PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
MikeBravo
Forumlid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2013, 07:11

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door MikeBravo » 02 dec 2020, 00:42

1) nee, 2)ja, 3) nee
Je moet wél formeel een klacht indienen bij de dealer dat de accu/het EV rijbereik te veel is teruggelopen. Zelf heb ik die bovendien ook aan de importeur gestuurd (die mij natuurlijk naar mijn dealer verwees).

De dealers hebben hierover op 23-03-2018 service bulletin 15-54-05 gekregen. Mogelijk is die nadien nog weer aangepast.
Accu garantie is 160.000Km en niet ouder dan 8jaar.
Je mag wél verwachten dat na de Battery Capacity Measurement de accu capaciteit weer boven de 26Ah uitkomt, voor Bj 2017 en later ligt de ondergrens op 28Ah overigens.
Dus hopelijk loopt hij de komende 10.000 Km weer snel terug. Dus snel laten checken want ze mogen het een paar keer "rekken" en vervolgens zelf goed in de gaten houden.
Zie: phevwatchdog.net, ik gebruik zelf de Vgate iCar Pro BT v4.0, kost ca 25 euro, probleemloos ding.
Ik heb zelf gewacht tot hij op 25,3Ah zat, na de check kwam hij op 25,9Ah en is vv onder garantie vervangen, zal gezien de tijd/Kms lastig kunnen worden, succes!
De procedure vanuit Mitsubishi is verder als volgt:
Afbeelding
Bijlagen
Battery Capacity Check PHEV.jpg
Battery Capacity Check PHEV.jpg (127.58 KiB) 3884 keer bekeken

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Duc » 02 dec 2020, 10:19

@MikeBravo: enorm bedankt voor je reactie!!!

Het blijkt dat mijn km stand is 126k km (en geen 150k), dus dat is positief. Ik zal niet meer rijden dan circa 20k km per jaar. Dus dan heb ik nog tot begin nov 2021.

Ik zal zeker zelf de accu capaciteit gaan meten/bijhouden.

Ben benieuwd hoe de dealer gaat reageren.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door RoelUtrecht » 02 dec 2020, 13:04

Ik zou zelf wachten met het kalibreren/oppeppen van de accu en zo veel mogelijk electrisch rijdrn. Zelf deed ik het kalibreren bij 25,4 AH en toen schoot 't na kalibreren naar 27,3 ah. En zit ik nu weer (na 10 maanden) op de 25,1 ah en wacht ik nog even voordat ik weer langs ga voor kalibreren en hopelijk dan nieuwe accu.

De meeste voorbeelden van accu stijging na hetvkalbreren die ik gezien heb is ongeveer 1 a 2 ah punten stijgen. Hebben andere hiervan andere voorbeelden? Ook in hoeverre de AH waarde minder stijgt wanneer het op een bepaald niveau als eens gekalibreerd heeft (zoals bij mij rond de 25AH)? Ben zeer benieuwd!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Duc » 02 dec 2020, 13:18

Ik snap je verhaal RoelUtrecht.
Wel kan ik de eerste optimalisatie/kalibratie zsm doen, toch? Daarna heb ik dan nog 11 maanden om hopelijk ver onder de 26 Ah te komen.
Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen! Resultaat van eerste en tweede optimalisatiemeting.

MikeBravo
Forumlid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2013, 07:11

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door MikeBravo » 02 dec 2020, 21:03

Voor mijn Outlander van dec 2013 is deze procedure 3x doorlopen (...mag volgens de procedure ook maximaal 3x...), verliep als volgt:
nov-18 25,8Ah 109.000Km
nov-18 27,1Ah 109.000Km +1,3Ah na check
mei-19 25,8Ah 115.000Km
mei-19 26,5Ah 115.000Km +0,7Ah na check
nov-19 24,6Ah 122.000Km
nov-19 25,4Ah 122.000Km +0,8Ah garantie claim van dealer richting MMC.
De accu is daarop 4 maanden later vervangen, was 37,9Ah na vervangen en (nu) 4.000Km later 35,7Ah (-2,2Ah / -6% valt mij tegen)

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Duc » 03 dec 2020, 08:20

Op basis van deze resultaten lijkt het erop, dat de 2e optimalisatie minder opleverde dan de eerste. Maar het verschil tussen de 2e en 3e optimalisatie is niet noemenswaardig.
Iemand anders ervaringen?

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door RoelUtrecht » 03 dec 2020, 12:02

Duc schreef:
02 dec 2020, 13:18
Ik snap je verhaal RoelUtrecht.
Wel kan ik de eerste optimalisatie/kalibratie zsm doen, toch? Daarna heb ik dan nog 11 maanden om hopelijk ver onder de 26 Ah te komen.
Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen! Resultaat van eerste en tweede optimalisatiemeting.
Ja dat kan je doen en zal wsl (net aan) goed gaan (denk mede afhankelijk van hoeveel je electrisch rijdt per maand). Bij mij duurde het ongeveer 8 maanden (20k op jaarbasis en zeer veel electrisch rijden), voordat ik weer op 't oude niveau zat. Maar je kan dan ook net te laat zijn en dat je dan na de garantie periode zit, voordat de batterij onder de 26ah zit. En wat heb je te verliezen wanneer je nog een half jaar of 10mnd wacht zonder te kalibreren? Uiteraard is de keuze aan jou!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door RoelUtrecht » 03 dec 2020, 12:03

Dank bravo! Benieuwd of nog meer dit soort info hebben!?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Bmtouring » 03 dec 2020, 21:28

Voor de zomer heb ik de simpele reset procedure wel eens gedaan maar met weinig resultaat. Vervolgens de watchdog/dongle aangeschaft en af en toe aangesloten.

Vlak voor de zomer mijn 2014/157000km auto laten testen. Ik hield toen al de accu in de gaten met de Watchdog en kwam onder de grens uit. Kwam dus mooi dicht bij de garantiegrens aan, prettig toeval.

De dealertest tilde de capaciteit ietsjes op maar niet genoeg dus de garantieprocedure werd ingezet (zie elders beschreven ook). Er zat een zomer tussen voordat de nieuwe accu is ingebouwd en ik rij nu in de kou weg met meer dan 40km bereik op de guess-o-meter.

Natuurlijk is de accu altijd te snel leeg maar dat zal altijd zo blijven, wel heb ik wat meer speelruimte nu om het met 'save' zo te manipuleren dat ik precies leeg thuiskom (ik rij het liefst met zo'n 25% geladen vanwege rijgedrag en zodat ik op buitenwegen de benzine verstook en niet in het stadsverkeer aan het eind van m'n rit)

Over tussentijds calibreren; ik zie teveel variabelen in de verhalen over de procedures en resultaten waardoor ik het niet zo zaligmakend zie. Weliswaar geloof ik best dat de software het na verloop van tijd mis heeft maar met de rare aan/uit/leeg/extra accu/ontkoppelen/etc procedures geef je m.i. de hardware flinke klappen waar ze niet voor gemaakt zijn. Ze kunnen er wel een paar keer tegen kennelijk maar hoe vaak dat goed blijft gaan vind ik te onduidelijk.
Anderzijds geloof ik wel dat je met de juiste software de auto software prima moet kunnen resetten. En dat de dealer dat niet kan/wil/mag op een andere manier dan de vastgestelde procedure doorlopen.
Dat een navigatie update bij de dealer 1 dag/nacht moet duren en bij mij op de stoep in ongeveer 2 minuten klaar is komt mij bekend voor uit m'n bmw tijd. Die konden ook niks direkt in de software aanpassen en moesten altijd de hele auto opnieuw uit- en inlezen tegen hoge kosten en veel tijd. Terwijl het direct op de juiste plek een bit of byte omdraaien in een paar minuten geregeld was.

Maar goed, dat is een hele andere wereld dan hoe de importeur/dealer/juristen/klanten met elkaar omgaan. Met redenen, dat wel.

jovandeweijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2020, 22:34

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door jovandeweijer » 01 mar 2021, 21:18

Ik heb een outlander modeljaar 2019, nieuw gekocht in 2020. Vandaag eerste beurt (8000km) met een CDR die 38,9 Ah aangeeft. Is dit normaal? Wat zijn de grenswaarden?

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door RoelUtrecht » 03 mar 2021, 20:52

lijkt wel redelijk normaal. Ik heb zelf een oudere OUtlander met een iets kleinere accu en daar zijn de grenswaarden voor garantie dat de accu na het kalibreren onder de 26ah (=80%) moet blijven (dus voor 't kalibreren rond de 24ah/24,5 ah). Dit bereik je veelal pas op z'n vroegst na 7 of bijna 8 jaar (obv vele ervaringen hier en mocht je het al bereiken). Op 't forum vind je er veel info over (vooral nog over de kleinere accu ivm leeftijd).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door RX-Men-8 » 04 mar 2021, 08:34

Inderdaad bij de 1e generatie is het maximum 38 Ah (Bruto 40 Ah) als ik het goed heb. De 2e generatie iets meer, dus het lijkt in orde.
Als ik het forum hier zo lees en kijkend naar mijn eigen PHEV, gaat er zo te zien zo 20% per 100.000 elektrische kilometers vanaf (benzine kilometers niet meegeteld, met PHEV Watchdog kun je het aandeel elektrische kilometers zien).
viewtopic.php?f=5&t=4587&p=54575#p54575
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

msmit
Nieuw forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 okt 2013, 23:02

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door msmit » 05 nov 2021, 15:17

Toch nog even een vraag over wat jullie denken dat de handigste aanvliegroute is.
De dealer bevestigd wat mijn Watchdog (net in gebruik genomen) ook aangaf, 25,7 A
ik heb nog tot medio maart 2022 voordat de 8 jaar er op zitten (<160k)

-Of nu nachtje achterlaten, waarbij de nieuwe waarde ongetwijfeld over de 26 gaat, en dan wachten tot maart of tot hij er weer onder zit ? Gaan ze dan procedure opnieuw doen of is het dan direct garantie ?

- Of doorrijden tot maart en er van uit gaan dat de boel ondertussen nog zoveel in elkaar zakt dat met de eerste herstel poging de 26 niet wordt gehaald ?

Met het eerste scenario kan ik iig weer tijdelijk meer elektrisch rijden, en ik ga er van uit dat zo´n oppepactie maar tijdelijk werkt. Risico is wel dat ze zeg 3 maal de boel net weer boven de 26 weten te tillen.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door erichendri » 07 nov 2021, 21:51

Nu trsten, weet je het 100% zeker en de test staat in je auto logboek.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

RoelUtrecht
Forumlid
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door RoelUtrecht » 18 nov 2021, 20:57

Dat is idd wel ogelijk op t randje nu de procedure in gang zetten. Hangt uiteraard ook af hoeveel je rijdt. Bij mij degradeerde de auto ongeveer iedere 1200km. De ene keer 0,1, dan 0,5. Zo terugdenken zou ik t niet doen en wel veel gaan laden! Je weet ook niet hoeveel AH t omhoog schiet. Van de drie x was t 1x 1,9 ah.

Overigens wel de officiële waarde door hun zwart op wit vragen!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM

CitizenX
Nieuw forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2021, 11:22

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door CitizenX » 25 jan 2022, 21:06

Ik volg dit forum al een tijdje en wil al een tijdje een Outlander kopen. Nu kan ik een leuke Instyle+ kopen van 11-2016 met 120.000km

De capaciteit van de HV accu zit op 32.1Ah.

Wat vinden jullie, is deze accu nog goed.

Zie ook de Battery Condition in de bijlage. Ik hoor graag jullie mening.
Bijlagen
Battery Condition 1
Battery Condition 1
Screenshot_20220125-201539.png (186.61 KiB) 2595 keer bekeken
Battery Condition 2
Battery Condition 2
Screenshot_20220125-201527.png (212.32 KiB) 2595 keer bekeken

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JohanvdH » 25 jan 2022, 22:18

32,1Ah is een nette waarde.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

CitizenX
Nieuw forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2021, 11:22

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door CitizenX » 26 jan 2022, 05:28

Bedankt Johan, dus hier hoef ik mij geen zorgen om te maken, fijn.

Plaats reactie