PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
bernardo

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door bernardo » 08 dec 2014, 21:04

Michel schreef:
tgodthelp schreef:Gisteren beurt gehad. Gevraagd of de accucapaciteit was afgenomen, baliemedewerker noemde een getal van 35 (en nog iets) was 36 (en nog iets). De afname werd gekwalificeerd als niet noemenswaardig ?! Toch zo.n 2-3% schat ik. Garantie percentage is dacht ik 10% afname, ik weet alleen niet of dat in 5 of 10 jaar was.
Op de factuur stond een bedrag van € 14 voor batterij conditiecheck. Bij anderen ook?
Bij mij stond op de factuur € 8,65 incl. btw voor de batterij check. Geen rapport erbij gekregen. Toch bijzonder dat merkdealers ook hiervoor allemaal hun eigen tarieven hebben en dat dit niet onder de standaard service valt bij een beurt.

Totaal factuur was € 323,00 incl. btw voor 20.000 km beurt (incl. olie/oliefilter/injectiereiniger/pollenfilter en batterij check) en winterbanden wissel (complete set alleen wisselen). Best hoog voor een eerste kleine beurt.

ik was 260 euro incl btw kwijt. maar dan zonder bandenwissel. wel gek dat nu al pollenfilter vervangen moet worden. Ook oliefilter en olie. Als het goed is heb je van die 20.000 km ook een deel electrisch gereden toch?

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 09 dec 2014, 09:33

Volgens de onderhoudskostentabel van de PHEV
http://www.mitsubishi-motors.nl/downloa ... n-download
zie download "service onderhoudstarieven" d.d. april 2014
kost een jaarlijkse (20.000 km) basisbeurt € 205,00 :!:
Additionele werkzaamheden 20.000 km / jaarlijks:
Batterij conditiecheck € 9,00
Interieurfilter vervangen € 46,00
Deze laatste laat ik dus niet doen, ik heb nog geen 9.000 km gereden dit jaar.
Dit ook afgesproken met de dealer voor mijn jaarbeurt op 19 december.

Het zijn dus vastgestelde prijzen (bij de Mitsubishi dealer), volgens mij inclusief BTW (kan ik in de folder niet terug vinden).
Dus ik ga er van uit dat het geheel me maar € 214,00 hoeft te gaan kosten.

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 09 dec 2014, 10:02

Klopt hoor; zoiets heb ik ook betaald voor de eerste beurt. Ik heb ook besloten dat het interieur filter nog wel een extra keertje mee kan. Dat is wel zo duurzaam.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Duc

Bericht door Duc » 09 dec 2014, 10:32

Tav de folder 'Service Onderhoudstarieven' geldt: "Alle prijzen in deze brochure zijn adviesprijzen inclusief onderdelen, arbeid, milieukosten, kleinmateriaal en 21% BTW. ".

dolf
Nieuw forumlid

Bericht door dolf » 09 dec 2014, 18:44

Hebben jullie hier al naar gekeken??? is dit dan een heel speciaal filter?

Brandstoffilter vervangen (advies) 160.000 km - € 351

Reinier L
Forumlid

Bericht door Reinier L » 09 dec 2014, 22:27

4 uur om er bij te komen en twee uur om de boel weer te monteren. 2,50€ voor filter rest arbeidsloon........... :lol:
OUTLAND(CRUIS)ER

bobgee
Forumlid

Bericht door bobgee » 17 dec 2014, 13:47

Bij mij 34,6...best aardige afname.....

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 17 dec 2014, 15:26

Bij mij zat het ook in die buurt. Ik schrok daar ook wel van. Heb MMSN dan ook om toelichting gevraagd:

Verschil tussen 40 en 34,nogwat vond ik er groot
Moet ik er rekening mee houden dat het 'verval' in dit tempo doorzet?

T.a.v. het eerste punt werd aangegeven dat mijn 0 meting niet 40,0 was, maar 38,nogwat en dat daardoor het verval een stuk minder groot was dan ik dacht. Ja, da's ook een manier van er tegen aan kijken. Weet niet zo heel goed of ik daar blijer van wordt.

T.a.v. het tweede punt werd aangegeven dat het verval in het begin het grootst was en daarna sterk af zou vlakken. Dat was niet wat ik meende te weten, maar ik heb ondertussen twee metingen, met ruim 3 maanden er tussen, eentje van augustus en eentje van eind november. Het onderlinge verschil was slechts 0,2. Dus dat lijkt de reactie van MMSN wel te bevestigen.

Maar goed, 34,nogwat na een jaar blijft schrikken.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

bobgee
Forumlid

Bericht door bobgee » 18 dec 2014, 00:51

volgens mij test was de vorige test (is dat de 0 meeting?) wel 40 ( Batt. capacity(Last measurement)
Ik heb de vraag even bij de Dealer neergelegd...ben wel benieuwd naar de reactie....

Zodra ik die heb laat hik het weten...

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 18 dec 2014, 06:21

Bij iedereen staats er 40 op als nul-mening, als ik het goed begrip. Bij mij ook. Maar dat is dus niet de feitelijke nul-meting. Ik heb dus eigenlijk geen 2 maar 3 meetwaarden:
- aflevering
- 20 k
- plm. 30 k

En dan heb ik nog een papier waaruit zou blijken dat het aan het echte begin 40 was. Maar dat lijkt dus puur theoretisch.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

bobgee
Forumlid

Bericht door bobgee » 18 dec 2014, 18:35

ok, duidelijk...heb maar 1 meting...enkel bij 14500 km....

zelfde soort antwoord:
de huidige accu waarde is normaal. Het eerste jaar na ingebruikname zakt de capaciteit het snelst
daarna blijft het stabiel bij elke service beurt worden deze waardes doorgespeeld naar de importeur en gecontroleerd mocht het zo zijn dat de afname te hoog blijkt dan komt er van de importeur een bericht dat er actie ondernomen moet worden.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 18 dec 2014, 19:11

Ik heb overigens ook gevraagd wat dan eigenlijk de grens is waarbij het nog acceptabel is. Maar daar heb ik helaas geen antwoord op gehad ...
Laatst gewijzigd door Anko op 19 dec 2014, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 19 dec 2014, 12:18

Hmmm, zojuist heeft mijn PHEV zijn jaarbeurt gehad (± 9.000 km).
Hij is vandaag exact een jaar in mijn bezit.
Ik heb iets van zo'n 1.300 kW geladen

Accu-test is 34,8 Ah :o
Volgens de dealer was bij al hun PHEV's de startwaarde bij levering 40 Ah :?
De PHEV's die ze tot nu toe gemeten hebben waren allemaal tussen de 36 en 38 Ah :|
Ik moet maar afwachten wat de volgend keer de waarde is, wordt gezegd.....
Ze weten hier niet wat de grenswaarde is die de importeur nog acceptabel gaat vinden, na verloop van tijd... :(

Joeri

Bericht door Joeri » 19 dec 2014, 12:37

Bij mij zelfde verhaal, 40.0Ah op nulmeting en 34.6Ah na een jaar. Heb het met de dealer hierover gehad. Persoon waarmee ik sprak had zelf alle nulmetingen vorig jaar gedaan en hij zij dat alle nieuwe outlanders rond de 37.5Ah zaten. de 40.0Ah is de default waarde als er niks in het systeem staat. Volgens hem zaten de meeste bij eerste beurt rond 35. Mijn 34.6 was vrij normaal. Vind de afname van 37.5 naar 34.6 (~10%) trouwens ook zorgelijk.

Heb gevraagd wat de garantie policy van Mitsubishi is. Hij heeft het na gebeld, en ze verwezen door naar de website, veel gestelde vragen:
Van de daling van het rendement van de accu is bekend dat deze afhankelijk is van het gebruik van de auto. Op de lange termijn kan de capaciteit van het accupakket door het snelladen sterker afnemen. Door het laden van de auto via een snellader (300V) wordt het voertuig namelijk belast met een hogere Ampère en vindt er geen proces plaats waarbij de afzonderlijke cellen worden geoptimaliseerd. Dit proces vindt wel plaats met het laden via 220V. Het regelmatig opladen met 220V heeft dus een positief effect op het rendement van de batterij. Het niet laden of het opladen via een snellader heeft een nadelig effect. De garantie op het batterijpakket van de Outlander PHEV bedraagt 5 jaar. Wanneer u binnen deze 5 jaar of 100.000km een defect aan de batterij ervaart, wordt de batterij of onderdelen hiervan onder garantie hersteld. Uitgesloten zijn defecten die zijn veroorzaakt door gebruikersslijtage. Naar verwachting zal de daling van het rendement na 5 jaar beperkt en niet meer dan 30% zijn. Echter ook deze waarde is gebruikersafhankelijk en niet gegarandeerd.
Met andere woorden Mitsubishi geeft weinig tot geen garanties op capaciteit na 5jaar. Ga het zelf nog een paar jaar aankijken, vind 10% acceptabel maar 30% niet. Mocht het die richting op gaan ga ik daar Mitsubishi en/of dealer daar op aanspreken. Lijkt mij dat de belangrijke specificaties (zoals elektrische range) onder de garantie vallen. Het is aan mij bij aankoop niet gecommuniceerd dat ik er rekening mee moet houden dat ik na 5jaar 30% minder range heb. En ik heb hier wel specifiek om gevraagd.

Beste oplossing lijkt mij trouwens dat Mitsubishi over 3 jaar een accu upgrade op de markt brengt voor een redelijke prijs. Voor 80km range zou ik best wat willen betalen.

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 19 dec 2014, 13:06

Joeri schreef:Beste oplossing lijkt mij trouwens dat Mitsubishi over 3 jaar een accu upgrade op de markt brengt voor een redelijke prijs. Voor 80km range zou ik best wat willen betalen.
Maar dan graag over 4 jaar. Of in ieder geval dichter bij het moment van overdracht naar privé :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 19 dec 2014, 14:15

Die van mij is het hele jaar alleen maar geladen met de standaard bijgeleverde 10 A lader.
Dus dat accucellen optimaliseren bij het laden is bij mij altijd netjes gebeurd.
Alleen bij maximaal afremmen / regenereren krijgt de accu het bij mij voor zijn kiezen.
En zelfs dat probeer ik bewust te vermijden als het kan door geleidelijk het gas los te laten.
Al met al toch wel teleurgesteld in de (te) significante afname.
Ik had echt een betere restcapaciteit verwacht. :evil:

gadgetman

Bericht door gadgetman » 19 dec 2014, 17:43

Op de Australische Mitsubishi site heb ik het volgende gevonden over het vervangen van de batterijen;
WILL I NEED TO REPLACE PHEV’S DRIVE BATTERY PACK?
The battery is not a service item which is expected to need replacement during the vehicle's life and replacement isn't included in PHEV's maintenance schedule. There will be some natural degradation of the Lithium Ion battery chemistry over the life of the vehicle which could lead to a small reduction in the pure EV range. This is expected to be no more than 20%. and, of course, hybrid driving range extension is not affected.

Naturally, in the event of warrantable failure the battery will be replaced at no cost to the customer. As is the case with any new technology, EV drive battery development continues to advance at an unprecedented rate making it very difficult to predict future replacement cost. We have seen significant cost reduction even since Mitsubishi Motors released its first Battery Electric Vehicle, the i-MiEV, in 2010 and this has enabled us to bring Outlander to the market at a competitive price in the medium SUV segment. We expect battery costs to continue to fall in the near term.
Dus een maximum degradatie van 20% over 5 jaar zonder range verlies is de verwachting, wanneer dit meer is zal de batterij onder garantie worden vervangen.... Hoop dat dit echt zo is.

Ben nog in blijde verwachting maar wil toch zeker wel 5 jaar rijden met mijn phev...

Anko
Forumlid

Bericht door Anko » 19 dec 2014, 18:21

gadgetman schreef:Dus een maximum degradatie van 20% over 5 jaar zonder range verlies is de verwachting, wanneer dit meer is zal de batterij onder garantie worden vervangen....
Dat staat er beide niet. Vervanging onder garantie is bij "failure". Verder is er wel verlies van pure EV range, alleen niet van hybride range. En zelfs dat klopt niet omdat de hybride range voor een deel uit EV range bestaat.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

kobus1967
Forumlid

Bericht door kobus1967 » 19 dec 2014, 21:22

We hebben nu in ieder geval een uitgangspunt om over 4 jaar te kijken hoeveel de achteruitgang is en als Mitsubishi dan tegen kostprijs een accupakket kan aanbieden met dubbel de energiedichtheid dan is dat te overwegen.
Nissan bied een nieuwe verbeterde accu voor de Leaf aan voor 5500$ op dit moment en dat is een 24 kwh accu.

gadgetman

Bericht door gadgetman » 19 dec 2014, 22:03

Hoe kan de hybrid driving range onveranderd blijven als er (een kleine) reductie is in pure EV range? Als de een naar beneden gaat dan heeft dat toch automatisch effect op de ander of zie ik dat verkeerd?

Hansjebrinkers
Forumlid

Bericht door Hansjebrinkers » 19 dec 2014, 22:22

Volgens mij neemt de totale range af als de e-range afneemt. Het enige dat kan gebeuren is dat het geheel toeneemt of gelijk blijft in verband met de e-rijstijl. Dit is ook het geval bij B of D auto's.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Eric67

Bericht door Eric67 » 20 dec 2014, 10:06

even off-topic;

de zorgen over en de capaciteit van de accu, en de verwachte ontwikkelingen in accu's / oplaadsnelheid / range / kosten etc. en dus ook de restwaarde PHEV is exact de reden voor mijzelf geweest om te leasen ipv te kopen.
Als ik het zo hoor een goede beslissing geweest. :cry:

JanPHEV
Forumlid

Bericht door JanPHEV » 20 dec 2014, 16:32

Ik heb hem gekocht met als uitgangspunt een afschrijving dat hij over 5 jaar niets meer waard is.
Alles wat dan rest is meegenomen.
Waarschijnlijk neem ik hem dan particulier over.

Wat de accu degradatie betreft, puur mathematisch ben ik in één jaar dus al bijna 15 % capaciteit kwijt :!: :shock: , terwijl ik zelf denk dat ik toch zeer netjes met mijn accu om probeer te gaan. Temperatuur condities zijn dit jaar hetzelfde als bij de afname, dus dat kan geen grote invloed gehad hebben op de meeting. :!:

Ik ben erg benieuwd hoe dat er volgend jaar uit ziet.
Als er dan weer bijvoorbeeld (maar) 5 % af is en dat gaat zo door, dan ben ik tegen de tijd dat hij 5 jaar oud is toch zo'n 35 % accu capaciteit kwijt. :cry:
Als dit zo is, zal ik ruim voor die tijd natuurlijk een pittige gesprek gaan houden met de dealer en de importeur. :twisted:

gadgetman

Bericht door gadgetman » 20 dec 2014, 17:48

De verwachte restwaarde na 3 jaar is ongeveer 46%, dit zal onder de 40% zijn gezakt na 5 jaar. Tegen die tijd hoop ik dat de Outlander Phev verder geevolueerd is en minstens een EV range van 200km+ heeft. Dan zal ik hem graag inruilen mits de financien het toelaten.
Als Mitsubishi tussentijds een accu upgrade kan aanbieden voor een nette prijs zoals de Leaf dan ben ik daar ook zeer geintereseerd in...

erikkoudijs
Forumlid

Bericht door erikkoudijs » 08 feb 2015, 17:51

van de week bij de dealer accu check laten doen hij kwam uit op 34% moet ik me zorgen maken?
auto is van juni 2014 en heeft 15000 gelopen? :?

Plaats reactie