Extra accu inbouwen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
HughPhevner
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 sep 2013, 09:34

Extra accu inbouwen

Bericht door HughPhevner » 24 okt 2014, 12:12

Weet iemand of het mogelijk is het EV bereik van de PHEV te vergroten door extra accucapaciteit bij te plaatsen?

Voor de Prius en Lexus CT200 zijn extra accupacks beschikbaar tot 11 kWh, zie http://www.pluginsupply.com/products/

Ik rijd vaak ritjes tussen de 50-70 km met een groot deel snelweg. Als ik 20 km meer bereik zou hebben hoef ik bijna nooit meer te tanken. Het doet me nu vaak pijn dat ik op driekwart van de rit de motor aan hoor slaan :lol:

Andere vraag: ga je deze investeringskosten ooit terug verdienen?

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door mr76 » 24 okt 2014, 12:48

stel dat het technisch kan, reken er op dat een vergelijkbare accu ca. 5000euro kost. jij wilt 20km erbij dus ca. 50% vergroten, kosten gemakshalve dus 2500euro, arbeidsloon 500 euro? dus 3000 euro. zelf kan je dan wel uitrekenen of het nut heeft.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door kobus1967 » 24 okt 2014, 12:56

Even de prijslijst bekeken, 1000 dollar per kwh laat maar!
En dan te bedenken dat de productiekosten van accu's in een paar jaar van 400 dollar naar 240 dollar per kwh zijn gezakt.

tadango

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door tadango » 24 okt 2014, 13:10

Toch zou de PHEV met een dubbele accu een heeeeel andere auto worden. Maximaal vermogen van 120kW volledig elektrisch, grotere actie radius enz. Snap niet dat het standaard niet zo is gebouwd....

Eric67

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Eric67 » 24 okt 2014, 13:36

gewicht naar 2400 kg, constructie Outlander aanpassen vanwege hoge gewicht, actieradius weer omlaag, laadtijd verdubbeld, auto € 15.000 duurder...
ze hebben er vast wel over nagedacht en een compromis gesloten

tadango

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door tadango » 24 okt 2014, 13:52

500kg meer door een accu met dubbele capaciteit? Dat is echt onzin. De hele electrische installatie is 500kg. De cellen die de energie opslaan wegen veeeeeeeeeeeel minder. De cellen alleen wegen maximaal 100 kg (zijn geen hoog vermogen cellen dus wellicht veel minder (90kg voor hoog vermogen cellen)). Veel gewicht zit ook in de koeling, behuizing en beveiligingen. Dat hoeft ook niet 2x zo zwaar te worden. Veel aanpassingen zijn niet nodig voor een 2e accu. Ruimte is er ook wel. Is puur een kwestie van kosten voor de cellen maar als optie zou het dan geen probleem zijn.

Tane

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Tane » 24 okt 2014, 14:42

Ik hoop de dat volgende PHEV naar >20 kWh gaat.
Als ze 22 kWh in een Renault Zoe kwijt kunnen moet dat geen probleem zijn voor de PHEV.

Tesla heeft zelfs 85 kWh. Dat zou ook super zijn voor de PHEV
Bereik gaat dan gelijk van 40km naar >280km

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door kobus1967 » 24 okt 2014, 15:15

Mitsubishi heeft natuurlijk een compromis gesloten in het ontwerp.
De auto is bedoeld voor mensen die incidenteel lange ritten maken.
En niet voor het overgrote deel van de nederlandse eigenaren die veel op de weg zitten, daar is de diesel uitvoering voor bedoeld.
Of je moet van snellader naar snellader rijden.
Er is geen land in de wereld met zulke gekke regels voor zakelijke auto's als Nederland, hoewel Noorwegen ook wel aparte voordelen geeft zoals toegang tot de busbaan.
In Nederland bouwen we dan weer bussluizen in de busbaan en dat durf ik niet aan met de phev, de Multipla ging er gewoon overheen mits er niet zo'n blok omhoog kwam.

Nat

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Nat » 24 okt 2014, 15:21

Ik had graag 10000 euro extra betaald voor een dubbele accucapacitiet. Maar helaas is er geen keuze mogelijkheid.

Tane

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Tane » 24 okt 2014, 15:32

Voor de 85 kWh had ik zeker ook 10000 euro voor over.
Benzine motor kan dan naar 1.5 voor de paar keer dat je op benzine gaat rijden.
Inhoud van de benzine tank naar 20 liter

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Anko » 24 okt 2014, 16:51

tadango schreef:Toch zou de PHEV met een dubbele accu een heeeeel andere auto worden. Maximaal vermogen van 120kW volledig elektrisch, grotere actie radius enz. Snap niet dat het standaard niet zo is gebouwd....
Dan hadden we nu dezelfde discussie gehad over 40 ipv 20 kWh. Er bestaat nl. niet zoiets als genoeg. :mrgreen:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Anko » 24 okt 2014, 16:55

Tane schreef:Benzine motor kan dan naar 1.5 voor de paar keer dat je op benzine gaat rijden.
Inhoud van de benzine tank naar 20 liter
:shock: Veel mensen vinden nu 45 liter al niet genoeg. En dat komt echt niet door de grote van het accupakket.

Ennuh, die 1500 kg trekgewicht zullen ook veel mensen niet graag in willen leveren.

Voor de duidelijkheid: ik had ook best meer willen betalen voor een groter bereik, maar het is wat het is.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door jvisser » 24 okt 2014, 17:29

Anko: die 1500 kg trekgewicht kan met meer kwh en een kleinere benzinemotor natuurlijk prima. Of je dan ver komt is natuurlijk de vraag :D
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door ictijoos » 24 okt 2014, 17:53

In Veel steden in Europa en daarbuiten zul je binnen enkele jaren 40 km elektrisch moeten kunnen rijden om de stad in te mogen. Je ziet nu al heel veel auto's met een dergelijke capaciteit verschijnen. De kans bestaat trouwens dat we over 3-4 jaar de accu kunnen omwisselen naar eentje die fysiek even groot is, maar met veel meer capaciteit. Leuk als onze accu slechter is, en een gigantische markt.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Hansjebrinkers » 25 okt 2014, 12:18

Twee x de capaciteit zou leuk zijn... Maar uiteindelijk is het "nooit" genoeg.

Zelfs met een tesla 85kwh wordt het lastig (lees: onmogelijk) als je in 1 dag naar de wintersport wilt. Daarnaast geeft een grotere capacitiet ook weer uitdagingen met opladen. In de meeste woningen is 16A het maximum. Een Tesla (85kwh) heeft met deze stroom (3,6kw) grofweg 24 uur nodig om te laden....oeps.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Anko » 25 okt 2014, 12:52

jvisser schreef:Of je dan ver komt is natuurlijk de vraag :D
Dat was natuurlijk wel een beetje de bedoeling :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Nat

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Nat » 25 okt 2014, 15:18

Anko schreef:
tadango schreef:Toch zou de PHEV met een dubbele accu een heeeeel andere auto worden. Maximaal vermogen van 120kW volledig elektrisch, grotere actie radius enz. Snap niet dat het standaard niet zo is gebouwd....
Dan hadden we nu dezelfde discussie gehad over 40 ipv 20 kWh. Er bestaat nl. niet zoiets als genoeg. :mrgreen:
Ik zou dat niet willen beweren. Vandaag dek ik 50% van mijn behoefte elektrisch. Een verdubbeling van de capaciteit zou mijn behoefte dekken voor 95%. Daar ben ik helemaal tevreden mee.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Anko » 25 okt 2014, 16:17

Oh, maar ik bedoelde ook niet dat de discussie dan wederom met jou zou zijn geweest, hoor. Maar net zo goed als dat er mensen zijn die wel genoeg aan 10 kWh hebben, zullen er mensen zijn die ook niet genoeg hebben aan 20 kWh.

Sterker nog, ik zou zelf voor woon-werk verkeer enorm geholpen zijn met 3 of 4 kWh extra. Maar als ik die had, zou ik waarschijnlijk binnen no-time verder kijken dan alleen woon-werk verkeer. En zo zal er altijd wat te wensen over blijven. Totdat ik in één keer naar Zuid Frankrijk kan rijden. Met caravan natuurlijk. Dan is het echt genoeg :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

henkloop
Forumlid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door henkloop » 26 okt 2014, 04:38

Ik snap deze hele discussie niet. Je weet van te voren dat het ev bereik tussen de grofweg 30 en 50 km ligt, en dat er een 45l tank in zit.
Is dit niet genoeg of ben je daar niet tevreden mee dan heb je of;

- niet goed onderzoek gedaan naar de (on)mogelijkheden van de auto;
- of je blindgestaard op de subsidie (bij aanschaf voor de leasers) en zit de rest van de periode gefrustreerd naar je ev metertje te turen.

Oh ja, En wie blind afgaat/ging op de beloofde 1.9 l/100km is gek. Ik heb me trouwens heel erg verbaasd over het feit dat er hele hordes in Nederland de auto besteld hebben zonder er ooit 1m in gereden te hebben of zelfs maar de auto in een showroom te hebben gezien. Als je dat gedaan hebt heb je in mijn ogen geen enkele grond om ook maar ergens over te klagen.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Hansjebrinkers » 26 okt 2014, 10:48

@henkloop:

Ik heb de outlander destijds wel gezien en er in gereden, maar de phev bestond nog niet, het e-deel was dus een gok.

Diegene die gelooft in de 1.9 liter is inderdaad redelijk naïef, hierover is veel geschreven.

Inmiddels doe ik een gemiddelde van 2,2 liter sinds de reset na de zomervakantie. Vergt enige planning, maar is goed te doen. Gemiddeld over bijna een jaar doe ik ongeveer 3,3 liter.

De discussie over de accucapaciteit is op zich wel een aardige, meer capacitiet levert veel kostenvoordeel op en kan een milieuvoordeel met zich meebrengen.

In ieder geval prijs ik mij met één ding gelukkig (en velen zullen dat herkennen).... Ik klaag niet :D over mijn outlander. Ik ben er blij mee :D
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door Anko » 26 okt 2014, 10:59

@Henk,

Ben het over het algemeen heel erg eens met wat je hier schrijft, zoals ik vaak genoeg heb laten horen: als je je niet verdiept in wat je kunt verwachten moet je niet klagen over wat je krijgt. Maar in dit specifieke draadje is m.i. geen sprake van klagen over het bereik. Er wordt gefilosofeerd over "hoe mooi het zou zijn als ..." en hoeveel capaciteit een einde aan de "behoefte naar meer" zou maken. Maar dat iemand graag meer capaciteit had gehad, wil toch niet zeggen dat die persoon zich blind gestaard heeft op fiscale voordelen of dat hij zich niet verdiept hebt in wat hij zou krijgen? Volgens mij valt het deze keer wel mee :D
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door pheventje » 26 okt 2014, 12:00

Op deze pagina http://emotorwerks.com/products/online- ... -batteries worden accu's aangeboden. Volgens mij komt het op 4617 dollar voor 19 180 Ah 3,2v cellen (bij elkaar weer 300V) , gewicht inderdaad zo'n 100kg. Vermogen 11kW. Met vervoer en invoerrechten een kleine € 5000,- ex btw. Wie o wie gaat het even proberen? :roll:
Ik vraag me wel af of je geen problemen gaat krijgen met het batterij management in de auto.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door jvisser » 26 okt 2014, 12:00

Ook iets waar je rekening mee moet houden: er is steeds vooruitgang in de techniek waardoor de accucapaciteit van plug-ins langzaam zal toenemen. Ik heb meegedaan met de tweede generatie hybrides (Auris) en heb in die vier jaar ook wel eens bedacht dat het leuk zou zijn om meer accucapaciteit te hebben, dit heeft echter nooit de pret van het hybride rijden mogen drukken. Toen plug-ins uitkwamen vond ik dat prachtig. Echter ben ik nu wel blij dat ik niet alleen keuze heb uit de allereerste plugins (prius/volt/ampera) maar een auto kan kiezen die meer bereik heeft dan de prius en niet zo klein van binnen is als de ampera. Meer bereik was altijd leuk geweest, maar er moet natuurlijk een afweging gemaakt worden tussen het fossiele deel van de aandrijving en het elektrische. Ik vind 30-50 km een prima opstap van 5 km en zal hier met veel plezier in rijden net als mijn vorige auto. Over een jaar of 4 a 5 zal ik wel weer kijken wat er dan technisch en financieel haalbaar is, en ik durf erom te wedden dat het aandeel elektrisch dan alleen verder omhoog zal gaan.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door mr76 » 27 okt 2014, 09:14

pheventje schreef:Op deze pagina http://emotorwerks.com/products/online- ... -batteries worden accu's aangeboden. Volgens mij komt het op 4617 dollar voor 19 180 Ah 3,2v cellen (bij elkaar weer 300V) , gewicht inderdaad zo'n 100kg. Vermogen 11kW. Met vervoer en invoerrechten een kleine € 5000,- ex btw. Wie o wie gaat het even proberen? :roll:
Ik vraag me wel af of je geen problemen gaat krijgen met het batterij management in de auto.
19 stuks in serie geven toch maar 60V? 180Ah x 60V = 11 kWh en mag 3C leveren of te wel 180x3x60 = 32,4 kW

HughPhevner
Forumlid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 sep 2013, 09:34

Re: Extra accu inbouwen

Bericht door HughPhevner » 27 okt 2014, 10:38

Het lijkt mij nog niet eens zo'n gek idee om er een paar extra cellen bij te plaatsen om van 10 naar 14 of 16 kWh capaciteit te gaan. Dit zou dus ongeveer 50 kg aan accu's betekenen en past makkelijk in de kofferbak. De actieradius wordt dan vergroot naar +/- 70km, voor mij voldoende voor 95% van alle ritten. Is dit technisch mogelijk bij de PHEV?

Plaats reactie