DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Audio, Bluetooth muziek streamen en navigatie
Plaats reactie
Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Stanley » 27 nov 2016, 14:03

Hallo,

Heb een vraagje of er meer mensen last hebben van helemaal geen DAB+ signaal ? de zenders zitten er gewoon in maar als ik overschakel naar DAB dan blijft de MMC gewoon zoeken.

Met deze klacht naar de dealer geweest en deze geeft aan dat dit (volgens Mitsubishi) aan de uitzendingen van DAB+ ligt wat ik een beetje twijfelachtig vind.

Nu is mijn vraag zijn er nog meer DAB+ gebruikers die dezelfde klacht hebben ?

Ik hoor het graag.

Gr Stanley

Lavro

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Lavro » 27 nov 2016, 16:43

Bij mij werkt dab gewoon prima hoor. Soms valt hij in de stad even kort uit. Maar dealer moet dit gewoon oplossen. Zal ergens iets niet goed aangesloten zijn.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door sigmasailor » 28 nov 2016, 20:12

Klinkt als 'kluitje' en 'riet' enzo. Niet accepteren; ze zullen het 'gewoon' voor je moeten fixen dat 'premium :lol: ' systeem.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

hansm

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door hansm » 29 nov 2016, 15:48

Tijdje geleden wel problemen met DAB+ gehad, terwijl de DAB zenders wel werkten.
De dag erna deed alles het weer dus heb ik er verder geen aandacht aan besteed.

Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Stanley » 01 dec 2016, 14:26

Vandaag terug geweest naar de dealer deze heeft nog verder de zaak onderzocht en zet nu de klacht door naar Mitsubishi (wordt vervolgd)

Mroberto1968
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2013, 22:12

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Mroberto1968 » 03 dec 2016, 08:28

Ik ben erachter gekomen dat als ik dab luister en mn achterruit verwarming aanzet deze helemaal weg valt! Ik moet er nog mee naar de garage maar is zwaar K.

Verder af en toe even stil maar komt snel weer in de lucht! Dit is altijd op vaste punten.

Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Stanley » 04 feb 2017, 17:23

Dealer heeft van Mitsubishi te horen gekregen dat ze eerst de radio moeten gaan wisselen (inmiddels uitgevoerd) en nu blijkt het niet aan de radio te liggen, wordt de volgende keer verder uitgezocht (buiten garantie)

Wordt vervolgd.

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Savan » 06 feb 2017, 08:45

Op een of ander manier heb ik ook geen DAB ontvangst. Ik dacht steeds, denk het nog steeds eigenlijk, dat het aan mij ligt en ik niet weet hoe dat DAb in elkaar steekt. Heb geen tijd gehad om het boekje erbij te halen om te kijken of ik iets verkeerds doe :) Fm doet het ook prima en de cd speler ook, dus was nog geen noodzaak.

Zal een vandaag proberen het boekje op te trommelen.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door mr76 » 06 feb 2017, 11:08

kan maar op 1 manier werken toch? je kiest als bron DAB+ en dan zenders uit de lijst selecteren of als je die al voorgeprogrammerd had, klik je die aan.

Soms kan het zijn als je tussen de huizen staat, de DAB niet goed werkt. Maar dan krijg je ook meestal geen signaal oid in het scherm.

Is de antenne bij jullie wel aangesloten? zoiets lijkt het.

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Savan » 06 feb 2017, 21:58

Ja zover was ik ook wel :) het heeft gewerkt en er zaten maar een paar zenders in (stuk of vijf), waaronder een Efteling kanaal?!

Nadien zijn ze allemaal foetsie en is het erg stil op de dab+ bron. Ik vroeg me af of je deze moet programmeren bv, of is het echt net als mrt de gewone fm - gewoon knop >> indrukken tot dat er wat gevonden is. Maar bij vindt ie dus niks. Ik heb op alle drie de 'frequenties' (ben de juiste benaming kwijt) getracht iets te vinden, tevergeefs.

Dus ja, of ik doe iets niet goed of er is iets kadoek.

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Savan » 07 feb 2017, 08:28

Hij doet het. Ik wou net me fototoestel 'trekken' om er een foto van te maken en er eindelijk mee te gaan dealen, hetzij het aan de praat te krijgen, anderzijds er een garantie itempje van te maken. En dacht probeer het opnieuw met de pijltjes op het stuur om te kijken wat er nu precies op het scherm gebeurt. En wonder boven wonder, hij doet het. Gellukig :)

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door JanPHEV » 07 feb 2017, 09:28

Weet je nou ook wat je al die tijd verkeerd gedaan hebt :?:
Kan nuttig zijn voor anderen om ook te weten ;)

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Savan » 07 feb 2017, 10:01

Ik had dat graag gedeeld als ik het had geweten, maar zoals ik al schreef, het was nog een laatste poging om iets te proberen wat ik al eerder geprobeerd had. En eigenlijk wou ik nou goed kijken naar het schermpje wat er precies gebeurt en wat ie precies aangeeft. Dit zijn normaliter van die dingen waar je niet echt aandacht aan besteedt, als je de knop >> indrukt dan kijk ik nooit naar het scherm wat ie daarop aangeeft. Gewoonlijk hoor je dan een onderbreking van het tot dan hoorbaare signal en hoor je aan de stilte dat ie aan het zoeken is, tot dat ie wat gevonden heeft of er na een tijdje vanzelf ermee stopt omdat bv de antenne niet angesloten is en hij niks kan vinden.

In mijn geval, ik had geen ontvangst en icm DAB waar je ook geen ruis hoort bij geen signal moet je dus echt goed visueel opletten bij wat je doet. En dat wou ik dus doen vanochtend en toen deed ie het opeens wel.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door JanPHEV » 07 feb 2017, 17:12

Ach, dan heb je het gewoon afgedwongen door hem indringend aan te kijken.
Blijkbaar zat de schrik er goed in en heeft dat geholpen :lol:

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Savan » 08 feb 2017, 11:24

uiteraard. Ik ga niet aan mezelf twijfelen :)

En nou ie eenmaal aan de praat is, heb ik zoiets van - is dit nou het super de super digitale - lijkt wel heel erg veel op gewoon FW. Voor de core audiofielen zal er heus wel een duidelijk verschil in zitten, maar voor mij als iemand die de radio aan zet om de stilte te doorbreken en puur op de achtergrond laat draaien, merk weinig van het verschil. Zal waarschijnlijk net zo zijn als bij de opticien als je de sterkte laat meten, dan heb je ook op het laatst dat moment dat he 2 glazen aangeboden krijgt met de vraag, is nr1 beter, of is nr 2 beter, waarbij je dan moet antwoorden - mag ik het nog een keer zien en vervolgens er weer geen zinnig antwoord op hebt :)

Maar goed, ik ga mee, en laat hem op DAB staan, heb er tenslotte ook tijd aan gespendeerd om het werkend te krijgen.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door JanPHEV » 08 feb 2017, 15:57

Ach als je er van uit gaat dat DAB een datastroom had van maximaal 192 kb/s, wat niet beter is dan een basic mp3 bestandje, dan snap je dat het audio-technisch niet veel voorstelt. :(
Het komt er op neer dat er compressie en data reductie toegepast wordt, dus dat de audio klank kwaliteit feitelijk slechter zal zijn dan van goede FM.
Waarbij de ontwikkeling naar DAB+ weliswaar theoretisch een verbetering heeft gegeven, maar het nog steeds niet echt kwaliteits audio betreft.
Het enige voordeel is dat er geen sprake is / kan zijn van ruis.
Het signaal is er, met al zijn beperkingen, of het is er niet.
Laatst gewijzigd door JanPHEV op 08 feb 2017, 16:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door JanPHEV » 08 feb 2017, 16:02

Wikipedia:
Bij DAB wordt op 48 kHz bemonsterd stereogeluid gecomprimeerd volgens MPEG1, Layer 2, in de volksmond MP2 Audio genoemd. Een andere naam voor de techniek is Musicam. De gebruikte bitsnelheid voor DAB is doorgaans 128 kb/s, maar hogere bitsnelheden zijn mogelijk; incidenteel komt men 160 en 192 kb/s-uitzendingen tegen. MP2 Audio op 128 kb/s kan een sterk hoorbaar kwaliteitsverlies ten opzichte van ongecomprimeerd geluid hebben.
De analoge FM-band heeft een frequentiebereik van 0-15 kHz. De frequentiemodulatie onderdrukt stoorsignalen; FM is normaal gesproken ruisvrij waardoor het geluid vrijwel verliesvrij overgebracht wordt. Nadeel van FM is dat tonen hoger dan 15 kHz door FM worden verwijderd en ontbreken. Jongere mensen, die signalen boven de 15 kHz kunnen horen, ervaren dit als een kwaliteitsverlies. Bij MP2 Audio zijn deze tonen door de hoge bemonsteringsfrequentie wel aanwezig, wat het vergelijken van de geluidskwaliteit van FM en DAB moeilijk maakt. FM heeft vergeleken met een 128 kb/s-datastroom duidelijk minder vervorming en kan hierom als beter beschouwd worden, maar als men bijvoorbeeld naar muziek luistert waar relatief veel hoge tonen in komen, dan valt DAB te verkiezen. Zeker is dat de veelgebruikte bitsnelheid van 128 kb/s onvoldoende is om de veelvuldig beloofde cd-kwaliteit waar te maken. Bij hogere bitsnelheden wordt de geluidskwaliteit op reguliere ontvangers (niet-Hifi) transparant met een cd-opname.
FM haalt in de ether bij voldoende ontvangst een signaal-ruisverhouding van ongeveer 50 dB, als de ontvanger vlak bij de zender staat is meer dan 80 dB haalbaar. Een cd-opname haalt zo'n 90 dB. DAB haalt de 10 dB nog niet, maar dit komt voornamelijk doordat weggelaten tonen wel meetellen in de signaal-/ruisverhouding, maar volgens het psychoakoestische model, waarop de compressie gebaseerd is, gemaskeerd zijn door andere tonen. Overigens wordt de kwaliteit van popstations doorgaans meer beperkt door de extreme dynamiekcompressie die in de studio wordt toegepast dan door de mogelijkheden van de gebruikte zendtechniek.
Moderne compressietechnieken bieden aanzienlijk betere geluidskwaliteit dan MP2 Audio op 128 kb/s. De reden dat DAB gebruikmaakt van een achterhaalde compressietechniek schuilt in de leeftijd van de techniek: toen DAB in 1993 gelanceerd werd was er niet veel beters beschikbaar. Daarnaast is er minder rekenkracht nodig om MP2 Audio te decoderen, wat zowel de prijs als de energiebehoefte van de ontvangers ten goede komt. Ook speelt mee dat MP2 Audio licentievrij kan worden gebruikt in zowel encoders als decoders en beter bestand is tegen fouten bij de ontvangst (met andere woorden: geeft minder hoorbare storing).

Tijdens het ontwikkelen van de DAB+-standaard is gekozen voor een forse sprong voorwaarts ten opzichte van MPEG 1, Layer 2 (MP2) en MPEG1, Layer 3 (MP3) met de keuze voor een sub-variant van de moderne MPEG4/AAC-standaard. HE-AACv2, ook wel AAC+ genoemd, is een onderdeel van de AAC-familie die speciaal is geoptimaliseerd voor muziek met een hoge geluidskwaliteit bij lage (<96 kb/s) bitrates.
Bij gestandaardiseerde dubbelblinde MUSHRA-luistertests van de European Broadcasting Union (EBU) gaf het luisterpanel HE-AAC op 48 kb/s een waardering van “Good to Excellent” en op 64 kb/s een waardering “Excellent”. In de praktijk wordt er in landen die DAB+ gebruiken voor spraak veelal gekozen voor 48 kb/s, en voor muziek 64 kb/s of 96 kb/s.

Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Stanley » 02 sep 2018, 11:47

Sinds Nov 2016 nog steeds geen DAB+ na de radio wissel gisteren een andere DAB antenne gekoppeld aan de DAB module, nog steeds hetzelfde resultaat, radio blijft zoeken naar de zenders (vervolg wordt nu de DAB module even omwisselen bij de dealer)

Wordt vervolgd !!

5SNK26
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2018, 17:30

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door 5SNK26 » 11 sep 2018, 19:06

Bepaalde zenders vallen in Nrd.Holland veel uit via DAB, en de NPO zenders incidenteel.
Mijn ervaring met andere auto's is dat daarin de ontvangst geen problemen oplevert.
Volgens de ene dealer is mijn radio stuk en volgens eigen dealer ligt het aan de nieuwe antenne die a.g.v. een schade geheel is vervangen door een extern schadebedrijf. ????
Wat is waar?
De garantie verloopt medio 11-2018!!

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door MitsuAccu » 11 sep 2018, 19:09

Geen idee waar het aan ligt, maar je garantie kan nu toch niet verlopen als je het voor het aflopen van de garantieperiode gemeld hebt?

Henkvanbeveren
Forumlid
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 nov 2013, 14:02

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Henkvanbeveren » 20 okt 2018, 12:18

goede middag mensen,

probleempje met dab
alles doet het prima tot dat ik overschakel naar dap klapt het systeem er geheel uit iemand een idee.
fm -geheugen stick -navi prima maar zodra ik op dap klik boem alles er uit.

grt,
Henk

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door WHB » 20 okt 2018, 12:41

Hallo Henk,

Dit is eerder op het forum besproken.
In het kort komt het er op neer dat de dealer een software update moet uitvoeren.

Groet,
WHB

Henkvanbeveren
Forumlid
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 nov 2013, 14:02

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Henkvanbeveren » 20 okt 2018, 16:27

Hallo WHB,

Ik heb alle updates gehad die er maar zijn tot de nieuwste kaart aan toe.

Grt,
Henk

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door WHB » 20 okt 2018, 22:06

Hallo Henk,

Vreemd, wat jij beschrijft heb ik enkele jaren geleden ook gehad.
dat was met een update opgelost.

Groet,
WHB

Stanley
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 aug 2013, 17:11

Re: DAB+ helemaal geen ontvangst ?

Bericht door Stanley » 26 jan 2020, 19:02

Bedankt voor alle reacties echter was toch de DAB+ module defect, nu vervangen en DAB+ werkt uiteindelijk weer voor degene die er nog 1 zoeken bestelnummer is 8701A602
En dit na 4 jaar zoeken :lol: :lol: :lol: had ook geen prioriteit voor mij maar moest wel werken toch.

Plaats reactie