in de kofferbak gaat!
40Ah is wel heel weinig daar kom je net mee van je oprit.

Groet,
WHB

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 14 nov 2014, 10:41

Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 14 nov 2014, 10:56

Anko schreef:Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit ;)
Nu wel :oops:
Zit wat in...

Welke dealer(s) geeft deze info?
Ik heb niets van dien aard ontvangen.

Groet,
WHB

tadango

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door tadango » 14 nov 2014, 13:43

Ik heb ook niets ontvangen en heb nog wel geklaagd over de accu!

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door vanisher » 14 nov 2014, 14:41

die van mij was 36,x
Net bij de dealer en daar was er eentje die gemeten werd op 34,2

tgodthelp
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 sep 2013, 10:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door tgodthelp » 14 nov 2014, 21:35

Gisteren beurt gehad. Gevraagd of de accucapaciteit was afgenomen, baliemedewerker noemde een getal van 35 (en nog iets) was 36 (en nog iets). De afname werd gekwalificeerd als niet noemenswaardig ?! Toch zo.n 2-3% schat ik. Garantie percentage is dacht ik 10% afname, ik weet alleen niet of dat in 5 of 10 jaar was.
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?

968mint
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 sep 2013, 11:45

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door 968mint » 16 nov 2014, 21:23

Due van mij zat enkele wkn terug bij 20990km ook op 36 ah.
Zag ook wat testraporten van nieuwe outlanders, die zaten ook niet op 40 maar als ik mij goed herinner rond de 37, 5

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Hansjebrinkers » 16 nov 2014, 23:18

nog niet gezien bij mijn auto /dealer, dergelijke getallen.
Ben zeer benieuwd hoe ze op een eenvoudige manier de capaciteit van de batterij onder belasting bepalen....
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 17 nov 2014, 06:11

Ook (nog) niet gezien. Maar is capaciteit van de batterij wel afhankelijk van belasting? Er gaat een bepaalde hoeveelheid in en er komt een bepaalde hoeveelheid uit. Dat er onder belasting meer of minder (ont)ladingsverliezen optreden zegt voor mijn gevoel niets over de capaciteit.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door tadango » 17 nov 2014, 08:44

Capaciteit is zeker wel afhankelijk van de belasting, juist bij minder wordende accu's. Het maximale vermogen is ook weer afhankelijk van de staat van de accu.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 17 nov 2014, 09:16

Dat de capaciteit als gevolg van belasting op den duur minder wordt geloof ik wel. Maar dat is wat anders dan dat je een capaciteitsmeting onder belasting uit zou moeten voeren.

Stel dat de capaciteit afhankelijk is van de momentane belasting, moet je dan rekening houden met de belasting van het laad proces (snel of langzaam) of de belasting van het ontlaad proces?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door tadango » 17 nov 2014, 09:29

Van het ontlaad proces want dan gebruik je de capaciteit.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 17 nov 2014, 10:27

Natuurlijk. Maar als een batterij (bv) 9.6 kWh kan bevatten, dan wordt dat toch niet minder zodra je hem gaat belasten? Natuurlijk daalt de actuele vulling (SOC) als gevolg van de belasting. Maar niet de capaciteit.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door tadango » 17 nov 2014, 13:02

De lithium accu's hebben zeker wel de neiging om minder capaciteit te leveren als je hem zwaarder belast. Dat zal voor onze accu's niet anders zijn. Hoe groot de invloed is durf ik niet te zeggen. Ik verwacht niet dat het veel is, ik schat 1 tot 3%. VB:

Afbeelding

Verschilt dus enorm per type accu en de belasting. Beschikbaar vermogen zakt nog harder want dan heb je niet alleen het verlies in capaciteit maar ook een verminderde klem spanning waardoor je beschikbare vermogen nog verder zakt in verhouding.

Michel

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Michel » 17 nov 2014, 13:09

tgodthelp schreef:Gisteren beurt gehad. Gevraagd of de accucapaciteit was afgenomen, baliemedewerker noemde een getal van 35 (en nog iets) was 36 (en nog iets). De afname werd gekwalificeerd als niet noemenswaardig ?! Toch zo.n 2-3% schat ik. Garantie percentage is dacht ik 10% afname, ik weet alleen niet of dat in 5 of 10 jaar was.
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?
Bij mij stond op de factuur € 8,65 incl. btw voor de batterij check. Geen rapport erbij gekregen. Toch bijzonder dat merkdealers ook hiervoor allemaal hun eigen tarieven hebben en dat dit niet onder de standaard service valt bij een beurt.

Totaal factuur was € 323,00 incl. btw voor 20.000 km beurt (incl. olie/oliefilter/injectiereiniger/pollenfilter en batterij check) en winterbanden wissel (complete set alleen wisselen). Best hoog voor een eerste kleine beurt.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 17 nov 2014, 13:54

tadango schreef:De lithium accu's hebben zeker wel de neiging om minder capaciteit te leveren als je hem zwaarder belast....
Mijn idee? Een accu levert geen capaciteit, maar heeft capaciteit. De netto opbrengst is misschien minder als je hem zwaarder belast, al was het maar door grotere verliezen. Maar daardoor gaat de capaciteit van de accu toch niet naar beneden? De capaciteit van een accu is een gegeven (onderhevig aan slijtage, dat dan weer wel) en zegt iets over wat de accu kan, niet over wat hij doet. Als ik 36 uur lang 1 ampere uit een accu kan halen, dan heeft deze m.i. een capaciteit van minimaal 36 Ah. Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ik een uur lang effectief 36 ampere uit de accu kan halen.

Misschien vind je het interessant om te weten hoeveel kW een accu onder een bepaalde belasting kan leveren. Ja, dan wordt het lastiger. Maar tot nu toe is alleen gesproken over het meten van de capaciteit in Ah. En volgens mij hoef je een accu niet heel zwaar te belasten om dat vast te stellen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door tadango » 17 nov 2014, 14:26

Tja, zo kan je het ook zien. Zolang je het maar altijd onder de zelfde omstandigheden test kan je het vergelijken.

rutgere
Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:21

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door rutgere » 18 nov 2014, 17:54

Net 20.000km beurt gehad. Was nu 35.1 bij levering 40.0. Lijkt me toch been forse afname

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 01 dec 2014, 22:40

Heb je 'ze' om uitleg / toelichting gevraagd?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door PHEV2014 » 02 dec 2014, 01:07

Zolang je niet weet WAT ze HOE meten, zeggen de getallen niet veel. De inwendige weerstand van een Li-ion accu neemt toe bij lagere temperatuur. Dat beinvloedt een Ah meting. Maar als de meetmethode daarop corrigeert, dan... (enz.enz.enz)
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 02 dec 2014, 06:05

Nee, da's waar. Maar 'zij' moeten dat inzicht toch hebben? Wat heeft meten anders voor zin?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door PHEV2014 » 02 dec 2014, 08:45

"Zij" hebben vast geen idee wat ze nou eigenlijk meten. :mrgreen:
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 02 dec 2014, 18:34

Ik vraag me ook af of de meesten weten wat ze meten en wat het betekent.
Maar ik neem aan dat ze de meeting in een werkplaats doen, als ze slim zijn aan het einde van een beurt o.i.d., dan zal de accu op werkplaats temperatuur zijn en de verschillen door temperatuur beperkt. :mrgreen:

bernardo

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door bernardo » 08 dec 2014, 20:59

WHB schreef:
Anko schreef:Andere draadje niet gelezen? 40 Ah * 300 volt = 12 kWh. Best wel ongeveer zoals er in onze EV accu zit ;)
Nu wel :oops:
Zit wat in...

Welke dealer(s) geeft deze info?
Ik heb niets van dien aard ontvangen.

Groet,
WHB

Garage Jubbega in Meppel

Plaats reactie