Project vaste tablet voor navigatie en audio

Audio, Bluetooth muziek streamen en navigatie
Plaats reactie
Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door Pocketman » 31 dec 2016, 19:59

Na het niet zo succesvolle avontuur met een Chinese unit ben ik begonnen met een volgend projectje: een android tablet voor navigatie en audio. Ik heb een Nexus 7 liggen die ik voor dat doel ga gebruiken, te monteren boven de MMCS (dus mooi in zicht zonder in de weg te zitten). Omdat ik de Rockford audio heb is het niet (makkelijk) mogelijk om de MMCS helemaal te laten vervallen, en via bluetooth audio vind ik dan toch te veel kwaliteitsverlies. Voor zover je in een betaalbare auto al van kwaliteit kan spreken natuurlijk :(
Vanmiddag heb ik de eerste stap gezet: wat geprutst en nu heb ik een werkende aux met kabel. Ik heb hiervoor de ingang van de bluetooth module in de MMCS misbruikt, die zit op de "kleine" witte connector achterin de MMCS. Ik heb gevonden welke pinnen gebruikt worden (paars -, bruin en geel audio in) en daar een kabel met gewone 3.5 mm koptelefoonaansluiting aan gesoldeerd.
kabels
kabels
2016-12-31_1952.jpg (23.52 KiB) 2483 keer bekeken
Als ik de MMCS op de input bluetooth audio zet kan ik gewoon audio via de kabel afspelen. Een voorwaarde is wel dat er een BT audio koppeling actief is, anders kan je de knop niet gebruiken. Misschien kan ik er nog achter komen via welke pin dat getriggerd wordt, aan de andere kant is mijn telefoon toch altijd gekoppeld.
Dit was wat mij betreft de spannendste stap, volgende stappen:
  • Montage tablet
    USB Dac testen
    USB DAB+ ontvanger aansluiten
    wat ik verder nog bedenk... :idea:
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

paul1173

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door paul1173 » 01 jan 2017, 12:11

Zit er in de bak tussen de voorstoelen geen audio-jack? Ben je veel sneller klaar en je hebt geen BT verbinding nodig.. (hoe werkt hands-free bellen als je je audio en GSM via dezelfde input laat werken?)

Groet,

Paul

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door Pocketman » 01 jan 2017, 14:58

Als jij die bij mij kan aanwijzen ben je een held Paul :D . Ik doe het liever ook makkelijker, dat was hier geen optie helaas.
Ik verwacht dat hij het zelfde reageert als wanneer je een oproep krijgt als je audio streamt via BT, alleen zal ik het afspelen met de hand moeten stoppen denk ik. Ik ga eens testen.
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door Pocketman » 01 jan 2017, 18:01

Getest: als ik muziek afspeel via het kabeltje en ik ga bellen dan speelt de muziek door op de luidspreker rechtsvoor. Ik moet dus de muziek pauzeren, maar dan werkt bellen prima. Ik moet dus een mute-knop op de tablet maken, helaas.
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door Pocketman » 28 jan 2017, 18:21

Het is al een tijdje stil, maar dat wil niet zeggen dat er niets is gebeurd.
  • -Speciale kernel (Timur) waardoor de tablet automatisch aan en uit gaat bij power/geen power en meerder USB bronnen aankan.
    -Bevestiging van tablet: cover waar tablet in klikt met eigen gemaakte beugel gemonteerd. De beugel zit in de gleuf net boven de MMCS, past net en scherm kan ook nog openklappen.
    setup
    setup
    2017-01-28_1813.jpg (33.14 KiB) 2390 keer bekeken
    -Juiste USB OTG kabel: opladen en USB aansluiting + USB hub,
    -USB DAC: super (24 bit) storingsvrij geluid. Koptelefoon aansluiting gaf nog wat storing door en nu zit er ook nog maar 1 aansluiting (USB).
    -Vandaag een echte AUX aansluiting 8-). In het servicemenu kan je de AUX knop actief maken, en vervolgens heb ik de juiste aansluitingen gevonden. Met wat improviseren audio kabel aangesloten en nu een echte AUX ingang. Dus ook geen gedoe meer als ik gebeld wordt, carkit werkt weer als vanouds
Tomtom draait super met live verkeersinfo, Tunein om radio te streamen en Poweramp voor (losless) audio. Naadloze 4G via ingebouwde SIM en super duidelijk scherm.
Zijn er geen mindere punten? Je moet natuurlijk de tablet er even uit klikken als je niet zo veilig staat, en met een gepolariseerde zonnebril zie je het scherm wat minder goed. Stuurwielbediening mis je soms ook wel even, je moet altijd op het scherm klikken.
Ik ben er echter erg tevreden over, en niet onbelangrijk: vriendin ook :P
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

lockstra
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 okt 2014, 19:41

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door lockstra » 13 jul 2018, 23:53

erg leuk idee!


Sorry voor de late reactie.
Er zit toch een USB aux in het kastje tussen de stoelen waar ook een iPhone op geknoopt kan worden voor de muziek. en via het verborgen menu kan de aux knop zichtbaar gemaakt worden. Zo af en toe ben ik de Rockford ook helemaal zat en dacht aan een Chinees. tegenwoordig met een 10inch scherm. Was / is het spul zo slecht?
2014 Instyle + titanium grey en nu 2019 Instyle + ruby black

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door Pocketman » 07 aug 2018, 14:31

Bij mijn weten kan je die Aux in niet gebruiken omdat hij alleen data kan lezen vanaf die aansluiting (dus MP3s etc). Ik heb de Nexus 7 tablet ondertussen vervangen door een Lenovo 8" versie omdat GPS ontvangst heel slecht werd (de tablet was model 2013). Ik haal de tablet er in de praktijk nooit uit, ongeacht waar hij staat.

Ik had pech met die Chinese unit, het blijft natuurlijk een gok
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

Martijn1977
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2019, 19:04

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door Martijn1977 » 04 jul 2021, 13:06

Hallo,
Weet niet of dit onderwerp nog actief is?
Ik zou graag willen weten welke draden ik kan gebruiken voor een echte aux aansluiting.
Hoor het graag!
Mvg. Martijn.

Atomnl
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2019, 23:51

Re: Project vaste tablet voor navigatie en audio

Bericht door Atomnl » 28 mei 2023, 23:47

Sorry voor de “schop”, maar ook ik zou dit graag willen weten ook al zijn we alweer 2 modellen verder inmiddels. :oops:

Plaats reactie