Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Audio, Bluetooth muziek streamen en navigatie
dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 12:17

Hierbij wat foto;s van de klus.
Ik ben met alles ca 1,5 uur bezig geweest.
De meegeleverde steunen waarmee hij stevig moet zitten pasten helaas niet goed. Deze moet ik nog iets verbouwen.
Hierdoor zweeft de radio in het frontpaneel zonder extra steun. Geen ramp maar ik wil het toch nog aanpassen als ik tijd heb.

Wel heb ik een airbag failure message. Dit komt door het testen zonder dat de airbag controle lampjes waren aangesloten denk ik. Uit andere topics op internet haal ik dat dit gereset moet worden bij de dealer.
Top dus: als je test, sluit dan de stekker aan van de airbag controle lampjes.

Link naar Aliexpress voor de aangeschafte unit:
https://nl.aliexpress.com/item/Android- ... =200000302
Ik heb er 300 dollar voor betaald inclusief verzenden! Er is goed te onderhandelen met deze mensen...!
Later toch besloten hun 3g modem erbij te nemen voor 15 dollar (is goedkoper te krijgen, maar als het nu niet werkt kan ik hun erop aanspreken)
Ik heb DHL € 64,87 aan kosten moeten betalen (inklaring, BTW etc).

Stap 1:
Verwijderen van het originele frontpaneel.
Deze zit geklikt. Ik ben links onder begonnen aangezien ik daar de meeste speling voelde. Vanaf daar tegen de klik in rondom gewerkt. Aan het frontpaneel zitten diverse stekkers die je makkelijk los kunt klikken, deze zijn van de airco/verwarming, alarmlichten, ECO en airbag
2JPG.jpg
2JPG.jpg (33.77 KiB) 5916 keer bekeken
Stap 2:
Radio los schroeven (4x kruis). In de radio zitten diverse stekkers. Deze allemaal loshalen.

Stap 3:
Canbus adapter op de stekkers zetten en aansluiten om te testen.
Om zeker te weten dat hij werkt voor ik verder ga, wilde ik hem eerst testen.
Ik heb hier alleen nog maar de CANBUS aangesloten en de stuurwielbediening en camera getest.
Stuurwielbediening werkte direct (na inleren via het menu). De camera werkte niet. Er zat geen gebruiksaanwijzing bij dus het was even zoeken hoe het werkt.
De originele camera stekker gaat in de CANBUS controller. Hieruit komt weer een video stekker die je dus met een extra kabel weer in de radio moet klikken. De kabel stond aangemerkt als FCAM (front cam) wat dus niet juist is. Nadat ik hem hierin klikte werkte hij wel.
3JPG.jpg
3JPG.jpg (37.34 KiB) 5916 keer bekeken
Stap 4:
Arico paneel los schoreven van orgineel frontpanel en overzetten op nieuwe panel.

Stap 5:
GPS antenne plaatsen.
Ik heb ervoor gekozen om de GPS antenne achter de spiegel te plaatsen.
Vaak wordt deze onder het dashboard geplaatst. Maar ik heb een verwarmde voorruit en wil voorkomen dat hij toch iets minder signaal binnenkrijgt door de vooruitverwarming. Achter de spiegel heb je altijd een stukje wara geen coating overheen zit en waar geen verwarming loopt. Zekerheid voor alles dus.

Stap 6:
Microfoon plaatsen
De unit heeft een ingebouwde microfoon. Echter zit er ook een externe bij en dat is meestal niet voor niets.
Het liefste plaats ik een microfoon ter hoogte van de binnenspiegel zodat een medepassagier ook verstaanbaar is in de auto. Helaas is hiervoor het draad te kort en had ik gene verlengsnoer liggen (geen zin om te zoeken, het was koud zat met -1 buiten). Nu heb ik hem boven de A-stijl geplaatst, helemaal links boven op de voorruit. Getest en werkt prima.

Stap 6:
DAB antenne plaatsen
Ik heb er voor gekozen de DAB+ unit erbij te nemen, het kan immers niet slechter zijn dan de originele.
Deze antenne moet op de ruit geplakt worden. Ook hiervoor geldt, hoe minder hinder van externe factoren hoe beter. Deze heb ik dan ook achter de binnenspiegel geplakt op een stukje "vrije" ruit.

Stap 7:
USB aansluitingen
Er zitten 3 USB aansluitingen op. Ik gebruik er 1 voor de DAB ontvanger, 1 voor het 3G modem (niet nodig maar ik heb hem voor noodgevallen of als ik geen zin heb om mijn hotspot van de telefoon aan te zetten) en een 3e voor muziek, bestanden etc... De draden van de USB's heb ik naar het handschoenen kastje getrokken zodat ik daar altijd een USB erin kan prikken.

Stap 8:
Alles aansluiten en dichtbouwen...
Tijdens het dichtbouwen kwam ik er dus achter dat de beugels niet goed pasten. Dit moet ik later nog veranderen.
Het paneel sluit voor 97% goed aan. Ik krijg hem net niet 100% goed (niet hinderlijk voor het zicht), dit komt vermoedelijk doordat hij niet in de beugel hangt en daardoor het gewicht van de unit zelf het paneel een beetje hindert.
9-11 update: Paneel sluit inmiddels goed aan, er bleken nog wat bevetigingsclipjes van het originele paneel overgezet te moeten worden... 6 witte clipjes (van kunstof) en 2 ijzeren. Nu zit hij 100% pas...

Stap 9:
Testen
Het meest leuke of juist vervelendste stukje. Alles testen en gelukkig: Alles werkt!
Ik ben nog niet klaar met spelen, maar de plicht roept helaas en ik moet echt aan het werk.
Er staan 2 navigatie programma's op:
iGo (meest bekende onder de Chinese GPS devices, werkt eigenlijk altijd perfect!)
Google maps (hiervoor heb je wel internet nodig of je moet een offline gebied downloaden)

Igo heb ik even snel getest en werkte prima, haalde meteen veel verkeers info binnen over de hotspot van mijn telefoon, super!
Radio zenders er even ingezet (alleen FM) en dat ging eenvoudig.
Groot voordeel tot nu toe: Als je eerst in accesoires stand staat en je start daarna de auto (of in geval van alarmsystemen, je niet meteen de 2x de startknop drukt) blijft de unit aan waar de originele MMCS weer reboot...

Verdere foto's:
4JPG.jpg
4JPG.jpg (38.11 KiB) 5919 keer bekeken
Laatst gewijzigd door dude-nl op 11 nov 2016, 12:18, 5 keer totaal gewijzigd.

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 12:18

radioJPG.jpg
radioJPG.jpg (40.4 KiB) 5918 keer bekeken
cameraJPG.jpg
cameraJPG.jpg (38.63 KiB) 5918 keer bekeken
5 igoJPG.jpg
5 igoJPG.jpg (34.93 KiB) 5918 keer bekeken

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 12:19

verkeerJPG.jpg
verkeerJPG.jpg (40.27 KiB) 5917 keer bekeken
Al met al ca 1,5 uur bezig geweest.
Kan dus sneller als je weet hoe het zit allemaal.

Ik ga nog even doorspelen zodra ik tijd heb, maar de eerste indruk is dus goed!

PeJeZe
Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 mei 2013, 14:24

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door PeJeZe » 08 nov 2016, 12:35

Dank je wel voor deze duidelijke info. Is nu zeker het overwegen waard.

Savan
Forumlid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2016, 00:20

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Savan » 08 nov 2016, 12:39

Echt super leuk, Bedankt voor het sharen van je klus.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door kobus1967 » 08 nov 2016, 12:40

Dit ombouwen hoeft niet meer, android auto komt beschikbaar voor alle mobiele apparaten zoals gsm en tablet.
Telefoon inpluggen en je hebt android auto op je radioscherm.
http://www.apparata.nl/nieuws/eindelijk ... reen-20760

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 13:07

Komt niet voor de huidige MMCS... Het systeem moet geschikt zijn voor Android Car play en dat is MMCS pas vanaf het 2017 model.
Mitsubishi heeft geen plannen voor een update van de oudere versies...
Leuke opmerking maar lees de fora maar door.

Daarnaast wil ik niet verplicht zijn om airplay te gebruiken. Carplay kent ook een hoop nadelen.
Carplay iOs gaat via Wifi, werkt redelijk.
Android moet via USB, kortom verplicht je telefoon inpluggen om het te kunnen gebruiken...

Tevens zie je bijvoorbeeld berichten op je scherm vanuit whatsapp.
Neem even aan dat mijn vrouw niet zomaar elke bericht op mijn telefoon hoeft te zien...
Nee, mijn telefoon hou ik liever in mijn zak in de auto.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door kobus1967 » 08 nov 2016, 13:22

Lees het bericht en dan blijkt dat het op elk scherm werkt.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door JanPHEV » 08 nov 2016, 13:23

Complimenten voor de how-to en de bijgaande foto's.
Ziet er goed uit.
Graag horen we natuurlijk meer praktische ervaringen als je die verder gaat opbouwen.

Ik las trouwens gisteren op een site dat het plan is om FM-radio in 2019 uit de lucht te halen..... :?: :(
Dus als je nog wat langer met de oudere PHEV's wilt doen zal er toch op termijn een DAB+ unit bij moeten komen of een schwitch als deze.

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 13:36

kobus1967 schreef:Lees het bericht en dan blijkt dat het op elk scherm werkt.
Je leest niet goed Kobus...
Hoe kan het op elk scherm werken als de MMCS geen input of ondersteuning er voor heeft...
Wat jij bedoelt is de "stand-alone app".
Dit gaat niet naar je scherm, maar maakt van je telefoon een domme telefoon met alleen basis functies zoals navigatie ovb grotere knoppen en makkelijke layout. Zodat je niet kan appen/afgeleid wordt tijdens het rijden.
Hij kan het niet naar je scherm projecteren...!

Je hoeft het niet van me aan te nemen maar het zou handiger zijn als je je eerst in de materie verdiept ipv dit topic te vervuilen
Laatst gewijzigd door dude-nl op 08 nov 2016, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 13:38

JanPHEV schreef:Complimenten voor de how-to en de bijgaande foto's.
Ziet er goed uit.
Graag horen we natuurlijk meer praktische ervaringen als je die verder gaat opbouwen.

Ik las trouwens gisteren op een site dat het plan is om FM-radio in 2019 uit de lucht te halen..... :?: :(
Dus als je nog wat langer met de oudere PHEV's wilt doen zal er toch op termijn een DAB+ unit bij moeten komen of een schwitch als deze.
Kan niet gebeuren in praktijk aangezien FM ook als nood frequentie gebruikt moet kunnen worden bij calamiteiten...
99% van de auto's heeft een FM antenne en geen DAB, praktisch onmogelijk, maar we zullen zien.

Daarnaast blijft oude kabel tv ook nog steeds werken op basis van bovenstaande argument. Willen ze ook al jaren weg hebben maar komt er niet door in Den Haag

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Pocketman » 08 nov 2016, 15:00

Ziet er veelbelovend uit, zie dat de unit over 2 dagen in de aanbieding is :o . Werkt het aannemen en ophangen van je telefoon nog via de stuurbediening? En de aansturing van je versterker gaat ook goed via Canbus, geluid is goed in te stellen.
Ik heb zelf een MY 2013, ik weet niet of die 100% (electronisch) compatibel is, denk het eigenlijk wel? Iemand die daar al meer over weet?
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 15:15

Ja, het Rockford systeem werkt zonder problemen...

Heb wel op fora gelezen dat dat bij oudere modellen het kan voorkomen dat de fader niet goed werkt waarbij ze toen de originele unit aan moesten sluiten, fader instellen, en daarna weer de Android erop.
Er zit amper verschil tussen de MY13 en MY16.
Lijkt me geen probleem... Let wel, heb genoeg verhalen gelezen over problemen met de geleverde CANBUS adapters. Ben blij dat mijne gewoon werkte...

Stuurbediening werkt met telefoon ook prima. Aannemen en ophangen werkt.

Nu in ieder geval ook niet meer dat de speaker rechtsvoor het alleen maar doet bij het bellen. Wat was dat irritant...!

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Pocketman » 08 nov 2016, 15:53

Klinkt goed, ik zie dat je ook de hulplijnen op de camera hebt. Zijn die nog instelbaar? En synchronisatie van je adresboek met de telefoon gaat ook goed? Dit lijkt toch een serieuze optie te worden, lekker Tomtom er op en gaan 8-)
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 16:03

De hulplijnen zitten ingebakken in de originele camera.

Je kan ook vanuit het apparaat hulplijnen aanzetten. Deze lijnen kan je handmatig groter, kleiner, breder en smaller maken zodat hij goed uitkomt voor een aftermarket camera.

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 08 nov 2016, 17:05

Als sport liefhebber mag een Kodi installatie natuurlijk niet ontbreken om in de file (no comment) TV en sport te kunnen kijken :)

Verder ook Netflix, Nederland.FM en Deezer erop gezet voor de muziek onderweg (langleve datavrij streamen van T-mobile...).
rsz_img_0546.jpg
rsz_img_0546.jpg (191.05 KiB) 5887 keer bekeken

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Pocketman » 09 nov 2016, 20:05

Volgens de verkoper zou hij ook geschikt zijn voor mijn MY2013 :) . Ik lees wat wisselende berichten over dit soort units, bij jou werkt alles nog steeds naar tevredenheid? Ontvangst FM en DAB+ zijn goed, hij is niet heel traag in opstarten en wisselen van functies?
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 09 nov 2016, 20:20

Ontvangst FM is prima.
DAB+ nog niet getest maar boeit me ook niet veel.
Ik gebruik de Android app Nederland.Fm (t-mobile datavrij muziek streamen).
Zal van de week eens testen...

Opstarttijd is ca 25 sec. Iets langer dan origineel
Schakelen gaat soepel, gewoon als een tablet.

..

Swaluw
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 dec 2013, 21:25

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Swaluw » 09 nov 2016, 21:37

Hoe bevalt de navigatie zelf, of gebruik je gewon Google maps?

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 09 nov 2016, 21:49

Ik gebruik eigenlijk Igo ivm de ingebouwde flitsers, max snelheid, en verkeersmeldingen. Heb jaren iGo gebuikt (China gps, daarna Pioneer en Clarion die beiden op iGo draaiden), dus kan er redelijk meer lezen en schrijven.

Google maps is voor mij nog de ultieme navigatie, werkt alleen ietwat traag met invoeren (dan merk je dat 1GB ram voor Android aan de krappe kant is) maar eenmaal ingesteld werkt het prima.
Alleen voor flitsers en max snelheid heb je aanvullende apps nodig. Bijv Flitsmeister.

Google maps kan je ook offline gebruiken net als iGO alleen niet voor heel NL.

Ik wil van de week nog HEREWEGO goed testen (beoordeeld tot beste Android navigatie).
Heb het wel op mijn telefoon getest, toen was ik er niet gek op (omslachtige bediening), maar geeft het graag een 2e kans. Vooral file+flits info is voor mij van belang. En dat doet iGo perfect...

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Pocketman » 10 nov 2016, 09:53

Knoop doorgehakt en ook besteld (verzending via EMS). Voor andere liefhebbers: morgen (11/11) is hij in de aanbieding, ik kreeg hem vandaag ook voor "special price for you my friend" :P . Dank voor het initiatief en de uitleg Dude, ik zat al een tijdje te kijken maar zag nog teveel beren op de weg.
Ik heb gelukkig/helaas geen verwarmde voorruit, ik denk dat ik de GPS antenne zo ver mogelijk naar voren tegen het schutbord ga plaatsen. Heb er in het verleden (vroegah, toen de kwaliteit van de ontvangers slechter was) wel eens een buiten onder het plastic bij de ruitenwissers gemonteerd.
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

dude-nl
Forumlid
Berichten: 192
Lid geworden op: 05 jan 2016, 15:55

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door dude-nl » 10 nov 2016, 15:10

Da parafan (opvangpak wissers) deden wij vroeger ook vaak.
Ik heb gisteren even gekeken waar de originele zit. Deze zit gewoon onder het dashboard boven de unit.
Nu heb ik de bedrading daarvan doorgeknipt, op de nieuwe unit passend gemaakt en heb nog betere ontvangst.
Vanmorgen instant fix bij het wegrijden (zoals origineel).
Vandaag even de DAB+ getest. Ging niet super, zelfde probleem mbt de voorruit. Ik ga ook hiervoor nog een betere plek zoeken.

Vanmorgen erg blij met Igo en de file meldingen. Moest door Rotterdam heen en Igo wist me feilloos aan te geven waar ik heen kon zonder problemen,
Tegelijkertijd ook Google Maps mee laten draaien. Vind ik ook nog erg fijn (ivm zijwegen en direct kunnen zijn wat het tijdsverlies daarbij gaat zijn), alleen de interface tijdens instellen is me iets te traag...

Tot nu toe nog steeds erg tevreden en geen spijt!

Leuk als ik met mijn verhaal mensen beweeg deze ook te kopen...

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Pocketman » 10 nov 2016, 15:39

Ik heb vorig jaar ook wel eens zitten prutsen met zo'n plakantenne voor DAB, blijft behelpen. Bij mij zal het waarschijnlijk een externe combi-antenne worden als DAB werkt, de extra kabel heb ik al getrokken.
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

Swaluw
Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 dec 2013, 21:25

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Swaluw » 10 nov 2016, 15:50

@ Pocketman wat voor "special price for you my friend" heb je gekregen?
Zelfde prijs ongeveer als dude?

Ik wil het ook morgen bestellen op 11/11.

Via de mail contact met ze of telefonisch?

Pocketman
Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 mei 2014, 11:58
Contacteer:

Re: Vervangen MMCS voor Android 5.1 navigatie

Bericht door Pocketman » 10 nov 2016, 17:42

@Swaluw: ik kwam op ongeveer het zelfde als dude ja (Met DAB en 3G). Je kan het beste 's morgens met ze chatten via Ali, reageren vrij snel. Succes!
Instyle Silky White, parkeerhulp voor, analoge parkeerhulp achter (vaste trekhaak) en div led lampjes en ander Ali spul..

Plaats reactie