Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
tadango

Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 01 jul 2015, 10:32

Ik was eens aan het nadenken en was benieuwd of iemand al ergens mee gespeeld had. Toen de PHEV aangekondigd was was de eventuele 220V aansluiting voor op de camping een erg leuke feature. Helaas is die er niet gekomen, en zit je nog steeds zonder stroom op de camping (waar ik heen ga zijn tijdelijke campings). Nu vraagt een lampje in de tent niet veel stroom maar de koelbox trekt de kleine 12V accu na een paar uur wel leeg. Aangezien de 12V bijgeladen wordt zodra de auto op contact staat vroeg ik me af of dit voor een lange periode een probleem zou zijn? Kan je dus de auto (met volle rij accu) een hele dag / nacht op contact laten staan zodat de 12V accu op peil blijft voor een koelbox? Bijkomend voordeel ('s nachts nadeel ;)) is dat de benzine motor als generator gaat werken als de rij accu leeg is. Leuke mobiele generator zo leek me :) Zolang je de deuren kan afsluiten moet de auto veilig blijven staan toch? Denk dat de koelbox die grote accu niet zo snel leeg heeft.......

Als niemand iets vergelijkbaars heeft gedaan zet ik dit weekend de koelbox erin en kijk wat hij doet. Zou wel fijn zijn als het zo kan werken.
Laatst gewijzigd door tadango op 01 jul 2015, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

RobertG
Forumlid
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 aug 2013, 20:51

Re: Voor langere 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door RobertG » 01 jul 2015, 12:17

Hoi,

Ook ik kom in gebieden waar stroom een luxe is (en tankstations ver uit elkaar liggen). Heb het laten onderzoeken of een omvormer 12-220 een idee was. Kreeg al snel de melding dat de accu veels te klein is voor een omvormer en gezien moet worden als een 'hulp'-accu (voor een beetje binnenverlichting en de aansturing van de elektronica). Vreemde is wel dat de elektronica in de auto aangestuurd wordt m.b.v. van deze 'hulp'-accu en het op spanning houden erg belangrijk is. Wanneer deze te leeg raakt zou de aansturing van de auto ermee kunnen stoppen (in jouw voorbeeld heb je dan geen hulpgenerator meer omdat alles dood ligt ;). Kreeg het advies alleen 12 volt te gebruiken wanneer ik aan het rijden ben en vooral niet te lang tijdens stilstand. Een paar keer rustig gaan eten en de koelkast aan gelaten in de auto. 1,5 uur haalde hij gemakkelijk (kon nog steeds wegkomen ;).

Mijn voorstel om gebruik te maken van de levensgrootte accu onder de auto werd weggehoond (durfde ze niet aan). Bovenop de wielkast van het achterwiel (zijde waar de stroomaansluitingen zitten) zitten een paar schakelkasten en lopen de dikke kabels van de accu en een kabel naar de accu. Wanneer hier een tekening van zou zijn en we weten hoe de schakeling zou werken kon er mogelijk gekeken worden naar een alternatief. Omdat in Japan op dit punt wel de omvormer ingebouwd is bestaat de kans dat de schakelingen hier wel rekening mee houden.

Heb het verder laten rusten, maar mis de omvormer wel...

Groetjes,
Robert
OPI Instyle zwart

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Voor langere 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door PHEV2014 » 01 jul 2015, 12:24

De 12V accu is 36Ah. Dan kun je (als je weet hoeveel de auto nodig heeft om nog op te starten) zelf uitrekenen hoelang je er mee kunt werken. Maar pas op: accu plat = auto plat.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

tadango

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 01 jul 2015, 13:06

Het gaat er juist om dat ik NIET die 12V accu gebruik maar de hoofd accu VIA de 12V accu. Je kan het zelf makkelijk testen. Ze de auto niet op contact en speel met de inklapbare spiegels. Zet de auto op contact en de spiegels bewegen wat vlotter. Dat komt omdat de hoofd accu de 12V accu dan bij laad en de spanning dus hoger is.

De opmerking van de dealer / garage dat je alleen 12V moet gebruiken onder het rijden is complete onzin. Rijden of stilstaan maar voor het laden van de 12V niet uit. Ze denken teveel aan een normale dynamo op een benzine motor. Dat hebben wij niet. Zodra de auto op contact staat laad de 12V op. Ze bedoelen dat je niet te lang 12V moet gebruiken als de auto uit staat.

De koelbox moet ook niet een paar uur draaien maar 48 uur.... Deze vraagt ongeveer 5A (60W). Na 5 uur wordt de 12V hulp accu alleen al erg kritisch (25Ah verbruikt). De koelbox verbruikt 60W/h. Na 48 uur zou dat 2880 W/h zijn. Als dat uit de hoofd accu moet komen is er ruim voldoende. Er zijn verliezen uiteraard, en alle systemen die aan staan verbruiken ook iets maar het lijkt te moeten kunnen.

De vraag blijft, kan de auto netjes op slot als hij op contact staat en begint er niet van alles irritant te piepen :)

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door MitsuAccu » 01 jul 2015, 17:13

Het LIJKT me dat het moet kunnen inderdaad..Interessante kwestie.
Maar kwestie van uitproberen toch?
En mocht de kleine accu toch leeg raken, dan kan je die toch desnoods buiten de auto wel weer opladen?
Of zou eens dood, altijd dood gelden? Kan ik me haast niet voorstellen...

tadango

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 01 jul 2015, 22:08

Je kan hem prima opladen. Je kan de auto ook starten met een hulp accu. Allemaal geen echt probleem.

tadango

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 01 jul 2015, 22:14

Dus net even getest, op contact gaat hij niet opslot. Ook al doe je van binnenuit hem op slot, dan op contact en stap je uit dan blijft die deur ontgrendeld (ja, dakraam is een optie ;)). Er blijven ook altijd lampen branden, da's ook niet handig :(

Dus het gaat niet. Dan maar eens zoeken op ebay naar een 300V omvormer :)

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door PHEV2014 » 02 jul 2015, 09:23

Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

tadango

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 02 jul 2015, 13:42

Dat is heel mooi maar niet beschikbaar in NL / EU. Haal je 1 van ver weg heb je een 110V versie> Beter dan niets misschien....

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door PHEV2014 » 02 jul 2015, 13:58

Google even op "DC/DC converter 300VDC 12VDC" Keuze genoeg. :D
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door sigmasailor » 02 jul 2015, 14:38

Of 'DC/AC converter 300 VDC 230 VAC'; alleen: hoe sluit je dat netjes aan?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

tadango

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 02 jul 2015, 14:43

Dan nog blijft het probleem dat het accu pack losgekoppeld is als de auto uit staat. Er zijn kastjes die via de DC charge aansluiting de accu activeren zodat de omvormer stroom heeft.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door PHEV2014 » 02 jul 2015, 14:51

Er is een open-source lader-project waar het protocol van de laadaansluitingen gebruikt wordt: https://code.google.com/p/open-evse/

Dan zou je de 300V aan moeten kunnen zetten. Ik voel zelf overigens niet de minste behoefte om met 300VDC te gaan spelen. :mrgreen:
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

tadango

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 02 jul 2015, 15:13

Nee, ik ook niet direct :) Heb daar ook al aan gedacht. Ik vermoed dat als je de 220V AC Laad aansluiting gebruikt om het pack te activeren ook de 300V op de DC staat, maar dat weet ik niet zeker. Dan zou die 300V aanwezig zijn op de aansluiting zodra de auto aan staat. Mijn meter gaat tot 400V DC dacht ik maar toch, geeft een aardige klap als je iets fout doet. Las bril op :mrgreen:

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door MitsuAccu » 02 jul 2015, 16:51

Kom op mannen, niet te bang worden! :D

Neem aan dat de min pool van de 300V accu niet aan het chassis vast zit, maar dat zowel de min als de plus alleen naar de systemen gaan die het nodig hebben. Dat betekent dan ook dat je beide draden tegelijk moet aanraken om een opdoffer te krijgen, dus met 1 hand op de rug zou je veilig moeten kunnen werken.
Maar als je een schok krijgt van de 300 V DC vergeet je die niet meer zo snel... DC is ook gevaarlijker dan AC, dus uitkijken is geboden!
Daarna is 220VAC dan weer niet meer dan een onaangenaam tikje... :lol:

tadango

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door tadango » 02 jul 2015, 16:54

Houten stokjes aan de meet pennen ;)

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Voor langere tijd 12V gebruiken door auto op contact?

Bericht door sigmasailor » 02 jul 2015, 17:24

Voor het creeren van flinke kortsluiting heb je met DC meer succes dan met AC. Voor de mens is DC weer veiliger dan AC; als veilige spanning wordt wel 120V DC en 50 V AC genoemd. Heeft, naast stroom doorvoer (meer dan 30mA verpest je dag), ook te maken met de 50 Hz waar je rikketik van op hol kan slaan. Ook gaat het schakelen van DC een stuk lastiger; AC gaat twee maal per sinus door de nul; DC nooit. Mocht je met DC een kortsluiting veroorzaken blijft het daardoor 'lekker' plakken voor maximale schade. Om die reden zijn DC relais 'wat' zwaarder dan AC relais. Voor AC is er ook zoiets als RMS; de piekspanning bij 230 is wortel 2 maal hoger dus dik 300 volt.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Plaats reactie