TREKHAAK

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

TREKHAAK

Bericht door phev » 11 jan 2014, 14:46

Voor de lente wil ik een trekhaak laten monteren. Dus ik ben me aan het oriënteren.
Bij mijn vorige auto had ik een afneembare, maar ik liet hem altijd zitten. Dus ik ga voor een vaste trekhaak, liever geen groot gat in de bumper waar je vanachter inkijkt. En waar ik nog niet helemaal achter ben: de 13polige kabelset zou bijna 250,- kosten, maar ik heb geen PDC (parkdistancecontrol) heb ik zo`n set dan wel nodig?
Heeft iemand misschien een foto`tje van een mooie trekhaak achterkant?

mvrg. Jan

Heijdene
Forumlid
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 sep 2013, 23:11

Re: TREKHAAK

Bericht door Heijdene » 11 jan 2014, 14:53

Volgens mij is de PHEV niet te leveren met een trekhaak die onder de bumper door gaat ipv er door heen.
Ik moet zelf zeggen dat een vaste trekhaak door de dealer mooi is gemonteerd. Anders een afneembare met een afdekplaat.

13 polig heb je niet nodig voor een boedelbak. Ga je met een caravan of iets wat stroom nodig heeft in deel dat je trekt. Dus in mijn ogen een luxe maar je kan het maar nodig hebben de komende 5 jaar.

willem1

Re: TREKHAAK

Bericht door willem1 » 11 jan 2014, 16:20

IMG_2283 (640x480).jpg
Op mijn vorige auto een afneembare trekhaak die overigens uit gemakzucht er nog wel eens op bleef zitten.
Nu een vaste trekhaak door de dealer laten monteren incl. 13-polige stekker. Helemaal keurig!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sander van der Pol

Re: TREKHAAK

Bericht door Sander van der Pol » 11 jan 2014, 18:12

Bij die van mij zit een 13 polige afneembare trekhaak maar zonder dat grote gapende gat uit de bumper! Bij mij dealer vonden ze dat niet mooi dus hebben ze bij bossal er 1 laten maken die van onder erin gezet wordt zoals bij BMW. Heb er geen foto van maar komt bij de dealer vissersdijk vandaan uit Dordrecht. De 13 polige aansluiting klap je weg onder de bumper en de trekhaak duw je omhoog onder/achter de bumper. En als ie er niet onder zit zie je een heel klein klepje aan de onderkant wat eigenlijk nagenoeg niet zichtbaar is.

Toch foto van bumper gevonden en met bumper eraf :roll:
image.jpg
image.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sander van der Pol op 11 jan 2014, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: TREKHAAK

Bericht door Anko » 11 jan 2014, 18:15

'Klinkt' mooi. Wanneer komt die foto dan? ;)

edit: Dank je wel toegevoegd, nadat foto's zijn toegevoegd ;)

Dank je wel
Laatst gewijzigd door Anko op 11 jan 2014, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Sander van der Pol

Re: TREKHAAK

Bericht door Sander van der Pol » 11 jan 2014, 18:23

Bericht is aangepast met wat wazige foto's :mrgreen:

Naut
Forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:31

Re: TREKHAAK

Bericht door Naut » 11 jan 2014, 22:07

Bij mij hebben ze het zo opgelost. Klein rechthoekje uit de bumper. Zie je bijna niet, moet echt door de knieën om een fatsoenlijke foto te maken. Ben wel tevreden zo.

Hopelijk heb je er wat aan bij het maken van je keuze!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zwarte Nautlander. instyle, zwart interieur, ecotap, trekhaak, winterbanden 18" velgen, dakdragerset, Galaxy S6

banjo

Re: TREKHAAK

Bericht door banjo » 13 jan 2014, 09:24

Ik laat mijn afneembare trekhaak ook meestal zitten, vooral uit luiheid. Nu hoorde ik laatst een goed argument om dat toch niet te doen en ook voor de afneembaar vs vaste trekhaak. Een (vaste) trekhaan zorgt ervoor dat je feitelijk geen kreukelzone achter hebt. dit beteknt dat je bij achteraanrijding een grotere kans hebt op een whiplash! en ik dacht altijd dat een trekhaak juist handig was om je auto een beetje te beschermen bij botsing! maar dit schijnt dus niet zo te zijn. wellicht toch argument om de trekhaak er vaker af te halen.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: TREKHAAK

Bericht door case » 13 jan 2014, 09:32

De trekhaak zelf heeft daar weinig invloed op. Het is de metalen structuur waarop de trekhaak is gemonteerd die extra stijfheid geeft. Die zit achter de bumper en kun je niet eenvoudig weghalen.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

968mint
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 sep 2013, 11:45

Re: TREKHAAK

Bericht door 968mint » 13 jan 2014, 19:31

klopt. tevens is bij het monteren van de trekhaak niet alleen de alu binnenbumper verwijderd (en min of meer vervangen door de dwarsbalk van de trekhaak. maar die alu binnenbumper zat via een soort voorgevormde kreukelblokjes (crashboxjes) aan de chassis. dus 2 schokabsorberende zaken weg. (was overigens bij mijn oude 5 serie bmw ook zo alleen had die zelfs echte schokdempers ipv crashboxjes)
deze boxjes lagen overigens ik grote hoeveelheden in de afvalbak bij de dealer na trekhaakmontage.

Dus met trekhaak schade lijkt soms mee te vallen... alleen verderop soms meer structurele schade om dat de geplande crashzones verdwenen zijn en de energie verderop geabsorbeerd moet worden.

willem1

Re: TREKHAAK

Bericht door willem1 » 14 jan 2014, 01:19

Over kreukelzones gesproken: een reservewiel hebben we ook al niet meer direct achter de achterbumper en de ruimte tussen de balk van de trekhaak en de achteras is groot genoeg lijkt me mocht er al een oen achterop knallen.
Wel zorgen dat de hoofdsteunen goed zijn afgesteld en te allen tijde de snelbinders om al is het ritje nog zo kort.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: TREKHAAK

Bericht door JanPHEV » 14 jan 2014, 09:48

De originele Mitsubishi afneembare trekhaak laten monteren.
Erg netjes gedaan door de dealer (en zo hoort het ook) ;) :D

@phev (jan) (2x naamgenoot :lol: )
Netjes een kap over het gat / de trekhaak ophanging.

Ik heb ook alleen de camera achter.
De 13-polige stekker met bijbehorende kabelboom kostte mij € 60,= extra.
Bewust wel voor de afneembare gekozen omdat ik de trekhaak weinig gebruik en niet het risico wil op regelmatig beschadigde schenen ;)
P1040082.jpg
P1040083.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

sparkle

Re: TREKHAAK

Bericht door sparkle » 26 jan 2014, 18:38

Heb er bij Mitsubishi een trekhaak onder laten zetten. Is vrij intensief werk. Er zit namelijk een metalen dwarsbalk achter de bumper als "crash"-demping bij aanrijding. Deze balk moet volledig vervangen worden door eenzelfde balk met trekhaak. Daarvoor moet er tbv de montage veel gedemonteerd worden. Zelfs de achterlichtunits.

OutStander

Re: TREKHAAK

Bericht door OutStander » 07 jun 2015, 02:48

Ik heb specifiek gezocht naar een afneembare trekhaak, waarvoor geen gat in de bumper nodig is. Dus ook geen klepje of zo.
Die heb ik gevonden van Bosal.
Het alleronderste stukje bumper is een horizontaal randje van ongeveer 1 cm. Dit is er wel afgehaald, over een lengte van ongeveer 10cm. Dat is dus volkomen onzichtbaar zolang je niet echt ONDER de auto kijkt. Stekker klap je achter de bumper als die niet nodig is. De haak gaat dus helemaal onder de bumper door.
De trekhaak is een Bosal Oris, keurig geplaatst door Le Car Automotive (trekhaakcentrum) in Ridderkerk, € 700,- all in, ook nog prima geholpen daar!
Ook hier is de metalen binnenbumper vervangen door een balk. Die adsorptie elementen heb ik niet gezien.

Voor leaserijders geldt dat als je de trekhaak bij einde lease zou willen verwijderen, de bumper geen gaten mag vertonen, anders moet je die vervangen.
(trekhaak niet mee-geleased dus).

Ik wil wel een foto plaatsen, maar dat ziet er dus uit als een PHEV zonder trekhaak :D

Ophev
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2014, 12:53

Re: TREKHAAK

Bericht door Ophev » 07 jun 2015, 20:00

Ik had al wat foto's van de Bosal trekhaak in een ander topic geplaatst.
Zie: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... 815#p45582

Plaats reactie