Audio instellingen!
Audio instellingen!
Geachte mede phev ers,
In een andere topic heb ik aangegeven dat zodra de phev in mijn bezit is mijn bevindingen over de RF audio zullen worden gedeeld.
Als audiofiel met de krankzinnige hobby caraudio en al een jaar of 20 daar mee bezig ben zal ik proberen vanaf nu de veranderingen die ik ga doen hier met foto's en beschrijvingen neer te zetten.
Allereerst wil ik zeggen dat ik een aantal uur een luistersessie heb gedaan en hierbij ook een test heb gedaan met een microfoon die aangesloten aan mijn laptop waarbij ik een progamma laat draaien die de dippen en de pieken laten zien, ( denk daarbij aan wegvallende frequenties en te nadrukkelijke en overheersende frequenties.)
Natuurlijk snap ik dat de meeste van de phev rijders geen zin hebben om de boel open te trekken en andere mids, tweets, en scheidingsfilters te plaatsen.
Dus heb ik alle aanwezige opties nagelopen en uit geprobeerd om toch een zo evenwichtig geheel te krijgen.
Let wel dit alles is natuurlijk subjectief, maar wordt wel ondersteund door het programma die ik heb laten draaien.
Dus voor degene die er verder niks aan willen doen, het volgende.
druk op tune ( audio instellingen)
balance / fader beiden op 0
Equalizer op normal
Zet alle lijnen van punch/bass/mid/trebble eerst in het midden.
Zet dan :
Punch in het midden houden
Bass -2 ( dus 2 streepjes minder)
Mid -1
trebble -1
Ga dan naar Acoustic settings
kies DTS neutral surround
kies listening front ( als je alleen of met bijrijder zit) kies All als je met achterpasagiers bent
Ga dan naar Others
Speed ( naar eigen inzicht)
premi dia OFF
dolby volume OFF
zo dit is het begin, voor de meeste waarschijnlijk goed genoeg, voor mij en misschien nog wat anderen net wat te weinig.
Eerst volgende wat ik ga doen is de bestaande subwoofer strakker laten klinken ( dat doet hij al redelijk goed na instelling zoals boven beschreven maar het kan nog stuk beter.
Hiervoor zal je alleen dempingsmatten nodig hebben en evt nog wat wol. kleine ingreep voor een strakker en minder resonerende klinkende sub
wordt vervolgd
In een andere topic heb ik aangegeven dat zodra de phev in mijn bezit is mijn bevindingen over de RF audio zullen worden gedeeld.
Als audiofiel met de krankzinnige hobby caraudio en al een jaar of 20 daar mee bezig ben zal ik proberen vanaf nu de veranderingen die ik ga doen hier met foto's en beschrijvingen neer te zetten.
Allereerst wil ik zeggen dat ik een aantal uur een luistersessie heb gedaan en hierbij ook een test heb gedaan met een microfoon die aangesloten aan mijn laptop waarbij ik een progamma laat draaien die de dippen en de pieken laten zien, ( denk daarbij aan wegvallende frequenties en te nadrukkelijke en overheersende frequenties.)
Natuurlijk snap ik dat de meeste van de phev rijders geen zin hebben om de boel open te trekken en andere mids, tweets, en scheidingsfilters te plaatsen.
Dus heb ik alle aanwezige opties nagelopen en uit geprobeerd om toch een zo evenwichtig geheel te krijgen.
Let wel dit alles is natuurlijk subjectief, maar wordt wel ondersteund door het programma die ik heb laten draaien.
Dus voor degene die er verder niks aan willen doen, het volgende.
druk op tune ( audio instellingen)
balance / fader beiden op 0
Equalizer op normal
Zet alle lijnen van punch/bass/mid/trebble eerst in het midden.
Zet dan :
Punch in het midden houden
Bass -2 ( dus 2 streepjes minder)
Mid -1
trebble -1
Ga dan naar Acoustic settings
kies DTS neutral surround
kies listening front ( als je alleen of met bijrijder zit) kies All als je met achterpasagiers bent
Ga dan naar Others
Speed ( naar eigen inzicht)
premi dia OFF
dolby volume OFF
zo dit is het begin, voor de meeste waarschijnlijk goed genoeg, voor mij en misschien nog wat anderen net wat te weinig.
Eerst volgende wat ik ga doen is de bestaande subwoofer strakker laten klinken ( dat doet hij al redelijk goed na instelling zoals boven beschreven maar het kan nog stuk beter.
Hiervoor zal je alleen dempingsmatten nodig hebben en evt nog wat wol. kleine ingreep voor een strakker en minder resonerende klinkende sub
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door animalfonz op 29 dec 2013, 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: audio instellingen!
Bij deze alvast hartelijk dank voor je informatie en ik kijk met plezier uit naar je vervolg...
Re: audio instellingen!
@Animalfonz
Ik vind het geluid prima in de auto (ben veel slechter gewend) maar het kan altijd beter natuurlijk.
Naar mijn idee heb ik wat teveel laagmid (danwel midlaag) en te weinig echt laag. Als ik de bas omhoog gooi wordt het alleen maar erger, gooi ik er wat bas uit dan wordt het laagmid prettiger maar mis ik de echte onderkant destemeer.
Is dit op te lossen met isolatiemateriaal of moet ik mijn oren na laten kijken ???
Ik vind het geluid prima in de auto (ben veel slechter gewend) maar het kan altijd beter natuurlijk.
Naar mijn idee heb ik wat teveel laagmid (danwel midlaag) en te weinig echt laag. Als ik de bas omhoog gooi wordt het alleen maar erger, gooi ik er wat bas uit dan wordt het laagmid prettiger maar mis ik de echte onderkant destemeer.
Is dit op te lossen met isolatiemateriaal of moet ik mijn oren na laten kijken ???
Re: Audio instellingen!
probeer eerst de instellingen die ik heb beschreven zoals boven , daarmee los je jou probleem op. evt kun je de punch een streepje hoger zetten, maar zeker niet de bas of midbas.
probleem is dat de subwoofer eigenlijk al vanaf een 110 hz naar beneden speelt, wat eigenlijk door de mids gedaan moeten worden.
Hierdoor resoneert de sub nogal, maar door de instelling die ik heb beschreven ik mijn eerste post zal dit een stuk minder zijn en zal je merken dat er ineens een echte sub achterin zit. en volgens mijn progamma loopt deze sub toch best wel goed door, vanaf 36 a 37 hz naar beneden valt hij weg, maar daarboven speelt hij toch flink mee.
probleem is dat de subwoofer eigenlijk al vanaf een 110 hz naar beneden speelt, wat eigenlijk door de mids gedaan moeten worden.
Hierdoor resoneert de sub nogal, maar door de instelling die ik heb beschreven ik mijn eerste post zal dit een stuk minder zijn en zal je merken dat er ineens een echte sub achterin zit. en volgens mijn progamma loopt deze sub toch best wel goed door, vanaf 36 a 37 hz naar beneden valt hij weg, maar daarboven speelt hij toch flink mee.
- sigmasailor
- Forumlid
Tegelijk maar eens je advies overgenomen, ga het vanmiddag verder uittesten. Wat is dat punch nu eigenlijk precies in begrijpelijk nederlands?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Bedankt animalfonz.
Heb jij ook wellicht een idee of we de antenne die we hebben kunnen vervangen door een minder opvallend exemplaar. Liefst Iets dat kan blijven zitten als je door de wasstraat gaat. En de ontvangst van de DAB tuner niet tekort doet?
Heb jij ook wellicht een idee of we de antenne die we hebben kunnen vervangen door een minder opvallend exemplaar. Liefst Iets dat kan blijven zitten als je door de wasstraat gaat. En de ontvangst van de DAB tuner niet tekort doet?
Dolby en dts en zo staat bij als grijs (dus niet aanwezig) ligt dit aan de uitvoering? Ik heb geen dab
Bij radio doet dat het ook niet. Maar een SD-kaartje met MP3 wel (of iets dergelijks op de USB poort aansluiten en zelfs ook bij spelen via BT.
-
- Forumlid
Geluid via SD en BT e.d. is helemaal top (vind ik).
Alleen het FM-geluid is belabberd, ik heb geen DAB (gewone Instyle). Hier baal ik wel van, want ik ben een fervent radioluisteraar, ik vind het wel prettig als er tussen de platen door wat tegen me aan gepraat wordt.
Alleen het FM-geluid is belabberd, ik heb geen DAB (gewone Instyle). Hier baal ik wel van, want ik ben een fervent radioluisteraar, ik vind het wel prettig als er tussen de platen door wat tegen me aan gepraat wordt.
Fantastisch draadje. Bedankt animalfonz!
Meten is weten en jouw methode lijkt me niet subjectief. Een auto is geen auditorium maar resonerende bassen moeten er gewoon uitgehaald worden, de rest is persoonlijke smaak.
Meten is weten en jouw methode lijkt me niet subjectief. Een auto is geen auditorium maar resonerende bassen moeten er gewoon uitgehaald worden, de rest is persoonlijke smaak.
@ detlef, sorry was even vergeten dat die dolby ed niet bij de radio in te stellen is, wel als je een ipod, sd, cd ect erin doet , dan kun je dat wel instellen.
@ Hans R dank u en laat even weten hoe het na de aanpassingen klinkt voor jou.
@ pvoutlander wbt de antenne kan ik je geen zinnig antwoord opgeven, helaas.
Laten jullie even weten wat jullie bevindingen zijn na de aanpassingen, feedback hierin zou fijn zijn.
@ Hans R dank u en laat even weten hoe het na de aanpassingen klinkt voor jou.
@ pvoutlander wbt de antenne kan ik je geen zinnig antwoord opgeven, helaas.
Laten jullie even weten wat jullie bevindingen zijn na de aanpassingen, feedback hierin zou fijn zijn.
Heb net alles op basis van jouw advies ingesteld, en ik kan niet anders zeggen: stukken beter!! Ik vond de sub-woofer al snel overstuurd, maar op deze manier kan je hem redelijk in bedwang houden. Zelfs 'Royals' van Lorde, op een lekker volume, kan hij zo goed aan .animalfonz schreef: Laten jullie even weten wat jullie bevindingen zijn na de aanpassingen, feedback hierin zou fijn zijn.
Bedankt voor deze waardevolle bijdrage!
Ook zo ingesteld maar sub laat wel veel meetrillen achterin. Ff kijken of dat niet aan te passen is.
-
- Forumlid
Bedankt animalfonz. Na het instellen op deze manier, trilt de subwoofer een stuk minder en klinkt het geluid fantastisch.
- sigmasailor
- Forumlid
Ook hier allleen maar tevredenheid. Verrassend dat het hoog en midden nu helderder klinkt dan voorheen.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
-
- Forumlid
- Contacteer:
Met deze instelling klinkt zelfs het Oostenrijkse gejodel goed
Dank voor je info
Dank voor je info
Deze tip is volgens mij nog de beste van allemaal! Net even een uurtje rond gereden met de nieuwe instellingen. Klonk erg mooi en ik begrijp nu beter aan welke knoppen je moet zitten om het anders in te stellen.
Misschien dan maar meteen even overzetten naar de tips and trucs sectie....
-
- Forumlid
Top deze Tip
Zwarte Nautlander. instyle, zwart interieur, ecotap, trekhaak, winterbanden 18" velgen, dakdragerset, Galaxy S6
Klinkt inderdaad beter.
Ben alleen even langs de action gewipt en heb een zak vol sponzen gehaald.
Nu is het resoneren nog niet 100% weg maar wel veeel beter
Ben alleen even langs de action gewipt en heb een zak vol sponzen gehaald.
Nu is het resoneren nog niet 100% weg maar wel veeel beter
Heeft er iemand een stappenplan voor het loshalen van het zijpaneel waar de speaker onder zit? Ben bang dat ik iets sloop als ik begin te trekken. Als je er een tik op geeft hoor je dat er wat los ligt. Is erg irritant.....
- JanPHEV
- Forumlid
Mooi om een beginpunt te hebben voor verdere tuning.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om met de instellingen te spelen, maar ga dat de komende dagen zeker eens rustig doen.
@animalfonz,
Heb je met de microfoon gemeten op de bestuurder zitpositie?
Is de meetset gecalibreerd, of zijn het out of the box spullen om een indruk van de frequentiecurves te krijgen.
Heb je gemeten met frequentie-sweeps om te bepalen welke frequenties overheersen of achter blijven?
Overweeg jij ook om de tweeters uit te wisselen zoals Jodimark al gedaan heeft?
Zou veel potentie geven voor verbetering.....
Veel vragen, ik weet het
Ik ben er nog niet aan toegekomen om met de instellingen te spelen, maar ga dat de komende dagen zeker eens rustig doen.
@animalfonz,
Heb je met de microfoon gemeten op de bestuurder zitpositie?
Is de meetset gecalibreerd, of zijn het out of the box spullen om een indruk van de frequentiecurves te krijgen.
Heb je gemeten met frequentie-sweeps om te bepalen welke frequenties overheersen of achter blijven?
Overweeg jij ook om de tweeters uit te wisselen zoals Jodimark al gedaan heeft?
Zou veel potentie geven voor verbetering.....
Veel vragen, ik weet het